AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Vet noen hvor lang tid det pleier å ta fra man har søkt om keisersnitt til man får svar? Jeg var på rådgivning med jordmor i dag som sa hun skulle søke og mente den kom til å bli innvilget, men at det ikke var henne som bestemte (noe jeg selvfølgelig er helt innforstått med) . Hun sendte søknad til overlege også skulle hun gi beskjed når hun var fått svar. Noen som vet ca hvor lang tid det tar å få svar? Er på KK i bergen dersom det er av betydning. Anonymkode: 36373...25f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 Kommer vel an på hvorfor du søker det. Anonymkode: b2283...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #3 Skrevet 22. september 2021 Kommer nok an på hvorfor du søker ja. Jeg trengte ikke søke. Barnet lå i seteleie og jeg hadde hatt akutt keisersnitt pga det ved sist fødsel. Jeg var fast bestemt på at jeg ikke ønsker å føde i seteleie (selv om de forsøkte å overtale meg til tross for at det er en risikofødsel). Jeg tok opp tema direkte med overlegen på gyn som hadde ultralyden på meg rundt uke 22. Etter samtalen skrev han i journalen at jeg ønsket planlagt keisersnitt og satt dato for dette (3 dager før termin😳🙄). Avtalen var at dersom babyen snudde seg før dette skulle jeg føde vaginalt. Det ble akutt keisersnitt to uker før termin uten komplikasjoner. Om du har gyldige grunner til å kunne forlange keisersnitt trenger du ikke lang søknadsprosess. Er det pga diffuse årsaker som ‘angst for fødsel’ o.l så er det nok strengere og tar lengre tid. Må igjennom flere samtaler med jordmor og leger osv. Dette for å unngå at keisersnitt blir en ‘moteting’ og at færre og færre vil eller tørr å føde naturlig. Leste et sted at det aldri har vært flere kvinner med angst for å føde som det er i dag. Hvor lang tid det tar kommer nok også litt an på hvor i landet du bor. Noen byer er strengere enn andre. Ikke minst handler det om tid og sted. Sier seg selv at om det er veldig mange som står på liste for keisersnitt rundt samme perioder, så holder de mer tilbake. Det må jo feks alltid være nok ressurser til enhver tid for evt akutte og uplanlagte keisersnitt. Anonymkode: 3ae64...0c1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #4 Skrevet 23. september 2021 Jeg var hos jordmor for å snakke om keisersnitt i uke 17, jeg fikk time hos fødselslege i uke 24 og fikk det da innvilget etter den første samtalen. Årsaken var en traumatisk første fødsel med fødselsskade. Anonymkode: 05b6b...7be
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #5 Skrevet 23. september 2021 Det er i mitt tilfelle snakk om sterk fødselsangst med panikkanfall og lite søvn. Jordmor jeg var hos sa at hun skulle gi beskjed når det var kommet svar på søknaden, så slik jeg forsto det trenger jeg da ikke samtale med en lege?? (Var det jeg trodde på forhånd, men hun var ikke intr å ha meg på en lenger samtale etter jeg uttrykte mitt ønske om KS..) Anonymkode: 36373...25f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #6 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er i mitt tilfelle snakk om sterk fødselsangst med panikkanfall og lite søvn. Jordmor jeg var hos sa at hun skulle gi beskjed når det var kommet svar på søknaden, så slik jeg forsto det trenger jeg da ikke samtale med en lege?? (Var det jeg trodde på forhånd, men hun var ikke intr å ha meg på en lenger samtale etter jeg uttrykte mitt ønske om KS..) Anonymkode: 36373...25f Jo, det må du, det er legen som tar den endelige avgjørelsen om keisersnitt. En jordmor har ikke myndighet til å bestemme om du skal gjennom en operasjon eller ikke. Anonymkode: 05b6b...7be 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #7 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kommer nok an på hvorfor du søker ja. Jeg trengte ikke søke. Barnet lå i seteleie og jeg hadde hatt akutt keisersnitt pga det ved sist fødsel. Jeg var fast bestemt på at jeg ikke ønsker å føde i seteleie (selv om de forsøkte å overtale meg til tross for at det er en risikofødsel). Jeg tok opp tema direkte med overlegen på gyn som hadde ultralyden på meg rundt uke 22. Etter samtalen skrev han i journalen at jeg ønsket planlagt keisersnitt og satt dato for dette (3 dager før termin😳🙄). Avtalen var at dersom babyen snudde seg før dette skulle jeg føde vaginalt. Det ble akutt keisersnitt to uker før termin uten komplikasjoner. Om du har gyldige grunner til å kunne forlange keisersnitt trenger du ikke lang søknadsprosess. Er det pga diffuse årsaker som ‘angst for fødsel’ o.l så er det nok strengere og tar lengre tid. Må igjennom flere samtaler med jordmor og leger osv. Dette for å unngå at keisersnitt blir en ‘moteting’ og at færre og færre vil eller tørr å føde naturlig. Leste et sted at det aldri har vært flere kvinner med angst for å føde som det er i dag. Hvor lang tid det tar kommer nok også litt an på hvor i landet du bor. Noen byer er strengere enn andre. Ikke minst handler det om tid og sted. Sier seg selv at om det er veldig mange som står på liste for keisersnitt rundt samme perioder, så holder de mer tilbake. Det må jo feks alltid være nok ressurser til enhver tid for evt akutte og uplanlagte keisersnitt. Anonymkode: 3ae64...0c1 Dummeste grunnen jeg har hørt. Du vet ingenting om ungen ligger i seteleie ved fødsel i uke 22. Uansett hva som skjedde sist. Anonymkode: 3c81a...dde 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #8 Skrevet 23. september 2021 Er også i uke 35, så da vil jeg tro at svaret må komme relativt fort? Jordmor sa hun ville hatt en samtale til, men siden jeg var så langt i svangerskapet så ble det nok ikke aktuelt med flere samtaler. Anonymkode: 36373...25f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #9 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, det må du, det er legen som tar den endelige avgjørelsen om keisersnitt. En jordmor har ikke myndighet til å bestemme om du skal gjennom en operasjon eller ikke. Anonymkode: 05b6b...7be Det er jeg klar over. Grunnen til at jeg tenkte det var basert på hva jordmor sa. Anonymkode: 36373...25f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #10 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dummeste grunnen jeg har hørt. Du vet ingenting om ungen ligger i seteleie ved fødsel i uke 22. Uansett hva som skjedde sist. Anonymkode: 3c81a...dde Det må være lov å ønske seg keisersnitt om man har opplevd sist fødsel som traumatisk, selv om man ikke vet om barnet ligger i seteleie ved fødsel eller ikke. Jeg selv ville heller vært på den sikre siden ved å fått det innvilget enn å «gamble» om man er urolig. Anonymkode: 36373...25f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #11 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jo, det må du, det er legen som tar den endelige avgjørelsen om keisersnitt. En jordmor har ikke myndighet til å bestemme om du skal gjennom en operasjon eller ikke. Anonymkode: 05b6b...7be En lege som bestemmer, ja, men må ikke nødvendigvis inn til samtale. Ts har vært på rådgivningssenteret på KK. Det var jeg også. Hadde én samtale der, og de sendte videre til lege at de sterkt anbefalte keisersnitt. Det ble innvilget. Anonymkode: 58cf4...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #12 Skrevet 23. september 2021 Jeg strever sterkt med gynekologiske undersøkelser grunnet voldtekt, tror dere det vil være grunn nok til keisersnitt…? Ikke at dere kan svare på det, men kan slike grunner være nok? Jeg håper det isåfall 😓 Anonymkode: 66b70...e50
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #13 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg strever sterkt med gynekologiske undersøkelser grunnet voldtekt, tror dere det vil være grunn nok til keisersnitt…? Ikke at dere kan svare på det, men kan slike grunner være nok? Jeg håper det isåfall 😓 Anonymkode: 66b70...e50 Som du sier, så kan jeg dessverre ikke si så mye om det😥 men jeg vil tro at du skal kunne få det innvilget?? Eneste er at du må vel gjennom en gynekologisk undersøkelse selv om man har KS (tror jeg)… Jeg vil også anbefale å ta det så tidlig opp med din jordmor som mulig. Selv ventet jeg lenge fordi jeg var redd for hva hun mente om det, men når jeg tok det opp sa hun at det var selvfølgelig lov å ytre ønsker om det men at det ikke var noen garanti for å få gjennom. jeg heier hvertfall på deg❤️Masse lykke til!! Anonymkode: 36373...25f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #14 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): En lege som bestemmer, ja, men må ikke nødvendigvis inn til samtale. Ts har vært på rådgivningssenteret på KK. Det var jeg også. Hadde én samtale der, og de sendte videre til lege at de sterkt anbefalte keisersnitt. Det ble innvilget. Anonymkode: 58cf4...4bb Kan jeg spørre ca hvor lang tid det tok med deg (uavhengig av grunn)? Om det tok noen dager, 1 uke eller 5 uker?🙈 bare for en indikasjon på evt ca ventetid. Anonymkode: 36373...25f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #15 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kan jeg spørre ca hvor lang tid det tok med deg (uavhengig av grunn)? Om det tok noen dager, 1 uke eller 5 uker?🙈 bare for en indikasjon på evt ca ventetid. Anonymkode: 36373...25f Husker ikke eksakt, men det var en del uker. Men nå var jeg inne til samtale i uke 24, så gjerne litt annerledes. Håper det går raskt for deg, så du får litt ro resten av svangerskapet. At du får det innvilget, er jeg rimelig sikker på. Anonymkode: 58cf4...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #16 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Husker ikke eksakt, men det var en del uker. Men nå var jeg inne til samtale i uke 24, så gjerne litt annerledes. Håper det går raskt for deg, så du får litt ro resten av svangerskapet. At du får det innvilget, er jeg rimelig sikker på. Anonymkode: 58cf4...4bb Varierer sikkert litt uannsett, men var bare for å få en liten indikasjon🙈greit å kunne forberede seg på at det kan gå et par uker evt. Tusentakk for svar og støtte❤️ Anonymkode: 36373...25f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #17 Skrevet 23. september 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg strever sterkt med gynekologiske undersøkelser grunnet voldtekt, tror dere det vil være grunn nok til keisersnitt…? Ikke at dere kan svare på det, men kan slike grunner være nok? Jeg håper det isåfall 😓 Anonymkode: 66b70...e50 Jeg hadde en helt forferdelig første fødsel (ble akutt keisersnitt til slutt). Har også vært utsatt for voldtekt og det var ekstremt smertefullt både psykisk og fysisk med alle u.s. og selve fødselsforløpet. Har bearbeidet hos psykolog over to år. Har under dette svangerskapet fått samtale på en klinikk på sykehuset ang ks, til tross for min bakgrunn så er det ikke sikkert det blir innvilget. Jeg skal videre til en overlege og så igjen til jordmoren.. Tenkte jeg var klar og sterk nok til å gjennomgå fødsel på nytt men jo lenger ut i svangerskapet jeg har kommet jo mer angst og anger føler jeg på. Det virker slett ikke som at overgrep er en god nok grunn. Anonymkode: 16cce...ca0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #18 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg hadde en helt forferdelig første fødsel (ble akutt keisersnitt til slutt). Har også vært utsatt for voldtekt og det var ekstremt smertefullt både psykisk og fysisk med alle u.s. og selve fødselsforløpet. Har bearbeidet hos psykolog over to år. Har under dette svangerskapet fått samtale på en klinikk på sykehuset ang ks, til tross for min bakgrunn så er det ikke sikkert det blir innvilget. Jeg skal videre til en overlege og så igjen til jordmoren.. Tenkte jeg var klar og sterk nok til å gjennomgå fødsel på nytt men jo lenger ut i svangerskapet jeg har kommet jo mer angst og anger føler jeg på. Det virker slett ikke som at overgrep er en god nok grunn. Anonymkode: 16cce...ca0 Utrolig trist å høre din historie🥺kjenner meg så godt igjen i at ting blir tyngre og tyngre å takle psykisk.. Men husk at dersom det ikke går gjennom så går det an å enten høre med et annet sykehus eller klage til statsforvalter. Tror ikke veldig mange bruker statsforvalter, men har bekjente som har fått det gjennom da (selv om de har fått nei fra sykehus). Anonymkode: 36373...25f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå