Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En person som står meg veldig nær har fortalt meg at han har vært utro mot samboeren sin. Det skjedde visst flere ganger tidligere i år, men er nå over. Han har fortalt samboeren sin deler av historien, men ikke alt, noe han ikke så poenget med. Greit nok. 
Jeg er i prinsippet stor motstander av utroskap, som de fleste andre. Allikevel får jeg meg ikke til å ikke støtte ham. Han er en av de personene som står meg desidert nærmest her i livet og som jeg aldri dømmer, uansett hva han gjør. Jeg blir lei meg på hans vegne og i stedet for å fortelle ham hvor dumt det han gjorde var, så trøster jeg ham. Nesten så jeg hjelper ham med årsaker og grunner til hvorfor han gjorde det han gjorde..

Er det andre som har det slik? At de har personer i livet sitt som gjør dumme ting, men som du samtidig har den varmeste omsorg for og støtter dem uansett hva det er?

Anonymkode: 8f88f...0cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt. Virkeligheten er ikke så svart hvitt at man ikke støtter og hjelper en man bryr seg om, selv om han har gjort noe ille..   

Anonymkode: eeeb6...740

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt. Virkeligheten er ikke så svart hvitt at man ikke støtter og hjelper en man bryr seg om, selv om han har gjort noe ille..   

Anonymkode: eeeb6...740

Støtter og hjelper?

Tror du det er å være snill og god?

Nei, det er å være feig. Det beste livet får man når man roses for gode ting og får en på trynet når man gjør noe dumt. Snillisme er ikke godhet, det er å villede andre.

Og hvem får vel respekt for de som bare jatter med? 

Anonymkode: 60e0d...360

• Liker 3
Skrevet

Naturlig å trøste eller støtte personen som står deg nær i (nesten) uansett situasjon. 

Samboeren i denne historien vet noe av historien, men synes det er en fæl ting å ikke fortelle hele sannheten.

Han tar jo fra hennes «valg». Hva om hun finner ut av hele sannheten senere? Hva om hun er gammel og føler at hun har kastet bort tiden sin på en som bedro hun? 

Uff.. 

• Liker 3
Skrevet

Man er der for folk som betyr noe uansett hva de har gjort. Ellers så betyr de ikke noe. Betyr ikke at du godkjenner handlingen. «Elsk meg når jeg fortjener det minst, det er da jeg trenger det mest». 

• Liker 5
Skrevet

Dette er jo et prakteksempel på ubetinget kjærlighet. Vi kan elske hverandre uten å være enige i hverandres avgjørelser og handlinger, fordi vi vet at livet er langt og byr på mange utfordringer. Du kan jo godt si til han at du ikke støtter utroskap, men at du ønsker å være der for han og at du håper at han har lært av det og ikke ønsker å gjenta utroskap senere. 

Anonymkode: 44583...d75

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo et prakteksempel på ubetinget kjærlighet. Vi kan elske hverandre uten å være enige i hverandres avgjørelser og handlinger, fordi vi vet at livet er langt og byr på mange utfordringer.

Ja, akkurat.

Veldig rart at så mange her ender opp med drittsekker når man tror at ubetinget kjærlighet er greia mellom voksne.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan jo godt si til han at du ikke støtter utroskap, men at du ønsker å være der for han og at du håper at han har lært av det og ikke ønsker å gjenta utroskap senere. 

Det går også veldig godt an å si at han er en jævla tufs som du skjems over å kjenne. Har selv gjort det da en jeg kjenner var utro. Var ikke akkurat sånn at han hadde mindre respekt for meg etter det.

Det er helt innafor å reagere når folk er idioter. Det skulle bare mangle. 

• Liker 3
Skrevet

Ubetinget kjærlighet overgår alt som handler om moral dumme handlinger. Selv om man støtter de, så betyr ikke det at man støtter valget de har gjort. Vi er ikke feilfri, tenk om livet hadde vært så lett ❤️ 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, akkurat.

Veldig rart at så mange her ender opp med drittsekker når man tror at ubetinget kjærlighet er greia mellom voksne.

Det går også veldig godt an å si at han er en jævla tufs som du skjems over å kjenne. Har selv gjort det da en jeg kjenner var utro. Var ikke akkurat sånn at han hadde mindre respekt for meg etter det.

Det er helt innafor å reagere når folk er idioter. Det skulle bare mangle. 

Men nå tolker du situasjonen utifra dine reaksjonsmønstre i stedet for å forholde seg til hovedinnlegget. Trådstarter sier jo at hun trøster og støtter han, selv om hun egentlig er imot utroskap. Hvorfor skal hun si at han er en tufs og at hun skjemmes over å kjenne han, hvis det ikke er slik hun føler det? Hun føler fremdeles omsorg og kjærlighet for denne personen. Til tross for hans feiltakelser. Hvis ikke det er ubetinget kjærlighet, så vet ikke jeg. 

For øvrig forstår jeg ikke hva du skal frem til med ditt første utsagn om at alle ender opp med drittsekker. Hva mener du mitt innlegg har med det å gjøre? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nesten så jeg hjelper ham med årsaker og grunner til hvorfor han gjorde det han gjorde..

Her tenker jeg at du kanskje gikk for langt. Det er ikke dette han trenger, du hjelper han jo av med den dårlige samvittigheten (som han burde føle på!). Asj, det var ikke så farlig, det var forståelig, hvem som helst hadde gjort det samme om de var i hans sko (nei, det hadde de ikke!), blabla. En bjørnetjeneste, og ikke akkurat noe som hever terskelen for å gjøre det samme igjen. Det er ikke synd på han, det er synd på hans partner som blir bedratt.

Har du sagt noe om det, forresten? Hva gjør du neste gang han er utro?

Anonymkode: 1f041...f22

• Liker 3
Skrevet

Man støtter jo dem man elsker.

Jeg hadde akkurat en prat med min nærmeste kamerat, lang historie kort så synes jeg han holder en dame litt på gress og jeg har "objektivt" sett mer sympati med hennes side og synes han er vinglete. Som god venn kan jeg fortelle han alt dette, men samtidig også si at jeg jo støtter han uansett hva han velger å gjøre med den situasjonen han er i, og det vet han jo. Så du kan fint si hva du mener også, en god venn er ikke nødvendigvis å si seg enig i alt den andre gjør, noen ganger er man den som må stille de vanskelige spørsmålene.

Men det er vel sjelden man fordømmer en god venn nord og ned for deres feilskjær i livet, og mulig du har lært deg å bli mindre dømmende generelt nå. Du sier at det er nesten som du hjelper han med årsaker til hvorfor han gjorde det han gjorde, men er det egentlig heller ikke sånn at det er mulig å forstå eller snakke om beveggrunner for en handling, selv om man ikke er enig i selve handlingen? Kanskje livet ditt ble hakket rikere nå, horisonten litt bredere, fordommene dine mer nyanserte. 

Anonymkode: af1b2...e0e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon, der noen nær meg har vært utro, og jeg fordømmer handlingen uten å fordømme personen.

Jeg trøster ikke, jeg unnskylder ikke handlingen, men jeg støtter dem når konsekvensene innhenter dem.

Anonymkode: 23db7...ad8

• Liker 3
Skrevet

Fortell om utroskapen 

Anonymkode: f1952...141

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

En person som står meg veldig nær har fortalt meg at han har vært utro mot samboeren sin. Det skjedde visst flere ganger tidligere i år, men er nå over. Han har fortalt samboeren sin deler av historien, men ikke alt, noe han ikke så poenget med. Greit nok. 
Jeg er i prinsippet stor motstander av utroskap, som de fleste andre. Allikevel får jeg meg ikke til å ikke støtte ham. Han er en av de personene som står meg desidert nærmest her i livet og som jeg aldri dømmer, uansett hva han gjør. Jeg blir lei meg på hans vegne og i stedet for å fortelle ham hvor dumt det han gjorde var, så trøster jeg ham. Nesten så jeg hjelper ham med årsaker og grunner til hvorfor han gjorde det han gjorde..

Er det andre som har det slik? At de har personer i livet sitt som gjør dumme ting, men som du samtidig har den varmeste omsorg for og støtter dem uansett hva det er?

Nei jeg forteller de hva de er for noe uansett. Uten å dømme egentlig men heller sier rett ut hva jeg mener om det. Og at jeg ser på det som er gjort som moralsk forkastelig. Og ikke minst at man virkelig gå i seg selv og se hvordan man lever livet sitt. Dette kan man fint gjøre med noe som står deg nært, og samtidig gi en støtte. Endrer de ikke adferd så trekker jeg meg tilbake. "støtter de" det kommer jo an på hva du ligger i det begrepet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har en indre krets av personer som jeg ville ha hjulpet og støttet selv om de hadde begått alvorlig urett mot andre, som f.eks. utroskap. Dette betyr selvsagt ikke at jeg ville akseptert sånn oppførsel, og jeg ville ha forlangt at de ordnet opp etter seg. En person som bare hadde fortsatt på samme kurs, ville jeg ikke lenger regnet til den indre krets.

Anonymkode: edeed...08d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trådstarter sier jo at hun trøster og støtter han, selv om hun egentlig er imot utroskap. Hvorfor skal hun si at han er en tufs og at hun skjemmes over å kjenne han, hvis det ikke er slik hun føler det? Hun føler fremdeles omsorg og kjærlighet for denne personen.

Hvorfor hun skal si det?

Du skriver det jo selv; FORDI hun har omsorg og kjærlighet for personen.

Her inne er det mye av denne snillismen hvor man skal vise ubetinget kjærlighet og tilrettelegge for andre menneskers feil og fadeser. Det er IKKE godhet. Det er misforstått omsorg.

Og det er jo dette som er årsak til omtrent 80-90% av de forholdene man leser om som ikke fungerer. Det at den ene er en forelder som gir ubetinget kjærlighet, mens den andre mister respekten totalt.

For all del, velg selv hvordan dere lever livene deres, men det må gå an å si hvor feil man synes dette er. 

Nå har jeg forsøkt å forklare det samme omtrent tre ganger så nå får det egentlig holde :) 

• Liker 2
Skrevet
Antiviruset skrev (43 minutter siden):

Nei jeg forteller de hva de er for noe uansett. Uten å dømme egentlig men heller sier rett ut hva jeg mener om det. Og at jeg ser på det som er gjort som moralsk forkastelig. Og ikke minst at man virkelig gå i seg selv og se hvordan man lever livet sitt. Dette kan man fint gjøre med noe som står deg nært, og samtidig gi en støtte. Endrer de ikke adferd så trekker jeg meg tilbake. "støtter de" det kommer jo an på hva du ligger i det begrepet.

👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...