Gå til innhold

Burde samboer skrive søknad og cv på norsk eller svensk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han søker på en norsk stilling, bodd i Norge i 12 år. Men han prater svensk.

Hva tenker dere? Ser det rart ut å skrive på klar bokmål når han prater svensk? Han kan norsk også, men det blir mer svorsk.

Anonymkode: 66fed...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv på norsk , men skriv Språk : Svensk ? 

Anonymkode: 84a08...ef0

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis det er viktig i jobben at han mestrer skriftlig norsk skal all skriftlig kommunikasjon om stillingen være på norsk, ellers kan han like godt la være å søke.

Skrevet

Svorsk ser veldig uprofesjonelt ut. Da hadde jeg heller skrevet på svensk. Jeg har svensk mann og det ser ut som språket til en 8-åring om han skriver "norsk".

Anonymkode: 13f08...22d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svorsk ser veldig uprofesjonelt ut. Da hadde jeg heller skrevet på svensk. Jeg har svensk mann og det ser ut som språket til en 8-åring om han skriver "norsk".

Anonymkode: 13f08...22d

Ja jeg vet det.

Men kan eventuelt skrive på norsk om jeg hjelper han, også skrive språk:svensk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja jeg vet det.

Men kan eventuelt skrive på norsk om jeg hjelper han, også skrive språk:svensk?

Om han ikke behersker norsk skriftlig, så bør han skrive søknad på svensk.

Skriver han på norsk med din hjelp, så blir det feil. Enten så fremstiller han seg som mer kompetent i språket enn han er, eller så fremstiller han det som at andre har skrevet søknaden for han. Ingen av delene er spesielt positivt.

• Liker 3
Skrevet

Samme språk som utlysningen. 

Anonymkode: a30cb...764

• Liker 5
Skrevet

Hvis han snakker og skriver flytende norsk, så skrives det på norsk.

Hvis ikke, så skriver han på svensk. 

Han kan jo uansett ikke kamuflere at han er svensk. 

Skriver han på norsk så må det utdypes helt tydelig at han opprinnelig er svensk. 

Språkkrav om norsk er ofte normalt for tilsetninger.

Anonymkode: a4d5e...49a

• Liker 2
Skrevet

Dersom han behersker språket så skal han skrive på norsk. 

Dersom han ikke kan skrive norsk (selv, uten hjelp) så må han skrive på svensk. Men dette kan (avhengig av stilling) diskvalifisere ham. 

Anonymkode: 83e09...2a5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom han ikke kan skrive norsk (selv, uten hjelp) så må han skrive på svensk. Men dette kan (avhengig av stilling) diskvalifisere ham. 

Enig. Det er rart å motta en godt skrevet norsk søknad fra en mann som opprinnelig ikke er i stand til å uttrykke seg særlig på norsk skriftlig. 

Da minner det mer om en form for "juks". Ved å kamuflere sannheten for å få et fortrinn. 

Litt som om at en øst-europeer skriver en gjennomført norsk søknad med google translate og assistanse, men så kan han ikke ett ord norsk engang. Det tar seg ikke ut! 

Med mindre du kan uttrykke deg flytende muntlig og skriftlig norsk, så skriver du på ditt opprinnelige språk. Alt annet er misvisende. 

Du burde uansett skjønner at du ikke burde søke på en stilling med norsk språkkrav. Det er som å søke på en masterstilling uten utdannelse. Kan likegodt la være. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. Det er rart å motta en godt skrevet norsk søknad fra en mann som opprinnelig ikke er i stand til å uttrykke seg særlig på norsk skriftlig. 

Da minner det mer om en form for "juks". Ved å kamuflere sannheten for å få et fortrinn. 

Litt som om at en øst-europeer skriver en gjennomført norsk søknad med google translate og assistanse, men så kan han ikke ett ord norsk engang. Det tar seg ikke ut! 

Med mindre du kan uttrykke deg flytende muntlig og skriftlig norsk, så skriver du på ditt opprinnelige språk. Alt annet er misvisende. 

Du burde uansett skjønner at du ikke burde søke på en stilling med norsk språkkrav. Det er som å søke på en masterstilling uten utdannelse. Kan likegodt la være. 

Rettelse forrige melding.

Med mindre du kan uttrykke deg flytende muntlig og skriftlig norsk, så skriver du søknaden på svensk. Alt annet er misvisende. Og svensk er forståelig. Har du et språk som ikke er forståelig sett med norske øyne, så skriver du på engelsk. 

Men ikke skriv norsk! Du er ikke norsk og kan heller ikke skrive norsk, så ikke lat som.

• Liker 1
Skrevet

Dette kommer an på hva slags type jobb det er. Skriftlig svensk er tyngre å forstå enn muntlig, så hvis det er mange søkere, kan det være at han forsvinner litt i mengden pga "dårlig" førsteinntrykk av søknaden. Dersom det ikke er viktig at han mestrer norsk så godt i jobben at ikke svorsk er godt nok (typ butikkjobb, jobb i helsevesenet osv), ville jeg ha hjulpet han med søknaden og fått den på norsk.

Dersom det derimot er viktig at han behersker skriftlig norsk, ville jeg ikke ha hjulpet han, for da kan de like så godt vurdere om språket hans er godt nok med én gang. 

Anonymkode: 5efd2...1de

Skrevet

Kommer vel helt an på type jobb. 
Mannen min er svensk og når han jobbet mye med IT og sånt så gjorde han det enkelt og skrev cv på engelsk. 
Når han søkte andre jobber så skrev han på svensk. Aldri hatt problemer med å få seg jobb

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Wenda skrev (1 time siden):

Kommer vel helt an på type jobb. 
Mannen min er svensk og når han jobbet mye med IT og sånt så gjorde han det enkelt og skrev cv på engelsk. 
Når han søkte andre jobber så skrev han på svensk. Aldri hatt problemer med å få seg jobb

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er en malerstilling, han har fagbrev som maler.

Han forstår og snakker svorsk, men skriver ikke feilfri norsk.

Han ringte sjefen på telefon i dag og snakket med han, og sjefen ba han sende en CV. Så sjefen vet at han prater svensk.

Så jeg blir litt usikker hva som er best.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er en malerstilling, han har fagbrev som maler.

Han forstår og snakker svorsk, men skriver ikke feilfri norsk.

Han ringte sjefen på telefon i dag og snakket med han, og sjefen ba han sende en CV. Så sjefen vet at han prater svensk.

Så jeg blir litt usikker hva som er best.

I denne stillingen hadde jeg skrevet svensk-ingen tvil. 

han har også snakket med sjefen og da er det rart å forvente en svensk søknad også kommer det en norsk. 

det er ikke en stilling med krav til gode ferdigheter skriftlig på norsk og mye saksbehandling (ut fra forvaltningsloven hvor man må sikre at mottaker forstår brevet). det han skal skrive i stillingen kan han nok også skrive på svensk eller engelsk

Anonymkode: dbeb3...c0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...