AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #1 Skrevet 23. september 2021 Jeg har ofte venninner på besøk når jeg lager middag. Det er sunne jenter, men hver gang jeg lager mat med dem, virker det som de har en en kalkulator i hodet. "2 ss olje er 200 kalorier+ ris +grønsaker+ protein. Jeg kan bare spise litt av det og litt av det, for ellers overstiger jeg kaloribudsjettet mitt" Dette er jenter som er normalvektige. Jeg selv normalvektig. Den enste regelen jeg følger er ikke spise søtsaker i ukedagene. Men om jeg bestemmer meg og ha en eller to spiseskje peanøttsmør i curryen eller om jeg velger å lage dressing med majones og har litt nøtter i salaten er ikke noe jeg tenker mer over. Er det bare miljøet jeg er i, eller er det mer vanlig å ha budsjetforhold til mat en jeg tror? Anonymkode: ab636...00e
Perleugla Skrevet 23. september 2021 #2 Skrevet 23. september 2021 Ingen jeg kjenner teller kalorier. 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 23. september 2021 #3 Skrevet 23. september 2021 Verken jeg eller noen jeg kjenner teller kalorier.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #4 Skrevet 23. september 2021 Nei. Spiser man sunn mat så skal man ikke trenge å telle kcal. Vet du om noen dyr i naturen som teller kalorier? Holder de seg slanke til tross for god tilgang på mat? Hva skjer når de har høy tilgang på sunn mat? De blir mer fruktbare og får flere avkom og oftere avkom. Blir ikke overvektige. Anonymkode: 35b81...6da 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #5 Skrevet 23. september 2021 Du beskriver jo at du også har et budsjettforhold til mat? At de velger å uttrykke det i kalorier og du i "jeg slenger i litt mer olje" er bare to måter å uttrykke det samme på - at dere alle vet hvilken mat som er høykalori og hvilken som er lavkalori. De uttrykker dette i tall og du ikke - ja. Men dere alle vet at olje, nøtter, smør og sukker er høykalori og jeg tror absolutt ikke at du som normalvektig ville valgt å lasse på med ekstra olje etc hver dag hele uka. Og jeg tror absolutt at du ville ha kuttet dette først om du startet gå opp i vekt. For noen er tall konkrete og avslappende å forholde seg til, for andre er det stress. Men skal en være normalvektig livet gjennom må en lære seg forskjell på matvarene. De som påstår seg å ikke følge med på hva de spiser og innvirkningen dette har på vekta (og er normalvektige i en befolkning som er overvektig) driver nok mer imagebuilding enn noe annet. Anonymkode: fe7f7...4f6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #6 Skrevet 23. september 2021 Nei. Jeg spiser relativt sunt og trener mye, men telle kalorier gjør jeg ikke. Anonymkode: 07c16...58b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #7 Skrevet 23. september 2021 Teller ikke kalorier, men ofte fører jeg opp alt jeg spiser ila uken, men det er kun for å dekke ett kontroll behov jeg har. Prøver å kutte det ut. Er slank så trenger jo ikke notere ned. Anonymkode: 31de1...161
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #8 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du beskriver jo at du også har et budsjettforhold til mat? At de velger å uttrykke det i kalorier og du i "jeg slenger i litt mer olje" er bare to måter å uttrykke det samme på - at dere alle vet hvilken mat som er høykalori og hvilken som er lavkalori. De uttrykker dette i tall og du ikke - ja. Men dere alle vet at olje, nøtter, smør og sukker er høykalori og jeg tror absolutt ikke at du som normalvektig ville valgt å lasse på med ekstra olje etc hver dag hele uka. Og jeg tror absolutt at du ville ha kuttet dette først om du startet gå opp i vekt. For noen er tall konkrete og avslappende å forholde seg til, for andre er det stress. Men skal en være normalvektig livet gjennom må en lære seg forskjell på matvarene. De som påstår seg å ikke følge med på hva de spiser og innvirkningen dette har på vekta (og er normalvektige i en befolkning som er overvektig) driver nok mer imagebuilding enn noe annet. Anonymkode: fe7f7...4f6 Forskjellen er at det virker som budsjettet legger føring på hva de kan unne seg selv, men jeg tenker så lenge jeg ikke spise søtsaker i hverdagen så kan trenger jeg ikke tenke mer over det. Har jeg spist veldig fett middag flere dager på rad frister det ikke ikke med mer og jeg lager heller noe lette middager. En konkret eksempel av hva jeg mer med budsjett er for noen uke siden lagde jeg suppe med to venninner. Jeg drysse litt olje og urter på toppen av min suppen. Og spurte om jeg skulle gjøre det samme med deres. Hun ene sa "ja, jeg har ikke spiste lunsj i dag" mens hun andre sa "nei, jeg sparer til de kaloriene til kvelds" Det er en måte å forholde seg til mat som er nytt for meg. og må innrømmer er smittsom. Jeg er usikker om dette er positivt eller ei. Anonymkode: ab636...00e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #9 Skrevet 23. september 2021 Forstår hva du mener. Jeg spiser tre måltider om dagen. Vet sånn ca hvor mange kalorier hvert måltid inneholder uten å trenge å telle kalorier. Om jeg skal ut å spise eller over hos venner, så spiser jeg mindre til de to andre måltidene. Men snakker ikke høyt om det. Anonymkode: ddace...18d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #10 Skrevet 23. september 2021 Jeg kjenner ingen som teller kalorier åpenlyst. Men jeg gjør det selv i smug, så det kan jo være andre jeg kjenner gjør det samme. For min del synes jeg det er veldig fint å ha et tall å forholde seg til. Hadde føltes mye mer ekstremt for meg å ikke kunne spise søtsaker i hverdagen. Jeg hadde sikkert spist mer enn jeg hadde lyst på bare fordi det var helg. Med et kaloribudsjett kjenner jeg mer etter på hva jeg egentlig har lyst på og tilpasser sånn. Men synes ikke det høres helt friskt ut å snakke så veldig om det. Høres litt ut som min spiseforstyrra mor, hun kan f.eks. ikke ta seg ei brødskive til uten å si høyt til alle at den forrige brødskiva hun tok var veldig liten og at hun spiste ikke så mye til frokost i dag. Anonymkode: 91b1f...308 2
Navani Skrevet 23. september 2021 #11 Skrevet 23. september 2021 Ingen jeg kjenner har telt slik nei. I alle fall ikke høyt. Ingen har heller sagt "jeg må ha lite av det". Selv telte jeg kalorier i 3-4 uker av vektnedgangen, så sluttet jeg. Var ikke på besøk hos noen i den perioden, men hadde jeg vært det hadde jeg uansett holdt det for meg selv. Tenk om de plutselig teller foran en som sliter med spiseforstyrrelse for eksempel?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #12 Skrevet 23. september 2021 Det er nok veldig vanlig, men få deklarerer det så åpenlyst. For å holde en normalvekt, i hvert fall om man har gått ned i vekt og vedlikeholder, krever en viss oversikt over kostholdet. Men det kan være sykt provoserende. Da jeg var overvektig hadde jeg en tante som alltid maste om kalorier, og jeg tok det nærmest som et angrep på meg selv. Anonymkode: 33e54...a93 3
Lafamiglia Skrevet 24. september 2021 #13 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 14.38): Du beskriver jo at du også har et budsjettforhold til mat? At de velger å uttrykke det i kalorier og du i "jeg slenger i litt mer olje" er bare to måter å uttrykke det samme på - at dere alle vet hvilken mat som er høykalori og hvilken som er lavkalori. De uttrykker dette i tall og du ikke - ja. Men dere alle vet at olje, nøtter, smør og sukker er høykalori og jeg tror absolutt ikke at du som normalvektig ville valgt å lasse på med ekstra olje etc hver dag hele uka. Og jeg tror absolutt at du ville ha kuttet dette først om du startet gå opp i vekt. For noen er tall konkrete og avslappende å forholde seg til, for andre er det stress. Men skal en være normalvektig livet gjennom må en lære seg forskjell på matvarene. De som påstår seg å ikke følge med på hva de spiser og innvirkningen dette har på vekta (og er normalvektige i en befolkning som er overvektig) driver nok mer imagebuilding enn noe annet. Anonymkode: fe7f7...4f6 Vet ikke om jeg er helt enig med deg. Jeg har aldri telt kalorier, og jeg tenker dessuten ikke over at f.eks. olje er kaloririkt, og jeg kan godt finne på å dynke salaten i det, eller helle det over pizza uten å passe på mengden. Jeg har aldri hatt vektproblemer. Det mange kaloritellere ikke tar med i betraktning, er at veldig mye kaloririke matvarer også gjør at en holder seg mye lengre mett, sånn at man automatisk spiser mindre til neste måltid (eller dropper neste måltid, eller ikke får trang til mellommåltid), sånn at det totale energiinntaket allikevel ikke blir høyere.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #14 Skrevet 26. september 2021 Jeg teller kalorier av og på og har gjort det i 7 år nå. Jeg er 165 høy og gikk ned fra 67 til 58 kilo. Hvis jeg stopper å telle går jeg opp igjen i vekt, sakte men sikkert. Anonymkode: 73bec...fe5 1
Miranda Bailey Skrevet 26. september 2021 #15 Skrevet 26. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 14.37): Nei. Spiser man sunn mat så skal man ikke trenge å telle kcal. Vet du om noen dyr i naturen som teller kalorier? Holder de seg slanke til tross for god tilgang på mat? Hva skjer når de har høy tilgang på sunn mat? De blir mer fruktbare og får flere avkom og oftere avkom. Blir ikke overvektige. Anonymkode: 35b81...6da Det er fullt mulig å bli overvektig selv om man spiser sunn mat. Spiser du i et overskudd så vil du legge på deg, uavhengig av om dette overskuddet kommer fra stekte grønnsaker eller sjokolade. Enkelte sliter med apetitten og da er kaloritelling et fint verktøy for å passe på at man ikke spiser for mye (eller for lite). Dette ser vi også i domestiserte dyr som får fri tilgang til mat - noen klarer å kontrollere inntak selv, mens andre (for eksempel hunder eller katter) sliter med apetitten og spiser seg til overvekt. Endret 26. september 2021 av Miranda Bailey 1
Miranda Bailey Skrevet 26. september 2021 #16 Skrevet 26. september 2021 Majoriteten av samfunnet teller ikke kalorier, men det er mer utbredt i enkelte miljøer. Jeg er selv en del av et treningsmiljø hvor kaloritelling er normalisert, men det er ikke mye skam eller skyldfølelse knyttet til det. Ingen av mine treningsinteresserte venner har et problem med å gå på restaurant, dra på middagsbesøk eller spise en pose potetgull i ny og ne. Ellers er ikke vekten deres relevant. Jeg er som sagt i et treningsmiljø hvor alle er utrolig godt trente og har flotte kropper, så det er absolutt ikke bare overvektige som må/ønsker å telle kalorier. Noen gjør det for å opprettholde formen, eller til og med for å forbedre den selv om de ser sunne ut allerede.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #17 Skrevet 26. september 2021 Nei, jeg teller ikke kalorier. Jeg vet hva som er sunt og hva som er usunt og spiser begge deler. Men jeg er aktiv, og det hjelper jo. 😊 Anonymkode: cd6a1...5dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå