Gå til innhold

Nok en tråd om svigers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er nok en svigerfamilietråd, men spørsmålet mitt er hvordan dere ville reagert i følgende situasjoner:

Vi ser svigers stortsett kun i ferier, men da er de gjerne på besøk hos oss. Vi har ingen regel om at barna må spise opp all middagen, men oppfordrer dem til å kjenne eter om de er mette. Barna er 7 og 4 år og det er ofte vi som tar på maten til dem. Da mener jeg det er helt urimelig å ha et krav om at de spiser opp, siden det kan hende vi tar på mer enn de faktisk klarer å spise. Jeg ønsker at de skal få et forhold til mat hvor de spiser når de er sultne og kjenner når se er mette. Svigers har en (u)vane med å be barna spise opp all maten, og kan rope den tilbake til bordet dersom de takker for mat og går fra. Dette gjør de også når de er på besøk hos oss. Jeg stopper dem ikke, men sier bare rolig til barna at de skal kjenne etter om de er mette, og hvis de er det, kan de gå fra. Svigers har uttrykt tydelig misnøye, men jeg mener de ikke har noe de skulle ha sagt. Hva de gjør når barna er på besøk hos dem alene, kan jeg ikke styre. Hjemme hos oss mener jeg imidlertid at det er vi foreldre som bestemmer. Men jeg lager som sagt ikke noen stor sak ut av det, bare kjenner på frustrasjonen inni meg og tenker det er bra dette bare skjer i feriene.

Den andre problemstillingen er at svigers kjøper med mye godteri til ungene og gir dem uten å spørre oss. Vi har et barn som har dårlig tannemalje og allerede har fått hull, så jeg stresser mye med det og prøver å stramme inn på sukker etc i hverdagen. Samtidig er det jo bare i ferier de sees, så jeg vet ikke hvor kjip jeg skal være på å korrigere dette. Når jeg ser at de kommer med godteri, prøver jeg å si at ungene må takke fint og at de er kjempeheldige som får så mye godt, men at vi gjemmer det til lørdag. 

Er jeg helt urimelig? 

Anonymkode: 7ffd2...27f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be din mann fortelle dem at de skal respektere husreglene ang. middag, og at godteri er forbudt. Ellers blir de ikke invitert. 

Anonymkode: 724a3...a96

• Liker 12
Skrevet

Deres hus, deres regler tenker jeg, er også enig i at en ikke skal tvinge mat i barna, spesielt når de ikke har forsynt seg selv. De er nok bare fra den eldre garden hvor ingenting skal kastes. 

Ang godteri så hadde jeg nok sett litt gjennom fingrene på det siden de bare er i ferier. Hadde vert noe annet hvis de var naboen tenker jeg, men det må du nesten kjenne på selv 🙂

• Liker 2
Skrevet

Sett dere ned med svigers sammen og forklar at dere ønkser at de skal følge deres grenser og regler, at det ikke er besteforeldrenes rolle å ta styringene når dere er der og at dere forventer at de følger deres regler når dere ikke er der. 

Det er ikke alt mine barn og deres partnere gjør som jeg ville gjort, eller som jeg er enig i, men jeg respekterer deres ønsker på samme måte som jeg forventet respekt for mine overfor egne foreldre / svigerforeldre. Så får jeg lov å være den som forkjæler barnebarna og overøser dem med oppmerksomhet, som leker, leser og tøyser og koser ❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Dette tenker jeg bare er småting. Så lenge dere bare møtes i ferier (og er sikkert ikke sammen i alle ferier?) ville jeg bare sett gjennom fingrene på dette 

Anonymkode: 3f609...1c0

• Liker 2
Skrevet

Oi, synes det er skummelt å lære barn å tvinge i seg mat. Mange av de som sliter med spiseforstyrrelser i voksen alder, har fått etablert et problematisk forhold til mat i oppvekst, type "du får ikke gå fra bordet før ALL mat er spist opp" osv. Mat skal være en naturlig sak for barn, og tenker at det er bedre å innarbeide gode matrutiner ift jevnt blodsukkernivå, enn å tvinge noen til å spise når de ikke klarer mer.... Det er jo ubehagelig fysisk å spise mer enn man klarer, og det "vokser" jo i munnen når man blir tvingt i mat 😞 

Her tenker jeg at en solid og seriøs prat med svigerforeldre uten barnas tilstedeværelse er helt nødvendig, både ift det å spise opp maten, og den tilgangen til snop som følger med disse svigerforeldrene.

• Liker 4
Skrevet

Har vi samme svigerforeldre? 😅 Jeg har bare gitt opp, orker ikke diskutere hver eneste gang. 

Anonymkode: bea10...bba

Skrevet

Jeg hadde også ropt tilbake barn som bare reiser seg og går når de er mett. Rydder de ikke egen taller? 

Anonymkode: 14f2d...8f0

• Liker 2
Skrevet

Spise opp maten: Gufs fra fortiden og dårlig barneoppdragelse. Be mannen ta en skikkelig prat med sine foreldre med buskapet "vårt hus, våre regler". Hadde også satt ned foten solid selv om jeg opplevde dette igjen. 

Godteri: la det gå. Kjekt for besteforeldre, kjekt for barnebarn. Alle trenger å skeie ut litt ekstra innimellom, så dårlig gjort av deg å kreve at det spares til lørdag, og erstatter det de ellers ville fått. 

Anonymkode: b7205...71f

• Liker 2
Skrevet

Vi og tenkjer vil gjere som du når vår vert større. Lage gode måltidsvanar, og ikkje tvinge dei til å ete opp, eller gjeve dessert som belønning t.d. Sukker er noko vi kjem til å vere strenge på frå start (for å unngå at han skal bli like svak som foreldra😂). Eg tenkjer som så at om svigerforeldra dine ikkje respektera korleis de vel å oppdra ungane, så hadde eg slutta å reist dit.
Mine snakkar stadig om at der borte skal dei få pepsi, is, smake på krem(baby er 6mnd no), lære å banne osv. Eg tenkjer "jaja, då sender ikkje eg han bort dit" 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde også ropt tilbake barn som bare reiser seg og går når de er mett. Rydder de ikke egen taller? 

Anonymkode: 14f2d...8f0

Står det at de ikke rydder opp? Står det at de bare går? 

Anonymkode: dc3f9...515

Skrevet

Det jeg reagerer mest på her er at dere tvinger i barna mat hvis det de ikke vil ha, og ja jeg synes du er urimlig hvis de gir dem litt godis i ferien

Anonymkode: 0dc98...d64

Skrevet

Min personlige mening er at ALLE sitter ved bordet til alle er ferdige å spise - så fremt det ikke er store middagsselskaper hvor folk aldri blir ferdige. Jeg hadde den regelen da barna mine var små og praktiserte den også når vi var borte med unntak når vi hadde besøk og "aldri" blir ferdig å spise fordi vi snakker så mye.

Når det gjelder å spise opp det man har fått så tenker jeg at det er foreldrenes ansvar. Jeg var ikke så opptatt av at dette var viktig, men så fikk de heller ikke løpe fra bordet med en gang de sa METT. Du/dere sitter her. Måltidet handler om mer enn mat. 

Hvis det ikke er spesielle grunner for at besteforeldre ikke skal gi barna godteri og kunne strekke litt på reglene i det daglige, så bør dette fint kunne aksepteres. Barn klarer fint å skille på regler hjemme og litt frislipp hos besteforeldre, mine klarte hvert fall det. 

Noe er viktigere enn andre ting. Snakk med besteforeldre og bli enig om en middelvei. Besteforeldre bør ikke oppfordre til noe som strider voldsomt mot hva og hvordan foreldre tenker, men litt ekstra godtespising og gå fra bordet tidlig når foreldre ikke er tilstede? Jeg ser ikke problemet. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Som sagt legger jeg meg ikke bort i hva de gjør når vi ikke er der. Driver ikke fjernstyring. Men når vi er hjemme hos oss og vi er tilstede, synes jeg det er en uting at besteforeldrene «overstyrer» oss. Enig i at ungene kan lære å sitte til alle er ferdige og også rydde av selv. Vi jobber med det (og det var ikke det jeg lurte på akkurat nå). Skal forsøke å holde hodet kaldt mtp godteri, men jeg synes det er helt forferdelig at han på 7 allerede har hatt hull i tennene, og det blir så utrolig mange unntak fra «godteri på lørdag» når man teller med alle bursdager, ferier etc, så derfor har jeg prøvd å stramme inn. Men skal prøve å være litt mer rasjonell. 

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Men når vi er hjemme hos oss og vi er tilstede, synes jeg det er en uting at besteforeldrene «overstyrer» oss. 

Du skal absolutt ikke finne deg i sånn. 

Anonymkode: 724a3...a96

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Som sagt legger jeg meg ikke bort i hva de gjør når vi ikke er der. Driver ikke fjernstyring. Men når vi er hjemme hos oss og vi er tilstede, synes jeg det er en uting at besteforeldrene «overstyrer» oss. Enig i at ungene kan lære å sitte til alle er ferdige og også rydde av selv. Vi jobber med det (og det var ikke det jeg lurte på akkurat nå). Skal forsøke å holde hodet kaldt mtp godteri, men jeg synes det er helt forferdelig at han på 7 allerede har hatt hull i tennene, og det blir så utrolig mange unntak fra «godteri på lørdag» når man teller med alle bursdager, ferier etc, så derfor har jeg prøvd å stramme inn. Men skal prøve å være litt mer rasjonell. 

Besteforeldre skal ikke overstyre foreldre. Det er foreldrene som har det siste ordet. 
Bare si fra på en fin måte om at dette er det dere som foreldre som styrer. 

Anonymkode: 95a11...a03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...