Gå til innhold

Går ikke opp i vekt, gravid uke 14

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

første trimester var preget av kvalme og slitenhet så appetitten var ikke på sitt beste. Jeg gikk ned ca 1 kilo.

Var på svangerskapskontroll hos legen min i uke 11 og hun sa at jeg må gå opp i vekt, og at jeg burde ha gått opp mer ila 1 trimester. Forklarte selvfølgelig hvorfor, men begynne å bli redd for neste kontrolls. Veier meg selv daglig og ligger fortsatt på samme tall…57,5 kg. Noen dager veier jeg mer hvis jeg er forstoppet😂

Det jeg lurer på er om folk har erfaringer med ikke å gå opp i vekt under graviditeten?

Jeg spiser kjempe mye og har til og led begynt med litt usunne ting som potetgull og kaker. Har også en jobb hvor jeg er veldig aktiv…

Anonymkode: 873ec...117

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er bare 14 uker på vei, det er ingenting å stresse med. Så lenge du får i deg all næringen du trenger, så tar fosteret det det trenger. Det er deg det går ut over hvis du spiser for lite. Slutt å spis usunt i forsøk på å gå opp i vekt, det hjelper ikke på noe godt vis. 

Anonymkode: 1690e...0b4

• Liker 8
Skrevet

Rart at de ba deg gå opp mer. Du er bare i uke 14. Mange som går ned i vekt i første trimester. Bare ta det helt med ro :) 

Anonymkode: 625fa...669

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

første trimester var preget av kvalme og slitenhet så appetitten var ikke på sitt beste. Jeg gikk ned ca 1 kilo.

Var på svangerskapskontroll hos legen min i uke 11 og hun sa at jeg må gå opp i vekt, og at jeg burde ha gått opp mer ila 1 trimester. Forklarte selvfølgelig hvorfor, men begynne å bli redd for neste kontrolls. Veier meg selv daglig og ligger fortsatt på samme tall…57,5 kg. Noen dager veier jeg mer hvis jeg er forstoppet😂

Det jeg lurer på er om folk har erfaringer med ikke å gå opp i vekt under graviditeten?

Jeg spiser kjempe mye og har til og led begynt med litt usunne ting som potetgull og kaker. Har også en jobb hvor jeg er veldig aktiv…

Hvorfor mente hun du burde gått opp mer i første trimester? Vi er MANGE som går ned i vekt i første trimester. Kvalme, dårlig appetitt, oppkast, osv...

Anonymkode: 350bc...d1c

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke gått opp noe i mine graviditeter før i uke 20 og utover. Jeg var plaget av kvalme og dårlig matlyst frem til da. Men jeg gikk allikevel opp 12 kilo i første graviditet og 10 kilo i andre graviditet. Det er mange som ikke går opp noe i starten, og kanskje også går ned litt i vekt på grunn av kvalme, det er da ikke noe rart eller unormalt med det. 

Anonymkode: a4260...dc4

Skrevet

Du trenger iallfall ikke proppe i deg usunne ting for å gå opp i vekt, du høres ikke undervektig ut. Jeg gikk ned mer enn deg første trimester pga jeg var så dårlig men i 2. trimester har jeg sakte men sikkert gått litt oppover igjen. Det viktigste er at du spiser sunt og nok :) Du er også bare i uke 14. 

Anonymkode: fb595...1b9

Skrevet

Noen legger på seg masse første trimester, noen mest i andre, noen mest i tredje. Merkelig av legen din å kommentere det.

Skrevet

Jeg gikk ned 4 kg det første trimesteret. Begynte ikke å legge på meg før rundt uke 16. Etter det gikk det jevnt oppover. Veide 10 kg mer da jeg fødte (fra uke 16- uke 38) 

Skrevet

Jeg gikk ikke opp noen ting før ordinær ultralyd... men det ble tilsammen 18 kilo opp likevel. Veide 57 når jeg ble gravid😄 Gikk ned alt igjen innen to måneder etter fødsel.

Anonymkode: b7ec7...f77

Skrevet

Gikk opp 6,5 kg da jeg var gravid med tvillinger.  Vekta som høygravid var 68,8 kg. Jeg klarte rett og slett ikke gå opp, selvom jeg spiste konstant. I det andre svangerskapet gikk jeg opp 8 kg, og veide 69,5 da jeg fødte (26 mnd etter tvillingfødselen). Med tvillingene ble jeg holdt under observasjon på slutten siden "svangerskapet veide mer enn vektoppgangen", så jeg i realiteten drev å gikk ned i vekt. Med enlingen var det greit å gå opp 8kg, men der gikk jeg ikke opp før etter uke 20.

Skrevet

Ja, men jeg fikk aldri kommentarer på vekt. 

Men effektivt gikk jeg ned ca 8 kg. BMI på omtrent 19 ish.  I siste trimester økte jeg dog noe. Rett etter fødsel veide jeg 2-3 kg mindre enn startvekt rett før graviditet. 

Barnet ble estimert til å bli liten av vekst, men var midt på treet på vekt og litt lengre enn snittet. Ikke liten i det hele tatt :) 

De tapte kiloene kom på igjen ila permisjonen. 

Hadde helt sykt ulvehunger etter fødselen og på barsel, spiste døgnet rundt 😅

Skrevet

I uke 24 var jeg fortsatt - 1kg, da begynte jordmor å kommentere vekten.. 

Unnet meg litt ekstra nonstop noen dager og neste kontroll var jeg på startvekt 😅

35 uker nå og kun gått opp 7 kg. Kun den ene gangen jordmor har kommentert det, for jeg sier vekten og så sier jeg at jeg spiser meg mett hver dag og er fornøyd selv. Så lar hun det være med det. 

Skrevet

Jeg og gikk ikke opp i vekt første trimester. Men jeg tok det igjen senere, fordi jeg alltid fikk høre at jeg hadde så liten mage, så jeg spiste som en hest..😓 😅 Jordmor sa til meg at det er like vanlig å gå opp som ned i første del av svangerskapet. Det kommer en tid i svangerskapet snart, i andre og tredje trimester hvor matlysten og inntaket øker av seg.  Viktigste er å få i seg den næringen kroppen trenger under svangerskapet. Du skal se at du snart kommer til å få en jevn og fin vektøkning. 

Skrevet

Som de over sier, syns jeg det er rart at legen sier noe på det. For min del begynte vekten å øke litt fra uke 16, ble ikke sagt noe ang. det.

Anonymkode: d6b2c...f78

Skrevet

Er du undervektig? Hvis ikke så er det merkelig fokus så tidlig i svangerskapet. 

Anonymkode: 95151...f80

Skrevet
Niny skrev (2 timer siden):

I uke 24 var jeg fortsatt - 1kg, da begynte jordmor å kommentere vekten.. 

Unnet meg litt ekstra nonstop noen dager og neste kontroll var jeg på startvekt 😅

35 uker nå og kun gått opp 7 kg. Kun den ene gangen jordmor har kommentert det, for jeg sier vekten og så sier jeg at jeg spiser meg mett hver dag og er fornøyd selv. Så lar hun det være med det. 

Mens her sier jordmor det er KJEMPEBRA at jeg bare har gått opp 7 kilo i uke 34 😂  Bmi på 27 før svangerskapet, så er litt forskjell.

Skrevet

Synes det er merkelig med vektfokus så tidlig. Er du undervektig? 

Selv tok jeg av meg 6 kilo i starten, og la ikke på meg noe som helst før uke 32. Totalt gikk jeg opp 4 kilo til slutt. 

Med andremann gikk jeg ned 2 kilo, la ikke på meg før uke 29, og endte opp med å gå opp 6 kilo til slutt.

Med førstemann ble det fokus på vekt, men da fordi jeg gikk ned mer enn 5% av kroppsvekta (jeg husker ikke prosent). Jeg var slank i utgangspunktet. Med andremann ble det ikke nevnt før jeg bikka omkring 20 uker.

Jeg synes du kan ta det helt med ro, med mindre du er undervektig i utgangspunktet.

Anonymkode: 0fea4...8b4

Skrevet

Jeg gikk ned flere kilo i starten av første svangerskap. Snudde ikke før jeg var over halvveis i svangerskapet. Legen kommenterte kun at jeg måtte forsøke å få i meg det jeg orket av mat. Og hadde meg inne til litt ekstra kontroller for å passe på at jeg ikke gikk farlig mye ned i vekt. 

Både jeg og barn var normalvektige etter fødsel.

Anonymkode: c172f...f7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei,

Med første økte vekten først fra uke 26. Med andre var det uke 18. 

Anonymkode: a8171...364

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...