AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #1 Skrevet 23. september 2021 Kan man bruke Internett hvis man ikke kan lese eller skrive? Hvis man ikke kan skrive kan man vel heller ikke skrive inn nettadresser eller google, så hvordan orienterer man seg i så fall? Vil man klare å bruke noen former for sosiale medier? Selv på Youtube trenger man å kunne skrive for å skrive inn søkeord. Eneste måten jeg ser for meg at en analfabet kan bruke Internett på er hvis noen andre setter opp alt og lagrer bokmerker med ikoner/bilder. Eller tror dere det er mulig for en analfabet å kjøpe en PC og komme seg på Internett på egenhånd? Anonymkode: 48ef3...275 2
trioving Skrevet 24. september 2021 #2 Skrevet 24. september 2021 Internet kan jo være en mulighet for å komme seg ut av analfabetismen. Men man trenger hjelp for å komme i gang ja. Hvis man starter med youtube er det jo masse bilder på youtube hjemmesiden så man kan se hva videoen handler om uten å lese tittelen. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #3 Skrevet 24. september 2021 youtube har også en talefunksjon den er overaskende effektiv Anonymkode: e962b...04c 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #4 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 22.35): youtube har også en talefunksjon den er overaskende effektiv Anonymkode: e962b...04c Ja, talefunksjon må være et godt verktøy for analfabeter! Anonymkode: 48ef3...275
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 Blinde kan bruke internett. Jeg tror ikke det er vanskeligere for analfabeter. Men de trenger kanskje hjelp til å installere det de trenger av verktøy. Jeg ser ikke på det som noe vesentlig problem. De fleste trenger hjelp til å installere operativsystem og slikt. Anonymkode: e756d...9a8
Michaelhe Skrevet 27. september 2021 #6 Skrevet 27. september 2021 (endret) Blinde bruker internet på mystisk vis, tror jeg? Google speech assistant Endret 27. september 2021 av Michaelhe
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #7 Skrevet 27. september 2021 Godt poeng det med at blinde også kan bruke Internett! Det finnes vel programmer som leser opp tekst, så vil tro at analfabeter også har nytte av det, ja. Kult å tenke på! Anonymkode: 48ef3...275
Pipaluk Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Godt poeng det med at blinde også kan bruke Internett! Det finnes vel programmer som leser opp tekst, så vil tro at analfabeter også har nytte av det, ja. Kult å tenke på! Anonymkode: 48ef3...275 Det er også mulig å koble til en leselist. Blinde som bruker punktskrift får tilgang til nett på den måten.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #9 Skrevet 28. september 2021 Selv små barn klarer jo å manøvrere rundt på YouTube og apper fra de er bittesmå? Apple sine produkter (som jeg er mest kjent med) har gode funksjoner for ‘accesssbility’, om en får litt hjelp med å dette det opp. En kan få lest opp tekst, og en kan lese inn tekst Istedet for å skrive. Veldig mye er visuelt. Og selv om en ikke kan lese og skrive, så klarte vår småttis fra ca 2 års alder å finne igjen bokstavene han så på et bilde/logo (f.eks Peppa gris) på tastaturet og trykke på dem. Anonymkode: 3bbc1...e53
stan Skrevet 30. september 2021 #10 Skrevet 30. september 2021 Pipaluk skrev (På 28.9.2021 den 5.43): Det er også mulig å koble til en leselist. Blinde som bruker punktskrift får tilgang til nett på den måten. Ja. Leselist og automatisk opplesning. Dessverre er det mange sider som er dårlig designet i forhold til synshemmede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå