Gå til innhold

Når mener du det er greit at barnet ber færre til bursdagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min går nå i 3 klasse, og jeg tenker og be kun de 4 nærmeste vennene til barnet i bursdagen , de er 13 av samme kjønn i klassen.

Når jeg gikk på skolen på 90 tallet ba vi kun de nærmeste vennene fra 1klasse, synes det var bedre.

Og de fleste bursdager er ute nå til dags, blir veldig dyrt, og har heller ikke plass til 13 barn hjemme, og barnet har bursdag når det er på det kaldeste så passer dårlig med utebursdag.

Tenkte og ta med dem på kino eller trampoline parken :) og kjøpe pizza før eller etter.

Anonymkode: a6938...378

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker hele barneskolen. Ser mange skriver fra 11-års alder. 3. klasse syns jeg var litt tidlig. 

Men, skjønner dilemmaet når de er så mange. Kan du feire sammen med en av de andre? Det har vår klasse gjort flere ganger. 

• Liker 8
Skrevet

Her har normen vært at man ber alle av samme kjønn ut barneskolen. Koronaen har imidlertid endret dette, de som går i 7. klasse nå har jo ikke feirer noe særlig bursdager i det hele tatt det siste halvannet året. Så usikker på hva som er normen nå. 

Anonymkode: 947df...77d

• Liker 3
Skrevet
Sensi skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker hele barneskolen. Ser mange skriver fra 11-års alder. 3. klasse syns jeg var litt tidlig. 

Men, skjønner dilemmaet når de er så mange. Kan du feire sammen med en av de andre? Det har vår klasse gjort flere ganger. 

Er dessverre bare hn som har bursdag den mnd, hn før hn har desember og neste april, hn har i februar, de fleste har bursdag sommer/høst/ vår i klassen til barnet

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dessverre bare hn som har bursdag den mnd, hn før hn har desember og neste april, hn har i februar, de fleste har bursdag sommer/høst/ vår i klassen til barnet

Da hadde jeg nok invitert alle og spart på noe annet. 

• Liker 14
Skrevet

Ut barneskolen er det vanlig å inkludere alle i barnegruppa. Dynamikken i elevgruppa endrer seg så ofte og fort hele barneskolen, at det som er de nærmeste vennene en uke er ikke det neste uke (satt på spissen). Mine barn leker med såpass mange på skolen, og jeg har heller ikke helt oversikt over hvem de leker med der, at det er stor fare for å ekskludere noen som skulle ønske de var invitert. 

Du kan spørre på skolen om det er mulig å leie gymsalen der, eller skolekjøkkenet. Å feire sammen med noen er også en god ide. I våre barns klasser har de heldigvis vært restriktive med å feire bursdag på trampolinepark/bowling, fordi det gjerne er litt smittsomt. Kjedelig å være den med hjemmebursdag i hagen når Per hadde trampolinebursdag.. Selv om jeg skjønner godt at man har ulike grunner til å velge slikt såklart. Men, takknemlig er jeg likevel. 

Anonymkode: ab5d8...dd5

• Liker 11
Skrevet

Jeg synest det er for tidlig. Vi vurderer det nå for første gang i 6. klasse da de har gjort om på klassene og vennene er fordelt på tre klasser. En del begynte å bare invitere noen få i 5. klasse.

Er det mulig å låne gymsalen på skolen? Her får en låne den gratis. Ellers er feiring sammen med noen som har bursdag i samme tidsrom også godt tips som foreslått over. Her feiret vi 3 gutter samtidig et år, bare 1/3 jobb og kostnader på hver av foreldrene, også kunne vi gjøre litt mer ut av det siden vi var mange voksne. 

Anonymkode: 0a021...8c9

• Liker 2
Skrevet
Sensi skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg nok invitert alle og spart på noe annet. 

Får se an da, enten får jeg bare la være og ha familie selskap for barnet i steden eller be få, ikke mulighet til så mange dessverre.. min er heller i alle bursdager, de fleste ber de nærmeste

• Liker 2
Skrevet

Har man ikke råd så har man ikke råd. Ingen skal tvinges til å spare til en årlig og galematias-stor og kostbar bursdag for datteren/sønnen og de 18 andre jentene/guttene i klassen. 

Så vidt jeg forstår dreier regelen seg om å ikke utelate noen få. Så lenge man inviterer et mindretall bør man slippe kritikk.

Anonymkode: 1146b...c38

• Liker 11
Skrevet

Min datter har valgt ut noen få (6-7 stk) de siste to årene, altså fra 3.trinn. De bytter grupper ofte og er et stort trinn med 26 jenter så jeg har ikke sjans til å få alle hjemme eller betale for alle på et sted. Før kunne vi låne gymsalen (med tilhørende kjøkken) på skolen til å feire bursdager, og da inviterte vi alle. Når det lenger ikke var en mulighet måtte vi rett og slett. Også blir det jo sånn etterhvert at de mer og mer finner sine egne og dermed blir det mer naturlig å ikke invitere alle. 

Anonymkode: a4505...3ef

Skrevet

Dette er grunnen til at jeg ikke har lyst på barn. Hadde aldri i verden orka å ha en hel skoleklasse hjemme på bursdag, ikke betalt for en hel skoleklasse ute en plass heller. Ikke fra 1 klasse heller, huffameg. 

Anonymkode: 8510a...0d7

• Liker 1
Skrevet

Her er det viktig med et foreldrenettverk, at man snakket sammen om et godt klassemiljø. Her er det sånn at man inviterer alle jenten/guttene hvis man skal levere innbydelser på skolen, skal man bare be noen så må innbydelsen leveres utenom og man må be under halvparten av jentene/guttene. Det som er så synd er at hvis mange bare ber noen få, så er det antageligvis noen som aldri blir invitert i bursdag. Her er det stor klasse så de er over 20, vi slår sammen og feirer en gjeng i sammen. Men så har du de barna som ikke vil feire bursdagen sin hvis ikke de bare kan be noen få, og det skal også respekteres. Derfor er det viktig at foreldre snakker sammen slik at ingen faller utenfor verken på den ene eller den andre måten. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet det er for tidlig å begynne med dette allerede i 3.klasse. Ville nok strukket meg langt for å invitere alle. Vi hadde utebursdag i desember i fjor og det fungerte helt strålende. Bestilte pizza og hadde med kake. Da kommer man ganske billig fra det, kanskje ikke dyrere enn å betale for trampolineland for fem barn. Hvis man i tillegg kan feire sammen med noen, er det jo enda bedre. Her har det vært tradisjon for å invitere hele grupper ut barneskolen, men korona gjorde at det startet litt tidligere i fjor, dog ikke allerede i 3.klasse.

Anonymkode: facf8...9d5

Skrevet

Ut barneskolen, så kan man vurdere andre ting når de kommer på ungdomsskolen og barnebursdag ikke føles som det viktigste i livet lenger.

Anonymkode: f9612...32b

• Liker 3
Skrevet

Med mine to eldste så var normen fra 7.klasse at de bare feiret med noen få. Nå er yngstemann i 6.klasse, og der inviteres fortsett hele klassen eller alle av samme kjønn.

Anonymkode: deaf5...979

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har man ikke råd så har man ikke råd. Ingen skal tvinges til å spare til en årlig og galematias-stor og kostbar bursdag for datteren/sønnen og de 18 andre jentene/guttene i klassen. 

Så vidt jeg forstår dreier regelen seg om å ikke utelate noen få. Så lenge man inviterer et mindretall bør man slippe kritikk.

Anonymkode: 1146b...c38

Men det vanlige i klasser er jo at det er 1-2 utenfor, kanskje 3 populære, noen som pleier å få være med på det meste, og den stille klubben. Man kan jo regne med at de 1-2 utenfor aldri vil bli invitert om man kun ber noen få hver gang. Da blir jo de aldri prioritert.

Anonymkode: f9612...32b

• Liker 9
Skrevet

fra ungdomsskolen tenker jeg. Det er en naturlig overgang iom at de skifter klasse. Min datter hadde sin første mindre bursdag på 14-årsdagen. Da hadde hun slått seg sammen med en annen og hatt hele klassen både til 12- og 13-årsdagen, i lånte lokaler (gymsalen og bydelshuset). Det var en del bursdager på bydelshuset de siste to årene av barneskoleskolen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Min går nå i 3 klasse, og jeg tenker og be kun de 4 nærmeste vennene til barnet i bursdagen , de er 13 av samme kjønn i klassen.

Når jeg gikk på skolen på 90 tallet ba vi kun de nærmeste vennene fra 1klasse, synes det var bedre.

Og de fleste bursdager er ute nå til dags, blir veldig dyrt, og har heller ikke plass til 13 barn hjemme, og barnet har bursdag når det er på det kaldeste så passer dårlig med utebursdag.

Tenkte og ta med dem på kino eller trampoline parken :) og kjøpe pizza før eller etter.

Her er det i 5.klasse. Noen allerede i 4.klasse.

Anonymkode: 9521a...0ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er grunnen til at jeg ikke har lyst på barn. Hadde aldri i verden orka å ha en hel skoleklasse hjemme på bursdag, ikke betalt for en hel skoleklasse ute en plass heller. Ikke fra 1 klasse heller, huffameg. 

Anonymkode: 8510a...0d7

det var en merkelig snever begrunnelse for et alvorlig livsvalg ....

• Liker 15
Skrevet

Vi tok det opp på foreldremøte og tror noen nevnte 11 år. Men jeg var fast bestemt på at mine egne skulle invitere alle ut barneskolen. Vi har også hatt klassefester. 
Visst dere begynner så tidlig som i tredje klasse så er jeg redd for at det er de samme barna som står utenfor.

Som mamma selv så vil jeg ikke stå for det ansvaret at barna skal ekskludere. 

Anonymkode: 1d356...310

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...