Gå til innhold

Stortingets ekspresident Olemic Thommessen lot voksen sønn bo i pendlerboligen i flere år

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva tenker folket, er det innafor?

(Det var vel også selveste Olemic som stoppet Riksrevisjonen i 2017.)

https://www.nettavisen.no/nyheter/stortingets-ekspresident-lot-voksen-sonn-bo-i-pendlerboligen-i-flere-ar/s/12-95-3424182791

Tidligere stortingspresident Olemic Thommessen (H) lot sin 29 år gamle sønn bruke pendlerleiligheten som studenthybel. Selv pendlet han til Lillehammer.

Fra høsten 2013 var han stortingspresident. Administrasjonen var da underlagt ham, og han hadde i siste instans øverste ansvar for politikernes goder.

Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen (H) har også latt sitt voksne barn tidvis benytte seg av pendlerboligen sin.  I dag er det ingenting i regelverket som tilsier at dette ikke er tillatt, ifølge henne.

Endret av rips & vaniljesaus
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig dette er innenfor Stortingets regelverk, men det viser med all tydelighet at regelverket må endres. Umiddelbart. 

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke innenfor Stortingets regelverk. Da kan man ha hjemmeboende barn opp til 20 år gamle. Hans sønn var nesten 30. Det er helt klart regelbrudd selv om O.T. ikke oppfatter det sånn. 

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg blir litt fascinert over disse politikerne som strekker grensene mest mulig i alle sammenhenger:

• Koronarestriksjoner? Jada, men ikke når statsministeren har rund dag må du da skjønne
  • Vanlige trygdemottakere blir idømt lovstridige straffer pga at Norge mistolker EU regelverket - samtidig driver flere politikere og tøyer pendlerboligregelverket maksimalt. De har til og med spurt stortinget (seg selv ...!) om lov. 

Man må spørre seg om de ikke forstår hensikten bak regelverket? Er det meningen at man skal få ting man ikke har bruk for av staten og ikke skatte for det? Er det virkelig det disse politikerne faktisk tror?

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg lurer på hvor mye som blir avdekket av lignende saker.  Er generelt skuffet over politikere.

Skrevet

Skuffende! Hvis man leser at politikerne tøyer regelverket, hvorfor skal vi leve lovlydig?

De tenker på seg selv og familien først, og alt de foretar seg, er finansiert med skattepenger.

Hørte at de har Norges billigste kantine og. For det må de ha - er ikke noe godt lønna å være politiker 🥲

• Liker 2
Skrevet

Helt hårreisende! Det er stor forskjell på å ha besøk, og å overlate boligen en annen. Å overlate en slik pendlerbolig til andre burde aldri vært tillatt, da har de jo ikke bruk for den selv. 

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
Gliffy skrev (På 2021-9-24 den 8.12):

Helt hårreisende! Det er stor forskjell på å ha besøk, og å overlate boligen en annen. Å overlate en slik pendlerbolig til andre burde aldri vært tillatt, da har de jo ikke bruk for den selv. 

Det er ikke tillatt.

Hvis Olemic hadde lest første avsnitt i det første som kom opp da jeg søkte på "pendlerbolig stortinget regler" så hadde han visst dette (sist endret i 2020 - altså ikke etter at Olemic ble avslørt som en snylter denne uken). 

Pendlere har krav på bolig når de må pendle mellom sin faste bopel og en bolig på arbeidsstedet. Da får de skattefradrag fordi de har UTGIFTER til en ekstra bolig. Hvis man ikke selv bor i pendlerboligen eller ikke har utgifter til bolig på hjemstedet så har man selvsagt ikke krav på skattefradrag,  Det er et helt generelt prinsipp at man må ha hatt en utgift for å kreve skattefradrag. I politikernes tilfelle stilles en bolig gratis til disposisjon under forutsetning av at man har behov for det. Jeg skjønner at å slippe å ta kollektivtrafikk eller kjøre bil for å komme til stortinget kan friste en stortingsrepresentant til å sette hjul i sving for å få en pendlerbolig, men det er ikke slik at dette er grunn for å få en GRATIS bolig fra stortinget. I Ropstad sitt tilfelle oppga han falsk adresse for å få det til. 

Endret av Blondie65
Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg har alltid forsvart politikere mot politikerforakt, og ment at politikere på alle nivåer og i alle partier stort sett er drevet av et ønske om å skape et bedre samfunn.

Denne saken har fått meg til å tenke annerledes. Denne triksingen med leiligheter, sammen med triksing med reiseregninger og lignende får meg til å føle på forakt selv.

Vi har allerede sett, og kommer i enda større grad til å se, at dette er ukulturer som brer seg over alle partier.

Men når støvet har lagt seg, tror jeg kanskje Olemic blir stående igjen som symbolet på en politiker som konsekvent gjør gale valg, og som på toppen av det ønsker å berike seg selv.

Gjest Blondie65
Skrevet
Alterego666 skrev (Akkurat nå):

Men når støvet har lagt seg, tror jeg kanskje Olemic blir stående igjen som symbolet på en politiker som konsekvent gjør gale valg, og som på toppen av det ønsker å berike seg selv.

Ja han er i en klasse for seg.

Ellers enig i mye av det du skriver. Jeg har tenkt at det finnes alltid råtne epler i en kurv, men jeg begynner å lure på om hele kurven består av markspiste råtne epler.

Det som provoserer meg mest er at de bevilger seg selv ordninger i hodet og rævva mens de samtidig innskjerper skatteregler for vanlige folk. De siste årene har de endret sats for bilgodtgjørelse og så vidt jeg vet har de også drevet ren heksejakt på vanlige pendlere - reisefradraget på skatten er f.eks. drept svært effektivt.

Gjest Alterego666
Skrevet
Blondie65 skrev (5 minutter siden):

Det som provoserer meg mest er at de bevilger seg selv ordninger i hodet og rævva mens de samtidig innskjerper skatteregler for vanlige folk. De siste årene har de endret sats for bilgodtgjørelse og så vidt jeg vet har de også drevet ren heksejakt på vanlige pendlere - reisefradraget på skatten er f.eks. drept svært effektivt.

Helt enig. Jeg husker også NAV-skandalen og hvordan folk som har fylt ut skjemaer feil nærmest har blitt drevet til ruin.

Det er fristende å mene at stortingsleiligheter skal tildeles gjennom NAV sine systemer slik at lovgiverne får en brukeropplevelse av lovene de vedtar.

Gjest Blondie65
Skrevet
Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Det er fristende å mene at stortingsleiligheter skal tildeles gjennom NAV sine systemer slik at lovgiverne får en brukeropplevelse av lovene de vedtar.

Det er i hvert fall helt tydelig at bukken må vekk fra havresekken - de kan ikke sitte der og vedta regler og lover og etterlevelsen av dem.  Politikerne hadde spurt stortinget og stortinget sa det var greit. Jøje meg ...

Gjest Alterego666
Skrevet
Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Det er i hvert fall helt tydelig at bukken må vekk fra havresekken - de kan ikke sitte der og vedta regler og lover og etterlevelsen av dem.  Politikerne hadde spurt stortinget og stortinget sa det var greit. Jøje meg ...

Jeg stusser også over at et medlem av finanskomitéen sjekker om tildelingen er OK i forhold til Stortingets administrasjon, men ikke tenker at han har et selvstendig ansvar for å sjekke med skatteetaten. Når skatteregningen kommer gjemmer han seg bak at «Stortinget sa det var OK». Det er unnskyldningen til en umoden12-åring.

Skrevet

Jeg håper de rette instanser med sans for å gjøre ting riktig, løfter på alle steiner, busk og kratt for å belyse alt det som har ligget gjemt der. Jeg tror helhjertet på at de det her gjelder ikke er uvitende på noe vis, bare veldig interessert i å gjøre en god deal for seg selv og sitt. Er det ikke lov, så er det ikke lov. Rydd opp og la folk betale tilbake det de har snusket til seg. Uten unntak. :opplyser:  

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Alterego666 skrev (14 minutter siden):

Jeg stusser også over at et medlem av finanskomitéen sjekker om tildelingen er OK i forhold til Stortingets administrasjon, men ikke tenker at han har et selvstendig ansvar for å sjekke med skatteetaten. Når skatteregningen kommer gjemmer han seg bak at «Stortinget sa det var OK». Det er unnskyldningen til en umoden12-åring.

"Alle andre gjør jo det" ... 

Altså: du er tatt i å bryte regelverket og unndra skatt og så er du "så lei for det". Nei, beklager du, det eneste du er lei for er at dette ble avslørt på et svært uheldig tidspunkt i valgkampen, eller at det i det hele tatt ble avslørt.

Gjest Alterego666
Skrevet
Blondie65 skrev (3 timer siden):

"Alle andre gjør jo det" ... 

Altså: du er tatt i å bryte regelverket og unndra skatt og så er du "så lei for det". Nei, beklager du, det eneste du er lei for er at dette ble avslørt på et svært uheldig tidspunkt i valgkampen, eller at det i det hele tatt ble avslørt.

….i tillegg til at du aktivt avbryter Riksrevisjonens undersøkelser som er hevdvunne over 100 år. #sukk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...