AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Dette spørsmålet er til menn; Hvis du studerer på for eksempel universitetet, pleier du å overse samboeren din når du er hjemme og heller sitte å hjelpe folk på mobilen som trenger hjelp til studiet, spesielt jenter i klassen din som trenger hjelp? Selv om samboeren din viser tegn til at hun vil ha snakke/ha en samtale med deg/ha oppmerksomheten din ? Og hvis hun snakker til deg så må hun vente til du har skrevet ferdig og hjulpet andre medstudenter i klassen fordi mannen sier "vent litt, la meg skrive ferdig først, hun og hun trenger hjelp"? Dette er snakk om flere ganger i uken, og i helgene. Dette er til damer; hadde dere godtatt dette eller er dette normalt? At studentene i klassen kommer før deg når man er hjemme og ikke på skolen? Har ikke disse medstudentene andre de kan spørre i klassen enn kun å spørre kjæresten min 24/7? Trodde det var normalt at når man er hjemme og ikke på skolen så prioriterer man jo samboeren først uansett? Eller er jeg helt på jordet her? Greit nok de kan spørre om hjelp men dette skjer så ofte og jeg blir nedprioritert hver gang fordi han sitter på mobilen og snakker og hjelper dem, og jeg føler meg både usynlig og oversett. Messenger og snapchat fra mobilen hans går i ett hele tiden, jeg er så lei av både messenger plingelyden og snapchat plingingen. Det stjeler mye av tiden til meg og samboer, men jeg føler jo han prioriterer dem foran meg uansett. Jeg har tatt det opp med han før men da blir han bare sint og kald, jeg har ingenting jeg skulle ha sagt. Anonymkode: da6af...8c4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 Han har fått en interesse og han liker å studere. Han føler seg nyttig og til hjelp for sine klassekamerater. At han hjelper andre vil gagne han siden hans kunnskap blir repetert. At du er sjalu og usikker er ditt problem. Du får si at du vil ha 2 kvelder i uken som bare er deres. Uten tlf. Kan han ikke godta dette går du fra han. Han dekker ikke ditt behov. Da er det du som har et ansvar å gjøre noe med det. Anonymkode: f4146...4ec 9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #3 Skrevet 22. september 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Han har fått en interesse og han liker å studere. Han føler seg nyttig og til hjelp for sine klassekamerater. At han hjelper andre vil gagne han siden hans kunnskap blir repetert. At du er sjalu og usikker er ditt problem. Du får si at du vil ha 2 kvelder i uken som bare er deres. Uten tlf. Kan han ikke godta dette går du fra han. Han dekker ikke ditt behov. Da er det du som har et ansvar å gjøre noe med det. Anonymkode: f4146...4ec Helt enig i dette. Og TS, du skriver at du tenker at man prioriterer sin samboer når man er hjemme, men dette er det jo ingen automatikk i, synes jeg. Jeg kan være hjemme med samboer men likevel prioritere en av mine hobbyer, eller dyrene våre, eller telefonsamtaler med venner, eller lese en bok. Det virker som om dere har veldig ulike forventninger til kvalitetstid mellom dere. Hvor mye kvalitetstid Tenker du at du har behov for med han på ukesbasis? Anonymkode: 6a0db...50b 8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #4 Skrevet 22. september 2021 Han må jo få studere når han er student Anonymkode: 2a503...b52 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #5 Skrevet 22. september 2021 Hjelp dem du da ts. Anonymkode: 36812...660
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #6 Skrevet 22. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Han har fått en interesse og han liker å studere. Han føler seg nyttig og til hjelp for sine klassekamerater. At han hjelper andre vil gagne han siden hans kunnskap blir repetert. At du er sjalu og usikker er ditt problem. Du får si at du vil ha 2 kvelder i uken som bare er deres. Uten tlf. Kan han ikke godta dette går du fra han. Han dekker ikke ditt behov. Da er det du som har et ansvar å gjøre noe med det. Anonymkode: f4146...4ec Jeg spurte han her om dagen om vi kunne ha en time med "mobilfri sone", han nekta. Anonymkode: da6af...8c4 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #7 Skrevet 22. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Helt enig i dette. Og TS, du skriver at du tenker at man prioriterer sin samboer når man er hjemme, men dette er det jo ingen automatikk i, synes jeg. Jeg kan være hjemme med samboer men likevel prioritere en av mine hobbyer, eller dyrene våre, eller telefonsamtaler med venner, eller lese en bok. Det virker som om dere har veldig ulike forventninger til kvalitetstid mellom dere. Hvor mye kvalitetstid Tenker du at du har behov for med han på ukesbasis? Anonymkode: 6a0db...50b Ja det er jeg også enig i når det kommer til hobbyer osv, men hvis vi for eksempel sitter å prater og mobilen hans begynner å lage lyd så tar han opp mobilen før jeg får fullført setningene mine og må vente til han er ferdig å skrive på messenger, og hvis jeg prøver å snakke med han mens han skriver så får jeg tilbake "vent litt" eller så får jeg ikke svar i det hele tatt. Behov bare et par timer kvalitetstid hver dag utenom når han leser, for jeg tar hensyn til at han får fred og ro når han jobber med studie. Er jeg heldig får jeg en time utenom. Anonymkode: da6af...8c4 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #8 Skrevet 22. september 2021 Alt med måte, tenker jeg. Tid til studier, men også tid til deg. Det er ikke travelt hver eneste dag ser jeg for meg, mulig du overdriver noe? Eller mulig at han sier det handler om studier, og så er det sosial prat i tillegg. Jeg er dame. Anonymkode: ee775...a99
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #9 Skrevet 22. september 2021 Kan dette skje når som helst? Midt i en film? midt i middagen? Etter at dere har lagt dere og har planlagt litt kos? Og han prioriterer mobilen uansett? Anonymkode: 0f45d...e01 1
McMary Skrevet 22. september 2021 #10 Skrevet 22. september 2021 Du må bestemme hva du syns er greit og si det til han. Det er ikke folk her inne som skal bestemme dine grenser. Hvis du syns han bruker for mye tid på andre og ikke prioriterer deg så er det slik du føler det og da må du kommunisere det med kjæresten din! 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #11 Skrevet 23. september 2021 Selv om vi bor sammen er vi også individer. Vi sitter ofte på hver vår skjerm. Vi er også begge opptatt av jobb, så blir litt oppfølging her og der selv om vi har fri. Men det betyr heller ikke at den andre er residualen, og alltid blir prioritert sist. Vi har regel om at lyden skal være av på telefonen, det er fryktelig slitsomt å høre på varsellyder hele tiden. Og vi setter av tid til hverandre. Når vi lager og spiser middag ligger telefonene i ro, samme om vi ser en film eller serie sammen. Og telefonen settes i nattmodus kl 23. Ser jeg at han skriver på telefonen stiller jeg selvfølgelig ikke et spørsmål akkurat da, jeg hadde også blitt irritert om jeg stadig ble avbrutt. Men om vi først har en samtale tar han selvfølgelig ikke opp telefonen om det dukker opp noe der. Oppsummert tar ingen av dere tar rett eller feil. Men dere må finne en middelvei begge har det ok med. Anonymkode: 44cce...e4a 4
proghodet Skrevet 23. september 2021 #12 Skrevet 23. september 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg spurte han her om dagen om vi kunne ha en time med "mobilfri sone", han nekta. Anonymkode: da6af...8c4 Dette er jo på ingen måte en urimelig forespørsel. Mente du "nå med en gang" eller "fast hver dag"? 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #13 Skrevet 23. september 2021 Å være student blir ofte intenst, en havner i en egen boble på en måte. En fordyper seg i fag, går og kverner og grubler på ting konstant. Følte meg ofte litt i en parallell verden mens jeg studerte. Og lærte vanvittig mye av å diskutere, hjelpe og forklare andre. Mer enn å lese selv egentlig. Da måtte jeg bruke stoffet aktivt, formulere sammenhengen tankerekker og forklare ting på en forståelig måte - og fant fort ut hvor jeg selv hadde huller. Hadde nok ikke vært verdens beste samboer eller kjæreste i den perioden. Men det lå heller ikke noe mere bak enn det daglige for min del. Å måtte legge fra seg mobilen nå, kan for ham være å falle utenfor det faglige samspillet, læringsprosessen. Sånn for å forklare litt hvordan det kanskje kan føles fra den andre siden. Å finne en løsning som fungerer for begge er ikke nødvendigvis så lett 😕 se på det som en periode med unntakstilstand..? Eller be om at dere har litt kjærestetid innimellom, og be han foreslå når? Anonymkode: f1216...c51 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #14 Skrevet 23. september 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Behov bare et par timer kvalitetstid hver dag utenom når han leser, for jeg tar hensyn til at han får fred og ro når han jobber med studie. Er jeg heldig får jeg en time utenom. Anonymkode: da6af...8c4 Dette er veldig mye etter min mening. Et par timer kvalitetstid hver eneste dag? Det er virkelig ikke mange samboere som har såpass mye, hvis man ser bort ifra tv-titting sammen. Anonymkode: 6a0db...50b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå