Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har en sykdom med en autosomal dominant arverekke. Dette betyr at våre eventuelle barn har en 50% sjanse for å arve denne (alvorlige) sykdommen. Er det noen her inne som vet om det er mulig og lov gjennom staten å få prøverørsmetode så man kan være sikker på at barnet ikke får sykdommen?

Dette er selvsagt noe vi vil kontakte sykehuset for mer informasjon om senere, men våres forhold er for nytt til at vi vil gjøre det enda.

På forhånd takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med Mehmed-saken har det åpnet seg nye muligheter for forskning på befruktede egg. Klagenemda kan gi unntak fra bioteknologiloven når det gjelder preimplantasjonsdiagnostikk

Ps, hvis du oppretter et brukernavn..så send meg gjerne en mail. Har litt personlige erfaringer med dette.

Endret av susanne
Skrevet

Litt usikker på norsk lovgivning, men tror ikke det er lovlig enda. Mener å ha hørt noe om at den nye regjeringen kan komme til å tillate forskning på befruktede egg og da er du et stort skritt nærmere.

Men det er mulig å teste i dag også, men du må nok til utlandet.

Skrevet

Det er ikke lov å forske på befruktede egg i Norge! Og det må det gjøres for å finne ut om akkurat deres befruktede egg er bærer av denne sykdommen. MEN, det er lovforslag til behandling i Stortinget denne uken, og forskningsmiljøene tror det kan bli lov med den nye regjeringen.

Skrevet
Det er ikke lov å forske på befruktede egg i Norge! Og det må det gjøres for å finne ut om akkurat deres befruktede egg er bærer av denne sykdommen. MEN, det er lovforslag til behandling i Stortinget denne uken, og forskningsmiljøene tror det kan bli lov med den nye regjeringen.

Forskning og preimplantasjonsdiagnostikk er ikke det samme. Man kan man få unntak av for å utføre en slik diagnostikk (se på dispenasjonssaker i linken jeg ga ovenfor). Dvs at man kan velge ut friske egg. Det gjøres som regel i USA.

Skrevet

Er du sikker på at det er lov i Norge? Jeg har forstått det slik at det ikke er lov. Men tar jeg feil, så er jo det bare bra - for å sid et sånn!

Skrevet
Er du sikker på at det er lov i Norge? Jeg har forstått det slik at det ikke er lov. Men tar jeg feil, så er jo det bare bra - for å sid et sånn!

Ved visse arvelige genetiske sykdommer så kan man søke om dispensasjon ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...