Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte fastlegen idag angående min 6 mnd gamle sønn, som i den siste uken har småhostet og surkler nå og da. Han har ingen feber, god allmenntilstand og er ikke tett i nesen. Får beskjed av helsesekretæren at jeg må teste guttungen for korona enten på teststasjon eller kjøpe hjemmetest. Jeg er ikke syk og har ingen symptomer, så forstår ikke helt hvorfor jeg skal ta korona test på han? Prøvde å ringe legevakt får å høre en "second opinion" men de svarer aldri. Har noen erfaringer med dette? Har dere testet babyen deres for korona og hvordan gikk det? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor forstår du ikke det? Det er helt irrelevant om du har symptomer, når sønnen din har det og det er han som skal testes. 
Jeg har testet mine tvillingbabyer to ganger, det gjøres helt ytterst i neseborene og har vært helt uproblematisk. 
Hvis du bor i Oslo kan du kontakte koronatelefonen, så rekvirerer de test via Hjemmelegene som kommer hjem til dere og tester, så slipper du å reise ut med babyen eller styre med det selv. 

Anonymkode: 1f5f6...77f

• Liker 6
Skrevet

Grunnen til at jeg ikke forstår det er at jeg har hørt ifra flere at man ikke skal ta koronatest på babyer.?

Skrevet
Juju92 skrev (4 minutter siden):

Grunnen til at jeg ikke forstår det er at jeg har hørt ifra flere at man ikke skal ta koronatest på babyer.?

Hæ? Fra hvem? Jenta mi på 6 mnd har testet seg to ganger. Null stress. 

Anonymkode: beee8...497

• Liker 8
Skrevet

Det har gått helt fint her. Barnet er blitt ett år, men har tatt flere koronatester i løpet av babytiden. Ifbm legebesøk har det bare vært hurtigtest som ikke skal så dypt i nesen. Det har vært helt uproblematisk. Men hun har ikke reagert så veldig på dyp neseprøve heller, de som har utført de testene har jeg opplevd som veldig skånsomme og flinke med småbarn. 

Anonymkode: 70369...e6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hæ? Fra hvem? Jenta mi på 6 mnd har testet seg to ganger. Null stress. 

Anonymkode: beee8...497

Man blir forvirret av motstridende beskjeder her. Jeg fikk også beskjed om at de ikke testet babyer en gang, men det var i fjor på denne tiden. Alle andre ganger har jeg fått beskjed om at de skal testes (pga feber og hoste, samt ved behov for legebesøk). Kan du høre med de som utfører tester i kommunen, eller koronatelefon? 

Anonymkode: 70369...e6c

Skrevet

Har noen av dere utført hjemmetester på babyer? Hvilken brukte dere? Eller det er kabskje best å gå på teststasjon vil jeg tro? 

Skrevet
Juju92 skrev (3 timer siden):

Ringte fastlegen idag angående min 6 mnd gamle sønn, som i den siste uken har småhostet og surkler nå og da. Han har ingen feber, god allmenntilstand og er ikke tett i nesen. Får beskjed av helsesekretæren at jeg må teste guttungen for korona enten på teststasjon eller kjøpe hjemmetest. Jeg er ikke syk og har ingen symptomer, så forstår ikke helt hvorfor jeg skal ta korona test på han? Prøvde å ringe legevakt får å høre en "second opinion" men de svarer aldri. Har noen erfaringer med dette? Har dere testet babyen deres for korona og hvordan gikk det? 

hvorfor i alle dager skal barnet testes? 

Anonymkode: 47a15...ad1

Skrevet
Juju92 skrev (1 time siden):

Har noen av dere utført hjemmetester på babyer? Hvilken brukte dere? Eller det er kabskje best å gå på teststasjon vil jeg tro? 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg isåfall dratt på teststasjon med barnet. Disse hurtigtestene er vondere på grunn av et medium eller noe på selve testpinnen. Her jeg bor har de på teststasjonen byttet til tester der man ikke må helt bak i nesa med testen, og er mye mindre ubehagelige. Jeg jobber som testpersonell og har testet baby, det var så ubehagelig både for meg som testet og babyen å måtte gjennomføre det...

Anonymkode: 07e34...fd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

hvorfor i alle dager skal barnet testes? 

Jeg er enig her, skjønte heller ikke det. Sikkert fordi de vil utelukke korona. Men han er jo ikke uvel eller syk ellers at han hostet den siste uken og surkler. 

Skrevet
Juju92 skrev (18 minutter siden):

Jeg er enig her, skjønte heller ikke det. Sikkert fordi de vil utelukke korona. Men han er jo ikke uvel eller syk ellers at han hostet den siste uken og surkler. 

Men det er jo typisk for barn og babyer, at de utvikler svært milde forkjølelsessymptomer ved korona! 

• Liker 1
Skrevet

Min fastlege ønsket ikke teste min sønn på 3 mnd. Spurte ikke hvorfor. Jeg ble testet. 

Anonymkode: 14752...138

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo typisk for barn og babyer, at de utvikler svært milde forkjølelsessymptomer ved korona! 

Men man må ikke teste. Man kan fint se det an og holde seg hjemme noen dager, noe som gjerne ikke er noe problem med en baby. 

Anonymkode: 82ff2...94c

Skrevet

Her i Sverige tester de ingen under skolealder. Mens Norge skal man teste små babyer. Merkelig opplegg.

Skrevet

Det er da ikke noe problem og teste babyer. Og selvfølgelig må han testes når han har Koronasymptomer. Babyer får også Korona. Det er vel ikke så vanskelig og skjønne. 

Anonymkode: 4e133...8c2

• Liker 1
Skrevet

Du vil ikke la han bli testet siden du ikke er syk?

Det høres merkelig ut. Han er syk og da skal han bli testet uavhengig av hva du måtte mene.

Anonymkode: 53c36...330

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde jeg vært deg, hadde jeg isåfall dratt på teststasjon med barnet. Disse hurtigtestene er vondere på grunn av et medium eller noe på selve testpinnen. Her jeg bor har de på teststasjonen byttet til tester der man ikke må helt bak i nesa med testen, og er mye mindre ubehagelige. Jeg jobber som testpersonell og har testet baby, det var så ubehagelig både for meg som testet og babyen å måtte gjennomføre det...

Anonymkode: 07e34...fd5

Jeg har tatt rundt ti PCR-tester og rundt ti hurtigtester og er helt uenig med deg. Hurtigtestene tas i neseborene og er overhodet ikke ubehagelige å gjennomføre. PCR-testene tas langt, langt oppe og det svir og er ømt og sårt.

Jeg har også sett begge typer tester utført på vår ettåring og femåring og det er ingen tvil om at de misliker PCR og synes hurtigtest bare kiler. 

Anonymkode: 051c6...a47

• Liker 3
Skrevet

Har jobbet på teststasjon store deler av pandemien. Å teste så små barn er egentlig veldig lett og skånsomt - det er ofte nok med busemannen ytterst i neseboret, både til PCR og hurtigtest. Vi pleide å la foreldrene fiske ut snørrklatten med testpinnen for å gjøre det så komfortabelt som mulig. Hvis vi fikk lov av foreldrene fikk barna sutte litt på pinnen først (spytt er også bedre enn ingen test).

Anonymkode: 457dc...be5

Skrevet

Min lille baby bli testet med 3 uke (mars 2021). 
Vi fikk smitte med hjem fra skole/ barnehagen. Ingen problem! 

Anonymkode: 693c2...97a

Skrevet

Min sønn ble testet når han var to uker gammel. Helsepersonellet som utførte testen var veldig skånsom og forsiktig. Det gikk kjempebra. Er lurt å være tidlig ute med testingen selv om du ikke er syk selv. Det virker som om legesenterene praktiserer litt forskjellig i forhold til testing av barn dog. Jeg fikk beskjed fra legesenteret om at min toåring ikke trengte å testes etter å ha blitt syk to uker etter barnehageoppstart. Ved 3. forkjølelse på 1 måned fikk vi til slutt "lov" å teste ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...