Gå til innhold

Bør folk som dumper kjæledyr fengsles?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker du?

Anonymkode: d60d4...fe9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig et spørsmål og ikke en selvfølgelighet?

• Liker 6
Skrevet

JA!!! Og en klekkelig bot og aldri lov til å ha dyr igjen

Anonymkode: 8dc1f...b84

• Liker 8
Skrevet

Ja, det synes jeg. Ønsker man å kvitte seg med kjæledyr, så finnes det mange alternativer. Det er ingen grunn til å dumpe dyr til pine og død når det finnes mange andre alternativ. 

Anonymkode: 273a7...236

• Liker 7
Skrevet

Ja jeg tenker det. Konsekvensen av å gjøre slik mot dyr bør svi. Nytter ikke å gi dem en smekk på hånda og la det gå. 

Anonymkode: 9ad42...334

• Liker 8
Skrevet

Bøtelegges, fengselsstraff og dyreforbud. 

Anonymkode: d8462...0f5

• Liker 8
Skrevet

JA.

Lock them up and send me the key.

Anonymkode: e22f8...087

• Liker 4
Skrevet

Sånne folk kan gjerne brenne i helvete for min del, men tenker at det må være mulig å løse før det går så langt at dyrene lider. Siden 90 % eller noe av dyrene som reddes av Dyrebeskyttelsen hadde det vært på tide å få på plass obligatorisk ID-merking av kjæledyr. Jeg skulle gjerne sett at man måtte være registrert som oppdretter eller noe for å få avle på kattene også, men det blir kanskje for urealistisk. Blir bare så oppgitt av folk som ukritisk tyter ut kattunger når det er så mange som allerede lever vonde liv 😭

Anonymkode: 7145e...e13

• Liker 4
Skrevet

Nei. Det får være grenser for hva vi skal kriminalisere. Men det man (stat/kommune) derimot burde gjøre, er å sette av mye penger til offentlig drevne "shelters", dvs slike dyreherberger drevet av det offentlige. De får midler fra det offentlige, så de ikke trues av nedstengning hele tiden pga manglende donasjoner fra privatpersoner etc.

Der kunne folk levert dyrene de ikke ønsker å ha lenger, no questions asked, og dyrene blir tatt i mot, stelt godt med inntil de blir omplassert. Dyr som katter, hunder, kaniner og marsvin, undulater og slike typiske kjæledyr som folk går så lett lei av.

Vi burde definitivt ha slike dyreherberger/mottak. 

Anonymkode: a697b...4c3

Skrevet

Det koster mye, mye penger å sette folk i fengsel (for at de dumpet et kjæledyr) og fø på dem og passe på dem der, så de pengene kunne i stedet gått til dyreherbergene, altså!

Anonymkode: a697b...4c3

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 16.24):

Sånne folk kan gjerne brenne i helvete for min del, men tenker at det må være mulig å løse før det går så langt at dyrene lider. Siden 90 % eller noe av dyrene som reddes av Dyrebeskyttelsen hadde det vært på tide å få på plass obligatorisk ID-merking av kjæledyr. Jeg skulle gjerne sett at man måtte være registrert som oppdretter eller noe for å få avle på kattene også, men det blir kanskje for urealistisk. Blir bare så oppgitt av folk som ukritisk tyter ut kattunger når det er så mange som allerede lever vonde liv 😭

Anonymkode: 7145e...e13

I tillegg til obligatorisk ID-merking, burde kastrering av katt vært gratis. Det er ikke riktig at kattene skal lide for at eierne er uansvarlige. Kattekoloni-problemet vil reduseres betraktelig, til kattenes beste, ved gratis kastrering for alle huskatter. 

Noen vil tenke at man ikke bør "belønne" uansvarlige katteeiere, men jeg tenker på kattene, ikke på eierne. At veterinær er dyrt går til syvende og sist utover kattene som ikke får nødvendig helsehjelp. Det hjelper ikke å si at slike folk ikke burde hatt dyr, for dyr skaffer de seg uansett. For kattenes del må vi da legge til rette for at de får lik mulighet til kastrering, uansett hvilken eier de har. 

Endret av Paneera
Skrevet

Ja eller de bør dumpes et sted hjelpesløse de og. Faens folk

Anonymkode: 83868...2c4

• Liker 1
Skrevet

Når man hører om de som dumper små hjelpesløse kattunger, eller de som forlater dyrene sine i en hjelpesløs situasjon (som i plastposer/søppelbøtter og lignende, så burde det absolutt være en straff for dette. Det å flytte fra katten er jo selvfølgelig ikke greit det heller, men når man aktivt kvitter seg med kjæledyr på en så grusomt måte at de mer eller mindre ikke har noen sjangse, da bør man absolutt fått en kraftig bot, om ikke til og med noen uker i buret

Anonymkode: cfd53...a0f

Skrevet

Synes det må satses mer på dyrepoliti i Norge. Nå har mattilsynet ansvar, og jeg hører mange som kommer med bekymringsmeldinger til matilsynet og tips om dårlig dyrehold landet over, men de blir ikke hørt, mattilsynet har ikke kapasitet. Er mye forferdelige folk som har dyr som ikke burde hatt det, mye mørketall.

Vet ikke helt enda hvilket parti som vil styrke mattilsynet eller anskaffe dyrepoliti, men det partiet skal jeg stemme på om to år ved neste stortingsvalg. 

Anonymkode: 5f610...92c

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Synes det må satses mer på dyrepoliti i Norge. Nå har mattilsynet ansvar, og jeg hører mange som kommer med bekymringsmeldinger til matilsynet og tips om dårlig dyrehold landet over, men de blir ikke hørt, mattilsynet har ikke kapasitet. Er mye forferdelige folk som har dyr som ikke burde hatt det, mye mørketall.

Vet ikke helt enda hvilket parti som vil styrke mattilsynet eller anskaffe dyrepoliti, men det partiet skal jeg stemme på om to år ved neste stortingsvalg. 

Anonymkode: 5f610...92c

I en del kommuner som har  dyrepoliti, skal henvendelsene fra publikum komme til Mattilsynet først, og så må de videreformidle til dyrepoliti. Har ikke følelsen av at det hjelper mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...