Gjest GreenSky Skrevet 28. september 2005 #1 Skrevet 28. september 2005 Det heter jo dongribukse, dongeri, jeans, olabukse... Men hvorfor akkurat olabukse? Var Ola veldig glad i den buksa, og fikk en hel buksetype oppkalt etter seg? :klø:
Gjest Hel Skrevet 28. september 2005 #2 Skrevet 28. september 2005 Det har jeg faktisk aldri tenkt på. Vet ikke hvorfor men har alltid hatt det for meg at 'ola' er på en måte bare et annet ord for 'denim'. :klø:
Gjest Bellatrix Skrevet 28. september 2005 #3 Skrevet 28. september 2005 Det har jeg også lurt lenge på. Hva var det med han Ola? Egen bukse og egen bil. :klø:
Gjest Hel Skrevet 28. september 2005 #4 Skrevet 28. september 2005 Var det ikke fattige arbeidere som brukte olabukser mest før da? :klø: Også kom de til Norge og fattige 'Ola' Nordmann... og derfor kalte de det olabukse. Aner ikke jeg.
Gjest GreenSky Skrevet 28. september 2005 #5 Skrevet 28. september 2005 Det har jeg også lurt lenge på. Hva var det med han Ola? Egen bukse og egen bil. :klø: ←
Gjest Bellatrix Skrevet 28. september 2005 #6 Skrevet 28. september 2005 I nærheten av her jeg bor har han en egen kiosk også.
Gjest Violetta Skrevet 29. september 2005 #8 Skrevet 29. september 2005 Men Ola var i hvert fall østlending. Ingen her på vestlandet som kaller det olabukse. Men han kan jo ha vært nordlending for alt hva jeg vet forresten, aner ikke hva de sier der. Jeg sier dongeribukse.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #9 Skrevet 29. september 2005 Olakiosken? ← Og så var det Olabua på Karlsrud i Oslo
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #10 Skrevet 29. september 2005 Ordet olabukse stammer fra tiden like etter annen verdenskrig og ble brukt om bukser som var laget av dongeri eller annet kraftig og slitesterkt stoff. I midten av 1980-årene fikk Språkrådet opplyst av Tor Wessel Kildal i firmaet Adelsten Kjølner AS at det var han som var opphavsmannen til ordet olabukse. Han fortalte at buksene først ble laget for gutter i 10–12-årsalderen, og at en håpet å gjøre dem populære ved å knytte navnet til den positive ola-betegnelsen. Les mer her
Gjest Gulltopp Skrevet 30. september 2005 #12 Skrevet 30. september 2005 Hva er en olabil? *uvitende nordlending*
Gjest Bellatrix Skrevet 30. september 2005 #13 Skrevet 30. september 2005 Hva er en olabil? *uvitende nordlending* ← En hjemmesnekra bil som lages av alt man finner.
Gjest Gulltopp Skrevet 30. september 2005 #15 Skrevet 30. september 2005 En hjemmesnekra bil som lages av alt man finner. ← Ser plutselig for meg de hjemmesnekrede "ta-hva-man-har" akekjelkene i Tommy og Tigern...
liv Skrevet 1. oktober 2005 #16 Skrevet 1. oktober 2005 Ser plutselig for meg de hjemmesnekrede "ta-hva-man-har" akekjelkene i Tommy og Tigern... ← Japp litt sånn, bruker gjerne hjul/understell fra barnevogn og setter ned en bratt bakke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå