Gå til innhold

Bytte barnehage, erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg og mannen blir ikke helt enige, og kjenner hele avgjørelsen er ganske emosjonell og like før vi krangler. Vi har en liten en på 1,5 år som begynte i barnehagen 15. August, han har nylig begynt å trives godt der og dette er andre uka han ikke gråter ved levering. De ansatte sier han storkoser seg og de passer godt på han, med andre ord veldig fornøyd med barnehagen.

Vi har kjøpt en bolig med overtakelse 1-21 desember ca, og vi har regnet å bruke kanskje en måneds tid på å pusse opp litt der før vi flytter inn, så det blir kanskje ikke før slutten av januar/februar at vi flytter.

Så da kommer vi til det: skal vi bytte barnehage eller ikke? Denne plassen vi har flyttet til ligger 10 minutter med kjøring unna der han er fra før, men mannen mener at han burde gå i barnehage med de han kommer på skole med. Jeg er egentlig enig i det, men har heller ikke lyst til å ta fra han den trygge plassen han endelig trives på, så jeg ble veldig usikker på hva som er riktig.
Snakket med et par andre som mente at om vi skulle bytte barnehage så var det lurest å gjøre fortest mulig så han kunne bli mer vant til den nye plassen. Jeg har sjekket opp dette med ledig plass, og det er helt fullt med mindre man kan stå på venteliste og er heldig  eller må søke ved neste hovedopptak som er 1. Mars med oppstart i august. Da blir han med andre ord 1 helt år til der han går nå.

Vil også nevne at mitt barn var en av de som brukte ekstra lang tid på å bli varm i trøya, det tok vel litt over 2 uker før ting ble «greit», og nå liker han seg der.

En annen ting mannen min argumenterer med er at det er han som må kjøre oss hele tiden fordi jeg ikke har lappen, men det er ikke slik jeg har tenkt, det går busser hvert 15. Minutt og jeg holder på med automatlappen. I og med at det er en del måneder til regner jeg med at jeg har fått kommet meg ganske godt på lappen, selv om det kan være en del venting før opptak.

Er det dumt om vi lar han gå ferdig 5 år i barnehagen han trives i, selv om han trolig ikke havner på skole med noen av dem? Eller burde vi flytte han så fort vi får mulighet, selv om det kan ta 1 år?

Jeg synes det er kjempevanskelig 😣

alle svar settes pris på

Anonymkode: da8ea...c07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungen din er fremdeles veldig liten. Pust med magen og ikke tenk på skolestart ennå. De fleste unger takler å bytte barnehage en gang. Hadde jeg vært dere hadde jeg tenkt mest på hva som er praktisk i deres hverdag. Hvis det å bytte barnehage gir en lettere hverdag og gjør at han går med de som sannsynligvis kommer til å bli skolekamerater, så synes jeg ikke det er en god grunn til å fortsette i barnehagen han allerede går i fordi det kan bli noen få vanskelige uker akkurat når byttet skjer. 

• Liker 1
Skrevet

Du vet hva du har men ikke hva du får, tenker jeg. Hadde ventet og sett hvordan det faktisk blir når dere flytter. Da blir du gjerne også kjent med andre foreldre i nærområdet, og får vite hvordan den bhg dere vil bytte til egentlig er. 

Anonymkode: cc16c...07e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet hva du har men ikke hva du får, tenker jeg. Hadde ventet og sett hvordan det faktisk blir når dere flytter. Da blir du gjerne også kjent med andre foreldre i nærområdet, og får vite hvordan den bhg dere vil bytte til egentlig er. 

Anonymkode: cc16c...07e

TS her.

Jeg glemte å skrive at her vi flytter så har jeg flere gode veninner fra før med barn. Noen av dem har barn i en annen privat barnehage litt lenger unna, men den har jeg hørt litt dårlige ting om så tørr ikke helt.

Den som vi ønsker å ha han i her skryter de masse av, men de sier det eneste negative er at det er en stor barnehage med avdeling i alder 2-6 år. Så både 2-åringer og større barn er samlet. Har noen erfaringer med det?

Skrevet

Jeg ville søkt og stått på venteliste på den nye barnehagen når dere flytter. Han er så liten enda, og vil sannsynligvis tilpasse seg fort i ny barnehage. Han vil sannsynligvis ikke etablere noen nære vennskap før dere da bytter barnehage neste høst.

Vi byttet barnehage da vår var nesten 4. Jeg var nervøs på grunn av vanskeligheter med overgang til stor avdeling året før. Men bytte av barnehage gikk veldig fint! Vi hadde ikke problemer ved tilvenning da han startet som ettåring. Det er også egentlig først nå etter barnehagebytte, altså etter at han har fylt fire, at vår gutt virkelig har hatt et «bevisst» forhold til vennskap og de andre barna. I noen grad også siste året i den forrige barnehagen, men ikke på den måten at han savnet noen av dem veldig da vi flyttet.

Anonymkode: 5c8fc...a1a

• Liker 2
Skrevet
tangent skrev (2 timer siden):

Ungen din er fremdeles veldig liten. Pust med magen og ikke tenk på skolestart ennå. De fleste unger takler å bytte barnehage en gang. Hadde jeg vært dere hadde jeg tenkt mest på hva som er praktisk i deres hverdag. Hvis det å bytte barnehage gir en lettere hverdag og gjør at han går med de som sannsynligvis kommer til å bli skolekamerater, så synes jeg ikke det er en god grunn til å fortsette i barnehagen han allerede går i fordi det kan bli noen få vanskelige uker akkurat når byttet skjer. 

TS her.

takk for beroligende ord 🙂

Der han går nå så jobber vi begge to(samme by), så det er ikke upraktisk for oss sånn sett med henting. Det eneste er som du nevnte ang fremtidige klassekamerater.

Vi ønsket egentlig å kjøpe bolig der men det er en så populær plass at alt bare gikk drøyt over takst, så da kjøpte vi heller bittelitt unna 🙂

Skrevet

Jeg har også ei på 1,5 år. Ser problemstillingen. Ville ihvertfall ventet til neste høst når det er oppstart på nytt barnehageår. Da har de ansatte gjerne lagt opp til mer "bli kjent" opplegg og har fokus på relasjoner osv. Tror det kommer til å gå veldig fint når barnet er så liten enda.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville latt han gå i nåværende barnehage en stund, og vurdert bytte senere. Begge mine barn har gått i barnehage utenfor skolekretsen, og ingen har hatt noe problemer med skolestart. Så jeg ville sett det an. Nå har han begynt å slå rot der han går nå, det vil være uansvarlig å bytte plass dette barnehageåret. Dere kan jo vurdere det når han blir 3-4 år, da vil han også være mer robust til å gå på en 2-6 års avdeling (jeg har såpass troa på de profesjonelle vurderingene til barnehagepedagogene at jeg regner med at 2 åringene også har det godt der, men). Og om barnet går i nåværende barnehage ut barnehageløpet så går også det fint, dere kan jo finne venner i nærområdet uansett. 

Det viktigste her er egentlig barnets trivsel og trygghet, da løser det meste seg. 

Anonymkode: 3a46a...b29

• Liker 1
Skrevet

Vi byttet bhg etter ett år, da fikk vi plass i bhg her i nabolaget. Barnet var ve 2 år og 3 mnd ved bytte. Det var veldig vemodig å bytte husker jeg😥 Men barnet taklet det fnt! 😄 

Timet det slik at hun fikk 4 uker ferie om sommeren og begynte rett i ny bhg etter ferien. Gikk på besøk i den nye bhg i ferien og snakket mye med barnet om at hun skulle begynne i ny bhg. 

Nå er hun fem, men nevner fortsatt den gamle bhg når vi kjøer forbi den☺ Trives uansett veldig godt og har alltid vært trygg på de voksne der hun går nå. Kjet å gå sammen med barna i nabolaget også.

Anonymkode: ce772...716

• Liker 1
Skrevet

Vi byttet for vår da han var 2,5 år av samme grunn som dere - skolekrets. Da hadde han gått litt over et år i den første barnehagen som han trivdes veldig godt i. For oss funket det fint å begynne i ny i august slik at vi kunne legge en lang sommerferie mellom de to barnehagene. Oppstart i barnehage to var faktisk enklere enn i den første.

Anonymkode: f4d54...07f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha byttet barnehage så raskt som mulig. De små driver stort sett med «sidelek» og leker ikke sammen, og det vil bli mye værre å bytte når barnet har fått venner h*n har knyttet seg til. 

Anonymkode: ade61...c0a

• Liker 1
Skrevet

Barn er tilpasningsdyktige og klarer seg fint. Nå er din såpass liten at du både kunne ha byttet bhg i februar eller august, og gått helt fint. 

vi var nylig i en lignende situasjon med vår 3 åring som begynte på storbarnsavdeling i august. Plutselig fikk vi plass i bhg nærmere der vi har flyttet etter 3 uker. Det ble en lang runde med oss om hva vi skulle gjøre siden han elsket bhg han gikk i, mens han ikke kjente noen i den nye. Vi tok sjansen og han trives så godt. Tilvenning har gått bra, fått nye venner og han gleder seg til bhg hver dag nå. Bedte valget vi har tatt. 
jeg som lærer vurderte slik dere har gjort, og jeg ville gi han noen år med de skal på skolen med. 

Anonymkode: 8a71f...c7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...