AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Vi har funnet drømmehuset og slt av finansieringsbevis er på plass, men problemet er at den er litt langt fra skolen. Det vil si at det er umulig for 7åringrn å komme eller gå til skolen. Må leveres og hentes av en av oss foreldre . Ville dere kjøpt og tenkt at barna blir større og man få bare tåle dette med levering og henting i noen år.eller droppet bolig kjøpet og venter til det dukker opp en annen eller ventet i 2år til yngste mann blir større ? Har en gutt på 7 år og en jente på 10 år Men hvordan blir bolig markedet om 2 års tid ? Den vi kjøper nå er den verdt like mye eller tror dere boligmarkedet går opp mye de neste 2 årene som kommer ? Anonymkode: 75892...34e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 Hvis det var drømmehuset hadde jeg kjøpt Anonymkode: d8ced...f68 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #3 Skrevet 22. september 2021 Hvor langt fra skolen? Anonymkode: a7ff1...6ae 1
Celine2017 Skrevet 22. september 2021 #4 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvor langt fra skolen? Anonymkode: a7ff1...6ae Det går skole buss, men han er bare 7 år og det blir lenge å vente hjemme fra 13 til vi kommer hjem rundt 17 tida
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #5 Skrevet 22. september 2021 Oli skrev (48 minutter siden): Det går skole buss, men han er bare 7 år og det blir lenge å vente hjemme fra 13 til vi kommer hjem rundt 17 tida Han kan ta skolebuss til og hentes på sfo i starten også er han klar for å være hjemme alene. Min hadde denne ordningen fra slutten av 2. klasse og det var null problem. Når det er sagt, bor det mange i klassen der hvor dette huset er? Barnet mitt ble litt utenfor i hverdagene fordi barna som bodde rundt skolen bare kunne sykle eller gå til hverandre mens han måtte kjøres. De var bare 2 barn fra klassen som bodde der vi bodde og det ble ensomt når han ikke kunne bestemme selv når han ville dra ut osv. Vi valgte derfor å flytte til slutt slik at han skulle få det bedre på fritiden. Anonymkode: 23460...620 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #6 Skrevet 22. september 2021 Jeg var hjemme alene etter skoleslutt til mine foreldre var hjemme klokken 17:00 fra jeg var 7. null problem. Og barnet blir eldre for hver dag som går. Om det er drømmehuset, kjøp. Ikke la det gå fra dere for et problem som varer maks måneder. Bare innen dere tar over har det gått flere måneder og barnet er nærmere 8. Om dere ikke drar på dere mye gjeld, kjøp. Dette er økonomien i det. Om dere drarpå dere mye ekstra gjeld, da hadde jeg sittet på gjerdet. Strømpriser, renteøkning og antagelig økning av matpriser gjør at jeg tipper prisene minimum flater ut, men også rart om vi ikke ser en nedgang. Neppe krakk men en nedgang på mellom fem og ti prosent er svært sannsynlig nå. Anonymkode: 35181...ced 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #7 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Han kan ta skolebuss til og hentes på sfo i starten også er han klar for å være hjemme alene. Min hadde denne ordningen fra slutten av 2. klasse og det var null problem. Når det er sagt, bor det mange i klassen der hvor dette huset er? Barnet mitt ble litt utenfor i hverdagene fordi barna som bodde rundt skolen bare kunne sykle eller gå til hverandre mens han måtte kjøres. De var bare 2 barn fra klassen som bodde der vi bodde og det ble ensomt når han ikke kunne bestemme selv når han ville dra ut osv. Vi valgte derfor å flytte til slutt slik at han skulle få det bedre på fritiden. Anonymkode: 23460...620 Jeg rekker ikke å hente på sfo da jeg ikke rekker å være på sfo til klokken 17 det er nesten 20 minutter å kjøre fra der jeg bor og jeg bruker en times tid å komme hjem (slutter 16 og er hjemme rundt 17 Anonymkode: 75892...34e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #8 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg var hjemme alene etter skoleslutt til mine foreldre var hjemme klokken 17:00 fra jeg var 7. null problem. Og barnet blir eldre for hver dag som går. Om det er drømmehuset, kjøp. Ikke la det gå fra dere for et problem som varer maks måneder. Bare innen dere tar over har det gått flere måneder og barnet er nærmere 8. Om dere ikke drar på dere mye gjeld, kjøp. Dette er økonomien i det. Om dere drarpå dere mye ekstra gjeld, da hadde jeg sittet på gjerdet. Strømpriser, renteøkning og antagelig økning av matpriser gjør at jeg tipper prisene minimum flater ut, men også rart om vi ikke ser en nedgang. Neppe krakk men en nedgang på mellom fem og ti prosent er svært sannsynlig nå. Anonymkode: 35181...ced Mer lån blir det uansett, og mye mer nesten 2 ganger mer enn det vi lånte første gangen vi kjøpte bolig.. Men her vi bor er boligen ikke så stor og mye som mangler/må pusses opp, derfor med små barn så er det ikke noe vi prioriterer Anonymkode: 75892...34e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #9 Skrevet 23. september 2021 Oli skrev (10 timer siden): Det går skole buss, men han er bare 7 år og det blir lenge å vente hjemme fra 13 til vi kommer hjem rundt 17 tida Kan jo kjøpe års kort selv da, så kan de fortsatt ta buss. Er bare ikke dekket av det offentlige. Noen i bygda her gjør det. Da de bor 200 meter for kort fra skyss grensa Anonymkode: e03b8...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #10 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg rekker ikke å hente på sfo da jeg ikke rekker å være på sfo til klokken 17 det er nesten 20 minutter å kjøre fra der jeg bor og jeg bruker en times tid å komme hjem (slutter 16 og er hjemme rundt 17 Anonymkode: 75892...34e Okei, vi var i ca samme situasjon. Kjøpte drømmehuset og lukket øynene for lengre reiseveg fra jobb og skolebuss og alt det der. 3,5 år senere så solgte vi og flyttet mer sentralt. Det spiste opp for mye av hverdagen vår med reisevegen. Mannen min brukte ca 1 time og jeg brukte rundt 45 minutter inkl å gå fra parkeringen og til jobb. Samtidig ble barna våre veldig isolerte og veldig avhengig av at vi hele tiden måtte kjøre overalt. Hvis far var borte så kunne han ikke besøke venner fordi lillesøster la seg kl 18 og jeg ikke kunne hente. Han kunne aldri løpe hjem og hente en bok om han hadde glemt noe. Generelt sett ble livet veldig lite fleksibelt. Mitt råd er definitivt å la være. Ingen hus er verdt å miste så mye tid hver dag og dere kjøper dere ei værre tidsklemme. Beliggenhet er mye viktigere enn huset i seg selv, og spesielt for barna. Vi endte opp med å kjøpe veldig sentralt så jeg kan gå til jobb, barnehage og gutten kan gå 10 min til skolen. Livet er snudd opp ned, vi har så mye mer tid og ungene trives så mye bedre nå. Har så og si ikke kjent på tidsklemma siden vi fikk alt i gangavstand. Anonymkode: 23460...620 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #11 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Okei, vi var i ca samme situasjon. Kjøpte drømmehuset og lukket øynene for lengre reiseveg fra jobb og skolebuss og alt det der. 3,5 år senere så solgte vi og flyttet mer sentralt. Det spiste opp for mye av hverdagen vår med reisevegen. Mannen min brukte ca 1 time og jeg brukte rundt 45 minutter inkl å gå fra parkeringen og til jobb. Samtidig ble barna våre veldig isolerte og veldig avhengig av at vi hele tiden måtte kjøre overalt. Hvis far var borte så kunne han ikke besøke venner fordi lillesøster la seg kl 18 og jeg ikke kunne hente. Han kunne aldri løpe hjem og hente en bok om han hadde glemt noe. Generelt sett ble livet veldig lite fleksibelt. Mitt råd er definitivt å la være. Ingen hus er verdt å miste så mye tid hver dag og dere kjøper dere ei værre tidsklemme. Beliggenhet er mye viktigere enn huset i seg selv, og spesielt for barna. Vi endte opp med å kjøpe veldig sentralt så jeg kan gå til jobb, barnehage og gutten kan gå 10 min til skolen. Livet er snudd opp ned, vi har så mye mer tid og ungene trives så mye bedre nå. Har så og si ikke kjent på tidsklemma siden vi fikk alt i gangavstand. Anonymkode: 23460...620 Akkurat nå så er det kun 5_10 minutter å gå til skolen og jeg bruker rundt 45 minutter til og fra jobb. Dersom vi flytter så er det umulig for barna pga sikkerhet og avstand til skolen og de blir avhengige av oss forelde å bli kjørt da det ikke er fotgjenger felt en gang og dårlig belysning. Men det er mye større hus og det er enebolig. Men boligen vi eier nå er en tomannsbolig som er vanskelig å gjøre noe med.. Har en blandingsfølelse... vet ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: 75892...34e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #12 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Akkurat nå så er det kun 5_10 minutter å gå til skolen og jeg bruker rundt 45 minutter til og fra jobb. Dersom vi flytter så er det umulig for barna pga sikkerhet og avstand til skolen og de blir avhengige av oss forelde å bli kjørt da det ikke er fotgjenger felt en gang og dårlig belysning. Men det er mye større hus og det er enebolig. Men boligen vi eier nå er en tomannsbolig som er vanskelig å gjøre noe med.. Har en blandingsfølelse... vet ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: 75892...34e Okei, men da har du fått råd fra en person som har vært i akkurat samme situasjon. Ikke se deg blind på huset. Beliggenheten er så mye viktigere for barna dine. De skal etter hvert blitt ungdommer og rivløse seg. Gi de mulighet til å gå på butikken for å kjøpe is med venner, sykle til svømmehallen og dra på kino uten at mamma må følge etter hver gang. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å kun være blendet av et fint hus men ikke tenke på alt det praktiske og alt dine barn går glipp av ved å være isolert. Min sønn er 11 nå og det ble veldig tydelig da han tippet 9 at han gikk glipp av mye ved å bo der vi bodde. Jeg vet hvordan det er å tro at man trenger fint hus og stor plass for å ha det bra, men vi følte oss så isolert at vi solgte et hus på 200 kvm og kjøpte leilighet på 75 kvm og vi har aldri hatt det bedre. Det handler ikke om huset men hvordan man løser plassutfordringer med smarte løsninger ect. Nå sier jeg ikke at leilighet er løsningen for de fleste såklart, vi skal videre i rekkehus vi også, men poenget er at dere har et hjem og tid til å finne en bolig som oppfyller alle kriterier. Dere har ikke dårlig tid. Og i mellomtiden kan dere heller optimalisere det dere har. Vi har så utrolig mange bedre løsninger i leiligheten nå til alt vi eier og vi har kuttet ned MYE på hva vi har og eier. Du gjør såklart det du vil med rådene, men jeg tror du kommer til å kjenne veldig på dette om et par år når du allerede tviler. Det er fryktelig kjipt å flytte igjen slik vi måtte. Heldigvis tjente vi mye på å selge igjen, men det er ingen selvfølge. Masse lykke til og ha is i magen 😊😊 Anonymkode: 23460...620 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #13 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Okei, men da har du fått råd fra en person som har vært i akkurat samme situasjon. Ikke se deg blind på huset. Beliggenheten er så mye viktigere for barna dine. De skal etter hvert blitt ungdommer og rivløse seg. Gi de mulighet til å gå på butikken for å kjøpe is med venner, sykle til svømmehallen og dra på kino uten at mamma må følge etter hver gang. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å kun være blendet av et fint hus men ikke tenke på alt det praktiske og alt dine barn går glipp av ved å være isolert. Min sønn er 11 nå og det ble veldig tydelig da han tippet 9 at han gikk glipp av mye ved å bo der vi bodde. Jeg vet hvordan det er å tro at man trenger fint hus og stor plass for å ha det bra, men vi følte oss så isolert at vi solgte et hus på 200 kvm og kjøpte leilighet på 75 kvm og vi har aldri hatt det bedre. Det handler ikke om huset men hvordan man løser plassutfordringer med smarte løsninger ect. Nå sier jeg ikke at leilighet er løsningen for de fleste såklart, vi skal videre i rekkehus vi også, men poenget er at dere har et hjem og tid til å finne en bolig som oppfyller alle kriterier. Dere har ikke dårlig tid. Og i mellomtiden kan dere heller optimalisere det dere har. Vi har så utrolig mange bedre løsninger i leiligheten nå til alt vi eier og vi har kuttet ned MYE på hva vi har og eier. Du gjør såklart det du vil med rådene, men jeg tror du kommer til å kjenne veldig på dette om et par år når du allerede tviler. Det er fryktelig kjipt å flytte igjen slik vi måtte. Heldigvis tjente vi mye på å selge igjen, men det er ingen selvfølge. Masse lykke til og ha is i magen 😊😊 Anonymkode: 23460...620 Jeg har ikke sovet i natt, synes det er så vanskelig å ta den avgjørelsen Huset vi tenker å kjøpe er ikke så langt fra den nåværende boligen kun 5-10 minutter, men det er et nyt område og det er ikke mange hus på dette område,, Derfor er det dårlig med belysning og at det er dårlig belysning. Men tenker samtidig hvor lenge blir barna små? de blir store for hverdag.. Men ja igjen blir jeg stresset i noen dager så er det verdt alt av luksusen av å ha større hus.. Anonymkode: 75892...34e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #14 Skrevet 23. september 2021 Har dere barn er det utrolig egoistisk å flytte såpass dårlig til i forhold til skole og venner. Dere er avhengig av å kjørfe barna til og fra, samme vil det mest sannsynlig bli med fritidsaktiviteter. Vi har to barn, begge tenåringer, De har venner som bor sånn til at de må kjøres og hentes,en bor hvor siste buss går kl.1800, og ikke på lørdag og søndag, rekker hun ikke bussen fra skolen på noen få minutter må hun vente en time. Helt håpløst og til stor frustrasjon for ungene, mye av tiden deres går med til vente på buss, avhengig av foreldre osv. Det andre barnet vårt har venninne som bor 25 min å gå fra bussen på dårlig opplyst vei, uten gangfelt. Og der er ikke foreldrene veldig flinke til å kjøre, så når hun er hos venninner så blir det buss og så gå i all slags vær. Tris når foreldrene kun tenker bolig og på seg selv som har bil de kan sette seg inn i å kjøre dit dem vil, men for ungene blir det håpløst. De blir de barna som ikke kan ta med seg noen hjem fra skolen pga reisevei osv. Anonymkode: 2a5f0...08c 5
Egenskap Skrevet 23. september 2021 #15 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi har funnet drømmehuset og slt av finansieringsbevis er på plass, men problemet er at den er litt langt fra skolen. Det vil si at det er umulig for 7åringrn å komme eller gå til skolen. Må leveres og hentes av en av oss foreldre . Ville dere kjøpt og tenkt at barna blir større og man få bare tåle dette med levering og henting i noen år.eller droppet bolig kjøpet og venter til det dukker opp en annen eller ventet i 2år til yngste mann blir større ? Har en gutt på 7 år og en jente på 10 år Men hvordan blir bolig markedet om 2 års tid ? Den vi kjøper nå er den verdt like mye eller tror dere boligmarkedet går opp mye de neste 2 årene som kommer ? Anonymkode: 75892...34e litt langt fra skolen? konkret hvor mange kilometer er det? Og du sier det går ikke skolebuss? hva er nærmeste bussholdeplass?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #16 Skrevet 23. september 2021 Egenskap skrev (10 timer siden): litt langt fra skolen? konkret hvor mange kilometer er det? Og du sier det går ikke skolebuss? hva er nærmeste bussholdeplass? Beklager da har jeg skrevet feil Det er rundt 4,5 km til skolen og det er ikke fortau derfor er det skolebuss Det er ikke så langt til bussholdeplassen Anonymkode: 75892...34e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #17 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har dere barn er det utrolig egoistisk å flytte såpass dårlig til i forhold til skole og venner. Dere er avhengig av å kjørfe barna til og fra, samme vil det mest sannsynlig bli med fritidsaktiviteter. Vi har to barn, begge tenåringer, De har venner som bor sånn til at de må kjøres og hentes,en bor hvor siste buss går kl.1800, og ikke på lørdag og søndag, rekker hun ikke bussen fra skolen på noen få minutter må hun vente en time. Helt håpløst og til stor frustrasjon for ungene, mye av tiden deres går med til vente på buss, avhengig av foreldre osv. Det andre barnet vårt har venninne som bor 25 min å gå fra bussen på dårlig opplyst vei, uten gangfelt. Og der er ikke foreldrene veldig flinke til å kjøre, så når hun er hos venninner så blir det buss og så gå i all slags vær. Tris når foreldrene kun tenker bolig og på seg selv som har bil de kan sette seg inn i å kjøre dit dem vil, men for ungene blir det håpløst. De blir de barna som ikke kan ta med seg noen hjem fra skolen pga reisevei osv. Anonymkode: 2a5f0...08c Det er ikke så langt fra byen eller der den andre skolen ligger men kretsen vi bor på tilhører den lengste skolen (vet ikke hvorfor) Anonymkode: 75892...34e
Egenskap Skrevet 23. september 2021 #18 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Beklager da har jeg skrevet feil Det er rundt 4,5 km til skolen og det er ikke fortau derfor er det skolebuss Det er ikke så langt til bussholdeplassen Anonymkode: 75892...34e Da bør dere gå for drømme boligen. Det er særdeles lite i avstand. Og skolebuss bidrar godt. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #19 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Han kan ta skolebuss til og hentes på sfo i starten også er han klar for å være hjemme alene. Min hadde denne ordningen fra slutten av 2. klasse og det var null problem. Når det er sagt, bor det mange i klassen der hvor dette huset er? Barnet mitt ble litt utenfor i hverdagene fordi barna som bodde rundt skolen bare kunne sykle eller gå til hverandre mens han måtte kjøres. De var bare 2 barn fra klassen som bodde der vi bodde og det ble ensomt når han ikke kunne bestemme selv når han ville dra ut osv. Vi valgte derfor å flytte til slutt slik at han skulle få det bedre på fritiden. Anonymkode: 23460...620 Det er nesten 4,5 km til skolen Jeg rekker ikke å hente på SFO da jeg jobber langt og bruker rundt1 time og 20 minutter fra det nye huset Men det går skolebuss Til byen er det kortere eller der de fleste bor kun 1-2 km unna på den andre sida .. men vi tilhører den kretsen der skolen er lengst Anonymkode: 75892...34e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #20 Skrevet 23. september 2021 Egenskap skrev (8 minutter siden): Da bør dere gå for drømme boligen. Det er særdeles lite i avstand. Og skolebuss bidrar godt. Ja, tenker kanskje det blir enda bedre. Slippe å tenke på levering og henting Anonymkode: 75892...34e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå