Gå til innhold

Må jeg kjøpe nye dekk i vinter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dekkene mine på dekkhotell og har fått mail av dem i dag om at det er på tide å avtale tid for bytte. 
Har piggfrie dekk som er fra 2016 og som har 6 mm dybde igjen (iflg dekkhotellet), de anbefaler å bytte fordi gummien er nå såpass gammel at den fort kan bli for harde og dermed gi dårligere grep. 
Jeg kjører mest småturer i sentrale strøk på Østlandet (Oslo og omegn), planlegger absolutt ingen fjellturer i vinter, men vet jo at det innimellom er dager som kan bli utfordrende (for noen og enhver). 
Jeg fikk samme mailen i fjor, da var det 7 mm igjen og jeg tok sjansen på å beholde de gamle... det holdt fint for mitt lille bruk, men var litt ekstra varsom enkelte dager. 
Bør jeg bytte nå eller kan jeg tyne det enda ett år tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke kjøpe ny. De er lovlige å kjøre me så lenge deterover 3mm mønster, men om du burde bytte er noe annet. Min erfaring er at dekk som er 5år er vesentlig dårligere enn nye dekk. 

Anonymkode: c4a1c...340

• Liker 2
Skrevet

Ja, du bør så absolutt bytte. Det kan oppstå farlige situasjoner om du ikke bytter og dekkene dine ikke fungerer som de skal. Jeg vil i alle fall ikke bli en drapsmann i trafikken pga dårlige dekk, og det håper jeg ikke du vil heller :)

Anonymkode: d4d64...679

• Liker 1
Skrevet

Er det en ting jeg aldri gambler med er det trygghet. For meg selv, og andre. 

Anonymkode: 9b077...cfd

• Liker 1
Skrevet

Mine er fra 2014, jeg skal bytte i år 😅 dekk kan ha en levetid på 7-10 år avhengig av bruk og lagring. 

Anonymkode: 8df44...801

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja, du bør så absolutt bytte. Det kan oppstå farlige situasjoner om du ikke bytter og dekkene dine ikke fungerer som de skal. Jeg vil i alle fall ikke bli en drapsmann i trafikken pga dårlige dekk, og det håper jeg ikke du vil heller :)

Anonymkode: d4d64...679

Ja, er det jeg tenker og... takk :)
Jeg liker ikke å være utrygg og ønsker absolutt ikke å være noen risiko for andre heller.

Edit: Jeg ser jeg uttrykte meg klønete i TS, jeg mente selvsagt BØR, ikke må - som andre også har påpekt. 

Endret av Fjugur
la til noe
Skrevet (endret)

Det går nok helt fint å kjøre ett år til på de dekkene. Selv om dekk er ferskvare, så er det nå greit å faktisk bruke dem opp.

At de som selger dekk anbefaler å bytte dem bør man ikke lehhe alt for mye i.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Skrevet

Det er tre ting man ikke sjanser med, det er dekk, bremser og styring. 

Når det er sagt så er ikke 5 år gamle dekk med 6mm dybde noe problem, så lenge de er rett oppbevart. Det beste for gummien er en mørk, tørr og kald kjeller. Har sett såkalte "dekkhotell" som oppbevarer dekkene i fuktige containere, der tempraturen ofte blir 50-60 grader på en sommerdag..... 

Anonymkode: 8b549...97b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har pleid å bytte etter 5-6 år, men under korona har jeg kjørt så mye mindre at dekkene ser ganske greie ut fortsatt.

Skjønner at det blir vanskeligere å bytte da, er jo fort snakk om 5000 kroner.

Likevel er det greit å skifte ut såpass gamle dekk. Kontaktflaten er på størrelsen med fire hender, som gjerne skal holde 2 tonn på plass på alle slags underlag. Ikke gamble med det!

Skrevet

Selv om de er noen år så betyr ikke det at de er blitt dårlige i gummien. 

Anonymkode: 9197f...c63

Skrevet
Fjugur skrev (16 timer siden):

Jeg har dekkene mine på dekkhotell og har fått mail av dem i dag om at det er på tide å avtale tid for bytte. 
Har piggfrie dekk som er fra 2016 og som har 6 mm dybde igjen (iflg dekkhotellet), de anbefaler å bytte fordi gummien er nå såpass gammel at den fort kan bli for harde og dermed gi dårligere grep. 
Jeg kjører mest småturer i sentrale strøk på Østlandet (Oslo og omegn), planlegger absolutt ingen fjellturer i vinter, men vet jo at det innimellom er dager som kan bli utfordrende (for noen og enhver). 
Jeg fikk samme mailen i fjor, da var det 7 mm igjen og jeg tok sjansen på å beholde de gamle... det holdt fint for mitt lille bruk, men var litt ekstra varsom enkelte dager. 
Bør jeg bytte nå eller kan jeg tyne det enda ett år tror dere?

Hvor gamle er dekkene? Hvis de er over fire år så burde du absolutt bytte dekk. Dekkene blir sprøe med tiden så antall mm er ikke alt man skal se på.

Skrevet
supermegleren skrev (Akkurat nå):

Hvor gamle er dekkene? Hvis de er over fire år så burde du absolutt bytte dekk. Dekkene blir sprøe med tiden så antall mm er ikke alt man skal se på.

Dude, du siterer et innlegg som i tredje linje besvarer spørsmålet ditt. Og det er godt diskutert av andre også. Krever ikke så mye å minimum lese TS sitt innlegg??

Anonymkode: 6094e...66b

• Liker 2
Skrevet

Mine dekk er fra 2011. 

Dvs 10 år. Både sommer og vinter.

Holder sikkert noen år til. Har nok med mønster på de.

At gummi blir kanskje hardere er whatever for min del.

Anonymkode: ae8fc...e66

Skrevet
supermegleren skrev (5 minutter siden):

Hvorfor spørre om noe som er så godt beskrevet??

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mine dekk er fra 2011. 

Dvs 10 år. Både sommer og vinter.

Holder sikkert noen år til. Har nok med mønster på de.

At gummi blir kanskje hardere er whatever for min del.

Anonymkode: ae8fc...e66

Så at du får null grep på grunn av harde dekk er ikke så farlig? 

Anonymkode: 8df44...801

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...