Gå til innhold

Salg av leilighet og skatt


Tiger

Anbefalte innlegg

Her er saken: Vi bor i London og skal flytte tilbake til Oslo i sommer. Der har min samboer en leilighet han vil selge. For å kunne selge denne uten å betale så mye skatt, må man bo i den leiligheten i ett år, men nå har jeg hørt at det finnes unntak hvis man ikke selv bor på stedet hvor leiligheten er. Leiligheten er nå utleid, og kontrakten opphører når vi flytter hjem. Det ideelle for oss ville være å kunne bo i den leiligheten noen måneder mens vi selv er på husjakt, men må vi da fortsette å bo der i ett år før den kan selges?

En noe rotete forklaring, men jeg håper det var noen som skjønte nok til å gi oss noen råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boplikten fravikes dersom årsaken til at han ikke har bodd i leiligheten er at han flyttet (til London) pga. jobbsituasjon, og at han "ikke kunne vite, på det tidspunkt han kjøpte leiligheten at han kom til å flytte". Dersom han kjøpte leiligheten etter at han flyttet, eller etter at han bestemte seg for å flytte får han ikke skattefritak.

Dersom dette er hans situasjon, er skattefritaket helt kurant. Ta evt. kontakt med det lokale skattekontor - de hjalp faktisk oss i en lignende situasjon!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...