Gå til innhold

Hva er dine tips for å bruke minst mulig penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dine tips for å spare mest mulig?

Trenger å bruke minimalt frem mot jul, tar imot alle dine tips for hvordan jeg kan være mest mulig gnien.

Anonymkode: 34867...0b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gå inn i butikker dersom du ikke vet hva du skal ha. Se i skap og lag handleliste deretter. Planlegg middager. 

Med en gang du får lønn, overfor pengene på sparekonto eller kjøpt fond. 

• Liker 2
Skrevet

Gå kun i butikken om du absolutt må ha noe. Skriv ned på en huskeliste ting du trenger etter hvert som du ser behov. Så venter du noen dager og tenker gjennom behovet og eventuelt om det er noe som kan droppes eller utsettes til seinere. Ikke vær redd for å stryke ting fra lista. Dersom det er noe du faktisk har reelt behov for vil du jo komme på det igjen seinere. Kjøp kun det som har vært på lista ei stund. Om du kommer på noe mens du er i butikken må du gå ut og tenke deg om før du får lov til å eventuelt gå inn igjen og kjøpe det.

Lag middagsliste for en måned. Start med hva du har av ingredienser og fyll inn dette i lista. Skriv så handleliste for hva du mangler. Ta en handletur hvor du kun kjøper de langtidsholdbare ingrediensene du trenger. Så skriver du ukeslister for grønnsaker etc du trenger i tillegg og kjøper kun dette på handletur i starten av hver uke.

Ta vare på alt av rester og bruk det til lunsj, kveldsmat etc.

Lag alt av godteri/kosemat selv, ikke bare fordi det er billigere, men også fordi det da er mer tiltak å lage noe enn å bare slenge det med i kurven når du handler.

Anonymkode: 1f5dd...91d

• Liker 1
Skrevet

Handle ofte. Det er mange som anbefaler å handle en gang i uka, og det er lurt hvis du sliter med at du ofte kjøper ting du ikke hadde planlagt. Problemet med å handle sjelden er at du oftere sitter igjen med mat som har gått ut på dato. Jeg bruker heller butikken som kjøleskap og kjøper det jeg skal ha når jeg trenger det og kanskje dagen før.

Skru ned varmen.

Lag ting med egg.

Si opp abonnementer du ikke bruker.

Anonymkode: 7bfeb...fc9

• Liker 3
Skrevet

rett og slett late som du ikke har penger å bruke :)  pleier å late som jeg er blakk 

Anonymkode: 82e88...6e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skru ned varmen.

Dette skal man være veldig forsiktig med når vinteren nærmer seg! Det kan fort lage skader på boligen. Jeg har en trivsel temperatur i de rommene jeg bruker og kommer ikke til å gjøre noe som helst med det uansett strømpris. I stedet kutter jeg forbruk andre steder som kan vente. Dette vil nok mange gjøre i tiden fremover. Ferieturer, nye klær, unødvendig handling av matvarer, oppussing som ikke må foretas. Mange vil få kjenne det på lommeboken når strømprisene fyker i været og renten samtidig settes opp. Norges bank virker helt fjerne og så mye inndragelse av kjøpekraft må gå ut over mange arbeidsplasser. Mange arbeidsplasser står i stor fare når de nå må betale alle de skatter til staten som de har fått utsettelse på i pandemitiden. Eksperter frykter konkursras. Så det er bare å stramme inn livreima der det kan strammes inn. Varme i boligen er en nødvendighet i årstidene som kommer nå.

Skrevet

Lev som om du er blakk. Hvis man hele tiden plukker med seg småting når man er innom en butikk eller bensinstasjon så flyr hundrelappene fort. Ikke kjøp noe annet en det som står på handlelisten, som du lager ut fra det du allerede har i hus, sjekk 50% disken på butikken.

Trenger du nye klær så tenk nøye gjennom det før du kjøper noe, sjekk ulike butikker for salg. MÅ du ha den nye kjolen eller ønsket der bare fordi du har brukt den samme kjolen på fest 3 ganger? 

Se om det er noe du har som kan selges, mange har boder osv stappet med ting man aldri bruker. 
Se over alle abonnementer. 
du må rett og slett venne hjernen din til å bli skikkelig gnien, og kvitte deg med alle gamle vaner (som at man tar med seg en liten sånn snack pose med nøtter når man er innom butikken). 

Anonymkode: 654eb...f0e

Skrevet

Dropp bil

Anonymkode: e937b...b3d

Skrevet

Korona 😂

Har aldri spart så mye som det siste året. 

Neida. Dropp bil er allerede nevnt, det er det dyreste mange av oss noen gang gjør. Jeg kjøper bulk på salg, gjerne for ett år, av forbruksvarer man uansett trenger. Jeg kjøper større kutt av kjøtt på salg, ofte ned mot 30 kr/kg, og lager pålegg og lunsjkjøtt. Litt sent nå, men naturen har vanvittig mye godt å by på. Her er fryser og kjøleskap full av syltet, hermetisert og tørket mat for høst og vinter. Kjøp store sekker av linser og bønner på innvandrerbutikk, og les deg opp på veganske oppskrifter. Velg en frisyre som ikke krever frisør. Gå gjennom alt av abonnementer, og si opp, det er vanvittig hva man bruker månedlig på slikt. Skriv handleliste en gang i uka, dra på butikken og kjøp det, og bare det. Lag med deg mat, en gjenganger hos meg er havregryn+litt honning+vann, kjøleskapet over natta, utgjør en god og mettende frokost eller lunsj på farten. 

Anonymkode: 5bacf...561

Skrevet

Det var ganske effektivt å få angst, helt ut av det blå, og ikke tørre/ha kapasitet til hverken shopping, sløsing på butikk etc😂

Men tja, om man ser bort fra angsten, så kjøper jeg jo da ikke lenger en brus her, kaffe der, ny kjole bare fordi. Setter av litt og litt hver mnd som normalt ble brukt på det, og i slutten av mnd overfører jeg det beløpet til fond/bufferkonto. 

Har spart 124.000 på halvannet år, samt halvannen månedslønn på buffer. 

Anonymkode: e178a...1df

Skrevet

Vi sparte mye penger når vi begynte med å skrive matplan, handle mye i rabattdisken på butikkene og lage mye av maten fra bunnen. 
Når det lages lasagne, gryteretter, supper så lager jeg ekstra store porsjoner og fryser ned i 1-porsjons beholdere. I tillegg baker jeg brød og slikt selv. 
Koser oss heller med god mat enn å kjøpe godis og sånt. Går aldri på butikken om det ikke er noe helt spesifikt jeg trenger, og bruker alltid handleliste slik at man ikke kjøper dobbelt opp eller noe man egentlig ikke trenger

Ellers trenger man jo ikke bruke penger så da er det bare å holde seg unna klesbutikker og andre butikker hvor pengene fort kan få bein å gå på. 
Dropp å kjøp kaffe, brus o.a ute. Invester heller i en termokopp og drikkeflaske og ta med drikke hjemmefra. Ha alltid noe snacks i veska om man blir skikkelig sulten. Det kan være en boks med hjemmelaget müsli og et beger med gresk yoghurt for eksempel

• Liker 2
Skrevet

Shoppestopp. Du har allerede alt du trenger av klær og sko, og er det noe helt prekært så kan du kjøpe brukt på Finn eller Tise. Eller bytte med venner. Du har sannsynligvis alt for mye heller enn alt for lite.

Planlegg mat for to uker av gangen, lag store porsjoner og frys rester til senere. Aldri kast mat, det er kjempedyrt. Heller frys det som nesten går ut på dato. Lag en hylle i kjøleskapet for mat som snart blir dårlig og må spises først, vær fleksibel på dagene men ha middagsplaner klare. Vi spiser det ferske først og fryser til uka etter. 

Planlegg middag først fra hva du har igjen i frys, kjøleskap og skap. Lag måltider rundt det.

Ta med niste og kaffe hjemmefra, nei du trenger ikke latte fra kaffesjappa. Du overlever uten.

Selvsagt en haug av strømtiltak. Steng av rom du ikke bruker, varm kun opp der du er, 20 grader og ullgenser i stedet for 22. Varmeflaske under teppe.

Ingen impulsshopping. Stopp all reklame på e-post og mobil, og om du ønsker deg noe går det på ønskeliste. Har det stått der i 30 dager og du har penger til overs kan du vurdere det.

Viktigste er budsjett. Åpne det daglig, legg inn hva du bruker penger på.

Det holder med en strømmetjeneste av gangen.

Ikke vindusshopp på nett. 

Slik pleier jeg og mannen å gjøre det, og sparer mye på den måten :)

Anonymkode: 010ca...724

Skrevet

Jeg er ganske ekstrem, og forventer ikke at noen skal ta dette som tips 😂 

Jeg handler kun 2 ganger i mnd. Kjøper husholdningsartikler på europris, samt store sekker med dopapir og tørkerull. Følger med på mat tilbud og handler deretter. 

Følger budsjettet mitt slavisk, og setter av regnings penger til en egen konto. Resterende penger som er til overs, går rett på sparekontoen. Men null penger på brukskonto, så bruker jeg ikke penger heller. 

Anonymkode: 1e438...bc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er dine tips for å spare mest mulig?

Trenger å bruke minimalt frem mot jul, tar imot alle dine tips for hvordan jeg kan være mest mulig gnien.

Anonymkode: 34867...0b7

Løsningen er jo å ikke kjøpe noe. Så det beste er om du kansellerer alle former for kundeklubber etc som sender deg e-post med reklame. Så takker du nei til reklame i postkassa. Og så unngår du kjøpesentre og butikker.

Må du ha noe? Gå målrettet inn, kjøp, forlat området. Og kjøp det først etter at du har levd uten i minst to uker. Funker det ok? Ikke kjøp.

Bruker du mye penger på mat? Lag planer for hele uka, handle inn en dag (etter at du er mett og uthvilt) og spar på og bruk opp igjen restene etter middagen. Shop gjerne rett før stengetid - det er i alle fall da mine lokale butikker setter frem datovarene sine. Om du kjøper kjøttdeig på halv pris og den går ut i dag? Stek eller frys og den er helt fin, men mye billigere. 

Har du faste abonnenter på feks netflix etc? Kanseller alle sammen og bestill en måned når og om det skulle dukke opp en serie du virkelig liker. Så avbestiller du igjen. 

Bruker du nå mye tid på "hobbyer" som shopping etc så må du rett og slett erstatte dem med andre hobbyer, som turgåing, jogging, besøk hos venner, dropp kafebesøk og inviter hjem, kinobesøk og inviter på filmkveld etc.

Anonymkode: 30047...73f

Skrevet

Se hva du kan gjøre mtp. abonnementer; blader(i papir eller på nett), spotify, netflix, mobil abonnement, strøm, internet, tv-leverantdør, treningsstudio osv. Kan du gå og sykle dit du skal fremfor bil/buss(om du ikke alt har betalt for et årskort e.l. da).

Unngå kjøp av ting du ikke absolutt må ha; sminke, hudpleie, hårpleie, klær, sko osv. Medisiner eller helsemessige produkter skal man selvsagt fortsette å bruke. Jeg bruker en hudpleiekrem som er dyr uansett, for uten den klør jeg så jeg omtrent er arbeidsufør.

Matbudsjettet er det enkleste å gjøre innhogg i; firstprice e.l. produkter er fint, om det finnes slike matsvinn butikker(Holdbart i Trondheim f.eks.), ta gjerne turen dit, mange butikker har også en disk med kort-dato varer. Sjekk kilospris på sammenlignbare produkter. Kjøp i store kvanta(forutsetter fryser), lag mye fra bunnen og frys ned posjonsvis, unngå hel- og halvfabrikata. Billige råvarer(løk, bønne, linser, kikerter, ris, pasta) får gjerne billig i store kvanta på "innvandrerbutikker." Bak brød osv. selv. Også en fin mulighet til å trappe ned på brus, saft, juice, chips og snop;) Matpakka er din venn:)

Dropp kantine, kafe, restaurant, kioskmat ol. Ha heller kinokveld osv. hjemme med venner, lag mat, brettspill/TV-spill etc.

Lag middagsmeny for en hel uke, så får du brukt opp det du har, bruk opp rester og annen mat før det går ut på dato. Også lettere å handle. Ukeshandle. Handle på rema eller kiwi om du kan, de som går av med billigst-seieren. Om du har trump kort på kiwi er det trippel trump på torsdager som kan brukes ved en senere anledning. De har vel også en sånn deal på menstrurasjons produkter om du bruker det, får hver 4 gratis eller noe. De har et sånt kort man scanner.

For sent å sanke bær men kanskje du kan sake sopp der du bor? For gud skyld ta de på soppkontroll! Fiske?

Om du er tøff: dumpsterdiving!

Anonymkode: ad1f8...30d

• Liker 1
Skrevet

Unngå å gå på kjøpesentere. Det kan gå månedsvis mellom hver gang jeg er på ett, og når jeg er der, er det en konkret butikk jeg må i for å kjøpe noe som er planlagt. Jeg går da i kun den butikken, og skyr alle de andre butikkene som pesten på veien ut igjen. Jeg går IKKE INN noe sted "bare for å se". Det er døden for lommeboka. For da shopper man altfor lett.

Så unngå kjøpesentere, og gå kun inn i en butikk der du har et planlagt og helt nødvendig innkjøp å gjøre!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det handler om prioriteringer ! 

Matvareprisene varierer og, benytt deg av lavprisbutikker / tilbudsvarer om det finnes slike i nærheten. Klær m.m. kan ein også få kjøpt rimleg m.a. på fritex, og igjennbruk, og salg. 

- Håndverksarbeide er det fordel å innhente anbud fra forskjellige firma 

- Ikkje la deg forføre at innpåslitne selgere, som legg mer vekt på provisjonen de får en til det beste for kunden. 

- Bensinutgiftene er etterhvert blitt høye, men mange er nok ikkje klar over at det er  " visse tider " dager, og timer i uken også bensinprisene er på sitt laveste.  "Gjelder å følge med" Har du behov for å fylle bensin utenom desse tider, så fyll bare nødv.

- Også strømprisene er variable, og sett på vaskemaskinen , tørketrommelen på  når prisene er på sitt  laveste nivå, og det er gjerne etter kl. 17.  Vi har forlengst kuttet ut tørktrommel som bruker 2 kw x 2 timer til fordel for å henge klærne ut til tørking.  Her er det mye penger å spare på strømutgifter.  (ikkje la vaskemaskin , tørketrommelen surre rundt på natten)

-  Bytte alle pærer til Led-pærer som bruker lite strøm.  

-  Termostatovner  er bra, men sørg da for da å holde  vinduer  lukket, senk tempraturen. 

- I Norge er folk utskjemt  i forhold til oppvarming ettersom  "hele huset skal oppvarmes" , men her kan det kanskje vera lurt å bekrense oppvarming til  rom som kun er daglig bruk.  Oppvarmet soverom skulle vel vera unødvendig

Endret av Skybe
Skrevet

Dumpster diving, og mye vegetarmat. Bruk grønnsaker i sesong. Ris er billig, det samme er linser og bønner. 

Spar strøm. Jeg dusjer etter trening i treningshallen. Og setter først på varmen når det er under 18 grader. Har pledd og varmeflaske. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...