AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Er litt over 14 uker på vei nå, og har vært til første svangerskapskontroll hos legen og tidlig ultralyd, men ingen har nevnt noe om jordmor. Når er det vanlig å gå til jordmor, og hvordan går man frem? Anonymkode: 18b7d...112
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er litt over 14 uker på vei nå, og har vært til første svangerskapskontroll hos legen og tidlig ultralyd, men ingen har nevnt noe om jordmor. Når er det vanlig å gå til jordmor, og hvordan går man frem? Anonymkode: 18b7d...112 Søk opp helsestasjonen i kommunen der du bor og ring jordmor 😊 Anonymkode: 2b85f...4e8 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #3 Skrevet 22. september 2021 Jepp, søker du kommune+jordmor får du opp kontaktinfo, så er det bare å ringe eller sende epost, bare si at du er gravid og ønsker oppfølging av jordmor Man kan ha alle kontroller hos jordmor, de tar gjerne inn fra uke 6-8 om man er førstegangs for tidlig samtale, men siden du allerede er 14 uker på vei og har vært hos legen så tipper jeg jordmor vil ha deg inn om et par uker Det er litt ulike rutiner i de forskjellige kommunene Anonymkode: 2a244...b38 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #4 Skrevet 22. september 2021 Som de andre sier kontakter man helsestasjonen selv. Bor du i en stor kommune som feks Oslo søker du opp bydelen din sin helsestasjon. Jeg sendte bare mail og sa jeg var gravid og ønsket svangerskapskontroll og sa hvor langt jeg var på vei. Fikk mail tilbake 1-2 dager etterpå med time til 24-ukers-kontrollen. Noen helsestasjoner har stor pågang så greit å kontakte dem med en gang. Anonymkode: 39338...14e 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #5 Skrevet 22. september 2021 (Mulig man får time før det i andre kommuner men i bydelen i Oslo er det så stor pågang så der sa de at det ikke var mulig å få time før neste faste kontroll, men jeg kunne eventuelt få snakke med en sykepleier på telefon før det om jeg hadde spørsmål) Anonymkode: 39338...14e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #6 Skrevet 22. september 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jepp, søker du kommune+jordmor får du opp kontaktinfo, så er det bare å ringe eller sende epost, bare si at du er gravid og ønsker oppfølging av jordmor Man kan ha alle kontroller hos jordmor, de tar gjerne inn fra uke 6-8 om man er førstegangs for tidlig samtale, men siden du allerede er 14 uker på vei og har vært hos legen så tipper jeg jordmor vil ha deg inn om et par uker Det er litt ulike rutiner i de forskjellige kommunene Anonymkode: 2a244...b38 Noen helsestasjoner tar ikke glukosebelastningstest så da må det gjøres hos fastlegen men det gir helsestasjonen beskjed om isåfall da Og i Oslo er det stor pågang så der må man ta et par av kontrollene hos fastlegen sto det på nettsidene til helsestasjonen.. Anonymkode: 39338...14e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #7 Skrevet 23. september 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Noen helsestasjoner tar ikke glukosebelastningstest så da må det gjøres hos fastlegen men det gir helsestasjonen beskjed om isåfall da Og i Oslo er det stor pågang så der må man ta et par av kontrollene hos fastlegen sto det på nettsidene til helsestasjonen.. Anonymkode: 39338...14e Joa, men glukosebelastningstest er ikke en svangerskapskontroll, men en prøvetaking (som heller ikke fastleger nødvendigvis gjør- jeg ble henvist til fürst) så det kommer i tillegg av selve kontrollen rutineultralydundersøkelsen tas alltid på sykehuset og blodprøver er det noen helsestasjoner som ikke tar. Jeg hadde alle kontroller hos jordmor i Oslo på min helsestasjon, de tok også blodprøver, så tilgang varierer mellom bydelene og tid på året 👍 Man må bare ta kontakt å høre hva de kan tilby Anonymkode: 2a244...b38 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #8 Skrevet 23. september 2021 Der jeg bor er det vanlig med en blanding. Er annenhver gang hos lege/jordmor. Anonymkode: 2b85f...4e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå