Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har løyet til meg om at han har fullført en bachelorgraden nå i vår. Viser seg nå at han aldri fullførte, og leverte ikke bachelor oppgaven sin engang. I vår sa han at han hadde levert, og vi "feiret" til og med dette. I høst ville han forbedre noen fag, noe jeg synes var rart da han endelig var ferdig. Så viser det seg nå at han ikke egentlig har fullført, og må ta 1 år om igjen! Jeg føler meg så utrolig dum, og litt sveket. Han ble bare helt rar da jeg ble sint og sa at han bare "glemte å si det". Venner og familie av han vet det tydeligvis. Altså hva i alle dager????? Jeg er samboeren hans! Jeg trodde han var ferdig og har fortalt det til mine venner og familie. Kan jeg stole på denne personen her?! 

Anonymkode: 4ee84...6a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han tok feil av noe. Mange glemmer en eksamen. Men han burde jo sagt det til deg først av alle. 

Hvis han kun mangler godkjent bacheloroppgave tar det ham ikke 1 år ekstra. Det får man ta påfølgende semester.

Skrevet

Det høyrest litt rart ut.

Anonymkode: 50426...ea6

Skrevet

Kanskje han var for flau over det til å innrømme det? Kanskje han ønsker å imponere deg til enhver tid - men mislykkes denne gangen. Kanskje han føler at du forventer mye?

Synes heller du skal støtte han framfor å lure på om du i det hele tatt kan stole på han. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan jeg stole på denne personen her?! 

Anonymkode: 4ee84...6a5

Nei. Kanskje. Det kommer an på?

Utdanning er veldig skambetont. Selv voldsomt vellykkede finansguruer går rundt og skammer seg dersom de ikke har formell bakgrunn. De gjør mange ting for å overbevise omverden om at de er like mye verdt. Å ikke ha høyere utdanning, ikke ha klart å fullføre, å stryke fag, få dårlige karakterer, alt dette er veldig tett knyttet opp til skam. Samfunnet rundt oss forteller oss ved hver ledige anledning at vi er mer verdt dersom vi jobber hardt og oppnår suksess - og da spesifikt ting som er vanskelig og lite tilgjengelig, som har høye inntakskrav, som f.eks å bli lege eller advokat. Det handler ikke bare om lønn, men om status. Når vi ikke får til det vi så gjerne skulle smykket oss med må noen av oss ty til ren løgn for å opprettholde fasaden og æren. Det gjelder kanskje spesielt kjæresten. Å se skuffelsen i ansiktet ditt var kanskje akkurat den store ekstrabelastningen han ikke orket i den totale skuffelsen av å ikke ha nådd opp. Skamme ble for stor. 

• Liker 6
Skrevet

Han var kanskje redd for hva du ville si? Kan hende han var redd for at du ville gå fra ham på grunn av at han ikke klarte å ta hele utdannelsen han hadde begynt på?  Du bør tenke litt på hvordan du reagerer når du får negative nyheter fra andre. Ikke gjør slutt på forholdet på grunn av dette. "Skriv" det heller ned bak øra dine, så har du det i mente til senere, men ikke kom tilbake med dette i diskusjoner med han senere.

Anonymkode: f9b6c...f2f

• Liker 2
Skrevet

jeg synes det er rart. du har mitt fulle medhold. 

uansett grunn og unnskyldninger folk skriver så skal samboer være den man forteller slik til først. samboer skal være nr 1  støtte. når attpåtil det virker som venner og familie visste om det - men ikke deg, det er rart.

rart at dere feiret og han da ikke sa at "jeg har levert bacheloroppgaven, men må ta noen fag for å få bacheloren", eller at han før siste semester sa at han skulle skrive oppgaven, men måtte ta opp fag for å fullføre bacheloren. han har nok fått vite om det sist jul ved at han strøk på et par fag. 

høres ikke ut som han har så god kommunikasjon og forteller det som skjer til deg. hvis han mener han har sagt det, men du som har "skylden" for å ikke fått det med seg - da mener jeg det likevel er han som faktisk ikke har vært tydelig nok på dette. 

Anonymkode: cf1fc...a05

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg synes det er rart. du har mitt fulle medhold. 

uansett grunn og unnskyldninger folk skriver så skal samboer være den man forteller slik til først. samboer skal være nr 1  støtte. når attpåtil det virker som venner og familie visste om det - men ikke deg, det er rart.

rart at dere feiret og han da ikke sa at "jeg har levert bacheloroppgaven, men må ta noen fag for å få bacheloren", eller at han før siste semester sa at han skulle skrive oppgaven, men måtte ta opp fag for å fullføre bacheloren. han har nok fått vite om det sist jul ved at han strøk på et par fag. 

høres ikke ut som han har så god kommunikasjon og forteller det som skjer til deg. hvis han mener han har sagt det, men du som har "skylden" for å ikke fått det med seg - da mener jeg det likevel er han som faktisk ikke har vært tydelig nok på dette. 

leste litt tydeligere nå med at han sa han hadde levert, også hadde han ikke levert. han må da ha tenkt at du kom til å finne ut av det.  synes det er rart han har "gått" inn for å skjule det. det mener jeg er en bevisst handling, og ingenting å unnskylde! 

Skrevet

Hm. Hva er grunnen til at han ikke har kunnet være åpen med deg om det? Har du stresset ham rundt det? Har han følt at det er veldig viktig for deg at han har en bachelor? Er du ofte kritisk og sint om han "feiler" med noe?

Synes det er rart at han deler dette med alle andre bortsett fra deg. Det virker jo som han er svært redd for å skuffe deg, og derfor ikke "kan" være ærlig. 

Om du ofte er sint og kritisk vil jeg tro han kommer til å fortsette med slike løgner eller andre hvite løgner. 

• Liker 2
Skrevet

Han valgte å fortelle det til sine venner og til familien, men ikke til deg? Det er ikke helt normalt, vil jeg påstå. 

Anonymkode: cf9d7...89f

Skrevet

Jeg tenker at han skammet seg, var for flau til å innrømme det overfor deg, eller redd for hva du kom til å si. Vet du grunnen for at han ikke fullførte? Er det noe psykisk? Det er jo ingen hemmelighet at det siste året har vært hardt for oss alle. Jeg skjønner at du synes dette er kjipt, men jeg tror ikke det hjelper å bli sint på ham for dette. Prat med ham.

Anonymkode: 9dee7...683

• Liker 2
Skrevet

Dette er vanskelig, for folk kan skamme seg over ting og samtidig er ikke dette kun å unnlate å fortelle om noe, men han har jo også aktivt løyet overfor sin nærmeste i og med feiringa av bacheloren som ikke var reell. Jeg synes det er skummelt når folk kommer med hvite løgner, særlig om det blir et mønster snarere enn enkelte unntak. 

Jeg har faktisk opplevd at en eks løy om akkurat det samme. Vi feira med venner av ham at han hadde fullført bachelor. Og da jeg spurte ham litt nærmere om karakterer kom det fram at han faktisk ikke hadde fullført alt.... Jeg trodde faktisk han tulla. Nå var det ikke så lett for ham akkurat, han tok skolen ved sida av jobb og skole faller ham ikke så lett. Men dette var ikke det eneste han løy om. Dette at han holdt ting skjult for meg, var gjennomgående i hele forholdet. Han var aldri utro eller stjal eller noe sånt, eller løy på måter som skada meg, men han holdt konsekvent tilbake dårlige nyheter. Selv om jeg ikke ble sint pga noe av dette. På mange måter ødela det forholdet vårt. At han løy like mye til alle andre hjalp ikke. 

Anonymkode: 9ea68...b22

Skrevet (endret)

Jeg føler det kommer litt an på omstendighetene rundt. Før du trekker konklusjoner, har du faktisk spurt ham hvorfor han ikke har vært ærlig rundt det?

Fra en som selv ikke fullførte et studie, men som i etterkant nesten nå er ferdig (endelig): det kan føles ekstremt skamfullt. Selv klarte jeg ikke en eksamen, selv om jeg fikk innvilget 3 konter. Jeg bare fikk ikke til eksamen. I etterkant var jeg heldig, for jeg fikk ta opp faget på nytt, men da på en ny utdanningsinstitusjon og med helt annet opplegg, og det besto jeg med A (intet mindre). MEN, det å dermed oppleve at jeg ikke besto grunnet denne ene eksamen, det var rett og slett ekstremt skamfullt. Jeg skal være så ærlig at jeg løy om det, for det er ikke kult å være den ene som ikke fikk til den eksamen. Følte meg som en fullstendig idiot. Skammen var også mangfoldig: ikke bare hadde jeg brukt årevis på en utdanning der jeg klarte alle fag, med unntak av én eneste eksamen på 7.5 studiepoeng, hvilket da gjorde at jeg ikke fikk fullført utdanningen, jeg hadde jo sagt til alle rundt meg at dette var drømmen. Selvfølgelig begynte folk å lure når jeg ikke fullførte. Og det ble til at jeg løy, for jeg orket ikke spørsmålene.

Hvordan har dine forventninger vært til ham fra din side? Har du hatt høye forventninger til ham? Har du presset ham? Har du vært "på han"? Det kan være han har følt et så stort press at han verken har hatt hjerte eller guts nok til å si det?

Forsvarer jeg at han lyver? Nei. Kan jeg forstå det? Absolutt. Man vil ikke skuffe sine nærmeste, og spesielt ikke de som har høye forventninger til en. Kanskje han føler at han ikke lever opp til dine standarder? 

Jeg synes du skal høre hva han har å si før du velger å trekke en konklusjon. 

Endret av SPOCA
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...