AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #1 Skrevet 23. september 2021 Hei Jeg er andre års lærling i butikk. Jeg jobber ganske mye og stort sett alene i kveldene og helger. Vi har ikke så mange ansatte her, mange har sluttet. Sjefen sier til meg i den siste liten at jeg må jobbe ekstra 2-3 timer uten og få det betalt. Han vil at jeg skal avspasere de timene neste uke eller dag. Saken er jo at det er mye å gjøre her og det er vanskelig å avspasering. Så det blir jo liksom gratis arbeid noe jeg ikke er fornøyd med. Jeg vil jo ha det betalt. Det er jo greit 1-2 dager men at det skjer hver uke, da tenker man at noe er galt. Sjefen unnlater å si ifra med engang at jeg må jobbe ekstra, men venter det siste minuttet på å si det. Vi har jo ikke vaktplan engang hvordan skal jeg vite hvem som tar over etter meg? Det er jo ikke lov det heller. Veldig uprofesjonelt av hen og gjøre det på den måten. Jeg har sagt i fra til opplæringskontoret men det virker som de er uinteresserte i å hjelpe meg. Det kommer til å bli sånn helt til læretiden min går ut som er neste år. Det er belastende å jobbe ti timer vakter, alene, masse kunder og rutiner. Husk jeg er lærling ikke vanlig ansatt. Dette gidder jeg ikke mer og har vurdert å slutte. Jeg føler meg hjelpeløs og låst. Jeg har på en måte følelse at ingen vil hjelpe meg. Hva tenker dere jeg burde gjøre? Hvem kan jeg kontakte som kan hjelpe meg? Takker for alle svar. Anonymkode: 6e215...e21
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #2 Skrevet 23. september 2021 Er du organisert så må du kontakte organisasjonen din. Hvis du ikke er det så anbefaler jeg deg å bli organisert, det koster lite når du er lærling. Ellers så må du også kontakte opplæringskontoret og be dem om å ta deg alvorlig, det er ikke greit at de ikke reagerer. De skal kunne hjelpe deg å finne et annet lærested for å fullføre tiden din. Evt begynn å søk andre steder. Ikke gi opp. Fullfør utdanningen din før du evt begynner å jobbe med noe annet. Ett fagbrev pleier å være verdt penger/ høyere lønn i andre jobber enn bare der fagbrevet hører hjemme. Dette fikser du! Vil gjerne høre hva som skjer fremover med deg. Anonymkode: d89eb...64c
Taluno Skrevet 24. september 2021 #3 Skrevet 24. september 2021 Enten kontakter du fagforening eller arbeidstilsynet. Overtid SKAL være betalt. Det er lovpålagt at du SKAL ha overtidstillegg utbetalt selv om du avspaserer. Du kan avspasere time mot time, altså to timer overtid gir to timer avspasering, og ikke timelønn, men overtidstillegg skal uansett utbetales.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #4 Skrevet 24. september 2021 Ta kontakt med rettleiingstenesta i din fylkeskommune og/eller elev og lærlingombud. Dette er hverken lovlig eller greit. Anonymkode: 82454...6fc 1
Gjest Smeltemann Skrevet 24. september 2021 #5 Skrevet 24. september 2021 Ta kontakt med lærlingernemda, du har vel en fadder i bedriften? Og har hatt møter med de som følger deg opp i fra lærlingenemda? Du har jo en plan du skal følge ifm opplæringen frem mot fagprøve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå