Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør ingeniører? Hvor mange forskjellige slags ingeniøryrker finnes det ? :sjenert:

Skrevet

Tja, ingeniører finnes nesten overalt i samfunnet. De har teknisk og matematisk bakgrunn, så typisk beregninger, konstruksjoner av alt fra broer, datamaskiner og møbler... osv. Å spørre hva en ingeniør gjør blir vel mye det samme som å spørre hva du kan bruke en potet til. ;)

Det finnes utallige retninger; NTNU har på sivingstudiene sine 13 linjer, inkludert ting som:

@Datateknikk

@Kommunikasjonsteknologi

@Energi og miljø

@Bygg- og miljøteknikk

@IKT

@Produktdesign

@Geologi

@Marin

@Industriell økonomi og ledelse

@Elektronikk

@Teknisk kybernetikk

...og da kommer jeg ikke på flere. Og disse linjene gir jo en pekepinn på ulike yrker ingeniørene jobber med.

De aller fleste av disse finner du igjen på høyskolene som 3-årige studier, og selvfølgelig kan du bli siving andre steder enn ven NTNU, men her finner du det største miljøet.

Skrevet

Du kan bli ingeniør i nesten alt. :tunge1: Pappa'n min er maskiningeniør og har blant annet jobbet som konstruktør, og jeg blir snart bioingeniør. Så heller ikke at kjemiingeniør var nevnt, men det er også en mulighet.

Skrevet

Du kan også bli VVS-ingeniør.

Men jeg lurer på hva som egentlig ligger i uttrykket ingeniør jeg.

Skrevet
Du kan bli ingeniør i nesten alt. :tunge1: Pappa'n min er maskiningeniør og har blant annet jobbet som konstruktør, og jeg blir snart bioingeniør. Så heller ikke at kjemiingeniør var nevnt, men det er også en mulighet.

Jeg tror Scheherazade holder til i elektrobygget eller der omkring, og nærmer seg sjeldent realfagbygget (der du forøvrig også kan bli siving i matte og fysikk) :P

Skrevet
Du kan også bli VVS-ingeniør.

Men jeg lurer på hva som egentlig ligger i uttrykket ingeniør jeg.

En ingeniør skal gjerne være en pratisk anlagt teoretiker. En teknolog, om du vil. De sitter ikke bare og tenker fram ville ideer som mange akademikere, men de setter dem til verks (enten sine egne eller de ville tankene til de sprø akademikerne).

Ellers kommer nok ordet fra ordet engine - motor.

Skrevet
Jeg tror Scheherazade holder til i elektrobygget eller der omkring, og nærmer seg sjeldent realfagbygget (der du forøvrig også kan bli siving i matte og fysikk) :P

Stemmer det ja! :sjenert: Legg til P15, så er vi der vi ønsker å være...

Skrevet
En ingeniør skal gjerne være en pratisk anlagt teoretiker. En teknolog, om du vil. De sitter ikke bare og tenker fram ville ideer som mange akademikere, men de setter dem til verks (enten sine egne eller de ville tankene til de sprø akademikerne).

Ellers kommer nok ordet fra ordet engine - motor.

Deg om det. Min mening, observasjon og erfaring er at ingeniører er nokså bundet av A4-regler og tenkning at de sjelden tenker utenfor boksen og derfor ikke er nevneverdig kreative.

Det finnes mange plan å være kreativ, initiativrik og innovativ på: ingeniørenes tekno-verden er bare en blant mange områder. En ingeniør holder seg best innenfor sitt smale område og kan sjelden bidra med utenfor sitt eget fagområde.

Jeg kjenner ganske mange ingeniører og et fellestrekk for hele gjengen er at det er bevares mange hyggelige folk der, men drepelig kjedelige mange av dem.

Skrevet

En ingeniør jobber med å løse problemer i ulike områder innen sitt fagfelt, men også i andre områder. På skolen lærer man all teori og praksis i alle fagområder på sin linje, og når man får en jobb, så bruker man dette til å løse rutineoppgaver, forskningsoppgaver, prosjekter osv.

Alle kan kalle seg en ingeniør, det er ikke en beskyttet tittel. Høgskoleingeniør er en beskyttet tittel, og av den grunn så kan man altså forvente en viss felles kompetanse fra disse, uansett hvilken studielinje de går på. Alle skal ha samme plattform når det gjelder matematikk, statistikk, økonomi - ja, alle grunnleggende fag. En bioingeniør er ikke en høgskoleingeniør, og har ikke denne typen kompetanse. Men bioingeniør er også en beskyttet tittel tror jeg, og de som er autoriserte bioingeniører har også en bestemt kompetanse som kommer fra tittelen.

Da jeg gikk på videregående spurte jeg i 2-3 år "hva gjør en ingeniør?", og ingen kunne svare meg ordentlig! Men det er altså ikke ett riktig svar. Jeg er nå uttdannet høgskoleingeniør, og jeg kan fremdeles ikke si i én setning hva jeg kan gjøre, for det er så utrolig masse! Jeg har valgt å gå videre for å bli sivilingeniør, og jeg har merket meg disse forskjellene mellom høgskole og universitet:

- siv.ing.-studentene er mer trent i å tenke kreativt, men mange er igjen hemmet når det kommer til det praktiske

- høgskoleingeniørene har, la oss si 70-80 % av teorimengde som siv.ing.ene har, og har altså 20-30 % mer praktisk øving i studiene. Det merket jeg på beregninger av praktiske oppgaver hvor høgskoleingeniørene hadde gjort det mange ganger før, mens siv.ing.studentene av og til slet med å løse problemet. Jeg vil si dette gjelder for min linje, kjemi, har inntrykk at det kanskje er litt annerledes på de øvrige linjene.

Litt generalisert:

En siv.ing. sier: Hvorfor virker den?

En høg.ing sier: Hvordan virker den?

Skrevet

Og så må jeg si meg litt enig i at høgskoleingeniører kanskje er litt bundet av regler, men det er nå også ganske individuelt da. :) Det finnes siv.ing.er som ikke er all verdens kreative også ;)

Skrevet
Deg om det. Min mening, observasjon og erfaring er at ingeniører er nokså bundet av A4-regler og tenkning at de sjelden tenker utenfor boksen og derfor ikke er nevneverdig kreative.

Det finnes mange plan å være kreativ, initiativrik og innovativ på: ingeniørenes tekno-verden er bare en blant mange områder. En ingeniør holder seg best innenfor sitt smale område og kan sjelden bidra med utenfor sitt eget fagområde.

Jeg kjenner ganske mange ingeniører og et fellestrekk for hele gjengen er at det er bevares mange hyggelige folk der, men drepelig kjedelige mange av dem.

Meg om det?

Jobben deres er jo å sette ting til verks. Hvem tror du designer prosessanleggene, renseanleggene, broene, bilene, flyene og romskipene?

Ofte har noen teroetikere startet det hele med grunnforskningen, men det er ingeniørenes oppgave å industrialisere ideene.

Hvorvidt de er drepende kjedelige har da ingenting med saken å gjøre. Hvorfor følte du deg så truffet av innlegget?

Skrevet
En bioingeniør er ikke en høgskoleingeniør, og har ikke denne typen kompetanse. Men bioingeniør er også en beskyttet tittel tror jeg, og de som er autoriserte bioingeniører har også en bestemt kompetanse som kommer fra tittelen.

Ja, det er en beskyttet tittel. Bioingeniør hører til under helsefag, men det er stadig diskusjon om det der. Vi faller litt mellom to stoler, egentlig. Det er en utdanning som ikke passer helt inn blant helsefagene, og ikke helt sammen med de andre ingeniørutdanningene, men vi får nå være med i NITO i hvert fall. :tunge1: Forskjellen er at vi ikke har all den felles, grunnleggende matten og fysikken osv det første året som alle de andre har. I stedet har vi kjemi, kjemi og atter kjemi.

Skrevet (endret)

Bare en liten digresjon: Du kan ikke utdanne deg til tittelen ingeniør eller sivilingeniør nå lenger. ;) Nå er det fellestitler over hele linja, bachelor er tre år, master er fem år.

Er selv høgskoleingen og deretter tok jeg påbygning til sivilingeniør. Og ja, jeg er utrolig hemmet! :ler:

Som det er sagt her, du kan utdanne deg innenfor utrolig mange retninger.

Og til gjest som spurte hva en ingeniør i geologi gjør så er vel det omtrent det samme som en geolog? ;) Svært mange geologer jobber innenfor petroleum (vurderer hvor man skal bore etter olje og gass), men det finnes også hydrogeologer som jobber med vann og geologer som jobber innenfor planlegging av veg og husbygging (for eksempel vurdering av rasfare).

Endret av Fru Fomle
Skrevet

Jeg jobber som sivilingeniør innen elkraft, og hvis jeg må si hva jeg gjør med en setning:

Jeg løser problemer for kundene mine innen for den prisen de er villige til å betale.

Mange ingeniører og sivilingeniører jobber inne privat næringsliv og der er det siste, nemlig at den tekniske løsningen ikke skal koste mer enn så, og så mye viktig. Jeg pleier å si at de fleste ting har en teknisk løsning, men det er alltid et spørsmål om noen er villige til å betale.

Utfordringen er å beregne omtrent hva en løsning vil koste, og innen mitt fag å sjekke om en litt dyrere løsning likevel er billigere i lengden fordi den sparer energi. Når så kunden har bestilt, er det en viktig jobb å følge opp at alle gjør det de skal og at leveransen skjer i tide.

Skrevet

Jeg er siviningeniør-student på siste året, og jeg jobber sammen med sivilingeniører på et forskningssenter. Vi bruker metoder vi har lært på skolen til å finne ut mer om en problemstilling vi har. :)

Skrevet

Hva er nybegynnerlønn / lønn i kommunal sektor for henholdsvis ingeniør og sivilingeniør?

Skrevet

Ville berre seie at sivilingeniør-graden er historie. Dette skjedde etter Kvalitetsreformen der universita i Noreg har erstatta tittelnamna med internasjonale namn. Dvs den gamle "sivilingeniør"-tittelen er no erstatta av "Master of sience/teknologi".

Eg studerar på Universitetet på Ås (Norges Miljø og Biovitenskaplige Universitet), og får etter 5 årig utdanning på Byggeteknikk og Arkitektur tittelen "Master of teknologi - Buildings and architekture" - altså den gamle Sivilingeniørtittelen...

Litt av eit kaos dette vil skape i arbeidslivet dei fyrste åra..... Og i tillegg får eg eit vitnemål som består av både tallkarakterar og bokstavkarakterar (A, B, C.... der F er dårlegast) (Nye krav i Kvalitetsreformen).. :forvirret:

Skrevet

NEI OG NEI. NTNU utdanner fremdeles Siv. Inger som eneste i norge. De får også master tittel

Skrevet

På HiB står bioingeniørutdannelsen under ingeniørutdannelsesbolken og ikke helsefagbolken. Virvel: Er det veldig vanskelig kjemi, eller er den helt grei?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...