Gå til innhold

HASTER! Hvordan unngå at glattstrikk krøller seg?


Gjest Tristessa

Anbefalte innlegg

Gjest Tristessa

Holder på å lage skjerf nr. 1000000 for øyeblikket i glattstrikk. Men det krøller seg sammen i lengderetningen, slik at det ser ut som en pølse uansett hva jeg gjør! :frustrert:

Har prøvd å ikke strikke den siste masken, den første masken, strikke første og siste maske rett på vrang pinne og vise versa, og likevel - den krøllen! Hva skal jeg gjøre for å unngå dette? Eneste jeg vet som funker, er ribbestrikk, men det var liksom ikke helt det jeg hadde tenkt meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glatstrikk krøller seg, jeg kjenner problemet og har egentlig ingen gode råd. Prøvd å strikke en kant perlestrikk i hver side? Kanskje det kan hjelpe.....

Endret av lenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå at det krøller seg, hekter jeg av den første maska, dvs ikke strikker den, på hver rad. Da får du et "kjede" oppover på hver side, og det krøller seg ikke sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker aldri den første masken på pinnen, hekter den bare over på venstre pinne. Men arbeidet krøller seg da like fult, ihvertfall relativt smale stykker som f.eks skjerf........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hvorfor det krøller seg når du hekter av den første maska.. Jeg strikker tovede vesker, kun rettstrikk, og det krøller seg aldri.. ei heller på skjerfene... så rart... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags materiale bruker du? Sist jeg prøvde meg på pynteskjerf endte jeg opp med å stryke det veldig veldig forsiktig etterpå med et tykt håndkle mellom. Dette var i et merkelig garn som egentlig var smykke nok i seg selv, laget av silke, og fungerte helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skjønner ikke hvorfor det krøller seg når du hekter av den første maska.. Jeg strikker tovede vesker, kun rettstrikk, og det krøller seg aldri.. ei heller på skjerfene... så rart... :klø:

Rettstrikk og glattstrikk er da ikke det samme. REttstrikk krøller seg ikke, men det gjør glattstrikk hvis ikke du lager en vrangbord eller annen kant nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Har strikket mye glatt oppover årene, blant annet et skjerf i grov ull til kjæreste, som også har krøllet seg. Dampet det, og det krøller seg like fullt. Vurderer å rett og slett strikke de to første og de to siste maskene på hver pinne i rett på vrang pinne og motsatt, for å se om det har mer effekt. Blir litt større kant, men dersom det funker, er jeg villig til å forsøke. Kjipe greier, synes nesten at glattstrikk blir penest til skjerf med forholdsvis smale striper i bredden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips, og det eneste jeg vet som funker, er å strikke skjerfet på rundpinne. Da blir skjerfet dobbelt, men strikker du det i et litt tynt garn blir det vertfall bra! For å få en kan kan du strikke de de to midterste maskene vrangt. altså en maske på hver side. :husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...