AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Kan noen beskrive forskjellene? Ønsker bo for meg selv, helst hus da jeg ikke er så glad i naboer. Hadde trivdes best langs sjøen, men det har jeg ikke råd til (2,5 mill i lån). Så tenker et lite hus eller hytte i skogen, med ca 15-20 min kjøretur til sjøen. Elsker sjøen!! Ønsker også at det er toppen 15-20 min til noe sentrum, typ et lite torg/senter eller større. Har bil Anonymkode: b53b2...ffb
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 Hvilke steder er fattige som jeg burde unngå? Hadde vært fint med buss etter f eks en by tur, men tørr ikke gå rundt sent en kveld om det er et skummelt område Anonymkode: b53b2...ffb
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #4 Skrevet 25. september 2021 Jeg kjenner best til Horten og Tønsberg. Horten har lavere boligpriser enn Tønsberg, sånn generelt sett. Begge stedene har god tilgang til sjøen, så det er ingen merkbar forskjell der. Horten er mye roligere enn Tønsberg, både når det kommer til biltrafikk, butikker, uteliv, mennesker utendørs og arrangementer som foregår. Horten har ferge over til Moss, noe som er veldig praktisk hvis man skal over til gamle Østfold. Horten er mindre og mer oversiktlig enn Tønsberg. Jeg synes Horten virker som en kjedelig og livløs by, og det er nok lite som foregår der om vinteren. Synes heller ikke at Horten som by er så veldig estetisk fin eller særlig hyggelig, men heller mer anonym og upersonlig. Det er sikkert fint å bo ved kysten i Horten, men der er nok prisene høyere igjen. Tønsberg er den byen i Vestfold som jeg vil kalle en ekte by. Der har du Farmandstredet med alle slags mulige butikker, men det er også mange enkeltbutikker, spisesteder og utesteder ute i selve sentrumsgatene. Mye bedre utvalg enn Horten. Tønsberg har som kjent veldig kort vei til Færder kommune, hvor det er endeløs fin natur, skog og sjø. Busstilbudet i Tønsberg er bedre enn busstilbudet i Horten, så det er noe som er verdt å merke seg. Jeg synes at Tønsberg er en fin by å dra på dagstur til, men tror aldri at jeg ville bodd der selv. For meg så virker sentrum litt for kaotisk og fullstappa, noe som gjør at man ikke får den samme harmonien som i for eksempel Fredrikstad. Det er i hvertfall noe jeg har kjent på, så det er bare min personlige erfaring og mening. Vet ikke om det er så veldig enkelt å bli kjent med folk i Tønsberg egentlig, synes de virker litt snobbete og reserverte, men mulig jeg tar feil der. I Tønsberg er det mange frivillige organisasjoner, noe som er positivt hvis man ønsker å være frivillig Jeg vet ikke hvor i Tønsberg man bør bo, men det er høye boligpriser overalt der. I tillegg er det en del utfordringer knytta til narkotika i Tønsberg, selv om det er mest synlig i selve sentrum. Personlig anbefaler jeg Fredrikstad Mer hyggelig, hjemmekoselig og oversiktlig enn Tønsberg. Anonymkode: 76f8f...f51 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (På 25.9.2021 den 17.00): Jeg kjenner best til Horten og Tønsberg. Horten har lavere boligpriser enn Tønsberg, sånn generelt sett. Begge stedene har god tilgang til sjøen, så det er ingen merkbar forskjell der. Horten er mye roligere enn Tønsberg, både når det kommer til biltrafikk, butikker, uteliv, mennesker utendørs og arrangementer som foregår. Horten har ferge over til Moss, noe som er veldig praktisk hvis man skal over til gamle Østfold. Horten er mindre og mer oversiktlig enn Tønsberg. Jeg synes Horten virker som en kjedelig og livløs by, og det er nok lite som foregår der om vinteren. Synes heller ikke at Horten som by er så veldig estetisk fin eller særlig hyggelig, men heller mer anonym og upersonlig. Det er sikkert fint å bo ved kysten i Horten, men der er nok prisene høyere igjen. Tønsberg er den byen i Vestfold som jeg vil kalle en ekte by. Der har du Farmandstredet med alle slags mulige butikker, men det er også mange enkeltbutikker, spisesteder og utesteder ute i selve sentrumsgatene. Mye bedre utvalg enn Horten. Tønsberg har som kjent veldig kort vei til Færder kommune, hvor det er endeløs fin natur, skog og sjø. Busstilbudet i Tønsberg er bedre enn busstilbudet i Horten, så det er noe som er verdt å merke seg. Jeg synes at Tønsberg er en fin by å dra på dagstur til, men tror aldri at jeg ville bodd der selv. For meg så virker sentrum litt for kaotisk og fullstappa, noe som gjør at man ikke får den samme harmonien som i for eksempel Fredrikstad. Det er i hvertfall noe jeg har kjent på, så det er bare min personlige erfaring og mening. Vet ikke om det er så veldig enkelt å bli kjent med folk i Tønsberg egentlig, synes de virker litt snobbete og reserverte, men mulig jeg tar feil der. I Tønsberg er det mange frivillige organisasjoner, noe som er positivt hvis man ønsker å være frivillig Jeg vet ikke hvor i Tønsberg man bør bo, men det er høye boligpriser overalt der. I tillegg er det en del utfordringer knytta til narkotika i Tønsberg, selv om det er mest synlig i selve sentrum. Personlig anbefaler jeg Fredrikstad Mer hyggelig, hjemmekoselig og oversiktlig enn Tønsberg. Anonymkode: 76f8f...f51 Jeg har faktisk bodd i Fredrikstad, så setter stor pris på at du sammenligner de mot hverandre! 😄 Jeg trivdes godt i Fredrikstad, nydelig by, men trivdes kun i sentrum. Jeg bodde ca 15 min spasertur fra sentrum, like ved togstasjonen, og der trivdes jeg ikke så godt…. Mye nedslitt og ustelte bygg, rett og slett litt uhyggelig. Og selv om Fredrikstad ligger like ved sjøen, så var det like vell litt avstand til steder man hadde tilgjengelighet til å komme seg uti sjøen, ikke bare oppbygget elv kant 😅 Bra du nevner dette med tilgjengeligheten på kollektiv trafikk, jeg har bil, men det er veldig beleilig med å ha muligheten 😊 Slik du beskriver det, så virker det som Tønsberg passer bedre for meg, enn Horten 😊 Spennende at du nevner harmonisk i Fredrikstad vs Tønsberg, den er jeg veldig nysgjerrig på! Jeg bodde i Oslo i et par år (bak slottet), og det ble ALT for slitsomt for meg. Men jeg tenker uansett ikke å bo i Tønsberg sentrum, hadde vært fint med et hus mer mot skogen, mulighet til å ta bussen til sentrum og alt det kan tilby, samt like lang kjøretur til sjøen eller kyststier 😊 og bademuligheter! ts Anonymkode: b53b2...ffb
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #6 Skrevet 27. september 2021 Sandefjord er en mellomting mellom Tønsberg og Horten når det kommer til størrelse på sentrum. Bysentrum er ganske pent, men det er lite liv der. Vil du ha byliv, er nok Tønsberg best å gå for. Men det er veldig mange fine steder ved kysten i Sandefjord, mye turmuligheter hvis du er interessert i det. Å bo helt ute ved kysten er dyrt, men det gjelder jo hele Oslofjorden. Lenger inn, spesielt nord for sentrum, er det mer levelige priser. Anonymkode: 4c973...0b8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #7 Skrevet 27. september 2021 Jeg ville valgt Tønsberg. Jeg bor i Tønsberg da og har gjort det hele livet, og jeg trives veldig godt. Anonymkode: 822cc...860 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #8 Skrevet 27. september 2021 Tønsberg uten tvil. Anonymkode: ae1b6...546 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 Nå begynner prisene utenfor byene å bli temmelig høye også, men du bør undersøke litt rundt området Andebu og Kodal (Sandefjord kommune). Da har du en 30 minutters kjøretur til sjøen, samtidig som du er nær skog og natur der du bor. Stokke (Sandefjord kommune) er også et veldig fint sted, med kort vei ned til vannet. Anonymkode: be0d6...ece
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #10 Skrevet 27. september 2021 Tønsberg er vel den eneste skikkelige byen. Men det er ganske dyrt. Anonymkode: a1637...646 1
Hønselouisa Skrevet 28. september 2021 #11 Skrevet 28. september 2021 Jeg bor i gamle Re, som er mellom Horten og Tønsberg (er del av Tønsberg kommune nå). Det er ca 25 minutter til begge byene, i tillegg har vi vårt eget lille sentrum med det meste som trengs av butikker. Boligene er ikke fryktelig dyre, spesielt hvis du holder deg utenfor boligfeltene. Vi har masse skog og flere fine vann, og så kjører du til sjøen på 20 minutter. 2
Nusket Skrevet 17. juni 2022 #12 Skrevet 17. juni 2022 On 9/27/2021 at 9:39 AM, AnonymBruker said: Tønsberg er vel den eneste skikkelige byen. Men det er ganske dyrt. Anonymkode: a1637...646 Hvordan er Tønsberg den eneste "skikkelige" byen? Hva gjør dette til en mer "skikkelig" by enn Sandefjord egentlig? Sandefjord har et godt sentrum med masse butikker, bra kjøpesenter midt i sentrum, badeparken med masse konserter og liv om sommeren, brygga med med restauranter og barer. 1
Honeywell Skrevet 17. juni 2022 #13 Skrevet 17. juni 2022 Fordelen med Sandefjord er at det er nærmere Larvik. Masse turmuligheter langs kysten. Stavern, Nevlunghavn, Mølen.... Også Kjerringvik og Ula som ligger nærmere Sandefjord. Ikke alt for langt unna Tønsberg heller. Samtidig som Tønsberg virkelig er et høl om man kjører bil. Pluss snobbete folk Hilsen født og oppvokst i Larvik. (Bor nå i Oslo)
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #14 Skrevet 17. juni 2022 Toget går ikke innom Horten. Stress å måtte ta buss ut til Skoppum for å kunne ta toget. Anonymkode: d06ad...cbd 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #15 Skrevet 17. juni 2022 Honeywell skrev (1 time siden): Også Kjerringvik og Ula som ligger nærmere Sandefjord. Ikke alt for langt unna Tønsberg heller. Samtidig som Tønsberg virkelig er et høl om man kjører bil. Pluss snobbete folk Hilsen født og oppvokst i Larvik. (Bor nå i Oslo) Null problem å kjøre bil i Tønsberg. Noe kø i rushtiden, men ellers er det ikke vanskeligere å kjøre der enn andre byer. Noe kronglete hvis du av en eller annen grunn skal kjøre helt inni de gamle boområdene helt midt i sentrum med gamle hus og trange gater, men sånn er det i de fleste byer i Norge. Anonymkode: d06ad...cbd 2
Honeywell Skrevet 17. juni 2022 #16 Skrevet 17. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Null problem å kjøre bil i Tønsberg. Noe kø i rushtiden, men ellers er det ikke vanskeligere å kjøre der enn andre byer. Noe kronglete hvis du av en eller annen grunn skal kjøre helt inni de gamle boområdene helt midt i sentrum med gamle hus og trange gater, men sånn er det i de fleste byer i Norge. Anonymkode: d06ad...cbd Jeg sa vel aldri at det er vanskelig. Bare utrolig tungvint med kø, bomringer i bøtter og spann, og ikke en parkeringsplass som ikke koster penger. Til å være en såpass liten by, så er Tønsberg et høl å kjøre bil i. Veldig dårlig by design Endret 17. juni 2022 av Honeywell Typo
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #17 Skrevet 17. juni 2022 Holmestrand begynner jo å ta seg opp nå. Der er det også jernbanestasjon midt i byen. Prismessig er det billigere enn i Tønsberg. Vokste opp i Horten, og den gang var byen full av ryktespredning og narkotika. Vet om folk som fikk dårlig rykte på 70 og 80 tallet, som aldri har blitt kvitt de ryktene. Anonymkode: cea7f...627 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #18 Skrevet 17. juni 2022 35 minutter siden, AnonymBruker said: Holmestrand begynner jo å ta seg opp nå. Der er det også jernbanestasjon midt i byen. Prismessig er det billigere enn i Tønsberg. Vokste opp i Horten, og den gang var byen full av ryktespredning og narkotika. Vet om folk som fikk dårlig rykte på 70 og 80 tallet, som aldri har blitt kvitt de ryktene. Anonymkode: cea7f...627 Det gjelder jo for alle steder Anonymkode: 12ecd...f59 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #19 Skrevet 17. juni 2022 Du vil bo i en hytte i skogen, men samtidig i sentrum? Jeg bor i Horten, men hadde bodd i Tønsberg hvis jeg hadde kunnet velge. Men med de kriteriene du nevner (Langt til naboen, billig bolig, mulighet for bil) så tror jeg kanskje Horten hadde passet deg best av de stedene du nevner. Det er bare 30 minutter med bil til Tønsberg, jeg kjører dit flere ganger i uka pga diverse ærender (Biltema, spesialbutikker, legesenter, treffe venner etc) Anonymkode: a53f4...b80
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #20 Skrevet 17. juni 2022 Honeywell skrev (1 time siden): Jeg sa vel aldri at det er vanskelig. Bare utrolig tungvint med kø, bomringer i bøtter og spann, og ikke en parkeringsplass som ikke koster penger. Til å være en såpass liten by, så er Tønsberg et høl å kjøre bil i. Veldig dårlig by design Nå er det vel noen år siden det var bom i Tønsberg, da. Gratis parkering midt i byen er vel ikke vanlig noen steder, med en gang du kommer utenfor bykjernen er det nok av gratis parkering. Man kan jo parkere gratis på Kilen og så gå inn til sentrum, f.eks. Bydesign? Du er klar over at det er Norges eldste by? Det er fra lenge før man drev med bydesign😜 Ja, jeg bor i Tønsberg 😂 Jeg synes forøvrig det er veldig lett å kjøre bil i Tønsberg, det største problemet er kø i helgene på sommeren når alle hyttefolka og turistene skal midt gjennom byen og ut til Tjøme. Derav den lange lokale debatten om en bro til ut på øyene. Anonymkode: 63341...0f9 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå