Gå til innhold

Å snakke under oppkjøring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 25 år gammel jente og prøver å ta sertifikatet i Oslo.

Jeg har hatt 2 oppkjøringer og men besto ikke noen av dem. Jeg har en følelse av at sensorene synes jeg høres usikker ut når jeg kjører fordi jeg har en uvane hvor jeg snakker med meg selv. Jeg sier ting jeg gjør høyt til meg selv og har alltid tenkt at det er bra og at sensoren vil like det og kanskje føle seg tryggere. Jeg kan si ting som: "Jeg tror jeg skal parkere her.." eller "Ja, da skal jeg vel her tror jeg", selv om jeg føler meg trygg på kjøringen min. 

På de to oppkjøringene hadde jeg ikke radioen på fordi jeg ville ha fullt fokus på kjøringen. Men da ble jeg jo veldig nervøs og begynte å snakke mye om kjøringen. Så kanskje det hadde vært lurt å ha radioen på neste gang jeg har oppkjøring? 

Er det andre er som har en tendens til å snakke en del med seg selv under oppkjøringer eller med kjørelærer? Hvordan takler dere det?

Anonymkode: f1893...807

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det kan telle negativt ja. Øv deg på å snakke inni deg om du må :) du fremstår jo som usikker, sensor vet ikke at du føler deg sikker.

Jeg hadde kun radio på under langkjøring, fordi kjørelærer ville venne meg til lyd. Har ikke tenkt at radio er noe man har på under oppkjøring. Min oppkjøring var stille, jeg konsentrerte meg og så lyttet jeg til instruksjoner. Spurte om jeg var usikker på hva han sa. Stillhet er ikke farlig :)

Anonymkode: 4bbee...cf4

• Liker 3
Skrevet

Hvis du virkelig var trygg så hadde du nok ikke snakket sånn. Spurte du sensor hvorfor du ikke besto? 

Anonymkode: 33c5f...13a

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en flott sensor som småpratet med meg hele turen.

Jeg var enda litt eldre enn deg da jeg kjørte opp.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av sensor at alt dette var opp til meg,  Jeg bestemte om radioen skulle stå på, jeg måtte ta initiativ til samtale under oppkjøringen.  Endte opp med total stillhet - jeg trodde det var negativt, men jeg besto i alle fall.  (Vi snakket om kjøreturen, plusser og minuser etter parkering, så klart).

Anonymkode: 2e9f1...0b6

• Liker 1
Skrevet

Når jeg kjørte opp til BE snakket jeg så mye at jeg glemte at jeg hadde henger med meg. Sensor er ikke der for å vurdere snakking.

Mange elever spør meg om de kan snakke til seg selv mens de kjører opp, og det kan de selvsagt, men noen ganger er det distraherende for dem selv. Jeg råder mange til å holde kjeft og fokusere på kjøring. De fleste sensorer synes det er OK med radio, og da kan de heller ha det på i bakgrunnen.

Sensor vurderer et helhetsintrykk av din kjøring. Hvis de småprater er det for din del, de har sannsynligvis ikke behov for å ha samme samtale for fem hundrede gang igjen. Si ifra i begynnelsen at du hater småprat og vil fokusere på kjøring, mange sensorer spør også om preferanser.

Hvis du klipper og limer inn vedtakene kan jeg tolke hva de skriver, ofte skjønner ikke elever hva sensor prøver å formidle. 

Anbefaler å ha det stille i bilen, spørre om man er usikker, og holde småprat til et minimum. Å snakke til seg selv er uproblematisk, men kun hvis det ikke forstyrrer kjøringen.

Mest sannsynlig kjører du for dårlig. OFte går det på mengdetrening (du bør kjøre 140 timer privat, minst). Jeg vil også råde til å bytte kjøreskole eller trafikklærer etter to stryk, nytt perspektiv hjelper ofte. 

• Liker 1
Skrevet

Er ikke det irriterende for de rundt deg ellers i livet også? "Ja, da er jeg på kjøkkenet". "Så du har på grønn trøye i dag, ja". "Jammen er det sol nå igjen da". 🤪 Tror kanskje den type høytenking er noe som er en fordel å legge fra seg nesten uansett. Det er jo bare slitsomt - for deg selv og for de andre også.

Anonymkode: f063b...5ca

• Liker 5
Skrevet

Pratingen di har ingen ting med om du sto eller ikke å gjøre. Da gjør du noen andre feil som gjør at du stryker, du får vel beskjed om dette? Jeg småpratet med sensor under hele oppkjøringen, det gjør jo bare at man fremstår som enda tryggere til å kjøre når man klarer å prate og kjøre samtidig. Ikke noe negativt med det....

Anonymkode: 0354f...fd6

• Liker 2
Skrevet

Som jeg sier til ungene: Du kan tenke akkurat hva du vil, men du trenger ikke si alt du tenker.

Øv deg på å ikke si alt dette høyt. For mange sensorer har det nok ingenting å si, men det er garantert noen som lar det påvirke resultatet. Så vipper du kan dette være det som vipper deg til stryk.

Anonymkode: 45198...ccf

• Liker 1
Skrevet

Du vil ikke under noen omstendighet stryke fordi du snakker med deg selv, eller på grunn av noe du sier.

Man stryker fordi mange har gjort noen store feil eller mange små feil, og generelt fordi sensor ikke mener det er trygt nok å gi deg førerkort enda. Ikke bekymre deg over småpratingen eller at du snakker med deg selv - forsøk å få tak i hvilke feil du har gjort slik at du kan lære av dem! Og lykke til neste gang :)

Anonymkode: 4d6ff...d31

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke pga pratinga du har strøket. Du stryker fordi du ikke er skikket i trafikken

Anonymkode: fabd3...c6e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 13.52):

Du vil ikke under noen omstendighet stryke fordi du snakker med deg selv, eller på grunn av noe du sier.

Man stryker fordi mange har gjort noen store feil eller mange små feil, og generelt fordi sensor ikke mener det er trygt nok å gi deg førerkort enda. Ikke bekymre deg over småpratingen eller at du snakker med deg selv - forsøk å få tak i hvilke feil du har gjort slik at du kan lære av dem! Og lykke til neste gang :)

Anonymkode: 4d6ff...d31

Vet elever som har strøket fordi de tok telefonen og snakket med noen andre under oppkjøringen. Det er ikke populært.

Skrevet
ajarRun skrev (1 minutt siden):

Vet elever som har strøket fordi de tok telefonen og snakket med noen andre under oppkjøringen. Det er ikke populært.

Jeg er ikke ts, men apropos telefoner.

Kjørelæreren min klikker på telefonen av og til mens jeg kjører. Er det greit? Er ikke kjørelæreren strengt tatt "føreren" av bilen?

Anonymkode: 0a650...108

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjørelæreren min klikker på telefonen av og til mens jeg kjører. Er det greit? Er ikke kjørelæreren strengt tatt "føreren" av bilen?

Det er ikke lov, men det er relativt vanlig. Ville ikke reagert på noen som leser en melding, men hvis læreren ikke følger med er det jo håpløst. 

Personlig bruker jeg ikke handsfree når jeg underviser, taushetsplikten er viktigere å ivareta enn den eventuelle boten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det gjorde min også, han satt til og med å spilte av og til… skyldte på et eller annet om svinger og bruk av telefonen, om han ikke merket at jeg svingte mens han brukte telefonen så klarte jeg svingen bra. Men han gjorde meg bare nervøs fordi jeg hadde følelsen av at han IKKE fulgte med på veien og hva jeg gjorde!🙈

Anonymkode: 440c2...813

• Liker 1
Skrevet
ajarRun skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lov, men det er relativt vanlig. Ville ikke reagert på noen som leser en melding, men hvis læreren ikke følger med er det jo håpløst. 

Personlig bruker jeg ikke handsfree når jeg underviser, taushetsplikten er viktigere å ivareta enn den eventuelle boten. 

Læreren min snakker alltid om sikkerhet ditt og datt når han selv har innrømmet og gjort dumme ting i trafikken. Det han tar meg for da er at speedometeret viser 55 i 50-sone i en lang rett strekke med lite som skjer i omgivelsene. Og så klikker han på telefonen i kanskje 1 min, og legger den ned igjen.

Skrevet

Det gjorde min også, han satt til og med å spilte av og til… skyldte på et eller annet om svinger og bruk av telefonen, om han ikke merket at jeg svingte mens han brukte telefonen så klarte jeg svingen bra. Men han gjorde meg bare nervøs fordi jeg hadde følelsen av at han IKKE fulgte med på veien og hva jeg gjorde!🙈

Anonymkode: 440c2...813

Å klare svingen bra betyr ikke at man skal ikke merke noe. I en krapp u-sving på landeveien kan man godt kjøre fint i 40, og da merker man jo det. Skal man ikke merke noen ting må man nesten trille i 2.giret.

• Liker 1
Skrevet

Læreren min snakker alltid om sikkerhet ditt og datt når han selv har innrømmet og gjort dumme ting i trafikken. Det han tar meg for da er at speedometeret viser 55 i 50-sone i en lang rett strekke med lite som skjer i omgivelsene. Og så klikker han på telefonen i kanskje 1 min, og legger den ned igjen.

Å kjøre i 55 i en 50 sone er et stort problem på oppkjøringen. Å se på telefonen med en selvstendig elev er relativt ufarlig. men hvis det gjør deg ukomfortabel kan du jo si ifra eller bytte lærer.

Alle gjør dumme ting i trafikken, å nevne tabber kan være nyttig pedagogisk.

Skrevet
ajarRun skrev (2 minutter siden):

Å kjøre i 55 i en 50 sone er et stort problem på oppkjøringen. Å se på telefonen med en selvstendig elev er relativt ufarlig. men hvis det gjør deg ukomfortabel kan du jo si ifra eller bytte lærer.

På oppkjøring blir det et problem ja. Men med tanke på sikkerhet mener jeg ikke at det i mitt tilfelle var noe særlig "farlig". For det første viser jo ikke speedometeret helt riktig hastighet, og for det andre så tilsa omstendighetene rundt det at det ikke var farlig. Men men. Skal ikke krangle om at det burde være lov likevel, trafikkregler er trafikkregler. Kjørelæreren min sa at han hadde kjørt i 80 på samme strekke, og ja, det kan være farlig.

Men kjørelærer sa det var greit at jeg lå i 85 i 80-sona, som er litt interessant.

Skrevet
ajarRun skrev (5 minutter siden):

Kjørelæreren min sov i passasjersetet da jeg hadde langkjøring på 5 timer.. Kjørte jeg for sakte kunne han si "Gass på da di bitch!" 

Anonymkode: 31cf5...562

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...