Gå til innhold

Menn som misforstår forskjellen mellom å være frivillig hjemmeværende og ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært i 2 forhold etter at jeg ble ufør, og dette har vært problematisk begge gangene. 

Jeg prøver å forklare at om jeg hadde klart å styre hele skuta hjemme, så hadde jeg vært gradert ufør. Men jeg er 100%. De begge forventet at jeg skulle gjøre absolutt alt hjemme, da de var i jobb. Det ble mye klaging, furting og mas om alt jeg ikke gjorde, og forventningene til meg.

Jeg ønsker ikke dette igjen. Hvordan kan jeg forklare dette til fremtidig partner, så de er mer klar over situasjonen og hva de kan forvente?

Noen dager orker jeg mye, andre dager kan jeg gå helt amok og skubbe dusjen ect, men så plutselig kommer det et par dager hvor jeg ikke klarer gjøre noen ting, gjerne etter dager jeg har presset meg for hardt

Anonymkode: da91e...1c3

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du på liv og død bo med noen? Vær kjærester i stede

• Liker 22
Skrevet
Hmmmmmm skrev (2 minutter siden):

Dette ☝️

• Liker 3
Skrevet

Hvis du vil bo med dem ville jeg ha forklart tydelig at du er syk. Du har ikke samme kapasitet som dem, selv om du er hjemme. Du har ikke fri, du lever et liv med sykdom. Når de har fri en uke har de overskudd, når du har fri fri uke er du like syk, selv om sykdommen varierer. Det er en grunn til at du er ufør, det betyr at du ikke har arbeidsevne som de har. Og det betyr både i jobbsammenheng og hjemme.

Jeg ville også vist de dårlige dagene. Vis hva som skjer dagen etter du skrubbet badet. Vær ærlig. Forklar med ord de kan forstå, f.eks "dagen etter jeg har gjort for mye føles det likt som influensa og en hangover samtidig. Jeg er kvalm, har smerter, feber, og kroppen og hodet er som sirup. De dagene klarer jeg ikke å gjøre noe som helst, og da trenger jeg å få hvile uten dårlig samvittighet med tanke på husarbeid". Det aller meste husarbeidet kan fint utsettes.

Anonymkode: d7b91...c6f

• Liker 9
Skrevet

Jeg er i fasen med aap nå, mannen min tror jeg skal ta meg av alt hjemme fortsatt.. 

Jeg begynner å se det slik at det er han som gjør meg syk.. 

Anonymkode: f8c7c...710

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er i fasen med aap nå, mannen min tror jeg skal ta meg av alt hjemme fortsatt.. 

Virkelig? Klem til deg.

Jeg er selv på AAP. Mannen min ser meg hver dag, og han ser hvor syk jeg er. Han har steppet opp og gjør det han kan for at jeg skal få hvile og ha en sjans til å bli frisk. Så vondt å høre at du ikke har den støtten hjemme. Kan du gi han noe info om hva du sliter med, så han kan lese litt om det? Kan van være med på en legetime og få det forklart, så han forstår hvorfor du ikke nå er en hushjelp men en person som er syk? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Føler med deg 😫 Eksen min sa han forventet at jeg skulle bli frisk igjen og sa han skammet seg over situasjonen min, og vi måtte for guds skyld holde det hemmelig for familien hans. Familien hans var ofte på besøk, og moren hans var en vaske freak. Så da fikk jeg prepp der også…. 

Å være i et forhold med noen som ikke forstår situasjonen vi er i, GJØR oss dårligere. Tro meg!!! 

Mannen din må enten forstå hvorfor du er i AAP, ellers må du revurdere forholdet… hva med å ta han med til enten psykolog eller lege?

ts

• Liker 3
Skrevet
Hmmmmmm skrev (22 minutter siden):

På et tidspunkt, så er det veldig naturlig del av forholdet for meg at man blir samboere 🙈 men man er jo kjærester en stund først

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du vil bo med dem ville jeg ha forklart tydelig at du er syk. Du har ikke samme kapasitet som dem, selv om du er hjemme. Du har ikke fri, du lever et liv med sykdom. Når de har fri en uke har de overskudd, når du har fri fri uke er du like syk, selv om sykdommen varierer. Det er en grunn til at du er ufør, det betyr at du ikke har arbeidsevne som de har. Og det betyr både i jobbsammenheng og hjemme.

Jeg ville også vist de dårlige dagene. Vis hva som skjer dagen etter du skrubbet badet. Vær ærlig. Forklar med ord de kan forstå, f.eks "dagen etter jeg har gjort for mye føles det likt som influensa og en hangover samtidig. Jeg er kvalm, har smerter, feber, og kroppen og hodet er som sirup. De dagene klarer jeg ikke å gjøre noe som helst, og da trenger jeg å få hvile uten dårlig samvittighet med tanke på husarbeid". Det aller meste husarbeidet kan fint utsettes.

Tusen Takk!! ❤️
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da er det vel på tide å flytte, kanskje du blir friskere?

Anonymkode: 3d240...28f

• Liker 6
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er å være ufør, men jeg vet hvordan det er å være samboer. Og da driver man en husholdning sammen, og da kan man ikke helt styre sitt eget løp. Klarer man å si til den andre at "nå orker jeg ikke" og overlate ALT til den andre uten dårlig samvittighet, så klarer du gjerne å være samboer. Men klarer du ikke det, så bør du ikke flytte sammen med noen. Da bør du faktisk være særboer, og ta alt i eget tempo med GOD samvittighet! Og vite at de dagene du ikke orker, så går det ikke ut over noen andre enn deg selv.

Anonymkode: 44f74...01d

• Liker 5
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Det må jo mangle noe på forstanden når de forventer at en syk person skal klare belastningen med å være en annen persons tjener.

Folk er rare.  Jeg hadde en kollega som nektet å pensjonere seg før kona også ble pensjonist, pga at han ikke kunne fordra husarbeid.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden):

Det må jo mangle noe på forstanden når de forventer at en syk person skal klare belastningen med å være en annen persons tjener.

Var litt slik jeg følte det ja,…

ts

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan det er å være ufør, men jeg vet hvordan det er å være samboer. Og da driver man en husholdning sammen, og da kan man ikke helt styre sitt eget løp. Klarer man å si til den andre at "nå orker jeg ikke" og overlate ALT til den andre uten dårlig samvittighet, så klarer du gjerne å være samboer. Men klarer du ikke det, så bør du ikke flytte sammen med noen. Da bør du faktisk være særboer, og ta alt i eget tempo med GOD samvittighet! Og vite at de dagene du ikke orker, så går det ikke ut over noen andre enn deg selv.

Anonymkode: 44f74...01d

Er sant det. Det vil gå bra, så lenge jeg har en partner som også gjør noe hjemme. Om begge er i jobb, så forventes det jo ofte at begge to har oppgaver hjemme, fordelt på hva man liker best å gjøre. Det er det jeg trenger. En mann som gjør noe, har sine oppgaver og jeg mine. Selv om jeg ikke alltid klarer henge etter min egen timeplan. Men de jeg har vært med, forventer at jeg gjør ALT, siden jeg er hjemme hele tiden… også skal de komme hjem til et plettfritt hjem, slenge bena på bordet og få middag. De har ment det er det minste jeg kan gjøre, siden de er utslitt etter jobb og jeg bare har gått rundt hjemme

ts

Skrevet
Hmmmmmm skrev (47 minutter siden):

Hva med om enkelte MENN begynner å rydde opp etter seg selv og bidra mer i hjemme?? Ts ØNSKER å bo med noen i fremtiden og NOEN andre ønsker å bo hver for seg. 

TS, om du ønsker å finne en mann i fremtiden så hadde jeg sett hva hva de selv stiller opp med i hjemmet, still krav til dem også. Finn deg en MANN ikke en gutt som bor hos «mamma». Dere bor der SAMMEN og da skal BEGGE bidra. Havnet selv i et slikt forhold hvor jeg hadde 100 % og gjorde ALT hjemme. 

Anonymkode: b9704...af0

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med om enkelte MENN begynner å rydde opp etter seg selv og bidra mer i hjemme?? Ts ØNSKER å bo med noen i fremtiden og NOEN andre ønsker å bo hver for seg. 

TS, om du ønsker å finne en mann i fremtiden så hadde jeg sett hva hva de selv stiller opp med i hjemmet, still krav til dem også. Finn deg en MANN ikke en gutt som bor hos «mamma». Dere bor der SAMMEN og da skal BEGGE bidra. Havnet selv i et slikt forhold hvor jeg hadde 100 % og gjorde ALT hjemme. 

Takk ❤️ Er sant det at jeg trenger å finne meg en mann, han ene eksen min var virkelig en guttunge 😳 han hadde heller aldri bodd alene 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Husk at du kan forandre ditt eget tanke-og reaksjonsmønster men ikke andre sitt. Hvis du ikke kan leve med folk som de er så er det påtide å avslutte. 

Anonymkode: 6c779...e30

• Liker 1
Skrevet

Hva med å bare si at du varierer i formen fra dag til dag? Slik er det jo for de fleste av oss, selv om vi ikke-uføre har generelt høyere funksjon. 

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (14 minutter siden):

Hva med å bare si at du varierer i formen fra dag til dag? Slik er det jo for de fleste av oss, selv om vi ikke-uføre har generelt høyere funksjon. 

Ja! Men de elskene mine forsto virkelig ikke dette… håper neste er mer forståelsesfull 😅 Det blir vell et must, noe jeg også må finne ut av før relasjonen blir mer seriøs 

ts

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har også opplevd det, i mitt første ekteskap. Full jobb, unger og tydelig beskjed om at husarbeid var kviinnfolkarbeid 🙁 det varte altfor lenge før jeg gikk.  I neste ekteskap gjorde vi alt sammen.   Gode menn finnes 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...