AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #1 Skrevet 23. september 2021 Min 10 år gamle gutt har hatt et vennskap med sin fetter som er på samme alder hele livet. Denne fetteren er sønnen til min bror. Vi bor i samme by, og har hatt mye kontakt i oppveksten til disse guttene. Det har alltid vært sånn at fetteren har vært «sjefen» i vennskapet. Min gutt er litt «dumsnill» hvis det er lov å si. Han er svært empatisk og setter som oftest andre foran seg selv. Dette er noe vi jobber med, og han har blitt tøffere og har mange gode venner på skolen nå. Fetteren er veldig bortskjemt, han får det alltid som han vil, enten det er å bestemme hva de skal ha til middag eller om han vil ha en ny leke, eller hvor de skal på ferie. Foreldrene opphøyer denne gutten så vanvittig. Jeg synes oppdragerstilen er på grensen til omsorgssvikt (det ligger mye bak her, blant annet har mor et aggresjonsproblem og far kompenserer for sin dårlige samvittighet ved å skjemme bort sønnen når mor er sint). Jeg har passet mye på nevøen min, og er veldig glad i han. «Problemet» nå er at han har vært så utrolig slem mot sønnen min over en lengre periode. Jeg har prøvd å slå ned på dette, men det er ikke lett. Nå er min sønn så lei at han ikke ønsker å ha noe mer med fetteren å gjøre, og jeg forstår han veldig godt. Det toppet seg da min sønn skulle være med dem en helg på hyttetur i sommer. Dette hadde vært planlagt i mange måneder i forveien og de gledet seg stort. Så blir det en krangel mellom dem for en liten filleting. Min sønn ber om unnskyldning og det gjør også fetteren. Men fetteren blir så sur fordi han «måtte» be om unnskyldning at han vil ikke ha med sønnen min på hyttetur. Og da lar foreldrene han bestemme det og tar med en annen! Jeg er litt i villrede her, for jeg har jo vært en viktig støtte i livet til nevøen min, men jeg kan ikke sitte å se på at han er slem mot sønnen min. Det er aldri hyggelig lenger og min bror er helt tafatt. Er det da «greit» å kutte kontakten? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg synes dette er så vanskelig så trenger at noen utenfra kan dele tankene sine rundt dette... Anonymkode: 5e744...275
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #3 Skrevet 23. september 2021 Hvorfor kutte kontakten? La det fade ut helt naturlig, dere sees vel i jul/bursdager etc, så kan dere la det være med det inntil noen eventuelt tar initiativ til noe mer igjen. Anonymkode: 66393...401 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #4 Skrevet 23. september 2021 Trenger ikke kutte kontakten, kan redusere drastisk en periode imens du ser an om ting går seg til de få gangene de treffes. Anonymkode: ab191...470 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #5 Skrevet 23. september 2021 Jeg ville ikke kuttet kontakten, det er litt drastisk. Men du kan ta avstand. Ikke ta kontakt på en periode, og ikke si ja til å treffes. Du kan eventuelt si fra til din bror at sønnen din trenger en pause fra fetteren. Anonymkode: 892aa...188
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #6 Skrevet 23. september 2021 Jeg ville nok begrenset kontakten en god del, sønnen din har jo ingen glede av denne "vennen". Jeg ville snakket med bror og sagt at dette var å gå over en grense og at du ikke vil utsette sønnen din for dette. Den fetteren kommer til å bli fullstendig ufordragelig. Anonymkode: bca34...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #7 Skrevet 23. september 2021 Jepp bare å fade ut fetteren. Hvis broren din spør hadde jeg bare gitt samme type argumentasjon som de gir når sønnen deres får lov til å kutte ut din sønn. Og så ser du hvor lenge de synes det er greit, tipper du raskt hadde fått beskjed om at du er voksen og sånt kan du ikke la ungene bestemme😉 Neida, ikke gjør det. Det er oppskriften på langvarig konflikt. Jeg hadde heller gått for å fade kontakten over tid. Gradvis trappe ned, til det er på et nivå som ikke er skadelig for din sønn. Må berømme deg for omsorgen du har for nevøen din, og synes absolutt du/dere skal stille opp. Men ikke på en måte som er skadelig for ditt barn. Du har først og fremst ansvar for sønnen din, og når du ser han ikke har godt av kontrakten er det ditt ansvar å ta grep. Anonymkode: f1be2...735
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #8 Skrevet 24. september 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Er det da «greit» å kutte kontakten? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg synes dette er så vanskelig så trenger at noen utenfra kan dele tankene sine rundt dette... Anonymkode: 5e744...275 Å kutte kontakten er overkill, men det er jo bare å slutte å arrangere "playdates" for barna hele tiden. Anonymkode: 36562...61c
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #9 Skrevet 24. september 2021 Jeg tenker at tiåringer kan bestemme selv hvem de vil leke med. Så får dere som familie møtes når dere ellers pleier å møtes. Det er da ganske mange platoniske forhold mellom søskenbarn rundt om kring. Anonymkode: fc983...823 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå