AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #1 Skrevet 24. september 2021 Tar det ikke mer tid for politikerne/regjeringen å få dette i gang? Anonymkode: 5c388...60b
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #2 Skrevet 24. september 2021 Nei? Det er ikke innført en gang, og det tar tid å innføre, lage regler rundt etc. Tipper tidligst neste sommer, mest sannsynlig januar 2023. Anonymkode: 9b2e4...1e9 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #3 Skrevet 24. september 2021 Det å endre lover er en tidkrevende og byråkratisk prosess, sånne endringer skjer ikke i løpet av noen uker eller måneder. Først må regjeringen bli enige om at noe skal gjøres med gjeldende lov (dette er den raskeste delen av prosessen), så må det utredes hva som skal endres og hva det skal endres til/alternativer til ny lov (ofte ved et utvalg eller lignende). Så blir utredningen sendt på høring (hvor lang høringsfristen er avhenger ofte av hvor omfattende lovforslaget er, men ofte er det 3 mnd frist), så går saken tilbake til ansvarlig departementet for utarbeidelse av et endelig lovforslag, og til slutt skal det stemmes over i Stortinget. Dersom Stortinget stemmer ja for lovforslaget, må man få på plass de tekniske løsningene ol for å kunne gjennomføre loven (dersom loven nødvendiggjør dette). Deretter blir dato for iverksettelse bestemt, og loven blir vedtatt av Kongen i statsråd. Det er umulig at dette er på plass til nyttår, og jeg tviler sterkt på at de klarer å legge denne saken i et tilstrekkelig hurtiggående byråkratisk spor til at det blir klart til 2023 heller. Det er i alle fall mitt gjett basert på andre lovprosesser jeg har vært borti. Anonymkode: 84f8f...d1c 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #4 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det å endre lover er en tidkrevende og byråkratisk prosess, sånne endringer skjer ikke i løpet av noen uker eller måneder. Først må regjeringen bli enige om at noe skal gjøres med gjeldende lov (dette er den raskeste delen av prosessen), så må det utredes hva som skal endres og hva det skal endres til/alternativer til ny lov (ofte ved et utvalg eller lignende). Så blir utredningen sendt på høring (hvor lang høringsfristen er avhenger ofte av hvor omfattende lovforslaget er, men ofte er det 3 mnd frist), så går saken tilbake til ansvarlig departementet for utarbeidelse av et endelig lovforslag, og til slutt skal det stemmes over i Stortinget. Dersom Stortinget stemmer ja for lovforslaget, må man få på plass de tekniske løsningene ol for å kunne gjennomføre loven (dersom loven nødvendiggjør dette). Deretter blir dato for iverksettelse bestemt, og loven blir vedtatt av Kongen i statsråd. Det er umulig at dette er på plass til nyttår, og jeg tviler sterkt på at de klarer å legge denne saken i et tilstrekkelig hurtiggående byråkratisk spor til at det blir klart til 2023 heller. Det er i alle fall mitt gjett basert på andre lovprosesser jeg har vært borti. Anonymkode: 84f8f...d1c Tusen takk for god forklaring:) Anonymkode: 5c388...60b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå