Gå til innhold

Rotgrønnsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det nå er mye bra rotgrønnsaker, så har jeg tre fine sellerirøtter med tilhørende stilker og blader. Liker bladene i grønnsakssuppe, er det andre ting man kan bruke det i? Hva med persillerot og pastinakk, hva gjør dere med de utover å lage grønnsakssuppe?

Anonymkode: a6ecc...37d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tåler ikke poteter så godt, så jeg lager gjerne mos av rotgrønnsaker i stedet.

Anonymkode: f3a92...336

Skrevet

Liker å ovnsbake dem. Lager også diverse supper,  f.eks. med linser og aci biber salçasi og/eller tomatpuré 

Anonymkode: 26fdf...dec

• Liker 1
Skrevet

Det er kjempegodt å lage puré med litt melk og smør.

Og sellerirot kan man bake hel i ovnen og så ta ut "kjøttet" med en skje. Kan f.eks. brukes til suppe.

Skrevet
Lafamiglia skrev (16 minutter siden):

Det er kjempegodt å lage puré med litt melk og smør.

Og sellerirot kan man bake hel i ovnen og så ta ut "kjøttet" med en skje. Kan f.eks. brukes til suppe.

Ikke noen vits i å ta ut kjøttet med en skje - det er jo skallet som er best, forutsatt at man har skrubbet selleriroten godt, og gnidd den inn med olivenolje og salt. En liten sellerirot tilberedt på denne måten er veldig godt tilbehør til kjøtt eller fisk, hel på tallerkenen, gjerne med litt smør eller urtesmør i. Nesten som en bakt potet, bare med mye mer smak og karakter.

Mht pastinakk og persillerot TS: Jeg liker å dele dem på langs i to eller fire og ovnssteke dem hvis de ikke er for store, og ha som tilbehør til kjøtt eller fisk her også, i stedet for båtpoteter. Supert til lam eller hjort, og til stekt hvit fisk som et stort stykke breiflabb eller torsk, med en frisk tomat- eller urtesalsa i tillegg. Eller til blåskjell med kremet karrisaus, feks, den søte, krydrete smaken av ovnsstekt pastinakk passer veldig godt til det.

Anonymkode: 8450d...6e9

• Liker 3
Skrevet

Takk for mange gode tips :) lurte på å lage urtesmør med bladene på selleriroten 

Skrevet

Mine favoritter:

- Bakt i ovnen sammen med litt olje, salt, pepper og gjerne litt honning. Nydelig tilbehør til alt.

- Rotmos.

- Stuede rotgrønnsaker er også kjempegodt. Terninger av rotgrønnsaker kokes møre og blandes med hjemmelaget hvit saus.

- Fløtegratinerte rotgrønnsaker. Også kjempegodt til alt. Lages som fløtegratinerte poteter bare at du bruker andre rotgrønnsaker i tillegg/i stedet for. 

• Liker 1
Skrevet

For meg er sellerirot og persillerot to "must have" når jeg lager ovnsbakte rotgrønnsaker, både til fisk og kjøtt. Sist brukte jeg det til lammestek.

Bruker også begge når jeg lager lapskaus og lammegryte.

Pastinakk derimot bruker jeg sjeldent 🤔 mest bare av vane...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Siden det nå er mye bra rotgrønnsaker, så har jeg tre fine sellerirøtter med tilhørende stilker og blader. Liker bladene i grønnsakssuppe, er det andre ting man kan bruke det i? Hva med persillerot og pastinakk, hva gjør dere med de utover å lage grønnsakssuppe?

Sellerirotbiff med kald persilesaus

1 sellerirot 
2 dl grovt havsalt

Persillesaus
1 bunt bladpersille 
2 hvitløkfedd 
salt og pepper  
5 ss ekstra virgin olivenolje 
2 ss pinje- eller solsikkekjerner

Til topping 
1 ss pinje- eller solsikkekjerner 
frisk sitronsaft 
maldonsalt 
chiliflak

Sett stekeovnen på 180 grader.

Vask og rens selleriroten. Skjær av tråder og jevn ut eventuelle «groper».

Sett selleriroten på havsaltet og pakk det hele inn i aluminiumsfolie.

Bak selleriroten til den er al dente (mør, men med tyggemotstand), det tar mellom 60–80 minutter, avhengig av størrelse.

Mens selleriroten bakes, kjør sammen ingrediensene til persillesausen i en blender eller mikser. Alternativt kutter du ingrediensene fint med kniv.

La selleriroten avkjøle seg til romtemperatur.

Sett en grillpanne på god varme, og ha i litt solsikkeolje. Del selleriroten i båter eller «biffer» og stek på høy varme i 1–2 minutter per side, til den har fått fine grillstriper.

Anrett biffene på tallerken, ringle over masse deilig persillepesto, og topp opp med chiliflak, maldonsalt og litt sitronsaft.

Bresert sellerirot 

1 sellerirot
3-4 dl grønnsakskraft
2 kvister timian
3 hvitløkfedd med skall, knust salt og pepper
litt olivenolje
litt sitron

Skrell selleriroten og skjær den til i ønsket fasong: sylindere, terninger eller hva du måtte ha lyst til. Brun bitene i litt olje på én side i en panne. Legg dem så over i en liten bakk eller stekeform. Ha på hvitløk, sitron, timian og kraft til det nesten dekker. Krydre med salt og pepper. Bak på 180 °C til selleriroten er helt mør og litt gyllen på toppen. Toppes med en frisk urtesalat.

Bakt persillerot,sellerirot og pastinakk

4 stk. persillerot 
4 stk. pastinakk 
1 stk. sellerirot, Liten 
flaksalt og nykvernet pepper*

Forvarm ovnen til 180 grader. Skrell rotgrønnsakene. Kutt opp selleriroten i grove terninger og del eventuelt pastinakken og persillerøttene på langs dersom de er store.

Legg dem utover en stekeplate, hell over olivenolje, flaksalt og nykvernet pepper, vend dem i oljen og bak i 40–50 minutter til de er gylne i fargen og har fått en liten stekeskorpe.

Vend dem underveis for å unngå at de blir brent. Server rotgrønnsakene varme med ekstra flaksalt strødd på.

Spiser de enten som en snack eller sammen couscous (gjerne perlecouscous),bakte tomater,søtpotet og syltet rødløk

Pastinakkchips

2 medium eller 1 stor pastinakk 
0,5-5 desiliter rapsolje 
Litt salt 

Skrell pastinakkene og skjær dem i tynne skiver enten med en mandolin eller en ostehøvel.

I stekeovn: 

Forvarm stekeovnen til 200 grader. Kle to stekebrett med bakepapir.

Vend pastinakkskivene godt i 0,5 desiliter med olje, la de gjerne ligge noen minutter og marinere. Fordel dem deretter utover de to stekebrettene, de skal helst ikke ligge dobbelt.

Stek ett og ett brett i cirka 10 minutter ? følg godt med slik at chipsene ikke brenner seg.

Avkjøl chips på litt kjøkkenpapir før servering

Pastinakkfries med avocadosalsa
4 pastinakker 
4 ss olivenolje 
3 ts paprikapulver 
3 ts oregano 
3 ts spisskummen 
1.5 ts malt koriander 
1,5 ts chilipulver 
Salt 
1 avokado 
2 plommetomater 
0,5 rødløk 
1 kvast koriander 
1 kinesisk hvitløk 
Pepper  
1 lime

Forvarm stekeovnen til 200 grader. Kle et stekebrett med bakepapir. 

Skrell pastinakkene og skjær de i lange staver. Rør sammen olje, paprikapulver, oregano, spisskummen, koriander, chilipulver og 1 ts salt i en bolle. Ha i pastinakkstavene og vend på de slik at alt dekkes av olje. Fordel utover stekebrettet og bak i 30-35 minutter, vend på pastinakkstavene halvveis i steketiden. 

Skjær avokado og tomater i terninger. Grovhakk rødløk og koriander, finhakk hvitløk. Ha i en bolle, rør sammen, ha på litt salt og pepper og press i limesaften. 

Når pastinakkstavene er ferdigbakte anretter du de på et fat, og fordeler salsaen over. Servér rykende varmt eller lunt.

Denne må jeg lage så fort rotfrukter er i sesong 

https://www.vegetarbloggen.no/2015/09/21/indisk-rotfruktsuppe-med-spicy-kikerter/

Anonymkode: 22056...32c

Skrevet

Glemte å svare angående sellerirotbladene. De er fine i alt hvor du ville brukt grønne bladgrønnsaker, prøv det i wok, omelett, salater, stek dem raskt i smør som tilbehør til middag eller lag pesto. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sellerisalt.

Ta ca to desiliter selleriblader  og to desiliter salt. Jeg vasket bladene rene for jord og sand først. La de dryppe av seg på kjøkkenpapir slik at de er så tørre som mulig før du bruker de, da setter du ned tørketiden i ovnen betraktelig.
Bland bladene i en kjøkkenmaskin før du tilsetter saltet.
Kjør maskinen litt videre til alt er godt blandet.
Fordel blandingen utover et stekebrett eller ildfast form så tynt som mulig.
Jeg lot de stå i ovnen på ca 60 grader i litt over en time. Dette kan variere veldig ut ifra type ovn og hvor mye fuktighet det er i selleribladene. Nå de er ferdigtørket knuser jeg de til ønsker fin/grovhets grad (alt ettersom) med morter og har over i et lufttett glass

Anonymkode: 22056...32c

Skrevet

Dere er kule 😁 så mange flotte ideer og oppskrifter. Skal prøve sellerirot biff. Og puré av sellerirot høres ypperlig ut. Kom på at jeg har fått sellerirot blader servert i potetmos som smakte magisk! Tusen takk :)

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 22.01):

Jeg tåler ikke poteter så godt, så jeg lager gjerne mos av rotgrønnsaker i stedet.

Anonymkode: f3a92...336

Hvordan tåler du ikke poteter?

Anonymkode: 5c34b...8b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan tåler du ikke poteter?

Anonymkode: 5c34b...8b8

Poteter inneholder mye stivelse, noe en del får mageproblemer av (særlig de som har irritabel tarm eller andre tarmsykdommer).

Anonymkode: 60a56...ebd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...