AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #1 Skrevet 23. september 2021 Hei Sønnen min startet bhg i aug for første gang. Bhg har bedt oss om å gi beskjed om barna skal ha fri i høstferien eller ikke. Jeg er i mamma perm. Pappa skal jobbe som vanlig selvom det er høstferie. Jeg er litt usikker på om jeg skal ha han hjemme. Jeg har ikke noe problem med å ha han hjemme men tenker mest på han. Han blir fort lei hjemme. Leker maks en time med leker så vil han bare se TV eller ipad. Da tenker jeg at det er best at han går i bhg. Lurer på om det er vanlig at mange som er borte i høstferien? Anonymkode: 48c5f...270
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #2 Skrevet 23. september 2021 Hvorfor ikke ta en dag eller to fri? Det trenger jo ikke være hele uken. Her skal toåringen ha fri fredagen den uken det er høstferie her. Jeg er hjemme i permisjon og pappaen har fri den dagen. Å ha toåringen hjemme med bare meg og minste er å be om bråk. Lillesøster (5 uker) er kjedelig og mamma opptatt med å mate (både amming og flaske) lillesøster store deler av dagen. Tror ikke det er vanlig å ha barnet hjemme med mindre man har planer og/eller eldre søsken som har fri fra skolen. Anonymkode: 9cf76...61e 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #3 Skrevet 23. september 2021 Da er det jo bare å si nei, at høstferie skal han ikke ha. Om du mener han har godt av å dra i barnehagen, så gjør han det. Mange i barnehagen har storesøsken som går på skole, og når disse har høstferie, tar ofte søsken i barnehagen fri. Derfor prøver barnehagen å kartlegge hvor mange som skal ha fri. Anonymkode: b33d4...5fc 14
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #4 Skrevet 23. september 2021 Jeg er også hjemme i perm med baby. Pappan er bortreist hele uka på jobb. Min eldste skal altså i bhg helt som vanlig. Grunnen til at bhg spør om hvem som skal/ikke skal ha fri, er at mange har søsken som går på skole. Skolebarna har fri, da har gjerne foreldrene fri og, og bhgbarna i disse familiene👌 Anonymkode: 21cc9...7e7 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #5 Skrevet 23. september 2021 Jeg antar han er liten siden han akkurat har startet i barnehage? Da ville jeg tenkt at det bare er et gode for ham om det er færre barn pga høstferie. Du kan jo ha ham korte dager, eller en dag eller to hjemme om du føler for det. Men for dere er det jo ikke forskjell på høstferie og hverdag. Og er han hjemme ei hel uke så risikerer du ny innkjøring etterpå... Anonymkode: 891db...064 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #6 Skrevet 24. september 2021 Små barn ville jeg hatt hjemme ett par dager og korte dager utenom Anonymkode: a1dbb...562
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #7 Skrevet 24. september 2021 Vær klar over at det er en ganske stor sannsynlighet for at mange eller en del av de barna han leker med til vanlig kan ha fri, og at de mest sannsynlig slår sammen flere avdelinger om det er ganske få barn, som kan gjøre at det er ukjente voksne (for han) som han omgås med. Anonymkode: 3eda3...99d 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #8 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vær klar over at det er en ganske stor sannsynlighet for at mange eller en del av de barna han leker med til vanlig kan ha fri, og at de mest sannsynlig slår sammen flere avdelinger om det er ganske få barn, som kan gjøre at det er ukjente voksne (for han) som han omgås med. Anonymkode: 3eda3...99d Pleier det være så få barn i høstferien, da? Ikke opplevd det i barnehagene vi har brukt. Mange av de yngste skolebarna har også noen dager på SFO denne ferien, mange foreldre har jo ikke mulighet til å ta ut ferie i alle skolens ferier. Anonymkode: a06fb...07f 8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #9 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Pleier det være så få barn i høstferien, da? Ikke opplevd det i barnehagene vi har brukt. Mange av de yngste skolebarna har også noen dager på SFO denne ferien, mange foreldre har jo ikke mulighet til å ta ut ferie i alle skolens ferier. Anonymkode: a06fb...07f Her jeg bor er det sånn Anonymkode: 3eda3...99d 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #10 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vær klar over at det er en ganske stor sannsynlighet for at mange eller en del av de barna han leker med til vanlig kan ha fri, og at de mest sannsynlig slår sammen flere avdelinger om det er ganske få barn, som kan gjøre at det er ukjente voksne (for han) som han omgås med. Anonymkode: 3eda3...99d Dette oppelever vi i vår barnehage også. Anonymkode: 18c37...153 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #11 Skrevet 24. september 2021 Det er jo bare skolebarn som har høstferie, så har ikke dere eldre barn i skole og dermed tar dere fri fra jobben, er det ingen grunn til å ha barnet hjemme i akkurat den uken enn i alle andre uker. Anonymkode: 969c3...476 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #12 Skrevet 24. september 2021 Nå er jeg ikke hjemme i permisjon, men barnet mitt har det så bra i barnehagen. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å sende ham dit, det er garantert kjedeligere å være hjemme med mamma og baby enn å være i barnehagen. Anonymkode: 38eef...5cf 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #13 Skrevet 24. september 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Hei Sønnen min startet bhg i aug for første gang. Bhg har bedt oss om å gi beskjed om barna skal ha fri i høstferien eller ikke. Jeg er i mamma perm. Pappa skal jobbe som vanlig selvom det er høstferie. Jeg er litt usikker på om jeg skal ha han hjemme. Jeg har ikke noe problem med å ha han hjemme men tenker mest på han. Han blir fort lei hjemme. Leker maks en time med leker så vil han bare se TV eller ipad. Da tenker jeg at det er best at han går i bhg. Lurer på om det er vanlig at mange som er borte i høstferien? Anonymkode: 48c5f...270 Jeg er også i mammapermisjon, men har jo ikke barnet hjemme av den grunn, er da ikke noe annerledes i høstferien Vi reiser på en liten langhelg, så min skal i bhg tre dager og fri to dager i høstferien i år. Anonymkode: a3c4c...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #14 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er jo bare skolebarn som har høstferie, så har ikke dere eldre barn i skole og dermed tar dere fri fra jobben, er det ingen grunn til å ha barnet hjemme i akkurat den uken enn i alle andre uker. Anonymkode: 969c3...476 Da vi hadde barnehagebarn var vi tvert i mot ganske beviste på å ikke ta ut ferie i skoleferiene, for å unngå den ekstra trafikken. Det kommer sikkert an på hvor dere bor, det er vel ikke et problem alle steder. Barnehagen gikk som vanlig, vi merket aldri noe spesielt der. Anonymkode: 7196c...b67 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #15 Skrevet 24. september 2021 Har aldri vært mange borte hos oss ihvertfall, bare de som har eldre søsken . Høstferie tar man jo bare fordi man må når man har skolebarn 🙈 Anonymkode: 02170...28d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #16 Skrevet 24. september 2021 Hvis han akkurat har startet i barnehagen er det vel best å ikke ha høstferie? Da risikerer man at det blir ny tilvenning etter ferien. Anonymkode: 02d7b...d55 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #17 Skrevet 24. september 2021 Etter min erfaring er det endel barn som har fri de siste dagene i høstferieuka. I fjor hadde vi 5 barn av 20 fredagen i høstferieuka. Vi spør i forkant fordi vi vet av erfaring at endel tar fri den uka eller deler av uka, og mange sier dessverre ikke fra om at de tar fri. Da må personalet ta ut avspasering. Ingen vits i å ha 4 personale på jobb hvis det kommer 5 barn. Vi spør jo bare fordi vi må planlegge, det skal ikke være noe press om at man skal ta fri. Da mine barn gikk i barnehage tok jeg som regel en eller to feriedager + eventuelt en dag avspasering. Så fikk vi en liten miniferie, dro på hytta. Anonymkode: 49c97...74c 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #18 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Lurer på om det er vanlig at mange som er borte i høstferien? Anonymkode: 48c5f...270 Nei, det er ikke vanlig at mange er borte i høstferien. De barna som har eldre søsken som går på skole, er gjerne hjemme i høstferien fordi eldre søsken har fri. Men ellers går de fleste barna i barnehagen i høstferie, det er heller ingen ansatte som regner med å kunne ta seg fri den uken fordi man vet at det som oftest er bare 1-3 barn pr avdeling som tar fri pga eldre søsken. Anonymkode: 5a915...37a 1
Sol79 Skrevet 24. september 2021 #19 Skrevet 24. september 2021 Er vel omtrent ingen som tar høstferie før man får skolebarn.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #20 Skrevet 24. september 2021 Jeg hadde levert han i bhg hver dag, men gitt korte dager, fremfor en hel fridag eller to. Brukt god tid på morgenen, gådd til bhg for levering (hvis avstanden tillater det) for å kose seg litt på turen og så videre. Jeg hadde ikke holdt henne hjemme "bare fordi" i hvertfall, kanskje lagt en plan for en dag i så fall med litt gøyal aktiviteter, lekeland eller grilltur i skogen etc. Anonymkode: d0872...401
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå