supermegleren Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Jeg er en voksen mann som sitter her med angst. Hjelpetilbudet til menn er alt for lite siden det er så mange damer som tar ressursene. Hva kan samfunnet gjøre for at menn sin psykiske helse skal bli tatt på alvor? 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 Du må gjerne vise til studier på at det er en forskjellsbehandling der menn med de samme psykiske lidelsene og samme alvorlighetsgrad ikke får psykisk helsehjelp når de søker det, men at kvinner får det. Hvis ikke er det ganske vanskelig å diskutere noe som ikke er reelt. Anonymkode: bd51c...889 11
AprilLudgate Skrevet 22. september 2021 #3 Skrevet 22. september 2021 Om du starter på nytt uten kvinnehatende undertone så får du nok flere svar. 9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #4 Skrevet 22. september 2021 Jeg har forsøkt å få hjelp fra helsevesenet siden jeg var 14 år. Har aldri blitt tatt på alvor, eller fått den hjelpen jeg behøver. Nå sitter jeg her, nærmer meg 50 år, og er fortsatt alene. Aldri hatt venner eller kjæreste, og har nesten ikke jobbet i livet heller. Kanskje det er det som er årsaken til at det er flere menn som tar livet sitt enn kvinner, fordi at det er vanskeligere å få hjelp? Anonymkode: b6155...637 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #5 Skrevet 22. september 2021 1 minutt siden, Fløff said: Om du starter på nytt uten kvinnehatende undertone så får du nok flere svar. Når kvinner stiller slike spørsmål så er det greit, men så snart man er mann så er man kvinnehater. Hjelpe meg. Understreker jo bare litt av poenget her. Menn blir ikke tatt på alvor. Anonymkode: b6155...637 1
supermegleren Skrevet 22. september 2021 Forfatter #6 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må gjerne vise til studier på at det er en forskjellsbehandling der menn med de samme psykiske lidelsene og samme alvorlighetsgrad ikke får psykisk helsehjelp når de søker det, men at kvinner får det. Hvis ikke er det ganske vanskelig å diskutere noe som ikke er reelt. Anonymkode: bd51c...889 Jeg sier ikke at det er damers feil, men de står for 78 % av uttrykninger i forbindelse med mulig selvmord. ssb.no Damer later som om de skal ta livet sitt i mye større grad en menn. Vet du hvor mange menn vs damer som tar livet sitt hvert år?
AprilLudgate Skrevet 22. september 2021 #7 Skrevet 22. september 2021 supermegleren skrev (Akkurat nå): Jeg sier ikke at det er damers feil, men de står for 78 % av uttrykninger i forbindelse med mulig selvmord. ssb.no Damer later som om de skal ta livet sitt i mye større grad en menn. Vet du hvor mange menn vs damer som tar livet sitt hvert år? Hva er det du vil? Ha råd ang din psykiske helse? Vi vet at flest menn tar selvmord, og at de i langt mindre grad oppsøker hjelp. Vi vet også at flere menn dør av kreft, fordi de ikke drar til legen. Men hva lurer du på egentlig? Er du syk, eller faker du for å starte debatt? Hvis du er syk: kontakt fastlegen, be om henvisning til DPS. Betal privat om du får avslag. 10
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #8 Skrevet 22. september 2021 supermegleren skrev (Akkurat nå): Jeg sier ikke at det er damers feil, men de står for 78 % av uttrykninger i forbindelse med mulig selvmord. ssb.no Damer later som om de skal ta livet sitt i mye større grad en menn. Vet du hvor mange menn vs damer som tar livet sitt hvert år? At kvinner faktisk søker helsehjelp for sine psykiske problemer, betyr ikke at menn med samme alvorlighetsgrad ikke får helsehjelp. Hvis du mener at du ikke har fått forsvarlig helsehjelp har du rett til å klage. Anonymkode: bd51c...889 12
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #9 Skrevet 22. september 2021 Hvilke følelser? Anonymkode: 07dc2...e71 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #10 Skrevet 22. september 2021 Det er vel heller at menn skjeldnere ber om hjelp som gjør at statistikken tilsier at kvinner tar ‘all’ hjelp Anonymkode: ed4b4...29d 9
Gjest theTitanic Skrevet 22. september 2021 #11 Skrevet 22. september 2021 supermegleren skrev (24 minutter siden): Jeg er en voksen mann som sitter her med angst. Hjelpetilbudet til menn er alt for lite siden det er så mange damer som tar ressursene. Hva kan samfunnet gjøre for at menn sin psykiske helse skal bli tatt på alvor? Hjelpetilbudet til en liten gruppe er lite netopp fordi det er en liten gruppe. Ville kanskje blitt urettferdig om en liten gruppe skulle fått samme ressurser som en stor gruppe...
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #12 Skrevet 22. september 2021 Vanskelig å hjelpe når folk ikke er ærlige om at de trenger hjelp. Anonymkode: 5a602...b5e 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #13 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når kvinner stiller slike spørsmål så er det greit, men så snart man er mann så er man kvinnehater. Hjelpe meg. Understreker jo bare litt av poenget her. Menn blir ikke tatt på alvor. Anonymkode: b6155...637 Jeg er kvinne, og syns ikke det er greit at verken kvinner eller men stiller slike spørsmål. Slike generaliseringer handler om å legge skylden på noen andre, slik slipper man jo også selv å ta ansvar. Det er mange menn som får hjelp i psykiatrien, så denne påstanden er jo åpenbart ikke sann. Om Ts ikke har fått den hjelpen han trenger, er ikke dette bare fordi han er mann. Det finnes også kvinner som ikke har fått den hjelpen de trenger av psykiatrien, så hvordan forklarer man det når man mener at dette bare skjer på bakgrunn av hvilket kjønn man er? Anonymkode: 8334c...dc3 8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #14 Skrevet 22. september 2021 Det er jo tvert imot. Når menn først tar kontakt med helsevesenet får de tilbud om både mer og bedre behandling enn kvinner, selv med samme symptombilde. Og dette er ikke en synsing, men godt dokumentert i forskning. Kvinner generelt underbehandles. Menn generelt overbehandles. At menn ikke går til lege, det kan virkelig ikke kvinner lastes for. Igjen, tvert imot, så er det vel ofte kjærester, mødre, venninner som haler og drar dem dit etter ørene. Anonymkode: bc85f...d95 8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #15 Skrevet 23. september 2021 Menn har naturlig større selvtillit enn damer. Dette fordi de er mer fornøyd med kroppen og utseendet sitt! Anonymkode: 69e96...d57
Miranda Bailey Skrevet 23. september 2021 #16 Skrevet 23. september 2021 Problemet er ikke at kvinner "stjeler" ressursene, men at menn i større grad ikke ber om hjelp. Av egen erfaring er det som regel andre menn som latterliggjør menn som snakker om følelser eller viser "svakheter", ikke kvinner. 4
Alkestis Skrevet 25. september 2021 #18 Skrevet 25. september 2021 Det er leit at du ikke får hjelpen du trenger. Psykisk helsevern i Norge er alt for dårlig. Men du må nok endre fokus litt. Hvis dette skyldes kjønnsforskjeller er det nok helst fordi mannsrollen generelt er for snever og fragil. Menn får oftere og bedre hjelp fra helsevesenet når de ber om det. Menn tas oftere på alvor, og behandlingsmuligheter oftest er basert på voksne menn. Når det gjelder selvmord må man se på metodene som velges. Kvinner velger oftere mindre dramatiske utveier. Det er lettere å redde noen som har tatt en overdose av medisiner, eller kuttet årene i håndleddet, enn en som skyter seg med hagle eller kaster seg fremfor et tog. Det at kvinners selvmordsforsøk omskrives til oppmerksomhetsbehov er bare enda en måte å holde kvinner nede på. Alle selvmordsforsøk skal tas alvorlig. Det er bokstavelig talt livsviktig at vi lærer sønnene våre å snakke om følelsene sine, og at vi utvider kjønnsrollene for menn. Det er ikke noe «umandig» over å gråte, det er heller noe umenneskelig over å aldri vise seg sårbar og trist. Det bør være like greit for en mann å gå i det som tradisjonelt har vært ansett som kvinneklær, som det er for kvinner å gå i dress. Jeg har troen på fremtiden. Se bare til Met-gallaen, og antrekkene der. Men menn må selv være med på (ubehaget med) å utvide rollene sine, og må slutte å holde hverandre tilbake med konstruert sosial kontroll. 4
KjøttOPP Skrevet 25. september 2021 #19 Skrevet 25. september 2021 supermegleren skrev (På 22.9.2021 den 18.33): Jeg er en voksen mann som sitter her med angst. Hjelpetilbudet til menn er alt for lite siden det er så mange damer som tar ressursene. Hva kan samfunnet gjøre for at menn sin psykiske helse skal bli tatt på alvor? Hjelpetilbudet kapres ikke av kvinnene, og dessuten, den såkalte "hjelpen" som finnes der ute, kommer svært få til gode, da den er meget udugelig av sin art. Kan hende færre menn oppsøker legen med slike problemer, og derved ikke får en henvisning til en psykiatrisk instans - noe som også vises gjennom statistikk vedrørende legebesøk. For at samfunnet skal ta menn på alvor, må menn begynne å ta seg selv på alvor. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå