AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #1 Skrevet 23. september 2021 Nå er jeg lei! Både 14- åringen og jeg er enig i at han skal være i seng til kl. 22. Sånn egentlig. Men når klokka er 22, sitter han foran PC, uten å ha pusset tenner eller gjort seg klar. Dette innebærer at jeg må gå inn å mase på han, og han blir potte sur. Til tross for at han faktisk er enig leggetiden, han er trøtt nok om morgen som det er. Er så lei at hver kveld ender med dårlig stemning og sure miner. Han er for sur til å svare på et «god natt» til og med… Kan ikke skru av nettet, da han har storesøsken. Tips tas veldig gjerne i mot! Anonymkode: 68223...160
trøndermann38 Skrevet 23. september 2021 #2 Skrevet 23. september 2021 Du kan skru av nettet bare til han 11
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #3 Skrevet 23. september 2021 Kan du bli enig med storesøsknene om å slå av nettet for en kortere periode? Kanskje de overlever med mobiler på 4g😉 Er det det at han er midt i et spill som er problemet? Da trenger han kanskje påminnere i løpet av tiden før han må slå av, sånn at han kan slå av etter en omgang, og ikke midt i. Har han noen tanker selv om hva som skal til, siden han i utgangspunktet er positiv til leggetiden? Anonymkode: 0e3a9...c9f 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #4 Skrevet 23. september 2021 trøndermann38 skrev (6 minutter siden): Du kan skru av nettet bare til han Tusen takk for svar! Går det? Han har PC på rommet sitt. Skulle gjerne gjort det på både den og mobilen! Hvordan går jeg frem for å gjøre det? Nettet går ikke før 23 her pga. eldre søsken.. Anonymkode: 68223...160
trøndermann38 Skrevet 23. september 2021 #5 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svar! Går det? Han har PC på rommet sitt. Skulle gjerne gjort det på både den og mobilen! Hvordan går jeg frem for å gjøre det? Nettet går ikke før 23 her pga. eldre søsken.. Anonymkode: 68223...160 Må inn på ruteren sette nettet på hans enheter til klokka 22 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #6 Skrevet 23. september 2021 Alternativ 1: - Skap en rutine der at tannpuss og lignende skal være ferdig senest klokka 22.00, og at han deretter må legge seg senest 22.15 i senga si. Hvis han er opptatt med gaming og er midt inne i spill, bør han gjøre seg ferdig med dette litt tidligere. Alternativ 2: - Han må slå av PC-en senest klokka 22.00, gjøre kveldsstell med tannpuss og lignende, og deretter være i senga mellom 22.15 og 22.30. Alternativ/innspill 3: - Ellers må jeg si at 22.00 er tidlig leggetid for en på 14 år, og jeg ville i hvertfall ha strukket det til 22.30. Mange i den alderen er oppe til 23.00, men etter 23.00 synes jeg er for seint hvis det er skole dagen etterpå. Jeg synes også at han bør bestemme leggetid mer selv når han er så gammel som han er nå. Det er viktig at han lærer seg ansvar, selvstendighet og egenkontroll når han er i denne alderen, med tanke på når han skal gå på videregående og senere i livet sitt. Da jeg selv var i den alderen var det mange som var ute til klokka 22.00 om kvelden og i hvertfall ikke i seng før klokka 23.00, noe de bestemte helt selv. Anonymkode: ce4a8...54d 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #7 Skrevet 23. september 2021 Innfør en times hviletid før sengetid. Hjernen har ikke godt av å få så mye blått lys rett før sengetid, så skru av skjermer. Han kan heller roe ned med et blad eller en bok, pakke skolesekken og finne frem klær til morgendagen, prate litt med dere, rydde litt på kjøkkenet eller noe annet rolig som ikke innebærer bruk av skjerm. Anonymkode: 24833...7cc 7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #8 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan du bli enig med storesøsknene om å slå av nettet for en kortere periode? Kanskje de overlever med mobiler på 4g😉 Er det det at han er midt i et spill som er problemet? Da trenger han kanskje påminnere i løpet av tiden før han må slå av, sånn at han kan slå av etter en omgang, og ikke midt i. Har han noen tanker selv om hva som skal til, siden han i utgangspunktet er positiv til leggetiden? Anonymkode: 0e3a9...c9f Takk for svar! Har nevnt dette på dagtid for han, men det kommer bare et skuldertrekk. Lite interessert, men ja… enig leggetiden da. Egentlig. Tror ikke det er spilling som er problemet. Får han til å smøre matpakka 21.30, han gjør generelt alt i siste liten, og da blir det gjerne for sent. Vil helst unngå å være den kjipe som må skru av Internett hver dag. Vil helst at leggetid skal foregå uten konflikter. Anonymkode: 68223...160
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #9 Skrevet 23. september 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Innfør en times hviletid før sengetid. Hjernen har ikke godt av å få så mye blått lys rett før sengetid, så skru av skjermer. Han kan heller roe ned med et blad eller en bok, pakke skolesekken og finne frem klær til morgendagen, prate litt med dere, rydde litt på kjøkkenet eller noe annet rolig som ikke innebærer bruk av skjerm. Anonymkode: 24833...7cc Så du mener at ingen skjerm etter klokka 21 hvis leggetida er klokka 22? Det er veldig strengt for en person på 14 år. Anonymkode: ce4a8...54d 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #10 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Innfør en times hviletid før sengetid. Hjernen har ikke godt av å få så mye blått lys rett før sengetid, så skru av skjermer. Han kan heller roe ned med et blad eller en bok, pakke skolesekken og finne frem klær til morgendagen, prate litt med dere, rydde litt på kjøkkenet eller noe annet rolig som ikke innebærer bruk av skjerm. Anonymkode: 24833...7cc Takk for svar! Han skal være i seng til 22, da kan han lese til han blir trøtt. Anonymkode: 68223...160
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #11 Skrevet 23. september 2021 Jeg ville forsøkt å avslutte pcbruk kl 21.30, og så kan han stelle seg og sånt etter det, og så har han resten av tida fram til kl 22 til å gjøre noe for å koble av. Alternativt sagt at alt av stell skal være unnagjort før han får sette seg på pc-en etter et visst klokkeslett. f.eks kl 21/21.30 når han smører nista. Desto fortere han steller seg, desto mer tid foran pc-en får han. Men viktig å passe på at han faktisk pusser tennene godt nok... Jeg har ei som fort blir slurvete der, dessverre. Anonymkode: ceaa4...1b4 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #12 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Alternativ 1: - Skap en rutine der at tannpuss og lignende skal være ferdig senest klokka 22.00, og at han deretter må legge seg senest 22.15 i senga si. Hvis han er opptatt med gaming og er midt inne i spill, bør han gjøre seg ferdig med dette litt tidligere. Alternativ 2: - Han må slå av PC-en senest klokka 22.00, gjøre kveldsstell med tannpuss og lignende, og deretter være i senga mellom 22.15 og 22.30. Alternativ/innspill 3: - Ellers må jeg si at 22.00 er tidlig leggetid for en på 14 år, og jeg ville i hvertfall ha strukket det til 22.30. Mange i den alderen er oppe til 23.00, men etter 23.00 synes jeg er for seint hvis det er skole dagen etterpå. Jeg synes også at han bør bestemme leggetid mer selv når han er så gammel som han er nå. Det er viktig at han lærer seg ansvar, selvstendighet og egenkontroll når han er i denne alderen, med tanke på når han skal gå på videregående og senere i livet sitt. Da jeg selv var i den alderen var det mange som var ute til klokka 22.00 om kvelden og i hvertfall ikke i seng før klokka 23.00, noe de bestemte helt selv. Anonymkode: ce4a8...54d Takk for svar! Mange gode råd her. Føler at rutinene er vi enige om, både han og jeg. Men når klokken er slagen, blir han tverr og sur fordi jeg må gå inn å gi beskjed. At ikke aldri går av seg selv… Min sønn trenger denne søvnen. Han er helt i ørska om morgenen. Forsøkte senere leggetid i starten av skoleåret, da forsov han seg så ofte at læreren tok kontakt.. Anonymkode: 68223...160 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #13 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville forsøkt å avslutte pcbruk kl 21.30, og så kan han stelle seg og sånt etter det, og så har han resten av tida fram til kl 22 til å gjøre noe for å koble av. Alternativt sagt at alt av stell skal være unnagjort før han får sette seg på pc-en etter et visst klokkeslett. f.eks kl 21/21.30 når han smører nista. Desto fortere han steller seg, desto mer tid foran pc-en får han. Men viktig å passe på at han faktisk pusser tennene godt nok... Jeg har ei som fort blir slurvete der, dessverre. Anonymkode: ceaa4...1b4 Takk for tips 👌😊 Anonymkode: 68223...160
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #14 Skrevet 23. september 2021 trøndermann38 skrev (13 minutter siden): Må inn på ruteren sette nettet på hans enheter til klokka 22 Takk for tips! Kan ikke slikt, men mulig eldstesønn kan hjelpe meg 🙈 Anonymkode: 68223...160
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #15 Skrevet 24. september 2021 Tror bare du må tåle å være upopulær. Han er tenåring å har ikke lyst til å logge seg av nett, du er den voksne som til syvende og sist har ansvaret, og derfor må ta de kjipe avgjørelsene. Her ville jeg tatt grep og slått av internettet for ham. Tror det blir minst konflikt på sikt. Etterhvert blir det en rutine som bare er der. Skjønner at du og han har blitt enige om noen rutiner, men ingenting er skrevet i stein. Klarer han ikke å følge rutinene som dere ble enige om, så får dere endre dem. Da kan du enten gå inn å overstyre helt, eller dere kan sette dere ned på nytt å se på nye løsninger. Å fortsette med rutiner som ikke fungerer/ikke overholdes er helt poengløst. Hva lærer han av det? Anonymkode: 19db3...53a 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #16 Skrevet 24. september 2021 Når jeg var på samme alder tok foreldrene mine denne: Du er gammel nok til å skjønne at du må ha søvn hvis dagen i morgen skal bli fin. Vært oppe så lenge du vil, men du SKAL på skolen i morgen, og det er du som får en kjedelig dag hvis du ikke sover! tok ikke mange gangene med 3 timer søvn før man innser at det er en dårlig ide. Og som voksen har jeg blitt veldig bevist på at en god natts søvn er nødvendig for å ha en fin dag Anonymkode: a8930...d36 6
Troyamin Skrevet 24. september 2021 #17 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg var på samme alder tok foreldrene mine denne: Du er gammel nok til å skjønne at du må ha søvn hvis dagen i morgen skal bli fin. Vært oppe så lenge du vil, men du SKAL på skolen i morgen, og det er du som får en kjedelig dag hvis du ikke sover! tok ikke mange gangene med 3 timer søvn før man innser at det er en dårlig ide. Og som voksen har jeg blitt veldig bevist på at en god natts søvn er nødvendig for å ha en fin dag Anonymkode: a8930...d36 Dette!⬆️ Det har fungert med alle mine. Jeg har som tilleggsregel at de skal være høflige og relativt opplagte om morgenen. Hvis ikke har de mistet goder som telefon osv. 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #18 Skrevet 24. september 2021 Har du forsøkt å spørre ham om han har noen ideer til hvordan løse dette? Anonymkode: 87acd...8c5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #19 Skrevet 24. september 2021 12 hours ago, trøndermann38 said: Må inn på ruteren sette nettet på hans enheter til klokka 22 Med all respekt, men dette er oppskriften på å skape en hacker som med hundre prosents sannsynlighet vil forsøke å komme seg forbi relativt enkle sikkerhetsmekanismer. Anonymkode: e64af...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #20 Skrevet 25. september 2021 Hvis 14åringen legger seg etter klokka 22 her, er han en zombie på skolen. Så syns ikke 22 er strengt.. gjelder forsåvidt meg og. Anonymkode: 339bb...f40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå