AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Jeg er voksen student, med barn. Tar komprimert nettundervisning i helsefagarbeider-faget, og er ferdig med alle eksamener til våren. Jeg har snakket med kollegaer, og alle har gått så ulike veier til fagbrevet, at jeg blir ikke klok. Når jeg forklarer hvordan jeg gjør det, ramler jeg, helt ærlig, litt ut selv. Høres ut som det jeg gjør er tungvint ift. hva de har gjort. Når jeg er ferdig med eksamenene, hva gjør jeg da? En lærer anbefalte meg å jobbe "i praksis" fremfor å være lærling, fordi man får bedre betalt. Men jeg skjønner ikke helt.. Jeg kan ikke leve av lærlinglønn og har allerede tatt opp nok lån fra Lånekassa. Så målet er å jobbe opp nok timer til at man kan ta fagprøven. Men jeg må tjene nok også. Noen som kjenner til gangen i dette? Anonymkode: 3198a...15a 1
Bloms Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 Sånn som jeg har skjønt det, kan du jobbe innenfor helsefaget i 5 år, deretter ta en teori eksamen som gjør at du fyller de kravene til å ta en fagprøve. Ellers går man 2 år på vgs på helse linjen og 2 år i lære. Nå vet jeg ikke hvilke krav det faget du tar dekker, det bør du undersøke. Det er også mulig med 4år i lære mens man tar helsefag på siden, men tviler på det er mange som går denne veien.
Atherine Skrevet 23. september 2021 #3 Skrevet 23. september 2021 Hei. Det finnes 3 veier til fagbrevet innen helsefagarbeider. 1. Praksiskandidat - du må dokumentere 100% stilling i faget over 5 år.. (dersom du i perioder har jobbet deltid, så kan dette bli slått sammen og regnet om til heltid.) Du kan også undersøke om det enda er fratrekk i praksis for "omsorg for egne barn" (har hørt det var noe sånt tidligere.) + Du må ha avlagt tverrfaglig eksamen (vg3.) 2. Lærling - Fullført Helse & oppvekstfag vg1 + vg2 + vg3 (om nødvendig).. Du kan da ta læretiden som vanlig på 2 år. Dersom du velger denne retningen, så vil du ha mulighet til å søke stipend / støtte fra lånekassen i prosessen. Samt 40% av studielånet vil bli gitt som lån, samt du kan søke om ekstra stipend mtp barn osv.. 3. "Fagbrev på jobb" - Usikker på om denne muligheten finnes andre steder enda, en i Rogaland.. Men her kan du altså få fagbrevet ditt gjennomført på arb.plassen Ett års praksis Du trenger ett års praksis i faget for å kunne bruke ordningen. Dette vil som hovedregel si ett års fulltidsstilling. Da søker du om å inngå en kontrakt med fylkeskommunen og arbeidsgiver, som gir veiledning og opplæring som leder frem til fagprøven. Slipper fellesfag Du har fritak fra fellesfagene når du tar fagbrev på jobb. Ordningen legger likevel vekt på opplæring i grunnleggende ferdigheter, som hører med til arbeidsoppgavene som skal gjøres. https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fagbrev_pa_jobb 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #4 Skrevet 23. september 2021 Atherine skrev (1 time siden): Hei. Det finnes 3 veier til fagbrevet innen helsefagarbeider. 1. Praksiskandidat - du må dokumentere 100% stilling i faget over 5 år.. (dersom du i perioder har jobbet deltid, så kan dette bli slått sammen og regnet om til heltid.) Du kan også undersøke om det enda er fratrekk i praksis for "omsorg for egne barn" (har hørt det var noe sånt tidligere.) + Du må ha avlagt tverrfaglig eksamen (vg3.) 2. Lærling - Fullført Helse & oppvekstfag vg1 + vg2 + vg3 (om nødvendig).. Du kan da ta læretiden som vanlig på 2 år. Dersom du velger denne retningen, så vil du ha mulighet til å søke stipend / støtte fra lånekassen i prosessen. Samt 40% av studielånet vil bli gitt som lån, samt du kan søke om ekstra stipend mtp barn osv.. 3. "Fagbrev på jobb" - Usikker på om denne muligheten finnes andre steder enda, en i Rogaland.. Men her kan du altså få fagbrevet ditt gjennomført på arb.plassen Ett års praksis Du trenger ett års praksis i faget for å kunne bruke ordningen. Dette vil som hovedregel si ett års fulltidsstilling. Da søker du om å inngå en kontrakt med fylkeskommunen og arbeidsgiver, som gir veiledning og opplæring som leder frem til fagprøven. Slipper fellesfag Du har fritak fra fellesfagene når du tar fagbrev på jobb. Ordningen legger likevel vekt på opplæring i grunnleggende ferdigheter, som hører med til arbeidsoppgavene som skal gjøres. https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fagbrev_pa_jobb Takk for utfyllende svar. Jeg skal ta eksamen i alle tre helsefag (Vg2) + tverrfaglig (3102) nå før jul. Da gjenstår det en muntlig eksamen også, som jeg har utsatt til våren. Så basically, når jeg er ferdig med eksamenene til jul, så bør jeg bare få meg en høyere stilling, slik at jeg kan jobbe inn timer? Trenger kanskje ikke den muntlige eksamen heller da? Jeg jobber nå i en 32% stilling.. TS Anonymkode: 3198a...15a
Atherine Skrevet 23. september 2021 #5 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for utfyllende svar. Jeg skal ta eksamen i alle tre helsefag (Vg2) + tverrfaglig (3102) nå før jul. Da gjenstår det en muntlig eksamen også, som jeg har utsatt til våren. Så basically, når jeg er ferdig med eksamenene til jul, så bør jeg bare få meg en høyere stilling, slik at jeg kan jobbe inn timer? Trenger kanskje ikke den muntlige eksamen heller da? Jeg jobber nå i en 32% stilling.. TS Anonymkode: 3198a...15a Hei Jeg tenker du likevel burde ta den muntlige eksamen på vg3 uansett. Men ja, det vil være lurt å få økt stillingsprosenten så mye som mulig. (Dersom du også har jobbet andre steder tidligere som er relevant for fagbrevet, så bør du få dette dokumentert og sendt inn til fagopplæringskontoret.) Dersom du snart er ferdig med eksamenene som privatist, så ville jeg undersøkt om det er mulig å få læreplass der du er nå. Du stiger "raskere" i lønn som lærling (6mnd på hvert trinn..) Samt du vil tjene under grensa for å få omgjort deler av lånet fra LK til stipend.. Samt etter 2 år har du fagbrev og "full lønn".. Er usikker på hva tariff for ufaglært Helsefagarbeider er... Men på sikt mtp boligkjøp, boliglån.. sparing etc... Så vil det lønne seg å bli "raskest mulig ferdig" 😛 Men det er da bare mine tanker
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #6 Skrevet 23. september 2021 Atherine skrev (54 minutter siden): Hei Jeg tenker du likevel burde ta den muntlige eksamen på vg3 uansett. Men ja, det vil være lurt å få økt stillingsprosenten så mye som mulig. (Dersom du også har jobbet andre steder tidligere som er relevant for fagbrevet, så bør du få dette dokumentert og sendt inn til fagopplæringskontoret.) Dersom du snart er ferdig med eksamenene som privatist, så ville jeg undersøkt om det er mulig å få læreplass der du er nå. Du stiger "raskere" i lønn som lærling (6mnd på hvert trinn..) Samt du vil tjene under grensa for å få omgjort deler av lånet fra LK til stipend.. Samt etter 2 år har du fagbrev og "full lønn".. Er usikker på hva tariff for ufaglært Helsefagarbeider er... Men på sikt mtp boligkjøp, boliglån.. sparing etc... Så vil det lønne seg å bli "raskest mulig ferdig" 😛 Men det er da bare mine tanker Ofte ikke trinnøking som lærling i helsefag. Får ca. 15k i mnd i 2 år Anonymkode: 93345...252
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #7 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ofte ikke trinnøking som lærling i helsefag. Får ca. 15k i mnd i 2 år Anonymkode: 93345...252 Nå som jeg jobber i 32% stilling, med tittelen "pleiemedarbeider", har jeg mellom 12-13000,- utbetalt i mnd. Å tjene 15.000,-/mnd for å jobbe fulltid som lærling, dekker jo ikke utgiftene mine. Jeg har barn også. Ønsker ikke å ha mer lån fra Lånekassa. Derfor lurer jeg på andre veier å gå enn å være lærling. At jeg evt. fortsetter som pleiemedarbeider, men prøver å få høyere stilling. TS Anonymkode: 3198a...15a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #8 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nå som jeg jobber i 32% stilling, med tittelen "pleiemedarbeider", har jeg mellom 12-13000,- utbetalt i mnd. Å tjene 15.000,-/mnd for å jobbe fulltid som lærling, dekker jo ikke utgiftene mine. Jeg har barn også. Ønsker ikke å ha mer lån fra Lånekassa. Derfor lurer jeg på andre veier å gå enn å være lærling. At jeg evt. fortsetter som pleiemedarbeider, men prøver å få høyere stilling. TS Anonymkode: 3198a...15a Har du gått vg1 og vg2 som privatist kan det være du kan godskrive de årene inn i praksisen som er 5 år fulltid☺️ Kanskje du kan ringe til fylkeskommunen å høre hvilken alternativer du har? Anonymkode: 93345...252 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #9 Skrevet 24. september 2021 https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat ring inntakskontoret i ditt fylke og snakk med de. (ring sentralbord til fylke og bli satt over), da kan de veilede deg på hva du behøver. Anonymkode: c34d1...73a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #10 Skrevet 24. september 2021 https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Fag--og-yrkesopplaring/Praksiskandidatordningen/ her står det litt mer utfyllende. praksiskandidat vil si at etter x antall år kan man gå opp til teori og fagprøve i faget også få fagbrev. Anonymkode: c34d1...73a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #11 Skrevet 24. september 2021 som pleiemedarbeider er det fagbrevet helsefagarbeider som nok tilsvarer best. Anonymkode: c34d1...73a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå