AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Hei. Jeg er en jente på 21 og sliter med Chron. Fikk diagnosen for mange år siden men nå har den blusset opp igjen. Jeg fikk meg nylig jobb på en barne/ungdomskole som assistent både på skolen og sfo (vikariat/tilkalling ut desember). I det momanget jeg fikk jobben fikk jeg tilbakefall av Chronen. Jeg har hatt mange legebesøk, og vært mye på sykehuset og tatt ulike tester (koloskopi, ultralyd osv). Jeg er nå på min 4. uke i jobben, og har vært borte ca 2 dager hver av ukene pga smerter eller sykehusbesøk (undersøkelser). Jeg har grei kontakt med sjefen og hun skjønner at jeg er dårlig. Jeg skjønner også at barna må ha voksne som ikke byttes ut ofte og det blir jo usikkert for sjefen om jeg er syk og plutselig ikke kan komme. Egentlig skulle jeg vært sykemeldt ifølge fastlegen men ettersom jeg ikke har arbeidet mer enn 4 uker så kan jeg ikke det. Vi har kommet frem til at jeg kan jobbe fra 08:30-15:00 hver dag. Mer enn det blir for mye og jeg vet (har prøvd flere ganger) at om jeg jobber mer enn til 15:00 blir det senga på meg fra kl.17 til morgen etter. I dag og i går var jeg hjemme fra jobb pga smerter. Jeg startet med medisiner for 4 uker siden og ingenting har hjulpet. Legen mener jeg må vente enda 4 uker før jeg evt kan prøve noe annet. Det forstår jeg men det går dårlig med jobb. For å sette ting i perspektiv: jeg sitter på do som regel fra 04-07 hver morgen med magevondt / kramper. Jeg spiser frokost på do. Jeg tar 3 paracet sammen med 3 tramadol hver dag for å kunne fungere. Dette har jeg nå gjort i ca 4 uker. I dag fikk jeg beskjed av sjefen om at hun måtte vurdere situasjonen og deretter se om jeg kan fortsette å jobbe der. Jeg trives veldig godt og vil gjerne fortsette men forstår det er vanskelig. Samtidig som at jeg trives er jeg avhengig av jobben for å få inntekt til å betale husleie, mat osv. Jeg har informert sjefen min om sykdommen, at noen dager er verre enn andre, hva jeg går på av medisiner, at morgen og kvelden er verst, og jeg forteller om legen har gitt meg noen nye svar. Nå fikk jeg melding hvor hun spør om jeg kan jobbe fra 07:30 i morgen (en time tidligere. Jeg føler jeg ikke kan si nei ettersom hun har gitt meg en «ny sjanse» men jeg vet med meg selv at jeg ikke klarer det. Hun vet at jeg som regel sitter med kramper på morgen og hun vet at jeg ikke klarer å jobbe mer enn avtalt (08:30-15.00). Hva hadde dere gjort i min situasjon? hilsen en fortvilet 21 åring Anonymkode: 7aa53...277
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 Uff føler med deg ❤ Fikk vondt av deg Anonymkode: cc7aa...a61 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #3 Skrevet 22. september 2021 Så fortvilet situasjon 💜 Hvis du har hatt annen jobb før dette mener jeg du har mulighet til å få sykemelding. Hvis dette er din første jobb så har du vel ikke det. Jeg ville uansett snakket med sjefen og fortalt at du ikke har mulighet til å jobbe fullt sånn som det er nå, og lagt en plan som er overkommelig for deg og som gir forutsigbarhet for arbeidsgiver. Kanskje kan dere avtale at du jobber kortere dager, f.eks 10-15? Så kan du spørre fastlegen din eller ringe NAV for å høre hvordan det lar seg løse økonomisk. Anonymkode: d1056...0ff
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #4 Skrevet 22. september 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hei. Jeg er en jente på 21 og sliter med Chron. Fikk diagnosen for mange år siden men nå har den blusset opp igjen. Jeg fikk meg nylig jobb på en barne/ungdomskole som assistent både på skolen og sfo (vikariat/tilkalling ut desember). I det momanget jeg fikk jobben fikk jeg tilbakefall av Chronen. Jeg har hatt mange legebesøk, og vært mye på sykehuset og tatt ulike tester (koloskopi, ultralyd osv). Jeg er nå på min 4. uke i jobben, og har vært borte ca 2 dager hver av ukene pga smerter eller sykehusbesøk (undersøkelser). Jeg har grei kontakt med sjefen og hun skjønner at jeg er dårlig. Jeg skjønner også at barna må ha voksne som ikke byttes ut ofte og det blir jo usikkert for sjefen om jeg er syk og plutselig ikke kan komme. Egentlig skulle jeg vært sykemeldt ifølge fastlegen men ettersom jeg ikke har arbeidet mer enn 4 uker så kan jeg ikke det. Vi har kommet frem til at jeg kan jobbe fra 08:30-15:00 hver dag. Mer enn det blir for mye og jeg vet (har prøvd flere ganger) at om jeg jobber mer enn til 15:00 blir det senga på meg fra kl.17 til morgen etter. I dag og i går var jeg hjemme fra jobb pga smerter. Jeg startet med medisiner for 4 uker siden og ingenting har hjulpet. Legen mener jeg må vente enda 4 uker før jeg evt kan prøve noe annet. Det forstår jeg men det går dårlig med jobb. For å sette ting i perspektiv: jeg sitter på do som regel fra 04-07 hver morgen med magevondt / kramper. Jeg spiser frokost på do. Jeg tar 3 paracet sammen med 3 tramadol hver dag for å kunne fungere. Dette har jeg nå gjort i ca 4 uker. I dag fikk jeg beskjed av sjefen om at hun måtte vurdere situasjonen og deretter se om jeg kan fortsette å jobbe der. Jeg trives veldig godt og vil gjerne fortsette men forstår det er vanskelig. Samtidig som at jeg trives er jeg avhengig av jobben for å få inntekt til å betale husleie, mat osv. Jeg har informert sjefen min om sykdommen, at noen dager er verre enn andre, hva jeg går på av medisiner, at morgen og kvelden er verst, og jeg forteller om legen har gitt meg noen nye svar. Nå fikk jeg melding hvor hun spør om jeg kan jobbe fra 07:30 i morgen (en time tidligere. Jeg føler jeg ikke kan si nei ettersom hun har gitt meg en «ny sjanse» men jeg vet med meg selv at jeg ikke klarer det. Hun vet at jeg som regel sitter med kramper på morgen og hun vet at jeg ikke klarer å jobbe mer enn avtalt (08:30-15.00). Hva hadde dere gjort i min situasjon? hilsen en fortvilet 21 åring Anonymkode: 7aa53...277 Du må få sykemelding av legen. Du kan da få sykemelding for å dokumentere fravær selv om du ikke har rett på sykepenger. Og jobben kan ikke si deg opp fordi du er syk før du har vært sykemeldt mye lenger enn du har vært. Anonymkode: 44ed8...a63
Tone83 Skrevet 22. september 2021 #5 Skrevet 22. september 2021 Du må si nei til å komme tidligere. Forklar at du trenger de timene på morgenen til dobesøk, så sannsynligheten for at du klarer det er ca null. Dersom du hadde blitt bedre av å sykmelde deg bør du også gjøre det. Jeg tror ikke du har sjans å få noe fast der etter vikariatet uansett, når du har vert frisk en stund kanskje…nå har du inntekt ut året, fokuser på helsa først.
Tone83 Skrevet 22. september 2021 #6 Skrevet 22. september 2021 Du hadde ikke jobb før du startet her da? Da mister du ikke sykepengerettigheter.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #7 Skrevet 22. september 2021 Føler med deg. Jeg har ulcerøs kolitt og sliter mye med smerter. Har en jobb med dag- aften- og nattevakter som jeg føler forverrer tilstanden en del. forstår sjefen din litt også, men om du allerede har vært åpen om dette synes jeg det er litt urimelig å be deg komme tidligere. Anonymkode: ff168...572
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #8 Skrevet 22. september 2021 I utgangspunktet har du heller ikke rett på å ha fri grunnet sykdom - egenmelding. du må egentlig fra første dag ha sykemelding fra lege. jeg forstår at du er i en fortvilet situasjon, men rektor har allerede gitt deg mer enn du har krav på da du allerede har hatt egenmeldingsdager ukentlig. jeg tror det beste er å be om gradert sykemelding, det har du krav på etter 4 uker. da kan du også muligens lettere få støtte fra nav. kanskje du kan få bostøtte derfra? nav skal følge opp helt til 30 nå. "Det at nyansatte kan ha rett på sykepenger er ikke det samme som at de også kan benytte egenmelding ved sykdom. For å benytte egenmelding er det et krav om at arbeidstaker har vært ansatt hos arbeidsgiver i minst to måneder, se folketrygdloven § 8-24 første ledd" Anonymkode: 7cbbb...865
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #9 Skrevet 22. september 2021 Skjønner at du ikke har det bra, men prøver det du kan. Fra en annen side skjønner jeg også arbeidsgiveren din. På skole og sfo kommer barna når de kommer, dagen starter tidlig og en er avhengig av alles innsats. Da er det fryktelig vanskelig når en ansatt er så ustabil i oppmøte. I tillegg kan ikke en kreve en bestemt vakt, slik må gå på rundgang. Selv om du trives er kanskje ikke dette rett jobb for deg. Du bør nok heller ha en jobb der jobbtiden er mer fleksibel, og det er flere som drar lasset. Anonymkode: 1e992...7b6 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #10 Skrevet 22. september 2021 https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/sykepenger/ Anonymkode: 7cbbb...865
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå