Gå til innhold

Ny CPU-vifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prosessor-vifta på dataen min er i det siste begynt å protestere høyt på sin tilværelse, og jeg regner med jeg bør ta det som et hint for at den bør pensjoneres. Men så var det å vite hva jeg skal erstatte den med. Det er en gammel maskin, og så snart pengene strekker til akter jeg å anskaffe ny (lenge til med andre ord.. :roll: ).

Men i alle fall, jeg husker ikke dette med sokkel. Jeg har en Intel Celeron Prosessor (Coppermine 128).

Om noen har konkrete forslag er det jo flotters!

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Du må finne ut hvilken socket du bruker.

Skrevet

Ja, jeg hadde jo håpet noen visste hvor den prosessoren hørte hjemme, da.

Skrevet

Men sånn generelt, prosessorvifter er ikke særlig dyre. Jeg har en til fire hundre, og det er nærmest luksusmodell. Du kan få til typisk 200 kroner og de er helt greie.

Skrevet

Aj, lure meg tok meg tid til å google, og Coppermine skal visstnok ha rumpa planta i socket 370. Da skulle for eksempel denne funke greit?

Jaja, da er det bare å finne seg en billig RAM-brikke mens jeg er i farta, det er litt stusslig med bare 128 MB.. :P

Skrevet

Har den vifta der selv (eller en variant av den). Den kjøler ikke veldig bra, men er ganske stille. Foretrekker stillhet.

Husk å kjøpe riktig ram....

Skrevet

Det er ikke nødvendig å kjøpe ny kjøleribbe. Skru av den gamle viften, blås ren kjøleribben, ta med til butikk å si at du skal en som ligner(stort sett bare diameter som har noe å si), betal 70schpenn, ta med den nye viften hjem og skru den fast til kjøleribben.

Skal du bytte begge deler så bør du tørke ren prosessoren(gjerne med sprit) for gammel kjølepasta, kjøpe ny kjølepasta, smøre på et tynt lag og feste den nye kjøleribben med vifte.

Skrevet
Har den vifta der selv (eller en variant av den). Den kjøler ikke veldig bra, men er ganske stille. Foretrekker stillhet.

Husk å kjøpe riktig ram....

PC 133 SDRAM.

Også takker vi Everest for den informasjonen.. :sjarmor:

Medgjest: skal huske på det med kjølepastaen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...