AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Som det står i overskriften, jeg lekt med tanke på å skaffe meg et lite drivhus, om man kan kalle det det. Ikke til noe store greier, men for å ha urter i. Jeg liker veldig gode dette her, og kommer nok til å kjøpe dette: https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/jord-planter-og-blomster/2097891?v=ObsBygg-5905197226118&gclid=Cj0KCQjwqKuKBhCxARIsACf4XuHQyK3skCBDR69rr2vyyN1jcZC-PzeUwiL9SXj4QXBWpg9Giwhb5V8aAk2iEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Men hva annet må jeg tenke på. Hva trenger jeg? Jord antar jeg, men hva slags jord? Gjødsel? Noen anbefalinger på hvor jeg bør kjøpe frø? De selger noe på Europris, men er plantasjen eller en anne plantebutikk et bedre valg? Jeg vet det kanskje er feil årstid å så ting på høsten, men det er vel grunnen til at man har drivhus, å kunne ha vekster hele året 😅 Eller burde jeg kjøpe inn og la drivhuset ligge til våren? Anonymkode: 501a6...014
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 Du kan dyrke i drivhus hele året, men det krever varme og ekstra lys. Nå er jeg ikke sikker på om de mener at det du viser til er egnet til å ha utendørs hele året. Hadde nok ventet til våren med utendørs, men du kan dyrke urter innendørs hele året. Bare det får nok lys. Anonymkode: 7379b...405 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #3 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du kan dyrke i drivhus hele året, men det krever varme og ekstra lys. Nå er jeg ikke sikker på om de mener at det du viser til er egnet til å ha utendørs hele året. Hadde nok ventet til våren med utendørs, men du kan dyrke urter innendørs hele året. Bare det får nok lys. Anonymkode: 7379b...405 Det står «Dyrking inne og ute - året rundt», så tenker det da må kunne funke ute hele året. Har ikke plass inne til å ha det, så det må stå ute. Anonymkode: 501a6...014
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #4 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det står «Dyrking inne og ute - året rundt», så tenker det da må kunne funke ute hele året. Har ikke plass inne til å ha det, så det må stå ute. Anonymkode: 501a6...014 Ja, jeg så det. Men du må nok eventuelt fore den ekstra med bobleplast, ha varme og plantelys i den. Den må nok også isoleres ekstra i bunn og kantene, med f.eks isopor. De fleste urter tåler frost dårlig. Men det er bare å prøve seg fram. Anonymkode: 7379b...405 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #5 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, jeg så det. Men du må nok eventuelt fore den ekstra med bobleplast, ha varme og plantelys i den. Den må nok også isoleres ekstra i bunn og kantene, med f.eks isopor. De fleste urter tåler frost dårlig. Men det er bare å prøve seg fram. Anonymkode: 7379b...405 Takk for tips, det er ikke noe jeg ville tenkt på 😅 Anonymkode: 501a6...014
Million Skrevet 22. september 2021 #6 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet det kanskje er feil årstid å så ting på høsten, men det er vel grunnen til at man har drivhus, å kunne ha vekster hele året 😅 Eller burde jeg kjøpe inn og la drivhuset ligge til våren? Anonymkode: 501a6...014 Problemet med å så om høsten er jo lyset. Eller mangelen på lys, rettere sagt. Men kjøper du kunstig plantebelysning og henger over urtedrivhuset ditt, vil de jo få dekket det behovet. Men det kan være litt dyrt da, så du bør kanskje ha planer om å dyrke urter over lengre tid, for at plantelys-innkjøpet skal svare seg. Eksempel på plantelys. Du kan bruke plantelyset til andre planter hjemme om urtehagen ikke viste seg å være så spennende likevel. Mange planter som trenger tilskudd av lys under norske vintere og høster. Hvis du ikke har ekstra plantelys til, ville jeg lagt planene om urtehage på is til våren kommer. 3
Mhmjadda Skrevet 23. september 2021 #7 Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det står «Dyrking inne og ute - året rundt», så tenker det da må kunne funke ute hele året. Har ikke plass inne til å ha det, så det må stå ute. Anonymkode: 501a6...014 Det funker kaaanskje ute hvis du bor i en mild klimasone, har godt med sol der det står, og litt varme på natta. Avhenger av hvilke urter du vil ha. Mange urter krever mye varme og lys, og det er vanskelig i Norge om vinteren. Om sommeren må du nok innstille deg på å ta av og på lokket hver dag, siden det kommer til å bli (altfor) varmt. Har dårlig erfaring med slike små drivhus, fordi jeg ikke gidder arbeidet med dem.
Million Skrevet 23. september 2021 #8 Skrevet 23. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det står «Dyrking inne og ute - året rundt», så tenker det da må kunne funke ute hele året. Har ikke plass inne til å ha det, så det må stå ute. Anonymkode: 501a6...014 Så det er et utendørs-drivhus du har planer om? Da dør jo urtene. Ingen urter overlever og vokser i et uoppvarmet drivhus ute i Norge. Det kan kanskje lunkes litt inne i drivhuset på dagtid på solrike vinterdager, men så fort solen forsvinner og om natten, blir det iskaldt og de fleste steder i landet vårt vil det bli minusgrader på natt osv. Drivhusplanene må nok vente til våren, om du skal ha det ute her i landet. Ingenting vokser utendørs i Norge om vinteren uten tilskudd av både varme og lys. Endret 23. september 2021 av Million 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå