Gå til innhold

Bunad og tilknytning

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Kan" man velge bunad fra annet fylke enn der man (og slekta) er fra? 
Det er såpass dyrt, og jeg syns virkelig at nabofylkets bunad er så mye finere enn der jeg bor og har slekta min fra. 

Men er det "lov"? 
Når folk spør: hvilken bunad er det? Og jeg sier nabofylket... reagerer de da eller er det ingen som tenker på det? 

Anonymkode: abc17...6d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Kjøp deg heller en festdrakt.

Anonymkode: 43d1b...184

Skrevet

Det er selvsagt ikke ulovlig, men jeg får ofte mange komplimenter for bunaden min av tilfeldige mennesker og spørsmål hvor jeg er fra (siden de selvsagt regner med at bunaden min er fra samme sted som jeg), og jeg hadde synest det hadde vært litt kleint å si 20 ganger på 17. Mai "jeg er fra NN, men bunaden min er ikke derifra" og da kan man jo fort få oppfølgingsspørsmål om hvorfor man da har den bunaden, og det er nok ansett som litt rart om man da svarer at det er fordi man synes den er fin. Hele poenget med bunaden er vel egentlig at vi skal vise at vi er ifra forskjellige steder med ulike tradisjoner. Min bunad for eksempel er ganske lik slik de kledde seg til fint før, og jeg føler jo derfor en tilknytning til bunaden min fordi slekten min er derifra og jeg har vokst opp der, og at jeg føler jeg "tar med" noe fra dem, og at det spesielt er fint i dagens samfunn å føle på den tilhørigheten noen få dager i året som jeg gjør når jeg bruker bunaden. Det er jo ikke mulig å føle på det når man kjøper seg en bunad bare fordi den er fin. 

Anonymkode: a9e99...051

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

r folk spør: hvilken bunad er det? Og jeg sier nabofylket... reagerer de da eller er det ingen som tenker på det? 

Ja, de reagerer helt sikkert. Folk er rare når det gjelder bunad. Anbefaler deg å gi en god og lang faen og gjøre det du har lyst til selv, så kan folkene stå der og baksnakke og vite bedre. 

Anonymkode: f4096...64d

• Liker 1
Skrevet

Det er selvfølgelig lov, men det er ingen tvil om at mange vil synes det er rart. Du kommer jo til å få tusen spørsmål om hvor bunaden er fra og hvordan din tilknytning til det stedet er.

Anonymkode: 2e8b2...ff5

• Liker 3
Skrevet

Igjen - det er selvsagt lov. Men det er mange som kommer til å reagere på det... Jeg er også blant dem som mener bunad handler ganske mye om tilknytning. Ikke nødvendigvis tilknytning til stedet du har vokst opp, men stedet slekta er fra, steder man har bodd, stedet man bor eller stedet man har hytte for den saks skyld. Bare en eller annen form for tilknytning og grunn utover at den er fin. 

De aller aller fleste steder i Norge er det også mulig å velge mellom flere bunader, så det kan være det er en annen bunad fra området også å vurdere.

Skrevet

Bare til opplysning så er ikke dette samme person som står bak de andre bunadtrtådene, det var meg 😅 Så ingen begynner om lure på om noen har gått helt av skaftet.

Anonymkode: bbf8e...b98

Skrevet

Ja, det er lov, men jeg ville nok vurdert en med et sted du har en eller annen tilknytning til. Det MÅ ikke være stedet du er født/oppvokst på som @Ymrasier! Bunad handler jo i bunn og grunn om tradisjoner. 

Jeg har ikke bunad fra området jeg er oppvokst i, men området hvor den ene forelderen min er fra, der besteforeldrene mine er fra. Et sted jeg også har tilbragt mye tid i barndommen. Til ære for mine besteforeldre ble dette et naturlig valg for meg. Dessuten synes jeg den var finere. 

Anonymkode: 8387f...66c

Skrevet

Hvorfor graver så mange i familiehistorien? Hvis jeg spør deg hvilken bunad du har, så er det kun for å få vite hvilken bunad det er. Om du har slekt der eller hører til på andre siden av landet kunne da virkelig ikke brydd meg mindre. Folk er rare altså. 

Anonymkode: e2755...f54

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Klart er det lov å velge selv, jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør, men for meg er det bare en bunad i hjertet mitt og det er den som har vert i familien i generasjoner. 

Skrevet

Det er lov men jævlig kleint og lite gjennomtenkt.

"Hei så fin bunad du har, kommer du fra dette stedet og har du slekt der?."
"Nei, jeg kjøpte den bare fordi den var så fin."

Når det er sånn så er poenget med bunad borte, da kan man like så godt kjøpe en simpel etterligning som f.eks en festdrakt. 

Anonymkode: 9d33a...b7c

• Liker 6
Skrevet

Det er lov, men du vil nok møte endel som mener en burde følge tradisjonen. Personlig synes jeg en bør velge en bunad fra ett sted en har tilknytning, og aller helst fra en norsk bunadstilvirker. Delvis fordi bunad er tradisjon, og fordi ekstremt mye av bunadene produsert i Asia er feilsydd. 

Anonymkode: 170b4...125

• Liker 4
Skrevet

Det er fult lov. Jeg personlig hadde ikke gjort det, for bunad er noe som viser tilhørighet, din slekt/families historie og hvor du kommer fra. Bunaden i seg selv har jo sin historie også og det er en grunn til at de er knyttet til bestemte steder. For meg så blir det bare sært og upersonlig å velge en bunad på grunn av utsende. Da kan man lik så godt gå for en festdrakt. 

Men, jeg hadde ikke brydd meg om hva andre gjør og det er som sagt fult lov. Gjør hva du vil.

Anonymkode: a700d...a52

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes en del bunader har blitt ødelagt av uvitende fjols som kun har kjøpt en fordi de synes den er fin. Det er ikke noe gøy å gå med en bunad når ørten andre har samme type OG folk tror at du og har kjøpt den kun fordi den er fin (Øst-Telemark, Beltestakk, Åmlibunad m.fl).

Skammer man seg så mye over å komme fra det stedet man gjør så får man heller kjøpe seg en fin kjole! 

Anonymkode: 2cfb1...d4c

• Liker 5
Skrevet

Du blir ikke arrestert for det, så det er lov. Men detcer skikkelig teit og ødelegger mye av tradisjonen bak bunaden. Bunaden skal representere deg eller slekten din.

Anonymkode: 1b6f2...8ca

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil faktisk si det er bortkastede penger å kjøpe en bunad fra et helt annet sted «bare fordi den er finere». 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men detcer skikkelig teit og ødelegger mye av tradisjonen bak bunaden.

Anonymkode: 1b6f2...8ca

Man trenger strengt tatt ikke bunad lenger da med andre ord, når så mange gir faen.

• Liker 1
Skrevet

Folk bør heller sette seg nøye inn i hvilke valgmuligheter en bunad eventuelt har før de bestemmer seg for at de ikke liker den. Kjøp ei bunadbok eller lån på biblioteket, så ser man gjerne mange forskjellige variasjoner. Spesielt synes jeg det er pent når bunaden har mulighet til å ha farget skjorte i stedet for den standard, kjedelige hvite.

Anonymkode: 43d1b...184

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, de reagerer helt sikkert. Folk er rare når det gjelder bunad. Anbefaler deg å gi en god og lang faen og gjøre det du har lyst til selv, så kan folkene stå der og baksnakke og vite bedre. 

Anonymkode: f4096...64d

Handler jo ikke om å baksnakke eller vite bedre. Handler vel mer om at man legger opp til misforståelser. 

Jeg er fra Finnmark og har bunad derfra. Om du velger finnmarksbunad kommer jeg til å spørre hvor du er fra om vi befinner oss i feks Oslo, av ren nysgjerrighet. Om du svarer at du er fra Ski, vil mitt oppfølgingsspørsmål være hvor mannen din er fra, fordi jeg da går utfra at du er gift med en finnmarking. 

Anonymkode: c24cd...9cd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...