Gå til innhold

Hjelp- hvordan lære babyen vår å finne søvnen uten å påvirke for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lagt slagplan på hvordan venne av søvnassosiasjoner til amming og byssing/trille vogn.

Vi synger sang, holder i hånda, tar på brøstet og snakker rolig med baby. Flytter oss litt og litt vekk fra senga.

Burde vi ikke ha på White noise?

Burde vi ikke "riste" litt i brøstet?

Burde vi ikke holde dyna stramt rundt baby?

Hva gjorde dere/hvordan?

Første gang

Anonymkode: 9391a...5cd

Videoannonse
Annonse
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Vi valgte å overse helsestasjonens mas om "finne søvnen selv" fordi det ble for mye gråt og skriking og vi hadde ikke lyst å utsette han for dette. Det gikk seg til av seg selv ved 2års alder. Sluttet å amme 19 mnd, sovnet oppå oss noen måneder etter det. Sikkert litt for lenge for andre, men vi hadde tiden og tålmodigheten til det, og han fikk en grei start på livet med å slippe å lure på hvorfor han ble nektet den nærheten han så tydelig hadde behov for. Nå ligger vi bare ved siden av han i sengen 10-15min og leser bok 5 av de, så koser han meg/pappaen på armen til han sovner :)

Skrevet

Hvor gammel er baby da?

Når jeg fortalte helsestasjonen på 6-ukerskontroll at baby bare sov på meg, sa de at jeg burde prøve å venne baby til å finne roen selv. Prøvde dette med å legge ned osv, men endte jo bare med at hun våknet fort igjen, så fungerte jo mye bedre at hun lå på meg. For vår del var det alt for tidlig å prøve på det.

Babyer tar ting i eget tempo, selv om en baby på 3 mnd blir ammet i søvn, så betyr ikke det at det er sånn når de er 2 år.

Her prøvde vi å legge for seg selv for natten rundt 3-4 mnd. Ammet til hun sovnet og la ned i sengen. Kunne gjerne holde på over 1 time, opp og ned, men til slutt gikk dette bedre og bedre. Ved rundt 7-8 mnd begynte jeg å amme i stuen (ikke i søvn) og pappaen gikk inn å la henne i sengen. Da lå hun på brystet hans og sang nattsanger og ble lagt våkent ned i sengen og vi gikk ut. Måtte kanskje gå inn noen ganger (aldri hylgråt) men mer litt misfornøyd. 

På dagtid sov hun alltid i vogn.

Anonymkode: c70c2...6ae

Skrevet
skruttveig skrev (13 timer siden):

Vi valgte å overse helsestasjonens mas om "finne søvnen selv" fordi det ble for mye gråt og skriking og vi hadde ikke lyst å utsette han for dette. Det gikk seg til av seg selv ved 2års alder. Sluttet å amme 19 mnd, sovnet oppå oss noen måneder etter det. Sikkert litt for lenge for andre, men vi hadde tiden og tålmodigheten til det, og han fikk en grei start på livet med å slippe å lure på hvorfor han ble nektet den nærheten han så tydelig hadde behov for. Nå ligger vi bare ved siden av han i sengen 10-15min og leser bok 5 av de, så koser han meg/pappaen på armen til han sovner :)

Skulle ønske jeg kunne gjøre dette, men det passer ikke med livene våre ☹

Må kunne ligge i egen seng.

Men veldig kjekt at noen kan gjøre det💕

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor gammel er baby da?

Når jeg fortalte helsestasjonen på 6-ukerskontroll at baby bare sov på meg, sa de at jeg burde prøve å venne baby til å finne roen selv. Prøvde dette med å legge ned osv, men endte jo bare med at hun våknet fort igjen, så fungerte jo mye bedre at hun lå på meg. For vår del var det alt for tidlig å prøve på det.

Babyer tar ting i eget tempo, selv om en baby på 3 mnd blir ammet i søvn, så betyr ikke det at det er sånn når de er 2 år.

Her prøvde vi å legge for seg selv for natten rundt 3-4 mnd. Ammet til hun sovnet og la ned i sengen. Kunne gjerne holde på over 1 time, opp og ned, men til slutt gikk dette bedre og bedre. Ved rundt 7-8 mnd begynte jeg å amme i stuen (ikke i søvn) og pappaen gikk inn å la henne i sengen. Da lå hun på brystet hans og sang nattsanger og ble lagt våkent ned i sengen og vi gikk ut. Måtte kanskje gå inn noen ganger (aldri hylgråt) men mer litt misfornøyd. 

På dagtid sov hun alltid i vogn.

Anonymkode: c70c2...6ae

Baby er 11 mnd. 

Anonymkode: 9391a...5cd

Skrevet

Her ammes det i søvn og så lempes baby forsiktig over i sin seng mens drømmesauen lager White noise.

Hvorfor dette jaget med å finne søvnen selv? De er så små og mange trenger hjelp til det. 

Min første kunne bare legges rett i senga og så si godnatt og så sovnet hn kort tid etterpå. Det har vært perioder der legging tok en time med bare tøysing og hopping i senga, alt kommer i perioder. Men med minste så må det vugges og ammes. Jeg gjør det som passer baby og vet med erfaring at det går over. 

Anonymkode: faed3...800

Skrevet

Av erfaring så må søvnassosiasjoner dannes tidlig. Første barnet mitt fikk sove på oss fra dag 1, tok ikke smokk og ble bysset for hver minste ting som gjorde at hun sovnet bare ved amming eller byssing. Samsov også med henne. Måtte bysse en relativ tung baby etterhvert og det gikk mange mnd med avvening til vi tilslutt kunne legge å gå ut av rommet. Barnet var 3 da vi tok det veldig gradvis uten gråt.

Andre barn hadde vi en klarere plan, allerede etter en uke ble han lagt ned ved første trøtthetstegn med smokk og koseklut i nestet på dagtid. Han sover stortsett i egen seng med samme metode på natten. Nå kan han sove overalt så lenge smokken og kosekluten er med. (Bil,vogn,sofa,gulv,seng)

Veldig store forskjeller på de to. Det som er greiest med at han sover i egen seng på natten er at han sover mye lenger strekk, han sovner samme sted som han våkner og kommer derfor lettere over i neste søvnsyklus uten hjelp. Storesøster måtte bysses videre i søvn etter 30min somregel. 

Koser mye med lillebror på dagtid når han er våken for å ta igjen for «tapt nærhet» da jeg føler han bare ligger for seg selv, men sånn er det når han sover best alene. 

Anonymkode: 64b08...c84

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...