Gå til innhold

For de over 35 år - kommer du til å ta NIPT test? NIPT erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er gratis tilbud for de som er over 35 år ved termin. Men har lest her at de tester for lite sykdommer i Norge i forhold til Danmark?

Jeg blir over 35 ved en evt. termin og ønsker testen. Hadde jo vært også vært kjekt å vite kjønn så tidlig, men det gjør de visst ikke i Norge heller, dersom man ikke betaler for privat test?

Noen som har tatt ordinær tilbud NIPT som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
SuzsuZ skrev (7 minutter siden):

Det er gratis tilbud for de som er over 35 år ved termin. Men har lest her at de tester for lite sykdommer i Norge i forhold til Danmark?

Jeg blir over 35 ved en evt. termin og ønsker testen. Hadde jo vært også vært kjekt å vite kjønn så tidlig, men det gjør de visst ikke i Norge heller, dersom man ikke betaler for privat test?

Tilbudet kommer ikke før ut i 2022.

Anonymkode: ec338...246

• Liker 3
Skrevet

Oh..ja da er det ikke rart jeg ikke leser så mye om det. 😅 Fra 01.01.22 håper jeg?

Skrevet
SuzsuZ skrev (Akkurat nå):

Oh..ja da er det ikke rart jeg ikke leser så mye om det. 😅 Fra 01.01.22 håper jeg?

Det vet man ikke da det ikke er satt i system enda. Kan fort gå langt ut i 2022 kjenner jeg Norge rett.

• Liker 1
Skrevet
SuzsuZ skrev (4 timer siden):

Jeg er 34 år og, og 35 ved termin. Jeg tok NIPT test privat. De tilbyr ikke dette offentlig enda. De aller fleste gynekologer vil nok si det samme til deg også; at sjansen er veldig stor for å få et friskt barn i vår alder, så NIPT er ikke nødvendig. Jeg valgte allikevel dette, fordi det ble altfor stressende for meg. Jeg tenkte på NIPT allerede i uke 8 og 12, men tok ikke, for jeg tenkte at sjansen for at noe går galt er veldig liten. I ukene etter det, så gikk jeg bare rundt og tenkte, googlet og angret på at jeg ikke tok testen. Dette var ikke greit for meg å leve med, ble sliten. Så i uke 15 tok jeg NIPT testen😊

Anonymkode: 68d53...6c4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 34 år og, og 35 ved termin. Jeg tok NIPT test privat. De tilbyr ikke dette offentlig enda. De aller fleste gynekologer vil nok si det samme til deg også; at sjansen er veldig stor for å få et friskt barn i vår alder, så NIPT er ikke nødvendig. Jeg valgte allikevel dette, fordi det ble altfor stressende for meg. Jeg tenkte på NIPT allerede i uke 8 og 12, men tok ikke, for jeg tenkte at sjansen for at noe går galt er veldig liten. I ukene etter det, så gikk jeg bare rundt og tenkte, googlet og angret på at jeg ikke tok testen. Dette var ikke greit for meg å leve med, ble sliten. Så i uke 15 tok jeg NIPT testen😊

Er NIPT like sikkert som morkakeprøve eller fostervannsprøve? Med sikkert mener jeg om du får sikre resultater? Altså at de 100% kan utelukke downs syndrom f.eks.?

Anonymkode: 4bccf...22c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er NIPT like sikkert som morkakeprøve eller fostervannsprøve? Med sikkert mener jeg om du får sikre resultater? Altså at de 100% kan utelukke downs syndrom f.eks.?

Anonymkode: 4bccf...22c

Det er 99% sikkert at NIPT avdekker trisomi. Hvis testen din slår ut positiv, så betyr det at det er mer enn 50% sjanse for at barnet har trisomi. Dette betyr at du er nede på 50/50. Dette må derfor bekreftes med en fostervannsprøve i tillegg.

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! Det er liten sjanse men høyere enn da man var i 20 årene ja, så jeg kommer til å ta privat om tilbudet ikke er ute enda. For som du nevner, kan det være mye unødvendig bekymring rundt dette. ☺️

Skrevet

Tar den selv om jeg må betale selv

Anonymkode: e358a...def

• Liker 1
Skrevet

Med mindre man er en av de få som tenker det er hipp som happ om man får et barn med kromosomavvik eller ikke og heller ikke tenker det er en fordel å ha tid til å forberede seg mentalt før man evt. får en slik baby, så er det vel ingen grunn til å IKKE ta NIPT-testen? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Unntak kanskje for de som tenker sannsynligheten for å få et slikt barn er så liten at det ikke er noen grunn til å styre med det, men da er det jo veldig mange andre forholdsregler man også kan drite i.

Anonymkode: 44ff9...0a9

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Tilbudet kommer ikke før ut i 2022.

Noe som er en skandale da vedtaket på det tidspunktet vil være 2 år gammelt.

Anonymkode: 9b842...e55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Med mindre man er en av de få som tenker det er hipp som happ om man får et barn med kromosomavvik eller ikke og heller ikke tenker det er en fordel å ha tid til å forberede seg mentalt før man evt. får en slik baby, så er det vel ingen grunn til å IKKE ta NIPT-testen? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Unntak kanskje for de som tenker sannsynligheten for å få et slikt barn er så liten at det ikke er noen grunn til å styre med det, men da er det jo veldig mange andre forholdsregler man også kan drite i.

Det er økt risiko for abort etter en slik test...

Anonymkode: cccc1...632

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er økt risiko for abort etter en slik test...

Anonymkode: cccc1...632

Ja fordi man velger abort etter å ha fått et negativt svar mener du? Det er ingen risiko for abort pga. selve NIPT-testen som jo er en blodprøve. Her blander du nok med fostervannsprøve.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ankepunktet er vel at man i praksis kommer til å fjerne Downs Syndrom fra befolkningen ved å gjøre dette. Det viser i alle fall statistikken, på hvor mange som aborterer etter å ha funnet det. Så er det spørsmål om dette er noe vi kan leve med. Jeg sier ja godt skjult bak anonymbruker, for dette er ikke helt greit å si høyt. Og det skjønner jeg jo forsåvidt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ankepunktet er vel at man i praksis kommer til å fjerne Downs Syndrom fra befolkningen ved å gjøre dette. Det viser i alle fall statistikken, på hvor mange som aborterer etter å ha funnet det. Så er det spørsmål om dette er noe vi kan leve med. Jeg sier ja godt skjult bak anonymbruker, for dette er ikke helt greit å si høyt. Og det skjønner jeg jo forsåvidt.

Ja jeg registrerer at noen sier dette, men selv forstår jeg ikke at dette er et saklig argument. Syns det å anse Downs som nærmest en egen type "menneskerase" som for all del ikke må bli utryddet er utrolig snodig - hvorfor da sette grensen ved Downs? Da kunne man vel sagt det samme om alle andre typer biologiske avvik også da - uavhengig av om de anses som positive eller negative? Kromosomavvik er jo et avvik ingen ønsker seg. Å redusere antall personer som må leve med dette må jo utelukkende være positivt for alle - kanskje med unntak for de som allerede har Downs da, men skal man virkelig gå inn for å øke antall personer med en lidelse for å gjøre lidelsen i snitt litt mindre på de som har den? Veldig rar argumentasjon. Blir jo som å gå inn for å øke andelen fattige sånn at det ikke er like stigmatiserende å være fattig lengre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja fordi man velger abort etter å ha fått et negativt svar mener du? Det er ingen risiko for abort pga. selve NIPT-testen som jo er en blodprøve. Her blander du nok med fostervannsprøve.

For å være sikker nå man uansett ta fostervannsprøve. NIPT testene indikerer jo bare 50/50sjanges for kromosomavvik. Og da risikerer man å abortere bort et friskt barn også.

Skrevet

Kromosomavvik kan jo ofte avdekkes ved å se på nakkefolden i uke 11-13, hvor mye sikrere er NIPT testene?

Skrevet

Jeg er 36 år og bor i Sverige. Jeg får tilbud om duotest (tidlig ultralyd+blodprøve) offentlig, og henvisning videre til NIPT om det er funn der. Jeg kunne også betalt 5-6000 for å ta NIPT privat, men velger å ikke gjøre det. Sjansen for at noe er galt OG at det ikke blir fanget opp på duotesten er såpass liten at det ikke er verdt de pengene for min del. Om jeg fikk tilbud uten å betale for det selv hadde jeg gjort det, dog. 

Anonymkode: 6abd5...a7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 36 år og bor i Sverige. Jeg får tilbud om duotest (tidlig ultralyd+blodprøve) offentlig, og henvisning videre til NIPT om det er funn der. Jeg kunne også betalt 5-6000 for å ta NIPT privat, men velger å ikke gjøre det. Sjansen for at noe er galt OG at det ikke blir fanget opp på duotesten er såpass liten at det ikke er verdt de pengene for min del. Om jeg fikk tilbud uten å betale for det selv hadde jeg gjort det, dog. 

Hva viser blodprøven du får? Er ikke NIPT også blodprøve da? Evt forskjellen?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva viser blodprøven du får? Er ikke NIPT også blodprøve da? Evt forskjellen?

Uten at jeg kan for mye om dette - så er NIPT en blodprøve der de finner fosterets arvestoff i blodet til mor. Fra forholdet mellom antall kromosomer kan de da påvise trisomier. Det er relativt ny teknologi, og en vanskelig/kostbar analyse å gjøre. Blodprøven i forbindelse med duotest måler visse hormoner osv. i blodet til mor, tror jeg. Sammen med mål fra ultralyd (nakkefold m.m.) så kombinerer de ulike markører for å regne ut en total sannsynlighet for kromosomavvik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...