Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har felles strømmåler m leieboer. Nettopp installert.

Lurer litt på hva leieboer da skal være med å betale på. Er det kun selve forbruket, eller er det også riktig at han skal betale sin del av nettleie?

Vi har tenkt å lese av måleren 1 gang i mnd i fellesskap...

Skrevet

Hvor mange er det i hver husholdning og hvor store arialer har hver husholdning da?

Skrevet
Hvor mange er det i hver husholdning og hvor store arialer har hver husholdning da?

Vi som eier bebor ca 130 kvm, leieboer bebor ca 40 kvm. Vi er to, han er èn :)

Og ekstra strømmåler er stilt inn på de rommene han bor på...

Skrevet

Hm, dere har felles strømmåler, men har ekstra strømmåler på de rommene leieboeren bor på..? Skjønte ikke helt den...

Men hvis det altså er felles, ville jeg tatt hele strømregningen inkl nettleien (den utgjør jo gjerne halve regningen!) og fordelt den pr m2 og latt ham betale for sine 40 m2.

Skrevet

jeg forsto heller ikke helt den der, har dere felles strømmåler som også viser hva kun han bruker?

går det ikke da an at han bestiller strømmen sin selv? da må han betale nettleien selv også.

er det felles, så er jeg enig med apple- ta hele regningen og del den etter hvor mye han faktisk leier.

Skrevet

Jeg trodde ikke det var lov til å ta ekstra betalt for strøm dersom det ikke er egen måler....(skjønte ikke det som var skrevet om den).

Dessuten er jeg ganske sikker på at dersom leieboer skal betale egen strøm, så må det avtales i kontrakten. Tror ikke huseier bare kan bestemme seg for det....

Skrevet

Det er vel sånn at hvis strøm er inkludert i husleien, står dette i kontrakten. Tror ikke en leietaker kan 'kreve' strømmen inkludert hvis det ikke står oppgitt, men det burte kanskje stå spesifikt i kontrakten hvordan strømmen skal fordeles når den er felles..?

Skrevet

Hvis ikke strømmen er inkludert i leien, synes jeg det er lurest og instalere en egen strømmåler i utleieenheten!

Skrevet

Hmm, ok, ser at jeg har skrevet det litt uforståelig...

Altså; vi har ett abonnement for hele huset, har i tillegg installert en ekstra måler som skal vise hva han bruker i de rommene han disponerer.

Så må vi i fellesskap lese av måleren 1 gang i mnd,siden han skal betale etterskuddsvis for sitt strømforbruk. Dette for at det skal bli mest mulig rettferdig for han, og at han slipper å betale strøm bare hvert kvartal.

Har for lengst avklart dette i kontrakten.

Synes det er 'realt' å ikke måtte be en HYBEL-beboer om å opprette eget abonnement siden nettleie er såpass dyrt.

Så lurer bare på om vi skal fordele ALT, eller han bare skal betale selve stømbruk, eller også må være med på å dele nettleien...

Bedre forklart?! :roll:

Skrevet

Nettleien måles også ift forbruk, så det syns jeg absolutt han skal betale!

Skrevet

Da vi leide leilighet, og vi ikke hadde eget strømabonnoment betalte vi vår del av nettleien også! Syntes ikke det var noe problem!

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg synes han skal betale for sin del av nettleia også, i forhold til boareal og bruk.

Skrevet

sett opp en under måler så betaler for det han bruker ink nettleie

Skrevet
Hmm, ok, ser at jeg har skrevet det litt uforståelig...

Altså; vi har ett abonnement for hele huset, har i tillegg installert en ekstra måler som skal vise hva han bruker i de rommene han disponerer.

Så må vi i fellesskap lese av måleren 1 gang i mnd,siden han skal betale etterskuddsvis for sitt strømforbruk. Dette for at det skal bli mest mulig rettferdig for han, og at han slipper å betale strøm bare hvert kvartal.

Har for lengst avklart dette i kontrakten.

Synes det er 'realt' å ikke måtte be en HYBEL-beboer om å opprette eget abonnement siden nettleie er såpass dyrt.

Så lurer bare på om vi skal fordele ALT, eller han bare skal betale selve stømbruk, eller også må være med på å dele nettleien...

Bedre forklart?!  :roll:

Han betaler selvfølgelig for det HAN bruker!!! (og del nettleien i to)

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Dette er jo rimlig enkelt da. Dere har en strømmåler for hele huset - og dere betaler for ALT forbruk, altså både nettleie og strøm. Så har dere en strømmåler som kun måler strømmen for hybelen - og når dere vet strømprisen (står på hjemmesiden til strømleverandøren) så skal h*n=hybelboeren betale for strømmen h*n bruker + nettleie for samme antall kilowattimer.Det hybelboeren betaler betaler h*n til dere. Idag antar jeg at strømprisen ligger på ca 33øre/kilowattimen og nettleien ligger på ca 35 øre kilowattimen = strømprisen som er pris på strøm=KwH PLUSS nettleie = ca 70 øre pr kilowattime. Er du usikker på nettleien der du bor kontakt ditt lokela e-verk. Det er nemlig de som eier fordelingsnettet for strøm der du bor og de som skal ha nettleien. Du kan altså få 2 regninger på strøm, en på strøm og en på nettleie. Til forbruker - uansett h*n bor på hybel eller i blokk er det summen av disse to som det koster å få strømmen hjem. For strømpriser sjekk strømregningen din eller www.konkurransetilsynet.no

Annonse
Skrevet
Jeg trodde ikke det var lov til å ta ekstra betalt for strøm dersom det ikke er egen måler....(skjønte ikke det som var skrevet om den).

Dessuten er jeg ganske sikker på at dersom leieboer skal betale egen strøm, så må det avtales i kontrakten. Tror ikke huseier bare kan bestemme seg for det....

Det hjelper lite å avtale seg vekk fra husleieloven. Har ikke leieboer egen måler (og eget abbonnement), kan dere ikke kreve han for strøm. Han har da ingen garanti for at dere har anstallert deres ekstra måler korrekt.

Dere må enten ha to målere og to separate abbonnement, eller så må strøm være inkludert i leien.

Når det er sagt, er det mange som har ulike løsninger og det fungerer fint, det - inntil det eventuelt oppstår en tvist - hvis den da blir avgjort i forhold til husleielovens regler.

Skrevet

1000 takk for gode svar folkens :)

Apropos kontrakt: ved inngåelsen av kontrakten har vi skrevet et formular som hybelboer har akseptert vedr å betale for sitt forbruk!

:)

Skrevet
1000 takk for gode svar folkens  :)

Apropos kontrakt: ved inngåelsen av kontrakten har vi skrevet et formular som hybelboer har akseptert vedr å betale for sitt forbruk!

:)

Flott det, men blir det en tvist, vinner dere ikke frem likevel. Husleieloven går foran kontrakten når det gjelder å sikre leiers rettigheter.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Det Laban skriver er vissvass. Det som står i Husleieloven er at det skal være egne måler for "den enkeltes forbruk".

Det går an å sjekke loven før man kommer med påstander slik du gjør, Laban!

Lovens tekst er følgende:

§ 3-4 - Betaling for elektrisitet og brensel

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom.

I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved dette på samtlige leiere i eiendommen.

I forhold til reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13 regnes krav som nevnt i første og annet ledd som leie

xxxxxxxxxxxxxx

Hvis ,man tar seg til til å sjekke med f eks Leieboerforeningen og Huseierforeningen er det helt klart at det er mulig å sette opp en egen måler for å måle forbruket i en hybel/lelilighet man leier ut. Man trenger slett ikke ha noe eget abonnement, dessuten er det ikke noe i veien for å regulere dette i en leiekontrakt. På disse sider til nevnte foreninger, samt hos Forbrukerrådet ligger forslag til kontrakter. Alle har(hadde? i august) med måling av strøm.

Skrevet

Sikker på at det stemmer Laban?

- for det står jo at om det er avtalt at det skal betales separat kan han kreve regnskap over kostandene

Husleieloven

3-4. Betaling for elektrisitet og brensel

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom.

I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved dette på samtlige leiere i eiendommen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...