Gå til innhold

Hva er norsk husmannskost? (middager)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver høst får jeg så lyst på tradisjonell, norsk mat. Det begynner å bli kaldt, da er det godt med noe som er litt "hearthy" (finnes et norsk ord på det), og det er mye rotgrønnsaker i butikkene. Men nå begynner jeg å gå tom for nye ideer. 

Hvilke middager kommer du på som er norsk husmannskost, eller i hvert fall norsk? 

Kjøttkaker i brun saus

Seibiff med løk

Saltet torsk med potetmos og gulrotstuing

Fiskeboller i hvit saus

Pinnekjøtt

Fårikål

Anonymkode: 86e93...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Karbonader, poteter og surkål

Fiskegrateng med revet gulrot, potet og smeltet smør

Ertersuppe og pannekaker

Anonymkode: 53764...dd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltkjøtt med kålrabistappe og raspeball, kjøttsuppe med svineknoke eller høyrygg, reinsdyrstek og kantareller osvosv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekaker (i brun saus)

Spekesild og kålstuing

Raspeballer

Svinekoteletter med saus, poteter og surkål. (litt usikker på om denne er for "fancy" til husmannskost, men var en middag vi ofte hadde da jeg var liten)

Grøt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"hearthy" mat er det min bestemor kaller "tung mat" - altså mat som sitter i magen i timesvis etter du har spist, tvinger deg til å sove middagslur og så gjør deg lite opplagt ut kvelden. Det lyder bedre på engelsk, men er sannere på norsk. 

Jeg tenker også at eksemplene du kommer med er søndagsversjonen av norsk husmannskost. I innlandet spiste heldige husmenn kjøtt på søndager og brød resten av uka (kanskje med en og annen harsk, tørka kjøttbit til) og langs kysten spiste husmenn fisk 7 av 7 dager. Kjøttkaker var for den ene søndagen i måneden de skeiet helt ut.

Ideer:

Ball uten saltkjøtt

Sild og potet og kokt kål/gulrot

Fersk fisk av alle slag med hvit saus, potet og gulrot til

Lapskaus med en bit harske rester fra fjorårets fenalår

Enda mer kokt fisk med potet

Grøt (dette er reservert lørdagen, den skal spises med en smørklatt)

Brød med smør på (du kan sikkert også spise en gulrot til)

Anonymkode: e7eee...8b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale å se mot våre naboland, som har lignende tradisjonsretter. 

Danske frikadeller eller svenske kjøttboller. Finsk juleskinke med tilbehør. Sildebord. Kroppkakor (komle). Ertesuppe med bacon og pannekaker. Dansk flæskestek. 

Eller til og med tyskland. Her står for eksempel sprøstekt svineknoke med saurkraut og sennep på menyen i høst. 

Anonymkode: d6ebb...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt

Ertesuppe med svineknoke

Fiskekaker og fiskeboller 

Sild og poteter

Lapskaus

Sodd

Plukkfisk

Mølje

Pinnekjøtt og ribbe har aldri vært husmannskost, det er festmat.

Anonymkode: 7187d...700

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker også at eksemplene du kommer med er søndagsversjonen av norsk husmannskost. I innlandet spiste heldige husmenn kjøtt på søndager og brød resten av uka (kanskje med en og annen harsk, tørka kjøttbit til) og langs kysten spiste husmenn fisk 7 av 7 dager. Kjøttkaker var for den ene søndagen i måneden de skeiet helt ut.

Anonymkode: e7eee...8b6

Jeg er oppvokst på en annen kant av landet enn deg, men vi hadde det samme.

Kjøttmat var søndagsmat.

Vi hadde fisk og fiskemat 3 dager i uken (fersk fisk, saltet fisk, sild, makrell, fiskegrateng, fiskekaker,  fiskeboller, fiskeball/potetball osv).

Restemat de andre dagene, gjerne med pannekaker ved siden av, eller som gryter, lapskaus, plukkfisk, eller lignende. 

Vi hadde risengrynsgrøt på lørdagene, og noe godt på kvelden.

Søndag var det som sagt kjøttmat, som kjøttkaker, fårikål, koteletter eller lignende. 

Anonymkode: e3869...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også legge til at sesong hadde stor betydning for hva som ble servert, både med tanke på grønnsaker, type fisk/fiskemat, og hvilken type kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmenn spiste nesten utelukkende vegetarmat. Kjøtt hadde de ikke råd til.

Anonymkode: 0b6f5...0fa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Det er vel mer norsk bondekost eller norsk tradisjonsmat man kommer med eksempler på her. Husmenn spiste stort sett grøt, (flat)brød og dårlig/billig fisk som sild o.l.

Ulike former for grønnsakssupper er norsk tradisjonsmat. Kok kraft på bein/knoker, hiv oppi noen rotgrønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonymus Notarius skrev (10 minutter siden):

Det er vel mer norsk bondekost eller norsk tradisjonsmat man kommer med eksempler på her. Husmenn spiste stort sett grøt, (flat)brød og dårlig/billig fisk som sild o.l.

Ulike former for grønnsakssupper er norsk tradisjonsmat. Kok kraft på bein/knoker, hiv oppi noen rotgrønnsaker.

Det har du egentlig rett i, men det utgjør ikke den store forskjellen på det stedet jeg kommer fra.

Fisk og grønnsaker har alltid vært basiskosten her, uansett om det var husmenn eller prest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Husmenn spiste nesten utelukkende vegetarmat. Kjøtt hadde de ikke råd til.

Anonymkode: 0b6f5...0fa

Helt riktig, men langs kysten hadde de ganske god tilgang på fisk, særlig sild ble brukt hele året, det ble saltet ned og var billig kost, den dyre, fine fisken ble solgt til bedrestilte. Ellers var det jo fryktelig mengder grøt og velling.

Når folk sier husmannskost mener de egentlig bondekost, men selv der ble det ofte knepet inn på kjøttmaten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Saltsei, med hvitsaus, flesk og potet. 

Anonymkode: dd1ce...1e3

Oi, hvitsaus? Det må jeg prøve. 

Der jeg er ifra spiser vi gammelseien med kålrabistappe, bacon fett og potet! 

Anonymkode: 0fa9a...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...