AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #1 Skrevet 23. september 2021 Er det noen her som har prøvd å bli gravid, feks opptil et år før de søkte hjelp, for så å finne ut at problemet kunne blitt tatt tak i tidligere? Tenker feks på problemer med syklus (kort lutealfase), defekte eggstokker, polypper, vitaminmangel, progesteronmangel osv. Anonymkode: 425a1...793
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #2 Skrevet 23. september 2021 Sjekket oss ikke før etter 6mnd nei... Mannen har svært dårlig sperm. Bortkastet prøvetid, burde sjekket med det samme vi satte i gang med barneprosjektet. Eller helst enda tidligere. Kommer jo an på alderen deres, men er du over 30 anbefaler jeg å sjekke dere begge så fort som mulig. Anonymkode: 20670...5e5 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #3 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sjekket oss ikke før etter 6mnd nei... Mannen har svært dårlig sperm. Bortkastet prøvetid, burde sjekket med det samme vi satte i gang med barneprosjektet. Eller helst enda tidligere. Kommer jo an på alderen deres, men er du over 30 anbefaler jeg å sjekke dere begge så fort som mulig. Anonymkode: 20670...5e5 Jeg er ikke over 30år. Men jeg lurer litt på dette. Man hører jo at man skal vente ett år før man kontakter lege for hjelp. Men ett år kan være verdifull tid dersom man har problemer man ikke vet om. Man kan jo gå privat, men det koster jo. Er vel mange av oss som går veldig sjeldent til lege og ikke har hatt GU utenom ordinær celleprøve. Har ikke tatt blodprøver siden jeg var barn heller. Har også bekjente som ikke føler de er blitt tatt på alvor hos legen, får bare beskjed om å vente og komme tilbake etter ett års prøving til tross for at noen av de har hatt konkrete mistanker. Anonymkode: 425a1...793 1
Spent<3 Skrevet 24. september 2021 #4 Skrevet 24. september 2021 Jeg maste og maste på legen om å bli henvist til gyn før det hadde gått ett år. 1 år nå i desember. For min del så har jeg veldig uregelmessig mens og sa at noe som ikke stemmer, og med kun mens ett par ganger i året blir sjansen for å bli gravid naturlig minimal. Gyn tokk meg inn i mai for vurdering og ny vurdering i august, ble da satt på første runde med hormoner og sædanalyse hos mannen. Så jeg ville begynt med fastlegen og jevnlig utrykk tanker og følelser rundt den 1års prøveperioden.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #5 Skrevet 24. september 2021 Jeg er 34 og gikk til privat gynekolog for sjekk av tingenes tilstand før vi startet prøvingen nå i høst. Måtte uansett ta celleprøve, så da betalte jeg gladelig litt ekstra for gynekolog med kort ventetid som jeg har gode erfaringer med fra tidligere. Kostet ca. 1700 kroner, og det synes jeg det er verdt. Jeg tror jeg hadde gjort det uansett, selv om jeg hadde vært yngre også. Det er en liten trygghet i å vite fra start at alt ser greit ut. å Jeg fikk beskjed om å komme tilbake etter 1/2 år hvis ingenting har skjedd. Anonymkode: 04881...843
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #6 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er 34 og gikk til privat gynekolog for sjekk av tingenes tilstand før vi startet prøvingen nå i høst. Måtte uansett ta celleprøve, så da betalte jeg gladelig litt ekstra for gynekolog med kort ventetid som jeg har gode erfaringer med fra tidligere. Kostet ca. 1700 kroner, og det synes jeg det er verdt. Jeg tror jeg hadde gjort det uansett, selv om jeg hadde vært yngre også. Det er en liten trygghet i å vite fra start at alt ser greit ut. å Jeg fikk beskjed om å komme tilbake etter 1/2 år hvis ingenting har skjedd. Anonymkode: 04881...843 Hva slags undersøkelse er dette da? Var det en vanlig generell undersøkelse, eller ble det kalt en fertilitetsutredning? Hva ble gjort på undersøkelsen? Er samme alder, og vil gjøre det samme. Anonymkode: 35d4b...268
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #7 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva slags undersøkelse er dette da? Var det en vanlig generell undersøkelse, eller ble det kalt en fertilitetsutredning? Hva ble gjort på undersøkelsen? Er samme alder, og vil gjøre det samme. Anonymkode: 35d4b...268 En vanlig, gynekologisk undersøkelse hos privat klinikk 😊 Inkluderte celleprøve, innvending ultralyd og samtale med gynekolog. Gynekolog sjekket at ting så bra ut utvendig, før hun tok ultralyd der hun sjekket eggstokker, antall eggposer osv. Så ikke veldig dyptgående eller blodprøver etc, men en overordna sjekk sånn til å begynne med. Anonymkode: 04881...843
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #8 Skrevet 25. september 2021 Om man vet man har utfordringer som uregelmessig eller fraværende menstruasjon, lavt stoffskifte osv... tenker jeg at det ikke er noe poeng å vente 1 år. Hadde tatt kontakt med privat gyno. Anonymkode: f1780...46d
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #9 Skrevet 25. september 2021 Har PCOS og ingen spontan eggløsning, så for oss var det absolutt ingen vits å vente med å få hjelp. Her viste også sædprøven at det var noe nedsatt kvalitet men ingen krise. Anonymkode: 8113b...d27
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #10 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om man vet man har utfordringer som uregelmessig eller fraværende menstruasjon, lavt stoffskifte osv... tenker jeg at det ikke er noe poeng å vente 1 år. Hadde tatt kontakt med privat gyno. Anonymkode: f1780...46d Men er det ikke litt feil å måtte betale privat hvis man kanskje har problemer før ett år? Anonymkode: 425a1...793 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #11 Skrevet 25. september 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Men er det ikke litt feil å måtte betale privat hvis man kanskje har problemer før ett år? Anonymkode: 425a1...793 Det kan man mene så mye man vil om, men slik er det nå per dags dato i alle fall Anonymkode: 7f8ab...d32 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #12 Skrevet 25. september 2021 Ja. Men det gjelder vel alle? Altså de som ikke lykkes innen normal tid? Og alle kan jo ikke utredes når de fleste lykkes selv. Anonymkode: ac14c...825
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #13 Skrevet 25. september 2021 Vi prøvde lenge før noe ble gjort. Jeg har tidligere hatt PCOS, men hadde vært friskmeldt rundt 6 år før prøvingen starta. Jeg fikk og sjekket meg med ujevne mellomrom for å passe på at det ikke var tegn til PCOS. Her var det mannen som nekta å teste seg, han insisterte på at det var jeg som var problemet. Jeg prøvde alt mulig av kjerringråd, og ble skuffa hver måned. Først etter 15 måneder, og jeg hadde blitt sjekka enda en gang uten å finne noe, gikk han med på test. Og han var jammen problemet gitt! Hadde jeg kunnet gå tilbake i tid og visst hvor lang tid alt skulle ta hadde jeg fått testa oss begge privat før vi starta prøvinga i det hele tatt. Jeg skjønner at det offentlige må ha ett års ventetid, fordi det tar jo gjerne litt tid å bli gravid selv om alt er normalt, men for oss hadde det ikke vært noe problem å sjekke det privat. Mye kunne vært gjort annerledes da. Anonymkode: 5a6a3...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #14 Skrevet 25. september 2021 Ja.. Hadde uregelmessig mens etter at jeg sluttet på piller, men legen mente det "gikk seg til" og at jeg måtte slutte å stresse... Etter 1 år kom vi til gyn som avdekket pcos. Anonymkode: a05e4...e90 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #15 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi prøvde lenge før noe ble gjort. Jeg har tidligere hatt PCOS, men hadde vært friskmeldt rundt 6 år før prøvingen starta. Jeg fikk og sjekket meg med ujevne mellomrom for å passe på at det ikke var tegn til PCOS. Her var det mannen som nekta å teste seg, han insisterte på at det var jeg som var problemet. Jeg prøvde alt mulig av kjerringråd, og ble skuffa hver måned. Først etter 15 måneder, og jeg hadde blitt sjekka enda en gang uten å finne noe, gikk han med på test. Og han var jammen problemet gitt! Hadde jeg kunnet gå tilbake i tid og visst hvor lang tid alt skulle ta hadde jeg fått testa oss begge privat før vi starta prøvinga i det hele tatt. Jeg skjønner at det offentlige må ha ett års ventetid, fordi det tar jo gjerne litt tid å bli gravid selv om alt er normalt, men for oss hadde det ikke vært noe problem å sjekke det privat. Mye kunne vært gjort annerledes da. Anonymkode: 5a6a3...a7a Jepp, det er jo egentlig helt dust å bruke masse tid og ressurser på å undersøke det ene og det andre hos kvinnen uten å sjekke mannen. Jeg fikk ikke utskrevet letrozol uten at mannen min tok sædprøve, men har hørt om folk som styrer med medisiner og greier en god stund før det omsider viser seg at det er problem hos mannen også. Anonymkode: 8113b...d27
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #16 Skrevet 26. september 2021 Mannen tok en sjekk. Denne er jo rimelig, raskt gjort, og gir et sikkert svar, i motsetning til utredning av kvinnen. Hadde det vært noe feil der vet man jo umiddelbart at man må via prøverør, og har med det spart et helt år med fortvilelse og frustrasjon. Anonymkode: 26e2b...553
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #17 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (På 25.9.2021 den 19.28): Det kan man mene så mye man vil om, men slik er det nå per dags dato i alle fall Anonymkode: 7f8ab...d32 Dette stemmer ikke. Man kan bli henvist til gynekolog før det har gått ett år, ved f.eks. uregelmessig menstruasjon eller om man har et konkret problem. Jeg ble henvist da jeg hadde sykluser på over 50 dager, og hadde ikke gått på hormonprevansjon på flere år, samt små avvik på blodprøver hos fastlegen. Har PCOS skulle det vise seg (men er ikke overvektig så måtte mase litt for å bli henvist, mistenkte selv at jeg hadde dette pga symptomene). Anonymkode: 5e449...ebd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå