Gå til innhold

Hvor mye kan jeg spise for å bli tynn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har alltid hatt litt flere kilo enn normalen, bortsett fra en tid i barndommen og noen år jeg trente 4 ganger i uka. Nå har jeg i tillegg fått to unger og en mage som jeg ikke blir kvitt. Er lei og har lyst til å vite hvor mye jeg kan spise til hvert måltid konkret for å gå ned i vekt uten trening? Kan noen hjelpe meg? Jeg forstår at jeg må spise mindre enn 2000-2500ish kalorier/mindre enn jeg forbrenner. Vil helst ikke ha oppført i gram. 

Per i dag spiser jeg to brødskiver feks med smør og ost og skinke til frokost og to til lunsj og middag kan være to tacolefser som er ganske fulle. Drikker masse vann. Har også blitt mer fysen på sjokolade etter jeg sluttet å snuse, men det forstår jeg jo at jeg må slutte å spise helt.

Anonymkode: 31b03...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk opp "TDEE kalkulator" og skriv inn informasjonen din der, så vil du se cirka hvor mye du forbrenner daglig. Deretter trekker du 3-500 kalorier fra dette tallet. Når du har lite peiling på mat og kalorier så kan det være lurt å telle kalorier, i hvert fall i starten. Jeg bruker Lifesum (app). Da vil du bli bedre kjent med matvarer, hva de inneholder av kalorier og næring og hvilke porsjoner du må holde deg til for å ikke sprenge kaloribudsjettet. 

Ellers kan jeg legge til at det ikke finnes en eneste matvare du ikke kan spise. Om du må spise 1500 kalorier daglig for å gå ned i vekt, så kan du fint bruke 100 av disse kaloriene på sjokolade og de resterende 1400 kaloriene på mer næringsrik mat. For min del er det utrolig viktig å lage plass til kos i kostholdet, slik at jeg ikke ender opp med å sprekke. Men så finnes det også mennesker som ikke klarer å bare spise en liten sjokoladebit, og som ender opp med å spise hele plata, og da er det kanskje lettere å bare holde seg unna det heller. Du må nesten se det an, men så lenge du er i et kaloriunderskudd så kan du spise nøyaktig hva du vil. Bare husk å tenke på helsa også, det er ikke bare tallet på vekten som betyr noe. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To skjeer rømme kan gi like mye kalorier som nesten hele tacolefsen til sammen. Steker du kjøttdeigen i olje så er plutselig kjøttdeigen stappfull av kalorier. 

Så om du gjør det her: 

• Ikke bruke smør på brødskiva. Ta dobbelt med skinke, det er masse gode proteiner, og skinke er relativt magert. Fortsett med ost, men kjøp gjerne lettost. 
  • Til middag spiser du kun en porsjon (altså ved taco spiser du kun EN lefse). Saus er max 2 spiseskjeer om det er mager saus, hvis det er fet saus/rømme/bernaise/smeltet smør, så bør du egentlig ikke spise det i det hele tatt, men kan ta en liten spiseskje. Kjøttkaker i brun saus = max 3 kjøttkaker, 2 poteter, så mye grønnsaker du vil, og som nevnt, max to spiseskjeer saus. Det er sausen som utgjør den store forskjellen. Stek det meste av mat i ovnen, da sparer du inn masse siden du ikke steker med smør/olje i panna. En spiseskje smør tilsvarer nesten en hel brødskive! Tenk på det! 
  • Ingen sjokolade. To biter sjokolade = spise en halv brødskive mindre. Du trenger mat, ikke sjokolade. 
  • Søtsug er bra, det er belønning! Det betyr at du har vært veldig flink den dagen, og er i underskudd. Hver dag du oppnår søtsug/fysenhet på kvelden, kan du klappe deg selv på skuldra. Det er kroppen din som sier "ååååh, jeg vil ha mer, ellers må jeg begynne å forbrenne fettet mitt". Gir du mer da, så lar du fettet få bli på kroppen. Om du nekter å gi mer, så må kroppen spise av eget fett. 
  • Er du altfor sulten/søtsugen på kveld, ta EN brødskive, med to skiver skinke og tre skiver ost. 

Ps. Grønn te med kunstig søtning er helt ypperlig som kosedrikk på kvelden. Det senker appetitten, og demper søtsug og har mange gode egenskaper. 

Anonymkode: f68ec...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre enn det du forbrenner. Last ned en app som f.eks Lifesum eller MyFitnessPal og register alt du spiser. Kan du i tillegg registrere det du forbrenner på ekstra bevegelse så blir det noe mer nøyaktig. Helt eksakt blir det selvsagt ikke men det gir en viss pekepinn om hva du kan innta pr. dag hvis du vil ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 23.13):

Jeg forstår at jeg må spise mindre enn 2000-2500ish kalorier/mindre enn jeg forbrenner. 

Anonymkode: 31b03...8f6

Hjelpes! Ikke spis 2000-2500 kcal mindre en du forbrenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sicario skrev (Akkurat nå):

Hjelpes! Ikke spis 2000-2500 kcal mindre en du forbrenner!

Hun har en skråstrek der, les før du får panikk. Hun skriver at hun må spise
mindre enn 2000-2500ish kalorier /skråstrek/ mindre enn jeg forbrenner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 1500-1700 kcal er vanlig å ligge på når man skal ned i vekt. 
En stor tortillalefse inneholder 200 kcal. Spiser du to sånne så har du brukt opp 1/4 av dagsbehovet ditt bare der. Dropp lefsene helt-de inneholder ikke noe bra næring heller. Lag deg heller en salat av det du vanligvis har inni lefsa. 

Anonymkode: e09d6...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hun har en skråstrek der, les før du får panikk. Hun skriver at hun må spise
mindre enn 2000-2500ish kalorier /skråstrek/ mindre enn jeg forbrenner. 

Ja, ser det. Jeg misforsto TS der. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 58 og kan spise ca 1600-1700 per dag for å vedlikeholde vekten. Så hvis det er målvekten din kan du vel spise omtrent så mye ☺️

Anonymkode: ebea6...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...