AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Jeg fikk ufør innvilget ifjor. Jobbet i nesten 20 år før jeg ble syk. Hvert år registrerte jeg høyere inntekt enn det jeg visste jeg fikk. Ble trukket høyere skatt gr det. Det var min form for tvungen sparing og funket for meg. Nå som jeg har blitt gradert ufør, så registrerer jeg fortsatt høyere lønn, og X-tra trekk på jobben og hos nav. Høyere lønn hos nav gir mindre pr mnd i trygd, men gir en etterbetaling året etter. Igjen min form for tvungen sparing. Det høres ut som om jeg sparer meg til fant, men det er ikke snakk om storebeløp i det store og hele. Men nå ble jeg litt usikker egentlig. Tenk om nav tror meg på at jeg har økt inntektsevnen betraktelig etter å fått innvilget uføre. Dette stemmer ikke i det hele tatt. Eks så har jeg jobbet 6-7 X-tra vakter hittil dette året, fordelt på 4-5 mnd, dvs noen måneder helt uten og noen m en eller to i mnd. De vil jo se fra år til år at jeg tjener ikke på langtnær så mye som jeg oppgir. Til syvende og sist så lurer jeg på om det i det hele tatt er lov med det jeg gjør? Altså oppgi feil med vilje. Anonymkode: 728e8...db5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 Usikker på lovligheten i dette, nav er ikke veldig glad i at man oppgir feil. Ville heller trukket mye mer skatt og spart på den måten. Da gjør du hvertfall ikke noe feil. Anonymkode: 8ccca...9f1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #3 Skrevet 22. september 2021 Det er helt lov ts, du kan oppgi hvor mye du vil. Du kan bare ikke oppgi lavere enn det du har tjent hittill i år. Etteroppgjøret fungerer omtrent helt likt som skatteoppgjøret. Du skal heller ikke være redd for at nav vurderer arbeidsevnen din på nytt, ihvertfall slik regelverket er i dag. De vurderer kun om du søker om høyere grad (eller begynner å jobbe fullt omtrent samtidig som du får innvilget uføretrygd). Anonymkode: fa2fc...ed6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå