AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #1 Skrevet 23. september 2021 Har inntrykk av at nå må det være Sunt hele tiden, også i bursdager og andre tilstelninger. Kan ikke huske at det var sånn før, men mulig jeg tar feil?... Anonymkode: 1ff0b...64f 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #2 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har inntrykk av at nå må det være Sunt hele tiden, også i bursdager og andre tilstelninger. Kan ikke huske at det var sånn før, men mulig jeg tar feil?... Anonymkode: 1ff0b...64f Tror bare mengden godis før var mindre. Lørdagsgodiset jeg fikk når jeg var liten var nok til å fylle et lite kremmerhus, posene nå er gigantiske. Så litt godis i bursdager og lørdager ble samlet sett veldig lite. Anonymkode: f793a...bdb 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #3 Skrevet 23. september 2021 På en måte har man blitt strengere ja. Men det var ikke behov for å være streng før. Man hadde ikke like mye godt, hele tiden, som det er nå. Anonymkode: 84700...b42 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #4 Skrevet 23. september 2021 I teorien ja men i praksis nei. Folk nå er mye mer opptatt av sunn mat, men «alle» spiser likevel mye mer usunn mat enn før, på grunn av tilgangen. Det er mer vanlig med en cookie eller kanelbolle eller muffins eller sjokoladebit sånn til stadighet, det er store godteposer i alle bursdager, og alle skal inviteres i alle bursdager så det blir et mye større antall bursdager. Man skal stadig «unne seg noe» eller «kose seg litt». Mine foreldre var ikke så opptatt av sukker eller sånt, men likevel var det jo minimalt med sukker vi fikk i oss. Jeg er opptatt av det, men selv om ungen min ikke får sukker på grøten sin spiser hun garantert mer sukker i året enn jeg gjorde i min barndom 😞 Anonymkode: 889ac...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #5 Skrevet 23. september 2021 Det kommer ann på hvordan man ser på det. Mine foreldre var ikke akkurat strenge, men de kjøpte heller ikke inn godteri så ofte - noe jeg er glad for. Ungen min er 2,5 år og så lenge hun ikke etterspør godteri så gir jeg det heller ikke, så enkelt er det 🤷🏼♀️ Man kan kose seg på andre måter uten å være nazi på det ☺️ Anonymkode: 53c96...6ed 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #6 Skrevet 23. september 2021 Hva mener du med før? Vi hadde veldig lite godteri når jeg vokste opp på 70- og 80-tallet. Det var egentlig bare bursdager, jul og 17. mai. Anonymkode: 69407...1b3 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #7 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du med før? Vi hadde veldig lite godteri når jeg vokste opp på 70- og 80-tallet. Det var egentlig bare bursdager, jul og 17. mai. Anonymkode: 69407...1b3 80-90 tallet. Anonymkode: 1ff0b...64f 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #8 Skrevet 23. september 2021 Samfunnet oversvømmer av usunne tilbud. Var sted og spilte fotballkamp forrige uke. Da var det satt opp salgsbod, der de solgte vafler, brus, etc. På en dag midt i uken. Mitt barn ville ha, men fikk ikke. Dette er ett problem for oss som har barn som må passe vekten. Mitt barn må alltid få nei, og stå og se på andre små barn Helle innpå med Coca-Cola. Skal vi i svømmehallen, er det iskiosk, brus, vafler, pølser... Det er ett mareritt. Anonymkode: ecc8a...3e7 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #9 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har inntrykk av at nå må det være Sunt hele tiden, også i bursdager og andre tilstelninger. Kan ikke huske at det var sånn før, men mulig jeg tar feil?... Anonymkode: 1ff0b...64f Jeg er ganske streng med godis til barna i hverdagen, men i bursdager koser man seg, så der blir det godis, brus og god mat Anonymkode: 5fb48...821 2
Antiviruset Skrevet 23. september 2021 #10 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har inntrykk av at nå må det være Sunt hele tiden, også i bursdager og andre tilstelninger. Kan ikke huske at det var sånn før, men mulig jeg tar feil?... Anonymkode: 1ff0b...64f Det var mye strengere før Da jeg vokste opp var det på lørdager og bursdager, samt jul og nyttår og påske, 17 mai også. Ellers nada og niks Det var forholdsvis dyrt og de fleste hadde ikke penger til dette. Enda lenger bak i generasjonene var det enda sjeldnere. Så på 1990 tallet og utover har det eksplodert. Så har det de siste årene blitt et fokus på hvor usunt dette faktisk er og foreldrene begrenser det, og ære være de for det. 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. september 2021 #11 Skrevet 23. september 2021 Ja og nei. Folk er strengere nå fordi de må - alt er så billig og så lett tilgjengelig. Før trengte man ikke være streng, fordi godteri var relativt dyrere og mindre tilgjengelig. Totalmengden godteri som faktisk spises er mye større nå, på grunn av tilgangen. Det er derfor folk driver med sunn mat i bursdager og sånt, det er fordi de vet at ungene allerede får i seg mer enn nok godteri/kaker/brus etc. Løsninga er jo å stramme inn i hverdagen, men det er vanskelig når tilbudet er så stort, og er overalt. Som anonym #8 skriver, det er ikke mulig å dra noe sted uten at det pushes godteri, is, vafler og brus på ungene. Man blir utrolig lei av maset, noen ganger orker man ikke ta kampen og gir etter.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #12 Skrevet 23. september 2021 Hvis jeg skal dømme etter økningen i antall store hull i tennene hos 4- til 7-åringer jeg har observert det siste året, virker det som folk har fôret barna sine med søtsaker under koronaen. Anonymkode: 0c477...1cb
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #13 Skrevet 23. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Har inntrykk av at nå må det være Sunt hele tiden, også i bursdager og andre tilstelninger. Kan ikke huske at det var sånn før, men mulig jeg tar feil?... Anonymkode: 1ff0b...64f Mine foreldre var veldig mye strengere meg enn jeg og alle jeg kjenner er ihvertfall! Anonymkode: 75c0c...ea4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #14 Skrevet 23. september 2021 Eneste jeg husker av godteri fra min barndom var formiddag julaften og i påska (turgodt og påskeegg). Vi hadde kake på lørdag og dessert til søndagsmiddag. Brus bare på helg. Tenker det er mer nå. Anonymkode: 95d6f...bfe
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #15 Skrevet 23. september 2021 Jeg var barn på tidlig 2000-tallet og jeg fikk ikke godteri hjemme med mindre det var julesokk, nyttårsaften, eller påskeegg. Godteri fikk jeg i godteposer fra barnebursdager. Brus eller dessert fikk jeg heller ikke med mindre det var bursdag, høytid, eller selskap. Kjeks på tur. Jeg er også enig i at foreldre i dag er strengere fordi de må. Anonymkode: cbdb8...93c 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #16 Skrevet 23. september 2021 Som andre sier: behovet for å være streng var ikke der. Det var generelt lite godteri. Nå er det så lett tilgjengelig overalt, utvalget er stort og det er relativt billig. Oppvokst på 80-tallet og godteri annet enn lørdag var utenkelig. I jula var det anerledes. Men da var det andre søtsaker som i kaker og slikt, ikke rent godteri. Bursdager var det lite av også. Noe godtepose hjem etter en bursdag skjedde i hvert fall ikke! Feira ikke Halloween, morsdag, farsdag osv. Ja, også et lite egg til påske. Anonymkode: 388ac...623
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #17 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg var barn på tidlig 2000-tallet og jeg fikk ikke godteri hjemme med mindre det var julesokk, nyttårsaften, eller påskeegg. Godteri fikk jeg i godteposer fra barnebursdager. Brus eller dessert fikk jeg heller ikke med mindre det var bursdag, høytid, eller selskap. Kjeks på tur. Jeg er også enig i at foreldre i dag er strengere fordi de må. Anonymkode: cbdb8...93c Oi, så strenge foreldrene dine var 😅 Det var vanlig med lørdagsgodt da jeg vokste opp på 90-tallet (født sent 87) og vi hadde også nugatti, sunda, banos osv som pålegg. Men jeg husker at jeg spiste like gjerne gulost eller leverpostei. Det var også vanlig å ha med saft på skolen, og kakao på tur. Anonymkode: 7db24...a09 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #18 Skrevet 23. september 2021 Ja de er strengere og hysteriske. Anonymkode: 4b0d5...7ec 1
Palmetreet Skrevet 23. september 2021 #19 Skrevet 23. september 2021 Er uten tvil strengere nå.. Da jeg var liten så kunne jeg bare ta så mye godteri jeg ville, for det sto fremme i skapet. Og takket være det så ble jeg jo drittlei godteri og tenkte ikke noe over det. Så i forhold til andre barn som kastet seg over så fort det kom noe godteri på bordet, så brydde jeg meg ikke så mye og ville som regel ikke ha. For det var ikke noe big deal. I dag spiser jeg også veldig lite godteri.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #20 Skrevet 23. september 2021 Det som slår meg er at dette kommer av et desperat ønske om å være perfekte foreldre. Og det kommer mye fra sosiale medier der foreldre kjemper om å være perfekt og shamer den som ikke er " perfekt" . Folk greier ikke å tenke selv... Men når alt kommer til alt ; folk kan sitte og si på SoMe at deres barn ikke smakte søtsaker før det var 25 , mens sannheten er en ganske annen. For hvem kan sjekke hva nettfolket gjør hjemme... Anonymkode: 1f48d...ebf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå