Gå til innhold

En tråd til om barn som blir slått av andre barn i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vi opplevd dette, vi også. Yngste har begynt å fortelle hjemme de siste dagene at en bestemt gutt i avdelingen slår og dytter mitt barn hver dag. Voksne trøster, men ingenting endres. Mitt barn er lei seg og gråter når det fortelles om det hjemme. Nå har jeg hatt litt meldingutveksling med barnehagen og krevd møte snarest.

Hva kan jeg som forelder kreve at barnehagen gjør som tiltak straks og hva som er på sikt? 

Anonymkode: 10287...d94

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da har vi opplevd dette, vi også. Yngste har begynt å fortelle hjemme de siste dagene at en bestemt gutt i avdelingen slår og dytter mitt barn hver dag. Voksne trøster, men ingenting endres. Mitt barn er lei seg og gråter når det fortelles om det hjemme. Nå har jeg hatt litt meldingutveksling med barnehagen og krevd møte snarest.

Hva kan jeg som forelder kreve at barnehagen gjør som tiltak straks og hva som er på sikt? 

At de følger mer med og følger opp den som slår. 

En gutt slo mitt barn ofte i barnehagen som hevn for alt mulig. Og helst bak husveggen. Jeg sa at når gutta gikk bak husveggen, så skjer det ting. Så følg med. Det gjorde de ikke. Så jeg dro litt tidlig til barnehagen selv, og så de gikk bak husveggen og tok han på fersken. Hjalp en liten stund. De ansatte fikk det skjelden med seg, siden de ikke fulgte opp. Men én dag fikk jeg tlf, fordi han som alltid slo i det skjulte gjorde det foran alle sammen da mitt barn ikke ville være med å ake. Han blødde da så kraftig av nesa, at de ikke visste hva de skulle gjøre. Så jeg måtte komme å hjelpe. Så jeg lurte på om de nå kunne høre. Da ble det bedre..... Frem til skolestart...... 

Anonymkode: 485a9...0d0

• Liker 1
Skrevet

Så trist å lese om hva ditt barn har opplevd! Det verste for meg var da et annet barn i avdelingen fortalte meg om at X slo mitt barn. Så andre ser det også. Mitt barn er ganske rolig og sjenert, nettopp startet i denne barnehagen og er ikke helt trygg på barn og voksne. Vi har aldri opplevd noe sånt i forrige barnehage, så det kom som et sjokk på meg. Det skal sies at denne gutten er tydeligvis kjent for å slå andre barn i avdelingen, men det ser ikke ut som at barnehagen har gjort noe med det. Nå er det mitt barn sin tur å bli slått. 

Kan jeg kontakte foreldrene direkte og fortelle dem hva som skjer og kreve at de prater med sitt barn?

Skrevet

Jeg har hatt samme problem med mitt barn, at han kommer hjem og forteller at han har blitt bitt og slått av det samme barnet, i perioder omtrent daglig. Jeg tok en prat med personalet, de var ærlige på at de ikke hadde sett noe og lurte på om det kunne henge igjen fra tidligere (hadde tydeligvis vært et problem), de bekreftet at mitt barn ikke gjorde noe mot det andre barnet og at bitt/slåing var helt uprovosert, og til slutt bekreftet de at det ikke bare gikk utover mitt barn men alle barna når jeg spurte om det. Personalet var klar over problemet og jeg vet de tar tak i det når det skjer for det har jeg selv sett. Håper de har dialog med foreldrene til dette barnet. Det frister å ta kontakt med foreldrene selv, men det virker ikke som det er noe orden hjemme så det fører sikkert ikke noe godt med seg. 
Du kan ta en prat med ped leder og spørre hvilke tiltak de gjør for å beskytte ditt barn i denne situasjonen, det ville jeg gjort. 

Anonymkode: 15f0d...717

Skrevet

Alder på barna? 
dette er en jobb for personalet. Være tett på barnet som slår, og se hva som skjer i forkant. Problemet er ofte bemanning. 3 voksne er ute med 17 barn. Et barn trenger trøst av en voksen, en voksen knyter ei skolisse, og den andre voksne hjelper ett annet barn på toalettet. Du har ikke sjans til å avverge noe som skjer 5 meter unna om et barn har lyst å slå ett annet. Dette er et problem vi sliter med hver eneste dag. Bemanningen!! Så er det ikke bare ditt barn, det er andre som sliter med å komme inn i leiken, noen med spesielle behov, sykdom blant personalet og mangel på vikar. 
Så får vi kjeft med foreldre da vi ikke har øyner i nakken og ikke har blekksprut armer. 
men jeg forstår dere foreldre veldig godt!!! For slik skal det ikke være

Anonymkode: fed59...b06

• Liker 4
Skrevet

Jeg har et barn på 3 år, som ofte slår andre barn når jeg henter i barnehagen. Da tar jeg ungen til meg og sier at det ikke er lov og slå og at ungen skal si unnskyld og gi en klem. 

noen får mye reaksjoner der de ender opp med å slå, og uansett hvor hardt man prøver å lære de opp til at det ikke er lov, så tar det tid før de lærer det. 
feks mitt barn har vært igjennom mye, men det er nå stabilt. Som feks kan være en grunn, men igjen mitt barn og et annet barn har vært som demoner mot hverandre, alltid de to som krangler. Men ungen min slår også søskenet. Jeg er 99% sikkert på min unge har adhd, for barnet har ekstremt med energi og raseri, og jeg føler det er mer enn andre barn har. 

Tenker at vist du ser det barnet slå barnet ditt så gi beskjed til den ungen, evt snakk med foreldrene sånn at dem er klar over det. Barnehagen tar alltid tak i det når de ser det, men de vil vokse det av seg. Skjønner at det er leit, jeg blir lei meg når jeg ser mitt barn slå andre. Hver gang jeg henter så blir barnet helt vill og løper rundt og slår, jeg aner ikke hvorfor, men barnet er glad for at h*n får dra hjem, så barnet er ikke sint. Men tror det er det at det blir utløst mye reaksjoner og følelser og mulig kanskje vanskelig og kontrollere seg. 

Anonymkode: 04e1e...03e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har et barn på 3 år, som ofte slår andre barn når jeg henter i barnehagen. Da tar jeg ungen til meg og sier at det ikke er lov og slå og at ungen skal si unnskyld og gi en klem. 

noen får mye reaksjoner der de ender opp med å slå, og uansett hvor hardt man prøver å lære de opp til at det ikke er lov, så tar det tid før de lærer det. 
feks mitt barn har vært igjennom mye, men det er nå stabilt. Som feks kan være en grunn, men igjen mitt barn og et annet barn har vært som demoner mot hverandre, alltid de to som krangler. Men ungen min slår også søskenet. Jeg er 99% sikkert på min unge har adhd, for barnet har ekstremt med energi og raseri, og jeg føler det er mer enn andre barn har. 

Tenker at vist du ser det barnet slå barnet ditt så gi beskjed til den ungen, evt snakk med foreldrene sånn at dem er klar over det. Barnehagen tar alltid tak i det når de ser det, men de vil vokse det av seg. Skjønner at det er leit, jeg blir lei meg når jeg ser mitt barn slå andre. Hver gang jeg henter så blir barnet helt vill og løper rundt og slår, jeg aner ikke hvorfor, men barnet er glad for at h*n får dra hjem, så barnet er ikke sint. Men tror det er det at det blir utløst mye reaksjoner og følelser og mulig kanskje vanskelig og kontrollere seg. 

Nei, nei og atter nei.. du skal ikke irettesette andres barn i barnehagen. Og du skal heller ikke ta det opp med foreldrene til barnet som slår. 
ta det opp med personalet evt styrer. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, nei og atter nei.. du skal ikke irettesette andres barn i barnehagen. Og du skal heller ikke ta det opp med foreldrene til barnet som slår. 
ta det opp med personalet evt styrer. 

Nei, men man kan fint si: det er ikke lov å slå. Når det er ingen andre tilstedet. 
men rett i at de må ta det opp med bhg ja. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er da ikke så uvanlig? Jeg syns for all del det skal tas opp med personalet, ikke misforstå meg, men det må ikke undervurderes hvor mange forskjellige bakgrunner barn i barnehagen har. Det eneste man vet, er at man vet ikke hva som skjer i barnas hode når de tyr til vold. Jeg har jobbet som vikar i en barnehage hvor det var en 3-4 barn på en avdeling med 21 barn som hadde tendenser til å slå. Ofte slo de hverandre, så alle var jo "like gode", men de hadde også til felles en voldsom atferd utenom. Garantert at disse vil bli diagnosert med adhd, eller annen atferdsdiagnose. Hva kan personalet gjøre, på et relativt stort uteområde med 21 barn og 5 voksne - hvor en kanskje er inne og lager lunsj og en har pause? Man følger jo med for alt det er verdt, men atferden og årsaken bak er roten til problemet, og det må jobbes med på flere plan. Jeg kan garantere dere at barnehagen vet om barna som slår og at de har en dialog med foreldrene, men dette har ikke dere, som foreldre til de som blir slått, noe med å gjøre. Det betyr ikke at dere skal slutte å snakke med de om det, men ikke undervurder hva som foregår bak kulissene. Og husk at det er bare barn, de som slår også. 

Anonymkode: 368fb...114

• Liker 1
Skrevet

TS her. Takk alle for svar og kommentarer. Jeg skal ha møte med barnehagen på torsdag neste uke og fikk beskjed ved levering i dag at de er på saken og at de er klar over at denne gutten slår og dytter flere enn mitt barn, men at det er mitt barn som er blitt ''målskive'' de siste dagene. De hintet til at gutten har mange utfordringer uten å komme nærmere på detaljer og at de er i dialog med foreldrene og så ble vi enige om å passe så godt det lar seg gjøre at mitt barn og denne gutten holder avstand til hverandre. Så ser vi hva som skjer på møtet.

• Liker 2
Skrevet

Stakkars unger. Når skal dette hysteriet om at unga mååå i barnehage ta slutt?! 

Anonymkode: 5f434...3b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS her. Barn slipper ikke unna å bli slått av andre barn selv om de ikke går i barnehage.Du er svært lite konstruktiv her.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS her. Takk alle for svar og kommentarer. Jeg skal ha møte med barnehagen på torsdag neste uke og fikk beskjed ved levering i dag at de er på saken og at de er klar over at denne gutten slår og dytter flere enn mitt barn, men at det er mitt barn som er blitt ''målskive'' de siste dagene. De hintet til at gutten har mange utfordringer uten å komme nærmere på detaljer og at de er i dialog med foreldrene og så ble vi enige om å passe så godt det lar seg gjøre at mitt barn og denne gutten holder avstand til hverandre. Så ser vi hva som skjer på møtet.

Så bra da! Da høres det ut som de er i farta. Det er noen ganger vanskelig å gi detaljer i slike saker, for personalet har taushetsplikt ift det andre barnets utfordringer. Jeg har selv sittet på samtaler og forsøkt å overbevise fortvilte foreldre om at vi har tiltak uten at jeg kan fortelle hvilke tiltak det er. For at barnet er henvist og fulgt opp av ppt, ukentlige foreldresamtaler med barnets foreldre og min kommunikasjon med ressursteamet i kommunen er dessverre ikke noe jeg kan videreformidle til andre barna foreldre. Men som forelder til et utagerende barn selv vil jeg anbefale foreldre om å være åpne med hverandre. Jeg har alltid vært åpen på at barnet mitt har utfordringer, at vi jobber med det og at han blir fulgt opp av ppt. Jeg har alltid blitt møtt med forståelse og lavere terskel for å fortelle hva de opplever fra mitt barn. Som jeg faktisk ønsker å vite! 

Anonymkode: aa895...7f7

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke at det holder med å si : « Nei, det er ikke lov å slå! « 

Når barn slår så er det fordi de ikke har annet « verktøy» for å løse opp en frustrasjon el en sinnsstemning.  
De trenger mere en bare prat. 
Jeg hadde vridd hodet for å finne hva som utløser sinnet og det at en slår.

Anonymkode: 2b5a9...a59

• Liker 1
Skrevet

Jeg vitnet et barn som ble slått, og sparket av et litt større barn i barnehagen. Barnet satte seg oppå det mindre barnet og tok hånda til munnen og spyttet på før det gnidde hånda i håret på det lille barnet. Deretter satte det seg på det. Gjentatte ganger.

Dette var ute, og jeg stod og så på det fra jobben min. Jeg ble helt satt ut, det var ingen voksne til stede og det største barnet bare fortsatte. Jeg fikk så vondt av det lille barnet og gikk ut og varslet barnehagen. De visste godt hvem denne ungen var, likevel virket det ikke som om det var ekstra oppfølging av det. Den lille gutten stod helt for seg selv da jeg kom. Mutters alene 😢

Anonymkode: 4d65a...d25

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Når blir det slutt på kjerringer? 

Anonymkode: 368fb...114

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vitnet et barn som ble slått, og sparket av et litt større barn i barnehagen. Barnet satte seg oppå det mindre barnet og tok hånda til munnen og spyttet på før det gnidde hånda i håret på det lille barnet. Deretter satte det seg på det. Gjentatte ganger.

Dette var ute, og jeg stod og så på det fra jobben min. Jeg ble helt satt ut, det var ingen voksne til stede og det største barnet bare fortsatte. Jeg fikk så vondt av det lille barnet og gikk ut og varslet barnehagen. De visste godt hvem denne ungen var, likevel virket det ikke som om det var ekstra oppfølging av det. Den lille gutten stod helt for seg selv da jeg kom. Mutters alene 😢

Anonymkode: 4d65a...d25

TS her. Hadde det vært mitt barn som ble slått og mishandlet da du observerte, ville jeg sterkt ønsket at du grep inn og fjernet fysisk barnet som slår fra mitt barn istedet for å gå og varsle andre. Hvorfor avbrøt du ikke mishandlingen? :(

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så bra da! Da høres det ut som de er i farta. Det er noen ganger vanskelig å gi detaljer i slike saker, for personalet har taushetsplikt ift det andre barnets utfordringer. Jeg har selv sittet på samtaler og forsøkt å overbevise fortvilte foreldre om at vi har tiltak uten at jeg kan fortelle hvilke tiltak det er. For at barnet er henvist og fulgt opp av ppt, ukentlige foreldresamtaler med barnets foreldre og min kommunikasjon med ressursteamet i kommunen er dessverre ikke noe jeg kan videreformidle til andre barna foreldre. Men som forelder til et utagerende barn selv vil jeg anbefale foreldre om å være åpne med hverandre. Jeg har alltid vært åpen på at barnet mitt har utfordringer, at vi jobber med det og at han blir fulgt opp av ppt. Jeg har alltid blitt møtt med forståelse og lavere terskel for å fortelle hva de opplever fra mitt barn. Som jeg faktisk ønsker å vite! 

Anonymkode: aa895...7f7

Ja, jeg forstår at de ikke har lov å utlevere slike opplysninger om andre barn. Det viktigste for meg er at volden opphører umiddelbart og at mitt barn er trygg i barnehagen sin. Jeg spurte barnet i dag om det har skjedd noe og fikk høre at de ikke var sammen eller i nærheten av hverandre og at det var en bra dag. Så kanskje var de mer adskilt i dag, men hvordan blir det fra mandag igjen? Jeg håper virkelig at det løser seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...