Homofilkar Skrevet 23. september 2021 #1 Skrevet 23. september 2021 Heisann, jeg er en 22 år gammel kar, som fortsatt ikke har kommet ut av skapet. Synes det er sykt kleint å snakke om. Tror foreldrene mine hadde akseptert det, men fortsatt så føler jeg en viss skam i å fortelle dem det. Er redd jeg forblir i skapet resten av livet om jeg ikke forteller folk snart. Noen råd?
Chiyo Skrevet 23. september 2021 #2 Skrevet 23. september 2021 (endret) Hva er det du er redd for egentlig? Tror du ikke foreldrene dine elsker deg høyt nok? Det kan være at noen syns det er litt rart i begynnelsen, men hvis de kjenner deg, så vet de at du ikke har endret deg som person over natten bare fordi de vet noe nytt om deg. PS: Jeg kom ut av skapet på din alder. Det gikk helt fint. Endret 23. september 2021 av Chiyo 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #3 Skrevet 23. september 2021 Mann deg opp å si det. Så mye mann du kan da. Anonymkode: 3337f...30b 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #4 Skrevet 23. september 2021 Hvorfor må du komme ut? Er ikke akkurat mange hetero som kommer ut som hetero?! Kan du ikke bare være deg akkurat som du er? Anonymkode: 185b0...514 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #5 Skrevet 23. september 2021 Vel, personlig føler jeg at å «komme ut» er veldig rart. Jeg er ikke det minste interessert i å høre om mine barns sexliv. De ligger med hvem de vil, selvsagt, men jeg trenger ikke høre om det og det er ikke min sak å godkjenne sexlivet deres. Om de hadde følt at å si «du, jeg er bifil/homo/lesbisk/asexuell/etc, etc» var nødvendig så tenker jeg at jeg har bomma. Date den du vil, ts. Ligg med de du vil. Og om du noensinne finner en du vil ta med hjem til foreldrene dine? Ta hen med hjem. Null behov for å avklare på forhånd. Anonymkode: 210e1...42d 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #6 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor må du komme ut? Er ikke akkurat mange hetero som kommer ut som hetero?! Kan du ikke bare være deg akkurat som du er? Anonymkode: 185b0...514 Skulle ønske vi var kommet dit at man kan det. Anonymkode: 1beda...548 2
Chiyo Skrevet 23. september 2021 #7 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor må du komme ut? Er ikke akkurat mange hetero som kommer ut som hetero?! Kan du ikke bare være deg akkurat som du er? Anonymkode: 185b0...514 Unnskyld, men det er en veldig hetero ting å si. Å være i skapet føles som man holder på en hemmelighet, og det føles som noe er galt fordi man ikke kan si det til alle. Man har et behov for å vite at de nærmeste aksepterer det. 7
Chiyo Skrevet 23. september 2021 #8 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel, personlig føler jeg at å «komme ut» er veldig rart. Jeg er ikke det minste interessert i å høre om mine barns sexliv. De ligger med hvem de vil, selvsagt, men jeg trenger ikke høre om det og det er ikke min sak å godkjenne sexlivet deres. Om de hadde følt at å si «du, jeg er bifil/homo/lesbisk/asexuell/etc, etc» var nødvendig så tenker jeg at jeg har bomma. Date den du vil, ts. Ligg med de du vil. Og om du noensinne finner en du vil ta med hjem til foreldrene dine? Ta hen med hjem. Null behov for å avklare på forhånd. Anonymkode: 210e1...42d Ikke redusert et menneskets identitet til hvordan de har sex. Vi er mer enn det faktisk! 8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #9 Skrevet 23. september 2021 Er 37 og har ikke kommet ut. Lever langt inne i skapet. Det blir bare vanskeligere og vanskeligere å gjøre det jo eldre du blir. Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det da jeg var på din alder. Det er så mange flere muligheter for å bli kjent med andre og utforske når man er ung. Det vil være synd og gå glipp av det. Anonymkode: bd10a...c6e 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #10 Skrevet 23. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Skulle ønske vi var kommet dit at man kan det. Anonymkode: 1beda...548 Vi kommer ikke nærmere så lenge homofile ser på seg selv som lukket inne i et skap og må «komme ut». Jeg vet at det ikke er mange som er like åpne og aksepterende men jeg synes likevel at homofile ikke skal føle at de er i et skap. Det er de menneskene som ikke aksepterer og er åpne som er i et skap! Anonymkode: 185b0...514
Chiyo Skrevet 23. september 2021 #11 Skrevet 23. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi kommer ikke nærmere så lenge homofile ser på seg selv som lukket inne i et skap og må «komme ut». Jeg vet at det ikke er mange som er like åpne og aksepterende men jeg synes likevel at homofile ikke skal føle at de er i et skap. Det er de menneskene som ikke aksepterer og er åpne som er i et skap! Anonymkode: 185b0...514 Så lenge majoriteten automatisk tror at alle er hetero med mindre man "ser homo ut", så må homofile komme ut av skapet. Og man gjør det ikke én gang. Den første gangen vi kommer ut kan være vanskelig, men vi må "komme ut" resten av livet. For med mindre jeg har "lesbisk" skrevet i panna, så tror alle at jeg er hetero, og hvis jeg og andre homofile ikke er åpen, så blir det vanskelig å finne hverandre. Endret 23. september 2021 av Chiyo 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #12 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi kommer ikke nærmere så lenge homofile ser på seg selv som lukket inne i et skap og må «komme ut». Jeg vet at det ikke er mange som er like åpne og aksepterende men jeg synes likevel at homofile ikke skal føle at de er i et skap. Det er de menneskene som ikke aksepterer og er åpne som er i et skap! Anonymkode: 185b0...514 Skulle ønske du hadde rett, men det har du ikke. Folk venter på at folk de har mistanke om at er homofile, skal komme ut. Jeg vet at mange heterofile ikke bryr seg, men det er først etter at de vet om det. At andre homofile kan lure på dette og hinte litt for å få folk til å komme ut, kan jeg skjønne. Men hvorfor heterofile bryr seg så mye om det, skjønner jeg ikke. Men det gjør de. Alle homofile vet det. Selv om det ikke gjelder deg, så gjelder det mange andre heterofile. Dette opplever man hele tiden. Anonymkode: 1beda...548
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #13 Skrevet 23. september 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Skulle ønske du hadde rett, men det har du ikke. Folk venter på at folk de har mistanke om at er homofile, skal komme ut. Jeg vet at mange heterofile ikke bryr seg, men det er først etter at de vet om det. At andre homofile kan lure på dette og hinte litt for å få folk til å komme ut, kan jeg skjønne. Men hvorfor heterofile bryr seg så mye om det, skjønner jeg ikke. Men det gjør de. Alle homofile vet det. Selv om det ikke gjelder deg, så gjelder det mange andre heterofile. Dette opplever man hele tiden. Anonymkode: 1beda...548 Hvorfor mener du at jeg er heterofil? Jeg har ikke skrevet det et sted! jeg vet veldig godt at virkeligheten ser annerledes ut men jeg TROR ikke at noe vil forandre seg så lenge homofile holder seg i skjul. Det er min tanke om det hele. Anonymkode: 185b0...514
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #14 Skrevet 23. september 2021 Det er ikke nødvendigvis de homofile som outer sin seksualitet og krever å få "komme ut" hele tiden. Problemet er i mye større grad at de heterofile tar for gitt at alle er som dem og dermed skaper en taushetskultur der homofile blir "tvunget" til kontinuerlig å bekjenne sin legning fordi ingen snakker om det eller forholder seg til det med mindre de homofile selv bringer det på bane. Dette er en problemstilling heterofile slipper fullstendig. Hvorfor behøver de å bekjenne sin legning? Alle tar jo for gitt at de er heterofile likevel og alle jentene snakker om gutter og vise versa, de går med giftering, hånd i hånd, kysser på gaten og tar for gitt at dette er menneskelig og naturlig. Noe det selvfølgelig er, men sånn har faktisk ikke homofile det. Jeg prøvde en gang å snakke helt normalt om kjæresten min. Den andre tok for gitt at det var en mann og lurte på hva han jobbet med. Dermed måtte jeg si at" det er ikke en han, det er en hun". Og damen trodde jeg fortalte at kjæresten min var en hund! Dermed ble jeg "tvunget" inn i en bekjennelsessituasjon likevel og måtte forklare min legning. Hvis en mann snakker om å gå på restaurant med damen, tenker ingen at han snakker om hva han gjør i sengen og at det han forteller er så privat. Hvorfor tenker mange da at homofile snakker om noe privat og seksuelt dersom de nevner sin kjæreste av samme kjønn? For sånn er det faktisk. Det er bare å se på kommentarene i denne tråden. Det å være homo og bi er noe privat og seksuelt, mens det å være hetero bare er å være menneske. Det er denne tankegangen som gjør at det er vanskelig for homofile å være åpne. Anonymkode: 31833...601 8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #15 Skrevet 24. september 2021 👏🏻👏🏻👏🏻 Til AB over. Anonymkode: 5aade...722 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #16 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 20.46): Vi kommer ikke nærmere så lenge homofile ser på seg selv som lukket inne i et skap og må «komme ut». Jeg vet at det ikke er mange som er like åpne og aksepterende men jeg synes likevel at homofile ikke skal føle at de er i et skap. Det er de menneskene som ikke aksepterer og er åpne som er i et skap! Anonymkode: 185b0...514 Frykten TS åpenbart jobber med, kan utmerket godt være angst for andre i LGBTQ-miljøet og deres holdninger og reaksjoner om han kommer ut. Dette er tabutema så det holder, men sannheta er at internt er det mye råttent blant homofile. Det åpne og inkluderende er hot og fun når de går i Pride, men til hverdags er melodien en langt annen. Ekskludering, utfrysing, sortering av de perfekte vs taperne og holdninger det er god grunn til å frykte er slett ikke uvanlig. Når TS skal rettferdiggjøre sin redsel for å forbli i skapet, kan det selvsagt være langt andre ting som veier tungt. Men det å måtte forholde seg til brødre og søstre som ofte er de mest dømmende, har skremt mange homofile og lesbiske inn i skapet igjen. Og - til dere som forsøker å kvele dette innlegget ved å etterspørre kilder; stikk heller fingeren i jorda og aksepter at jeg har rett, og ta debatten utfra fakta, ikke deres egne synsinger. Anonymkode: 308d4...3f9
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #17 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Frykten TS åpenbart jobber med, kan utmerket godt være angst for andre i LGBTQ-miljøet og deres holdninger og reaksjoner om han kommer ut. Dette er tabutema så det holder, men sannheta er at internt er det mye råttent blant homofile. Det åpne og inkluderende er hot og fun når de går i Pride, men til hverdags er melodien en langt annen. Ekskludering, utfrysing, sortering av de perfekte vs taperne og holdninger det er god grunn til å frykte er slett ikke uvanlig. Når TS skal rettferdiggjøre sin redsel for å forbli i skapet, kan det selvsagt være langt andre ting som veier tungt. Men det å måtte forholde seg til brødre og søstre som ofte er de mest dømmende, har skremt mange homofile og lesbiske inn i skapet igjen. Og - til dere som forsøker å kvele dette innlegget ved å etterspørre kilder; stikk heller fingeren i jorda og aksepter at jeg har rett, og ta debatten utfra fakta, ikke deres egne synsinger. Anonymkode: 308d4...3f9 Du har rett. Det handler ofte om frykt for både heterofile og andre skeive sine holdninger. Folk er folk. Anonymkode: 1beda...548 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #18 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Frykten TS åpenbart jobber med, kan utmerket godt være angst for andre i LGBTQ-miljøet og deres holdninger og reaksjoner om han kommer ut. Dette er tabutema så det holder, men sannheta er at internt er det mye råttent blant homofile. Det åpne og inkluderende er hot og fun når de går i Pride, men til hverdags er melodien en langt annen. Ekskludering, utfrysing, sortering av de perfekte vs taperne og holdninger det er god grunn til å frykte er slett ikke uvanlig. Når TS skal rettferdiggjøre sin redsel for å forbli i skapet, kan det selvsagt være langt andre ting som veier tungt. Men det å måtte forholde seg til brødre og søstre som ofte er de mest dømmende, har skremt mange homofile og lesbiske inn i skapet igjen. Og - til dere som forsøker å kvele dette innlegget ved å etterspørre kilder; stikk heller fingeren i jorda og aksepter at jeg har rett, og ta debatten utfra fakta, ikke deres egne synsinger. Anonymkode: 308d4...3f9 Personlige erfaringer? Jeg opplever LHBT-miljøet i Norge som veldig inkluderende. Jeg ble tatt imot med åpne armer, og fremmede mennesker som jeg aldri hadde møtt før prøvde å gi meg mer selvtillit. Jeg husker at en eldre kar (40-årene) ville danse med med selv om han var homo og han var lesbisk, og jeg var litt sjenert. Han sa til med "Du er så vakker!" Jeg hadde veldig dårlig selvtillit, men han sa "Du aner ikke hvor fin du er!" Det var første gang en mann har sagt noe slikt til meg uten å ha en baktanke. Han var bare veldig grei. Og jeg har møtt mange, både kvinner og menn, i miljøet som bare vil at jeg skal ha det bra og være komfortabel med meg selv. Jeg har ikke møtt mange heterofile mennesker som er slik. I heteromiljøet prater man liksom ikke på den samme måten. I LHBT-miljøet kan man være mye mer åpen. Anonymkode: 5aade...722 2
JustLikeThat Skrevet 25. september 2021 #19 Skrevet 25. september 2021 Homofilkar skrev (På 23.9.2021 den 20.38): Heisann, jeg er en 22 år gammel kar, som fortsatt ikke har kommet ut av skapet. Synes det er sykt kleint å snakke om. Tror foreldrene mine hadde akseptert det, men fortsatt så føler jeg en viss skam i å fortelle dem det. Er redd jeg forblir i skapet resten av livet om jeg ikke forteller folk snart. Noen råd? Kanskje du kan spørre ei venninne eller en kompis om de kan være med når du skal fortelle foreldrene dine det? At de er der for å gi deg sine støtte når de vet hvor vanskelig det er for deg.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #20 Skrevet 25. september 2021 Jeg sendte en SMS til mine foreldre da jeg var 22 år, for å si at jeg er homofil. Da slapp jeg å se reaksjonen deres, og de kunne ta det som de ville, uten å måtte forholde seg til meg. Det fikk helt fint. Det er 13 år siden nå. Anonymkode: e59bb...59b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå