AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #1 Skrevet 23. september 2021 Har sett etter bolig i noen måneder nå. Ønsker oss selveier med 3 soverom og egen hageflekk. Har bydd på 4 rekkehus og 1 leilighet i firemannsbolig så langt men hatt litt for lite hver gang (vært snakk om 20-50.000 så føles oppnåelig) Det er mange leiligheter med 2 soverom i vår prisklasse men ungene på 1 og 2 kan ikke sove på samme rom enda da de vekker hverandre, så da må vi sove på sovesofa på stua og det er kjipt. Er også en del andelsleiligheter/rekkehus, men synes ofte felleskostnader går til mye tull da vi liker hagearbeid, maling o.l. Samboer er håndtverker. Har også en hund og en katt som kan oppfattes som sjenerende av naboer, da kan de vel tvinge oss til å flytte? Er så usikker på om vi skal kjøpe noe som i utgangspunktet er for lite og som vi vet vi ikke vil være fornøyde med, eller om vi skal vente og by på et nytt rekkehus. Ønsker ikke å flytte ut av kommunen pga jobb, barnehage og familie. Er ikke i Oslo dette så om vi flytter et godt stykke ut av byen må vi ha enda en bil og mister muligheten for å bruke buss og sykkel. Tror dere renteøkning vil føre til lavere boligpriser? Flere som vil selge? Eller blir det vanskeligere? Håper noen som har vært i lignende situasjon vil dele erfaringer. Anonymkode: e980c...640
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #2 Skrevet 23. september 2021 Renteøkning vil føre til høyere utgifter for deg i form av at mer av pengene går til renter. Vil råde deg til å heller tenke på beliggenhet og ta for lite så lenge du får gode sosiale muligheter for dine barn. Da tenker jeg droppe hage, stue, kjøkken, bad størrelse og heller fokusere på at de får egne rom. Anonymkode: 7382b...b39 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #3 Skrevet 25. september 2021 On 9/23/2021 at 11:58 PM, AnonymBruker said: Renteøkning vil føre til høyere utgifter for deg i form av at mer av pengene går til renter. Vil råde deg til å heller tenke på beliggenhet og ta for lite så lenge du får gode sosiale muligheter for dine barn. Da tenker jeg droppe hage, stue, kjøkken, bad størrelse og heller fokusere på at de får egne rom. Anonymkode: 7382b...b39 Renteøkning er ikke noe problem da vi får ganske lite i lån og vil kunne spare en del i måneden. Leie her er på 16000-22000 med 3 soverom, betale ned lån+renter på bolig ca 8000. Så kommer andre utgifter som kommunale avgifter, forsikring og vedlikehold men det er langt unna 8000+ i måneden heldigvis. Med 3 soverom i andelsleilighet vil det bli problematisk med kattene våre, og virker veldig upraktisk å kle på ungene, ta med leker og så gå ned mange etasjer før vi er ute, for så å måtte ta med alt og alle inn igjen om vi har glemt noe eller må bytte bleie. Virker utrolig tungvint, heller ikke vanlig med inngjerdet fellesareal her så lite avslappende ute. Småbarnsmødre kan umulig trives med det? Beliggenhet med nabolag med småbarnsfamilier, barnehage/skole o.l er god i alle områdene så det er ikke noe vi må velge bort uansett. Anonymkode: e980c...640
Gjest Blondie65 Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Det bør være enkelt å skaffe 20-50.000 for to voksne med inntekt. Altså, jeg forstår hvor kjedelig det er å tape budrunder, men det gir dere også erfaringsgrunnlag. I sameier kan ingen nekte dere hund og katt så lenge disse ikke er til sjenanse for naboene - dvs. står og gjør eller uler hele dagen alene eller gjør fra seg uten at dere plukker det opp. Jeg hadde ikke kjøpt en for liten leilighet når det står om 20-50.000 kr - jeg hadde heller jobbet hardt for å finne de pengene. Jeg tror på en bremse i boligpriser, ikke en voldsom reduksjon. Men det kommer jo helt an på hvor renten ender.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 Vente på oppusdingsobjekt. Evnt kjøpe noe som er for lite noen år, slik at dere forhåpentligvis tjener litt i mellomtiden. Anonymkode: 42208...e19
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 10 hours ago, Blondie65 said: Det bør være enkelt å skaffe 20-50.000 for to voksne med inntekt. Altså, jeg forstår hvor kjedelig det er å tape budrunder, men det gir dere også erfaringsgrunnlag. I sameier kan ingen nekte dere hund og katt så lenge disse ikke er til sjenanse for naboene - dvs. står og gjør eller uler hele dagen alene eller gjør fra seg uten at dere plukker det opp. Jeg hadde ikke kjøpt en for liten leilighet når det står om 20-50.000 kr - jeg hadde heller jobbet hardt for å finne de pengene. Jeg tror på en bremse i boligpriser, ikke en voldsom reduksjon. Men det kommer jo helt an på hvor renten ender. Takk for godt svar. Er bare jeg som har ordentlig inntekt nå så det blir ikke så mye sparing før vi får kjøpt. Da tenker jeg andel blir helt feil for oss, får ikke "stalket" katt som er mye ute hver dag. Skjønner godt at det kan være kjedelig for naboene. Har vært redd for at markedet øker mer enn vi kan spare, men om det stagnerer er vi iallefall med videre. Holder på å selge unna en del på finn som ungene har vokst ut av så drypper inn litt her og der. Vi kan også kjøpe stor enebolig med diger hage i nabokommunen men da blir det lengre til jobb (50min + med bil), vi må bytte barnehage og lengre unna familie. Mange vanskelige valg å ta men tror vi skal vente litt til og se om noen rekkehus kommer ut denne uka. Anonymkode: e980c...640
Gjest Blondie65 Skrevet 27. september 2021 #7 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for godt svar. Er bare jeg som har ordentlig inntekt nå så det blir ikke så mye sparing før vi får kjøpt. Da tenker jeg andel blir helt feil for oss, får ikke "stalket" katt som er mye ute hver dag. Skjønner godt at det kan være kjedelig for naboene. Har vært redd for at markedet øker mer enn vi kan spare, men om det stagnerer er vi iallefall med videre. Holder på å selge unna en del på finn som ungene har vokst ut av så drypper inn litt her og der. Vi kan også kjøpe stor enebolig med diger hage i nabokommunen men da blir det lengre til jobb (50min + med bil), vi må bytte barnehage og lengre unna familie. Mange vanskelige valg å ta men tror vi skal vente litt til og se om noen rekkehus kommer ut denne uka. Anonymkode: e980c...640 Jeg har ikke nevnt andelsleilighet med et ord. Jeg snakker om sameier. Andel og borettslag er noe helt annet enn andelsleiligheter kan ha regler der de i praksis forbyr husdyrhold. Fordelen med andel og borettslag vs sameier er at de førstnevnte tar en større del av vedlikeholdet enn sameier. Jeg bor i et sameie og flere naboer har katter. Disse plager ingen, selv om ingen stalker dem. Jeg blir litt betenkt når dere skal kjøpe, men ikke har mulighet til å spare. Stor enebolig koster å vedlikeholde. Det samme gjør en sameieleilighet. Jeg tror dere strekker økonomien deres alt for langt i forhold til hva dere egentlig har råd til. Å spare 50 tusen bør to personer med inntekt klare på under et år. Jeg er en person med en inntekt, og har ingen problemer med det. Riktignok har jeg ikke barn (ufrivillig), bil, katt og hund, men jeg sparer altså ca 10 % av min nettoinntekt hver måned til ulike lang- og kortsiktige sparemål. Dette gjør jeg i tillegg til å betale ned på bolig. Sparer dere?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #8 Skrevet 27. september 2021 Regler for dyrehold varierer fra borettslag til borettslag. I borettslaget jeg bor er det mange som har katter, og kattene går rundt ute fritt. Andelsbolig trenger heller ikke nødvendigvis å være leiligheter, det kan også være rekkehus eller enebolig. Jeg bor i en enebolig i et borettslag. Det betyr at det er en del vedlikehold jeg slipper å tenke på (feks vinduer, kledning, tak ol), og som jeg slipper å ha utgifter til. Borettslaget mitt har også veldig sunn økonomi, og bruker ikke fellesskapets midler på "tull". Tror det er dumt av dere å låse dere helt til selveier, dere bør heller få inn en rutine på å sjekke det aktuelle borettslagets regler og økonomi før dere slår et hus/leilighet fra dere. Anonymkode: e647e...02b
Traktor Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 Hvordan kan dere i det hele tatt vurdere et oppusingsobjekt dersom dere ikke klarer å spare opp 20 000 kr? 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #10 Skrevet 27. september 2021 Har dere mye erfaring med oppussing fra før? Det er ekstremt krevende og veldig dyrt. Ikke nødvendigvis slik at det lønner seg. Anonymkode: 7f784...a81 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #11 Skrevet 27. september 2021 Klarer fint å spare både 20 og 50, men da hjelper det lite når den neste som er 20 dyrere går for 20 over f.eks - føler mange missforstod dette. følger godt med på markedet og de fleste går på eller litt under prisantydning. Er flink til å spare, men greier ikke spare 50.000 på to måneder, og det er nå vi må flytte, iallefall helst før jul. Bor midlertidig et sted med høy leie for å ikke miste barnehageplassen, så da blir det mindre sparing til vi får flyttet. Har lang erfaring med oppussing, men begrenset til bad, kjøkken, gulv og maling/tapet + enkelt snekkerarbeid utover det (som å sette opp en lettvegg, platting eller lage et gjerde). Har aldri byttet vinduer eller støpt noe, men bad var veldig greit med flis på gulv og plater på vegg - hadde da inn elektriker og rørlegger for enkelte ting vi ikke har lov til å gjøre selv. Quote Andelsbolig trenger heller ikke nødvendigvis å være leiligheter, det kan også være rekkehus eller enebolig. Jeg bor i en enebolig i et borettslag. Det betyr at det er en del vedlikehold jeg slipper å tenke på (feks vinduer, kledning, tak ol), og som jeg slipper å ha utgifter til. Borettslaget mitt har også veldig sunn økonomi, og bruker ikke fellesskapets midler på "tull". Tror det er dumt av dere å låse dere helt til selveier, dere bør heller få inn en rutine på å sjekke det aktuelle borettslagets regler og økonomi før dere slår et hus/leilighet fra dere. Kledning, tak o.l er ting vi gjerne er med på selv - så for oss kan det fort bli dyrere om noen er innleid. Ser også mange betaler dyrt for å få huset malt, leier inn folk til gressklipping av fellesarealer og alt mulig annet man kan gjøre selv, er vel dette jeg ønsker å unngå. Skal absolutt begynne å se på reglene, men de få jeg har sett på virker å helgardere seg mot det meste så det føles litt utrygt. Er ikke så mange andelsleiligheter her, og de vi kjenner samt familie bor alle i selveier så mye å sette seg inn i. 3 hours ago, Blondie65 said: Jeg blir litt betenkt når dere skal kjøpe, men ikke har mulighet til å spare. Stor enebolig koster å vedlikeholde. Det samme gjør en sameieleilighet. Jeg tror dere strekker økonomien deres alt for langt i forhold til hva dere egentlig har råd til. Å spare 50 tusen bør to personer med inntekt klare på under et år. Jeg er en person med en inntekt, og har ingen problemer med det. Riktignok har jeg ikke barn (ufrivillig), bil, katt og hund, men jeg sparer altså ca 10 % av min nettoinntekt hver måned til ulike lang- og kortsiktige sparemål. Dette gjør jeg i tillegg til å betale ned på bolig. Sparer dere? Vi har ikke et helt år å spare på, vi må/bør som sagt flytte ganske raskt. Spare 50.000 på 2-3 måneder blir trangt når vi midlertidig leier, leie her er over dobbelt så dyrt som et boliglån for tilsvarende bolig. Sparte 800.000 til egenkapital over 6 år da jeg studerte (bachelor), fikk 2 barn og startet i jobb, så er veldig lite bekymret for sparing til større buffer, oppussing og lignende. Utgiftene til bolig vil gå kraftig ned når vi kjøper, og sparingen vil da også gå opp. Føler kanskje jeg burde ha forklart bedre i HI, men spørsmålet er egentlig om vi bør vente et par måneder til for å se om noe dukker opp som vi kan bo i på lengre sikt (lite rekkehus), eller om vi bør kjøpe en helt ok leilighet og satse på å bo her et års tid. Anonymkode: e980c...640
Traktor Skrevet 27. september 2021 #12 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Utgiftene til bolig vil gå kraftig ned når vi kjøper, og sparingen vil da også gå opp. Her er jeg redd du raskt kan få deg en overraskelse. 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 37 minutter siden, Traktor said: Her er jeg redd du raskt kan få deg en overraskelse. I følge rådgiver i banken vil jeg ikke det. Vi har et budsjett og en god buffer, om alle utgifter til eie er på 13.000 kroner, og leie f.eks 20.000 så mener iallefall jeg at det vil bli mer rom for sparing. Anonymkode: e980c...640
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: I følge rådgiver i banken vil jeg ikke det. Vi har et budsjett og en god buffer, om alle utgifter til eie er på 13.000 kroner, og leie f.eks 20.000 så mener iallefall jeg at det vil bli mer rom for sparing. Anonymkode: e980c...640 Etter som jeg forstår så har dere ingen buffer når dere flytter. En god buffer er 150.000-200.000kr. Dere har 0kr. Å eie er dyrt. Dere burde ikke ha sånn hastverk der dere føler at "vi må komme oss inn på markedet". Dere er 2 personer som ikke klarer å spare 50.000kr på 3 måneder, da burde dere heller bruke 1 år på å spare opp en buffer + pengene dere mangler for å vinne budrunden (altså ikke bruk bufferen til å vinne budrunden). Anonymkode: 60a42...8d5 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #15 Skrevet 27. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Etter som jeg forstår så har dere ingen buffer når dere flytter. En god buffer er 150.000-200.000kr. Dere har 0kr. Å eie er dyrt. Dere burde ikke ha sånn hastverk der dere føler at "vi må komme oss inn på markedet". Dere er 2 personer som ikke klarer å spare 50.000kr på 3 måneder, da burde dere heller bruke 1 år på å spare opp en buffer + pengene dere mangler for å vinne budrunden (altså ikke bruk bufferen til å vinne budrunden). Anonymkode: 60a42...8d5 Da tror jeg du må lese innleggene en gang til. Vi har en fin buffer, aldri vært snakk om å bruke denne for å by, har både dyr og barn så det er uaktuelt. Vi har hastverk med å komme oss inn på markedet, det er mye billigere for oss å kjøpe, så hver måned uten egen bolig er penger tapt. Skjønner ikke helt hvor du fikk informasjonen din fra, men håper det ble klarere nå. Spørsmålet er egentlig om vi bør kjøpe en leilighet for å bo der en kort stund, eller vente litt til på noe større hvor vi kan bo i minst 5-10 år. Anonymkode: e980c...640
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #16 Skrevet 27. september 2021 Låne av familie? Selge noe (mye)? Anonymkode: 480cb...71a
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #17 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Klarer fint å spare både 20 og 50, men da hjelper det lite når den neste som er 20 dyrere går for 20 over f.eks - føler mange missforstod dette. følger godt med på markedet og de fleste går på eller litt under prisantydning. Er flink til å spare, men greier ikke spare 50.000 på to måneder, og det er nå vi må flytte, iallefall helst før jul. Bor midlertidig et sted med høy leie for å ikke miste barnehageplassen, så da blir det mindre sparing til vi får flyttet. Har lang erfaring med oppussing, men begrenset til bad, kjøkken, gulv og maling/tapet + enkelt snekkerarbeid utover det (som å sette opp en lettvegg, platting eller lage et gjerde). Har aldri byttet vinduer eller støpt noe, men bad var veldig greit med flis på gulv og plater på vegg - hadde da inn elektriker og rørlegger for enkelte ting vi ikke har lov til å gjøre selv. Kledning, tak o.l er ting vi gjerne er med på selv - så for oss kan det fort bli dyrere om noen er innleid. Ser også mange betaler dyrt for å få huset malt, leier inn folk til gressklipping av fellesarealer og alt mulig annet man kan gjøre selv, er vel dette jeg ønsker å unngå. Skal absolutt begynne å se på reglene, men de få jeg har sett på virker å helgardere seg mot det meste så det føles litt utrygt. Er ikke så mange andelsleiligheter her, og de vi kjenner samt familie bor alle i selveier så mye å sette seg inn i. Vi har ikke et helt år å spare på, vi må/bør som sagt flytte ganske raskt. Spare 50.000 på 2-3 måneder blir trangt når vi midlertidig leier, leie her er over dobbelt så dyrt som et boliglån for tilsvarende bolig. Sparte 800.000 til egenkapital over 6 år da jeg studerte (bachelor), fikk 2 barn og startet i jobb, så er veldig lite bekymret for sparing til større buffer, oppussing og lignende. Utgiftene til bolig vil gå kraftig ned når vi kjøper, og sparingen vil da også gå opp. Føler kanskje jeg burde ha forklart bedre i HI, men spørsmålet er egentlig om vi bør vente et par måneder til for å se om noe dukker opp som vi kan bo i på lengre sikt (lite rekkehus), eller om vi bør kjøpe en helt ok leilighet og satse på å bo her et års tid. Anonymkode: e980c...640 Når man kjøper bolig bør tidshorisonten være minst fem år. Hvis den er kortere enn det risikerer dere å tape penger (boligprisene kan falle midlertidig, dokumentavgift, utgifter til megler, utgifter til flytting etc). Hvis planen er å kjøpe for kun et års tid er det en nobrainer: Ikke gjør det! Anonymkode: 04701...19a 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #18 Skrevet 27. september 2021 Jeg tror forresten dere undervurderer hvor stressende det er å ha to små barn og pusse opp, selv om han er hovedverker. Jeg kjenner nok av dem som har brent seg på det - også håndverkere. Anonymkode: 04701...19a 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #19 Skrevet 27. september 2021 Jeg hadde ikke kjøpt noe jeg ikke ble fornøyd med bare pga 20 000 - 50 000. Det er lite når det gjelder boligkjøp. Ved kjøp, salg, kjøp av bolig blir det fort 200 000-300 000 bare i utgifter knyttet til det (dok. Avgift x 2. meglerutgifter). Det er jo utgiftene dere må kaste ut vinduet før dere sitter i en ønsket bolig. Jeg har bodd i en for liten bolig i 4 år nå, men spranget opp til en større leilighet i området er på rundt 1 000 000. Ved slike summer må man nesten godta mindre bolig mens man opparbeider seg egenkapital ved å betale ned lån. Om jeg var deg ville jeg ventet med å kjøpe til jeg fikk spart om de siste pengene, prøvd å få lånt av foreldre eller tatt en ekstra prat med banken. Anonymkode: b31cb...2a5
Gjest Blondie65 Skrevet 27. september 2021 #20 Skrevet 27. september 2021 For en merkelig tråd. Dere HAR de 20-50K som dere mangler på bufferkonto men vil ikke bruke dem for å strekke dere i en budrunde? Sånn tenker ikke jeg, siden jeg fort kan spare opp igjen det beløpet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå