AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #1 Del Skrevet 23. september 2021 Jeg ser det står noen gang tomt er festet med årsavgift, hva er poenget og målet ved det? betyr det at jeg egentlig ikke eier tomten? kan man befri seg fra festetomt? Anonymkode: 930e2...073 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #2 Del Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ser det står noen gang tomt er festet med årsavgift, hva er poenget og målet ved det? betyr det at jeg egentlig ikke eier tomten? kan man befri seg fra festetomt? Anonymkode: 930e2...073 Det betyr kort fortalt, at du "leier" tomta og derfor betaler en årlig leiesum (årsavgift). Det er et veldig langsiktig leieforhold. Hva mener du med å frasi seg festetomt? Har man en hytte stående på tomta, så er det kanskje litt rart å frasi seg tomta 😅, men du kan jo evt spørre grunneier om å få løse den inn (kjøpe den). Anonymkode: 558e1...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 23. september 2021 #3 Del Skrevet 23. september 2021 Feste betyr leie. Man eier ikke grunnen som huset eller hytta står på, men har en avtale med eieren av grunnen om at man kan sette opp et hus eller en hytte på eiendommen hans mot å betale ham leie, såkalt festeavgift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #4 Del Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det betyr kort fortalt, at du "leier" tomta og derfor betaler en årlig leiesum (årsavgift). Det er et veldig langsiktig leieforhold. Hva mener du med å frasi seg festetomt? Har man en hytte stående på tomta, så er det kanskje litt rart å frasi seg tomta 😅, men du kan jo evt spørre grunneier om å få løse den inn (kjøpe den). Anonymkode: 558e1...18e hva er grunnen at tomten ikke blir direkte solgt og atskilt fra resterende tomt? Å leie tomt vil jeg si er ugunstig, uten at jeg vet nøyaktig. Det må jo være en grunn at festetomt ble født? Anonymkode: 930e2...073 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #5 Del Skrevet 23. september 2021 Da eier man ikke tomta, men leier den. Festeavtaler er typisk langsiktige, men når/hvis de må løses ut så må du betale for tomta også. Anonymkode: 06428...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #6 Del Skrevet 23. september 2021 CAPS LOCK skrev (14 minutter siden): Feste betyr leie. Man eier ikke grunnen som huset eller hytta står på, men har en avtale med eieren av grunnen om at man kan sette opp et hus eller en hytte på eiendommen hans mot å betale ham leie, såkalt festeavgift. Til det vil jeg si det mest gunstige vil være å bygge laftehus, da kan man iallfall ta med seg huset, hvis det skulle bli konflikt med tomteeier? Anonymkode: 930e2...073 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 23. september 2021 #7 Del Skrevet 23. september 2021 48 minutter siden, AnonymBruker said: Til det vil jeg si det mest gunstige vil være å bygge laftehus, da kan man iallfall ta med seg huset, hvis det skulle bli konflikt med tomteeier? Anonymkode: 930e2...073 Tja, det varierer veldig. I de fleste tilfeller er festeavgiften latterlig lav, og helt absurd. Det er ikke sammenheng mellom verdien på hytta og festeavgift på tomta. Det har vært mange rettsaker på norske festeregler de siste årene, og ingen veit helt hva som skjer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #8 Del Skrevet 23. september 2021 newman01 skrev (6 minutter siden): Tja, det varierer veldig. I de fleste tilfeller er festeavgiften latterlig lav, og helt absurd. Det er ikke sammenheng mellom verdien på hytta og festeavgift på tomta. Det har vært mange rettsaker på norske festeregler de siste årene, og ingen veit helt hva som skjer Men det må jo ha vært en tankegang som var i hodene på menneskene som levde for 200 år siden? hvis det er for 200 år siden festetomt uttrykket første gang kom til uttrykk? Hva ville dem beskytte siden dem leide tomta. Anonymkode: 930e2...073 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 23. september 2021 #9 Del Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): hva er grunnen at tomten ikke blir direkte solgt og atskilt fra resterende tomt? Å leie tomt vil jeg si er ugunstig, uten at jeg vet nøyaktig. Det må jo være en grunn at festetomt ble født? Anonymkode: 930e2...073 I gamle, gamle dager tilhørte landområder en gård, og storbonden så den langsiktige verdien av land. Man ønsket ikke selge ut landområder som kansje kun var bebygd noen få generasjoner i relasjon til gården. Så feste har røtter i bondesamfunnet. Dette fulgte med i utviklingen av reguleringsplaner, hvilket gjør at mange områder ikke kan tomteutskilles. Men ja, feste er et problem. Mye fordi de færreste bygger boliger som er konstruert for å flyttes. Man ønsker å avvikle festeløsninger, men det er ikke lett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 23. september 2021 #10 Del Skrevet 23. september 2021 Verdistigning er meget skjevdelt da. En festeavgift i et attraktivt område kan være på noen usle tusenlapper i året, mens hytta som står der kan stige millioner i tiåret. Så all verdistigning tilfaller tomtefester, ikke grunneier. Tror mange hadde syntes det var rart om en leietager i en utleieleilighet kunne solgt boretten videre til andre for millioner, mens leieprisen var fastsatt engang på 50-tallet... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #11 Del Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Men det må jo ha vært en tankegang som var i hodene på menneskene som levde for 200 år siden? hvis det er for 200 år siden festetomt uttrykket første gang kom til uttrykk? Hva ville dem beskytte siden dem leide tomta. Anonymkode: 930e2...073 I f.eks. strandsonen eller på fjellet vil det ofte være mer gunstig for grunneier og fellesskapet at hytteeiere ikke har klare eiendomsgrenser. Eiendomsgrenser fører til mer privatisering, noe som ikke er ønskelig i visse områder. Anonymkode: 7525c...6be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 23. september 2021 #12 Del Skrevet 23. september 2021 Druid skrev (59 minutter siden): I gamle, gamle dager tilhørte landområder en gård, og storbonden så den langsiktige verdien av land. Man ønsket ikke selge ut landområder som kansje kun var bebygd noen få generasjoner i relasjon til gården. Så feste har røtter i bondesamfunnet. Dette fulgte med i utviklingen av reguleringsplaner, hvilket gjør at mange områder ikke kan tomteutskilles. Men ja, feste er et problem. Mye fordi de færreste bygger boliger som er konstruert for å flyttes. Man ønsker å avvikle festeløsninger, men det er ikke lett. Jeg tenker og kanskje en annen grunn fra den gang. Rett og slett folk ikke hadde råd til å kjøpe tomta. Og derfor heller festet den. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #13 Del Skrevet 23. september 2021 Kjetil E skrev (4 minutter siden): Jeg tenker og kanskje en annen grunn fra den gang. Rett og slett folk ikke hadde råd til å kjøpe tomta. Og derfor heller festet den. Ja, selvsagt er dette en viktig grunn. Ga/gir mulighet til å skaffe seg hytte til en lavere pris. Anonymkode: 9fe5b...baf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå